Pinnicks bygge av pi60 lådor och d2 låda (bilder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-06 18:04

torbod skrev:Ok, det är lite pill alltså även med handöverfräs (eller överhansdfräs som en del säger. Undrar vem som vill fräsa på överhanden... AJ)

/T

Hmmm... Man skiljer ju först och främst på överfräsar och underfräsar. Alltså sådana som befinner sig över eller under arbetsobjektet. Eller rättare sagt sådana där fräsen är stilla och objeket rör sig (underfräsar) och sådana där objektet är stilla och fräsen rör sig (överfräsar).

Sen finns det handfräsar också.

Vissa betraktar dessa som överfräsar (man ser dem sällan på bild med frässtålet pekande uppåt, och det är dessutom oftast de som rör sig äver ett stillastående objekt när de kommer i bruk), så kanske det är logiskt att kalla dem överhandfräsar?

Man överhandsfräsar är allt en lite lustig beteckning. Jag menar, vad är en handsfräs?

Ett förslag är alltså: Överhandfräs eller handöverfräs
(Men INTE överhandsfräs!)

Allt nog och medan kan man nog ifrågasätta det där med över och under överhuvudtaget, när det är en handfräs, som ju faktiskt kan befinna sig både över och vid sidan av och under arbetsobjektet, även om nog "över" är vanligast, och det är definitivt vanligt att objektet står stilla och det är fräsen som rör sig.
Men begreppen "över" kan alltså ifrågasättas för handfräsar - så det gör jag! :wink:

Ett bättre förslag är därför att de bör kallas bara: Handfräs.

Summa summarum:
1. Ju enklare man gör enkla saker - desto bättre!
2. Det finns tillräckligt många saker som är så komplicerade att det inte går att förenkla dem med mindre än att man fördärvar sanningen, så varför inte skippa tumreglerna de gångerna, men hålla det som är enkelt, enkelt "på riktigt"?

En handfräs är en handfräs, och den kan användas både uppifrån, underifrån (även fastspänd) och från sidan. Den varken behöver elller bör innehålla "över" i namnet.

Eller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-06 18:36

Handfräs är bra!

Min salig svärfar (finsnickare hela sitt liv) vars handfräs jag ärvde och använder kallade den förstås alltid överhandfräs, så det är något jag känner igen.

Handöverfräs har jag aldrig hört förrän i modern tid, men det kanske är rätt det med? För mig låter det dock avigt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-06 18:38

IngOehman skrev:Man överhandsfräsar är allt en lite lustig beteckning. Jag menar, vad är en handsfräs?

Ett förslag är alltså: Överhandfräs eller handöverfräs
(Men INTE överhandsfräs!)

Hmm, säger du lastbilflak också? Eller lastbilsflak?

Jag tror det finns en regel som säger att om man sätter ihop 3 ord så sätter man ett "s" efter det andra. Eller nåt. Men i vanlig språklig ordning finns det nog undantag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-06 18:59

Nejdå, så enkelt är det inte.

För du skulle väl inte skriva tidningchefsredaktör?
(förtydligande: tidning-chefs-redaktör)

Möjligen tidningschefredaktör däremot, om jag får gissa hur du känner.
(förtydligande: tidnings-chef-redaktör)

I vissa sammanhang där man bara har skrivit ihop två ord i liknande kontext, stryker man esset däremot, nämligen i nästan alla sammanhang där kombinationen inte är en nykonstruktion utan en väl etablerad (så kan man i varje fall läsa i många böcker om hur just detta hänger samman).

Chefredaktör exempelvis.

Men jag är skeptisk. Tror nämligen att vår känsla för ägande/tillhörande-förhållandet spelar in också, och spelar in rejält!

En chefredanktör är inte en chefs redaktör, utan en redaktörschef (notera esset). Därför inget s i chefredaktör. Jag tror det faktiskt är huvudskälet till att vi inte använder s där.

Nyhetsredaktören (observera esset) är däremot nyheternas redaktör. Därför kommer det nog aldrig att ändras till nyhetredaktör, hur gammat och etablerat uttrycket än blir.

Så tror/tycker i varje fall jag. Fast jag är säker på att någon kan komma upp med ett intressant undantag... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-06 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-06 19:03

Handunderfräs kanske :D

Eller handsidofräs 8)

Apropå enkla och komplicerade saker, så tycker jag också att det förekommer ganska ofta att man gör saker som faktiskt är komplicerade ännu mer komplicerade, :o bara för att det skall verka märkvärdigt eller nå't :?

Eller så beror det på att man inte anstränger sig, jag vet inte?

Man kan naturligtvis göra enkla saker komplicerade också. :wink:

----------

Det där med s-et måste väl helt bero på sammanhanget.

Gräsklippare Gräs innehåller redan ett s.

Gårdplan, nej Gårdsplan.

Slipmaskin, ja, inte Slipsmaskin. Om man inte menar en maskin som gör slipsar, förstås. :wink:

Vh :P /J
Senast redigerad av BACH 2005-11-06 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-06 19:39

Jag tror fortfarande det primärt handlar om tillhörighet - och jag fick två nya fina argument av Bach!

BACH skrev:Gårdplan, nej Gårdsplan.

Ja just det - för det är gårdens plan. Den plan som gården har.

Slipmaskin, ja, inte Slipsmaskin.

Nä just det, för det är inte slipens maskin.

Fast varför det skulle ha hetat förgyllningsmaskin kan jag inte förklara... :oops:

Jo förresten, det skulle ju ha kunnat heta slipningsmaskin också. Det är den maskin som slipningen har, respektive som förgyllningen har.

Regeln håller :P

Frågan är hur länge...

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-06 19:49

Ja, det ligger nog något i det där, även om jag inte nu på en minut kan tänka ut alla möjliga och omöjliga kombinationer. :wink:

--------------

Eller, förresten.....:idea:

Ljudtekniker

Ljudstekniker, ajajaj. :?

Vad jobbar du med då?
- Jag är ljudstekniker. :lol:

Vad sa du, ljudstekniker eller sa du ljus-tekniker? :o

Man skulle förstås kunna säga så, men de flesta skulle nog undra lite. :wink:

Senast redigerad av BACH 2005-11-06 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-06 20:07

Chef är en sorts redaktör att vara. Ljud är en sorts tekniker.

Därav chefredaktör och ljudtekniker.

Däremot är teknikern tillhörig ljudinställningen. Det skulle således ha kunnat heta ljudinställningstekniker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-06 20:19

Ja.

Men en sak förstod jag inte.

Ljud är en sorts tekniker.

Hur menar du då? :roll:

Vad är du för sorts tekniker?
-Jag är ljud 8)

------------------------------

Fast när jag tänker lite mer på saken så förstår jag hur du menade.
Ljud(tekniker) är en sorts tekniker att vara, det var väl det du menade? :wink:

Senast redigerad av BACH 2005-11-06 21:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-06 21:28

Oj oj oj vilken skruv detta tog.. hehe man jag gillar engagemanget...

Jag har lärt mig av min mor att sätter man ihop tre ord sätter man genetiv-s efter det andra (som redan finns nämnt ovan). Självklart finns undantag. Två ord behöver inget genetiv-s om man inte vill påkalla ett ägande av nåot slag.
Hursomhelst oillar jag konstruktionen tidsplan som ofta förekommer. Jag tycker tidplan ligger bättre i munnen och är dessutom troligtvis mer korrekt.

Denna diskussion har jag ägnat med många, och funderat fram exempel. En dag uppenbarade sig frågan; heter det stolsrygg (som oftast används) eller stolrygg. Stolrygg lät avigt i början, men efter att ha använt ordet ett antal gånger har jag nu konverterat. Det ligger mig nu varmare om hjärtat. Även om någon hävdar att det är stolens rygg så förstår jag inte varför det i så fall heter handtvål och inte handstvål.

Sen kan man ju komma in på ursprungsfrågan igen.

En handöverfräs kan förvisso användas åt alla möjliga håll (under, brevid etc) men den fungerar inte utan en hjälpande hand. Varesig ovan eller under. Speciallt under då den faller av arbetsstycket mha den välkända tyngdkraften. Dvs jag tycker handöverfräs fungerar mycket bra som beskrivning, för att förtydliga att handen lixom hjälper överfräsen i sin framföart. Må den så vara ett handverktyg. Ska man kalla den handfräs kan man lika gärna kalla den fräs kort och gott (även om fräsen är den del på handöverfräsen som fräser...). Man kallar ju tillexempel inte en skruvmejsel för handskruvmejlsel då det är självklart att det är ett handverktyg. (Dåligt) exempel två. En handborrmaskin kallas i dagligt tal för borrmaskin då de flesta inte förväxlar den med en pelarborrmaskin. Dvs man säger borrmaskin och pelarborr. Obs lägg märke till avsaknaden av maskin i perlarborr. Med denna förkortning skulle det räcka med borr eller perlarborr, men då är man ju helt vilse igen...

Nu har jag visst rört till det igen...

Mvh
/T

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-06 21:41

Är inte borr, om man nu skall vara petig, vilket vi uppenbarligen ska, grejen som sitter i borrmaskinen? :wink:

-----------

Angående stolsrygg och handtvål.

Det kanske är så att det inte är handens tvål på samma sätt som det är stolens rygg, jag menar handen sitter ju förhoppningsvis inte fast vid tvålen, nä nu blir jag alldeles snurrig :roll:

Senast redigerad av BACH 2005-11-06 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-06 21:43

Exakt. Det blir med borr precis som med fräs...

Det kanske inte är så dumt att säga hela orden ibland även om det är självklart många gånger vad man menar.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-06 21:50

Stol-rygg..... :roll:

Det får mig faktiskt att tänka på någonting HELT annat :lol:

Men det är väl bara jag som är lite rubbad :wink:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-06 22:04

Ok, handtvålexemplet var kanske inte lysande, men tvålen är tänkt till handen precis som ryggen är till stolen. (men ta istället tandborste...) I och för sig borde det heta tändernaborste kanske...
Men dörrlås är väl ett bra exempel, ingen säger väl dörrslås?

För att sväva ut ytterligare... ska det heta Medborgarplatsen eller Medborgareplatsen???

Bach... Jag har för dålig fantasi för att förstå vad du tänker på med stol-rygg!? Kan dock vara intressant att veta :P

Mvh
/T

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-06 22:32

..å jag som bara hade lite gamla bilder som låg och skramlade :roll:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-06 22:40

Sorry för utsvävningarna.

En fråga som hör till din tråd.
Hur fanerar du de frästa hörnen? Lägger du på en för bred bit och slipar ner eller skär bort överskottet, eller har du lyckats mäta ut en perfekt bit innan du limmar den?

Mvh
/T

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-06 22:47

Ingen fara, den hade ju ingen särskild topc man kunde komma off egentligen :-) Jag använde trälim och limmade fast för stora bitar faner som jag sedan skar och slipade bort överskottet från. Men då fick jag fräsa ut bitar i mdf mde 45 gradig fas som jag krånglade fast med tvingar för att få press mot den 45 gradiga fasen på lådan. Det blev inte så bra och ganska krångligt att få press fas mot fas. Skulle jag fanera igen skulle jag använda kontaktlim för fasningarna. Men det ska nog bli billack eller sprayfärg den här gången.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-06 23:10

torbod skrev:Hursomhelst oillar jag konstruktionen tidsplan som ofta förekommer. Jag tycker tidplan ligger bättre i munnen och är dessutom troligtvis mer korrekt.

Tillhörighetsresonemanget säger att det bör heta tidplan, men tidsplanering.

Denna diskussion har jag ägnat med många, och funderat fram exempel. En dag uppenbarade sig frågan; heter det stolsrygg (som oftast används) eller stolrygg. Stolrygg lät avigt i början, men efter att ha använt ordet ett antal gånger har jag nu konverterat. Det ligger mig nu varmare om hjärtat. Även om någon hävdar att det är stolens rygg så förstår jag inte varför det i så fall heter handtvål och inte handstvål.

Tillhörighetsresonemanget säger att det heter stolsrygg, medan en stolrygg blir en åkomma av att sitta för mycket.

En handöverfräs kan förvisso användas åt alla möjliga håll (under, brevid etc) men den fungerar inte utan en hjälpande hand. Varesig ovan eller under. Speciallt under då den faller av arbetsstycket mha den välkända tyngdkraften. Dvs jag tycker handöverfräs fungerar mycket bra som beskrivning, för att förtydliga att handen lixom hjälper överfräsen i sin framföart.

Fast det var ju ingen överfräs ju, man kan ju ha den under eller från sidan lika gärna. Alltså: handfräs.

Må den så vara ett handverktyg. Ska man kalla den handfräs kan man lika gärna kalla den fräs kort och gott (även om fräsen är den del på handöverfräsen som fräser...).

Ja, det kan man förstås, men nej, det kan man inte om man vill förmedla informationen. Att säga en handfräs berättar att det är en just handfräs. Att reducera det till fräs duger inte om man vill bevara informationen, eftersom även en bänkfräs är en fräs. Däremot kan man reducera överhandfräs till handfräs utan att förlora information. Man till och med tar bort den dessinformation som överhandfräs (som antyder att det är en överfräs) inbegriper.

Man kallar ju tillexempel inte en skruvmejsel för handskruvmejlsel då det är självklart att det är ett handverktyg.

Håller inte med. Om man vill förmedla informationen om att det är en handskruvmejsel säger man visst att det är det!
Exempel:
-Kan du vara snäll och hämta en skruvmejsel?
-Visst, varsågod (lämnar fram en elskruvmejsel/skruvdragare).
-Nej, en handmejsel menade jag.

Märk här att handskruvmejsel för det mesta betyder en icke-el-mejsel! Det beror antagligen på att det knappt finns några bänkskruvmejslar. :wink:

(Dåligt) exempel två. En handborrmaskin kallas i dagligt tal för borrmaskin då de flesta inte förväxlar den med en pelarborrmaskin.

Har du glömt att det finns handvevade borrmaskiner nu? :wink: Det är nog ibland en sådan man menar om man säger handborrmaskin, för att markera att man gör själva borrande för handkraft alltså. Inte bara att man manövrerar den (jag höll på att skriva för hand, men jag hejdade mig innan den semantiska grodan var ett faktum...).

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-06 23:20

Det är inte ett genitiv-s utan ett binde-s (eller foge-s) säger Språknämnden. Kallas också sammansättningsfog som man kan söka på. Det gjorde jag, HÄR. Markera och tryck på sök.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-07 00:26

"Även om någon hävdar att det är stolens rygg så förstår jag inte varför det i så fall heter handtvål och inte handstvål."

Därför att det är tvål för händerna, inte tvål som händerna äger. Stolen "äger" sin rygg (bara det faktum att man kan skriva "sin rygg" som jag gjorde i förra meningen talar ju för det), stolsrygg är ju en metafor, nämligen. Jag tycker definitivt att s-et kan betraktas som genitivmarkör i det fallet.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-07 00:31

snart ska jag börja med nästa låda ;)

edit: ska man underhålla överhandsfräsar överhuvudtaget? ;)
Senast redigerad av Pinnick 2005-11-15 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-07 00:47

torbod skrev:
Bach... Jag har för dålig fantasi för att förstå vad du tänker på med stol-rygg!? Kan dock vara intressant att veta :P

Mvh
/T

Tjaa, den här förklaringen var väl bra:

IngOehman skrev:Tillhörighetsresonemanget säger att det heter stolsrygg, medan en stolrygg blir en åkomma av att sitta för mycket.

Vh, iö

Men det var inte riktigt det jag tänkte på. :wink:

Det jag tänkte på var mer långsökt och bisarrt, och speglar faktumet att jag är lite knäpp. :D

Stol kan ha en annan betydelse också.....
Det är nog bäst att jag inte säger mer innan alla tycker att jag är helt från vettet. :oops:

---------------

Om jag skulle skriva någonting som har lite mer med den här tråden att göra kanske :idea:

Är det någon som vet om det finns någon som kan fanera saker åt en, om man är för lat att göra det själv!

Ett par högtalarlådor till exempel, som kanske ett par pi60!

Det vill säga om jag kan köpa ett par ofanerade, annars blir det lite svårt att fanera ingenting!

Och om nu någon vet något om detta, vad kan det då tänkas kosta?

Pinnick!

Du kanske vet något om fanering? 8)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-07 01:05

Det finns trådar här på forumet som handlar om fanering som jag läst igenom här innan jag började. Mycket bra läsning! Annars vet jag inte så mycket förutom att om man ska använda trälim, att det inte "blöder" igenom eftersom det lämnar stora spår efter sig när man ska lacka, vilket jag tragiskt nog fick erfara. Jag ska ju testa billack nu istället för intressets och enkelhetens skull. Dessutom måste man pressa med stor kraft för att det ska bli bra, samt spärrfanera så att faneret och spärrfaneret rör på sig lika mycket när det torkar så inte mdfen slår sig. Ganska bökigt om man ska få det riktigt riktigt bra. :? Men allt detta står i trådar i DIY-delen. Annars finns det bra trådar om hur man spacklar och lackar och får bra finish också. 8) Har även läst trådar om lackering, vaxning och dylikt av fanér. Finfint.

Sen ere ju en sak när man fanerar om basbaffel, hyllan, diskantbaffel översta fasningen, samt toppen kommer från samma fanérbit. Det kanske skulle vara snyggast om man planerar sånt från början. Det kanske finns någon sidan som handlar om fanering överhuvudtaget där man får tips hur man så att säga ska "designa" faneringen så att det ska se så snyggt som möjligt ut. Men det kanske får bli ett senare projekt 8)

mvh
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2005-11-07 01:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-07 01:11

Tack!

Men finns det någon tråd där man kan hitta information om någon som kan fanera åt en?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-11-07 01:18

BACH skrev:Tack!

Men finns det någon tråd där man kan hitta information om någon som kan fanera åt en?

Det har jag inte sett hittils. Fast jag har pratat med snickerier om att bygga hela lådorna, och de brukar trilskas med att vilja fräsa ur hörnen och lägga in solitt trä av samma träslag som faneret och sen fasa av det solida träet. Dessutom skulle det kosta en massa. Men näe, tyvärr vet jag ingen fanerare på rak arm och inte sett något om det på forumet. :?

edit: apropå inget så blir det nog en i14 som centerhögtalare. 8)

mvh
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2005-11-21 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-07 01:47

Vad synd! :(

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-07 09:06

Pinnick skrev: [
....... och de brukar trilskas med att vilja fräsa ur hörnen och lägga in solitt trä av samma träslag som faneret och sen fasa av det solida träet.

Är det inte så det brukar göras? Solitt trä längs kanter å sånt, sedan faner på ytor. När man gör en bordsskiva (sedär, ett extra -s :D ) så har man inte faner på kanten utan solitt trä.

Sen gäller att välja träbit så det ser snyggt ut. Fast lite annorlunda med högtalare kanske, inte så stort slitage där, en bordsskiva måste ju tåla lite också.

Det känns lite fattigman i konstruktionen att bara fanera runt om på kanter och allt, i vart fall för mig som har följt en finsnickares arbeten och har många av dom kvar i hemmet. Helt enkelt amatörmässigt (vilket inte alltid är det sämsta måste medges ... )

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2005-11-07 10:38

IÖ skrev.

Tillhörighetsresonemanget säger att det heter stolsrygg, medan en stolrygg blir en åkomma av att sitta för mycket.

Kan jag förvisso hålla med om, men som sagt ingen regel utan undatag, har var det nu med dörrslås och högtalarsbaffel, det hör man ju inte så ofta... Förresten vad handtvål ett dåligt tillhörighetsexempel då man ofta använder denna handtvål i ansiktet och att den dessutom inte är stadigvarande fäst på händerna...

En handöverfräs kan förvisso användas åt alla möjliga håll (under, brevid etc) men den fungerar inte utan en hjälpande hand. Varesig ovan eller under. Speciallt under då den faller av arbetsstycket mha den välkända tyngdkraften. Dvs jag tycker handöverfräs fungerar mycket bra som beskrivning, för att förtydliga att handen lixom hjälper överfräsen i sin framföart.

Fast det var ju ingen överfräs ju, man kan ju ha den under eller från sidan lika gärna. Alltså: handfräs.

Ok om man nu anser att det absolut inte är en översfräs håller jag med om en sådan förkortning. Men man kan ju lika gärna hänga upp en bänkfräs i taket så blev det helt plötsligt en överfräs det med. Det är hyffsat lika opraktist att fräsa i alla fall som med en handöverfräs underifrån... Vad är vanligast, att man jobbar underifrån med handöverfräsen eller att man vänder arbetsstycket och jobbar ovanifrån. Överfräsning dominerar nog helt överväldigande. Tror dessutom inte att det rekommenderas underfräsning i manualen för en handöverfräs (talar nu utan att ha läst en sådan manual nyligen) Risken för skada, av på hövvet nedfallande igångsatt fräsmaskin, vid eventuellt fummel vill nog inte tillverkaren ta på sitt ansvar. Jag skulle i alla fall förbjudit den metoden i manualen om jag hade gjort riskanalysen.

Må den så vara ett handverktyg. Ska man kalla den handfräs kan man lika gärna kalla den fräs kort och gott (även om fräsen är den del på handöverfräsen som fräser...).

Ja, det kan man förstås, men nej, det kan man inte om man vill förmedla informationen. Att säga en handfräs berättar att det är en just handfräs. Att reducera det till fräs duger inte om man vill bevara informationen, eftersom även en bänkfräs är en fräs. Däremot kan man reducera överhandfräs till handfräs utan att förlora information. Man till och med tar bort den dessinformation som överhandfräs (som antyder att det är en överfräs) inbegriper.

Är benägen att hålla med om man är helt säker på att det INTE är en överfräs (vilket jag inte är övertygad om än...) Men som sagt kanske är det enklare att säga fräs och låta hantverkaren själv välja lämplig model :)
Fast då kanske man får fel modell då man handlar i affären. Man travar in och säger, får jag en fräs. Expediten tar, efter mycket möda, fram en stor och tung bänkfräs, då man egentligen vill ha en mindre handhållen variant 8)

Man kallar ju tillexempel inte en skruvmejsel för handskruvmejlsel då det är självklart att det är ett handverktyg.

Håller inte med. Om man vill förmedla informationen om att det är en handskruvmejsel säger man visst att det är det!
Exempel:
-Kan du vara snäll och hämta en skruvmejsel?
-Visst, varsågod (lämnar fram en elskruvmejsel/skruvdragare).
-Nej, en handmejsel menade jag.

Detta är nog ett väldigt långsökt exempel, jag har hittills aldrig hört någon ihopblanda en elskruvmejsel och (hand) skruvmejsel. Men då bruket av elskruvmejsel stadigt ökar i frekvens så kanske det kommer i framtiden (då ingen är van att arbeta utan elhjälp längre). Ordet skruvdragare används för elektrisk skruvdragare i alla sammanghang jag råkat ut för.
Lägg märke till att verktyget handmejsel inte bör tolkas som en skruvdragningsverktyg, utan ett mejselverktyg som används för att mejsla till exempel sten och betong.

Märk här att handskruvmejsel för det mesta betyder en icke-el-mejsel! Det beror antagligen på att det knappt finns några bänkskruvmejslar. :wink:

Har du glömt bort den gamla metoden med svängborr och spårskruvmejsel som användes flitigt i träslöjden (i alla fall när jag var yngre). Det var ju en vanlig form av handskruvmejsel, denna kan jag hålla med om vara ihopblandbar med en vanlig i-handen-hållen-icke-elektrisk skruvmejsel. Fast metoden är så sällan använd att risken för vardaglig feltolkning bör vara försvinnande liten.

(Dåligt) exempel två. En handborrmaskin kallas i dagligt tal för borrmaskin då de flesta inte förväxlar den med en pelarborrmaskin.

Har du glömt att det finns handvevade borrmaskiner nu? :wink: Det är nog ibland en sådan man menar om man säger handborrmaskin, för att markera att man gör själva borrande för handkraft alltså. Inte bara att man manövrerar den (jag höll på att skriva för hand, men jag hejdade mig innan den semantiska grodan var ett faktum...).

Nope, man använder orden svängborr och drillborr för sådana handkraftdrivna borrmaskiner, finns det fler modeller? :wink: Däremot kan jag hålla med om att det kan vara svårt att skilja på en batteridriven elborrmaksin och en nätdriven med ett bra ord.

Hursomhelst, vi är ju överens om otyget överhandsfräs i alla fall. I övrigt tycker jag att i rent teknikinformativt syfte bör man utrycka hela orden när det gäller skriven teknisk nomenklatur. Men om det blir alldeles för textomfattande ska man i alla fall använda exakt samma förkortade variant på alla ställen den/det förekommer i texten. Eftersom teknik är svårt för många så blir det inte lättare för dem om man byter benämning på saker under tiden de läser.
:roll:

Mvh
/T

Föregående

Återgå till DIY-forum