Försänka SD-fötter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Djup

<4,5 mm
0
Inga röster
4,5 mm
2
13%
>4,5 mm
5
33%
Spikes!
8
53%

Antal röster : 15

Användarvisningsbild
Tony

Försänka SD-fötter

Inläggav Tony » 2014-03-14 13:54

Håller på att bygga nya högtalarstativ och undrar hur djupt man kan / törs / bör forsänka SD fötterna i plattan de står på. För piP.
Har gjort en avancerad kalkyl att 4,5 mm skulle vara lagom, vilket ger ett gap mellan underlagsplattan och högtalarens undersida på ungefär 2,5 - 3 mm. Det borde väl racka? De vibrerar ju inte speciellt mycket i höjdled. Speciellt som de är delade vid 80 Hz.

Lite intressant att försöka få till ett plant ø50 mm hål i hårt ädelträ med amatörverktyg. Fick spänna drivremmen på pelarborrmaskinen, Forstner-biten gick varm och träet började ryka... :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Försänka SD-fötter

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-14 14:17

Tony skrev:Håller på att bygga nya högtalarstativ och undrar hur djupt man kan / törs / bör forsänka SD fötterna i plattan de står på. För piP.
Har gjort en avancerad kalkyl att 4,5 mm skulle vara lagom, vilket ger ett gap mellan underlagsplattan och högtalarens undersida på ungefär 2,5 - 3 mm. Det borde väl racka? De vibrerar ju inte speciellt mycket i höjdled. Speciellt som de är delade vid 80 Hz.

Lite intressant att försöka få till ett plant ø50 mm hål i hårt ädelträ med amatörverktyg. Fick spänna drivremmen på pelarborrmaskinen, Forstner-biten gick varm och träet började ryka... :-)

Mitt tips är att ringa till Ingvar på Ino och fråga vad han använder för djup på sina högtalarstativ för piP.

Eller om någon här har ett par sådana stativ och kan mäta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-14 14:39

Vore det inte bättre att kolla med tillverkaren hur mycket permanent kompression man kan räkna med?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-03-14 14:57

Ett "gap" på 2,5-3mm räcker definitivt.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-03-14 15:24

AndreasArvidsson skrev:Mitt tips är att ringa till Ingvar på Ino och fråga vad han använder för djup på sina högtalarstativ för piP.

Tack Andreas, men jag vill inte plagiera hans jobb. Och att ringa nån och fråga om tillverkningsspecifikationer för man håller på att bygga en "kopia" tycker jag är lite väl magstarkt.
Eller om jag säger det såhär: Tror inte mitt supportkontrakt på mina piP av årsmodell 2001 fortfarande är giltigt. Har inte betalat för support på dem sen dess, så jag skulle inte komma på tanken att be om det. :lol:
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-14 15:28

Tony skrev:
AndreasArvidsson skrev:Mitt tips är att ringa till Ingvar på Ino och fråga vad han använder för djup på sina högtalarstativ för piP.

Tack Andreas, men jag vill inte plagiera hans jobb. Och att ringa nån och fråga om tillverkningsspecifikationer för man håller på att bygga en "kopia" tycker jag är lite väl magstarkt.
Eller om jag säger det såhär: Tror inte mitt supportkontrakt på mina piP av årsmodell 2001 fortfarande är giltigt. Har inte betalat för support på dem sen dess, så jag skulle inte komma på tanken att be om det. :lol:

Jag förstår hur du tänker, men Ingvar är väldigt hjälpsam och han lämnar så gott som livstidssupport på sina produkter. Jag tvivlar inte för en sekund att han skulle hjälpa dig med att få dina piP på korrekta fötter och stativ.

Det andra alternativet är att höra med sonic design eller mäta själv.
Tänk på att högtalarens vikt spelar roll för hur mycket fötterna komprimeras. Om du kan mäta höjden på fötterna med högtalaren på plats så ta detta mått minus ca 2mm så blir det nog bra.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-03-14 15:29

Bill50x skrev:Vore det inte bättre att kolla med tillverkaren hur mycket permanent kompression man kan räkna med?

/ B

Bra fråga Bill. Om mitt minne inte helt sviker mig sa är väl just den permanenta kompressionen konstant. D.v.s. skumgummit sjunker inte ihop mer över tiden. Sa de uppmätta 2,5 - 3 mm jag ser i dag ar det jag förväntar mig som statisk kompression i framtiden med. Funderingen var val mer hur högtalaren kan tankas röra sig på fötterna under spelning. Har aldrig sett dem röra sig synligt, nånsin, ens när de gick som fullregister. Så min gissning är att ett par millimeter räcker fint i djupled. Och estetiskt så ser det bra ut också.
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-03-14 15:30

Fostex skrev:Ett "gap" på 2,5-3mm räcker definitivt.

Tack! Då är jag iallafall inte helt ensam om att tro så! :-D
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-03-14 15:41

AndreasArvidsson skrev:Jag förstår hur du tänker, men Ingvar är väldigt hjälpsam och han lämnar så gott som livstidssupport på sina produkter. Jag tvivlar inte för en sekund att han skulle hjälpa dig med att få dina piP på korrekta fötter och stativ.

Det andra alternativet är att höra med sonic design eller mäta själv.
Tänk på att högtalarens vikt spelar roll för hur mycket fötterna komprimeras. Om du kan mäta höjden på fötterna med högtalaren på plats så ta detta mått minus ca 2mm så blir det nog bra.

Jo, han är nog rätt unik på det sättet. :-) Men det betyder inte att jag tycker det är OK att utnyttja honom för det. För mig är det en ideologifråga. :P

Jag har just gjort sa, tagit mått på gapet mellan högtalare och underlag. Och sa tänkte jag att det minsta jag kunde tänka mig att jag skulle känna mig OK med var just 2 mm, och så hade jag en tillverkningstolerans på 0,5 mm.
Tänkte också att om det blir för djupt sa kan jag lagga i en bit kartong eller trä i botten på hålet.
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-14 16:33

Tony skrev:Jo, han är nog rätt unik på det sättet. :-) Men det betyder inte att jag tycker det är OK att utnyttja honom för det. För mig är det en ideologifråga. :P

Jag har just gjort sa, tagit mått på gapet mellan högtalare och underlag. Och sa tänkte jag att det minsta jag kunde tänka mig att jag skulle känna mig OK med var just 2 mm, och så hade jag en tillverkningstolerans på 0,5 mm.
Tänkte också att om det blir för djupt sa kan jag lagga i en bit kartong eller trä i botten på hålet.

Låter mycket vettigt. Blir det för grunt så kan man ju fräsa mer och blir det för djupt så kan man padda i botten. Inget problem tror jag.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-03-14 17:06

AndreasArvidsson skrev:Låter mycket vettigt. Blir det för grunt så kan man ju fräsa mer och blir det för djupt så kan man padda i botten. Inget problem tror jag.

Tack, jag hoppas det med. Efter att stativen är monterade så är det mycket enklare att lägga i en bit än att skruva isär dem, ta ut plattorna i verkstaden och rigga upp dem i pelarborrmaskinen för att borra av en millimeter till. MYCKET enklare. :-D
Har ingen fräs som klarar sa små hål som 50 mm med nån precision, så jag skaffade en Forstner bit till borrmaskinen. Smidig sak!
__
/ony

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-14 22:34

Jamen ring Ingvar varenda gång ni ska bygga nåt då! (ironivarning)

Ni får väl gaska upp er, försöka vara män och ta nån liten risk. :twisted:
I värsta fall kanske ni lär er nånting på kuppen...

Dom där fötterna komprimeras inte speciellt mycket. Kör med 2 mm så går det bra. Själv skulle jag köra med 1 mm.

Herregud..
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-14 22:34

försökt ta bort
Senast redigerad av AndersP 2014-03-25 00:13, redigerad totalt 1 gång.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-03-17 17:25

Tack Anders! Men varför behöver du upprepa dig? ;-)

Mindre än ett par millimeter törs jag nog inte dimensionera för. Trots allt är jag en glad amatör och slutprodukten KAN ha en del varians. Bild
(Det är inte klart än. Bara provmontering. Innan nån klagar på skruvskallar och vinklar. :lol: )
__
/ony

Återgå till DIY-forum