Oa116 -diskussion om filtren

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Oa116 -diskussion om filtren

Inläggav schmutziger » 2014-02-22 16:54

Bild
Bild
Bild

Ja, som vi ser så ser det rätt annorlunda i mellanregistret samt hur basarna spelar med över 100Hz.

Det är särskilt mellan 500-1500Hz på grafprofiltret jag undrar hur det kommer att låta.
L22 bidrar rätt mycket vid 300-800 hz. och det börjar bli rätt lång gångväg sett till frekvenserna.

Och dippen på grafpros filter vid 1khz

Undrar mycket om man kan höra detta.

Vad tror ni?

Det mest intressanta att diskutera är driver voltage från första bilden då de är oberoende hur man väljer att simulera tonkurvorna och summeringarna

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-22 17:08

Spontant så känner iaf jag att man kanske skulle försöka sig på att filtrera L22:an lite brantare så att man kan ordna till hängmattan i mellanregistret.

Risken är väl att det blir svårt att lösa med nuvarande mellanregister.
En väg att gå är ju den som naqref o steindl gick med ett mindre mellanregister som då kanske kan möta upp lite längre ner?

Grafpro har säkert brottats en del med detta

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 18:10

Börja med att mäta och simulera utan filter.

Bas i låda utan filter och mellanregister i låda utan filter samt diskant utan filter.

Sedan kan man mäta bas + mellanregister utan filter och då bör man även polaritetsskifta mellanregistret. Då fås 4 kurvor i en mätpunkt.

I samma mätpunkt kan man mäta mellanregister och diskant och polaritetsvända diskantenheten.

Då får man även 4 kurvor dem emellan. Det blir sammanlagt 8 kurvor per mätpunkt.

Då får man utvärdera resultatet. Mätpunkten kan t.ex. vara en slags on-axis 1,5 meter från högtalaren som är stående på golv mot vägg.

Sedan kan man flytta mikrofonen i sidled och från on-axis mäta +/- 15 grader och +/- 30 grader och +/- 45 grader. Då får man ett horisontellt spann från 0-90 grader. Det skulle bli ungefär 15 grader från vägg till 105 grader där 90 grader är vinkelrät från vägg. Beroende på hur man väljer att vinkla ut högtalarna från början. Jag väljer oftast att vinkla ut OA116 och OA 2212 ungefär 15 grader.

Man får då en kurvskara där man i princip kan se frekvensgång och det akustiska fasläget mellan de olika frekvensregistren. Det man ser ur frekvensgångskurvorna är fasdifferensen beroende på hur de summerar utan filter.

Vill man vara noggrann så kan man gör samma kurvskara 45 grader vertikalt och då kan man få fram hur ljudvågen för takreflexen ser ut. Först därefter kan man göra en bedömning hur delningsfiltren kan komma att se ut.

Så vill jag helst gå till väga då jag bygger högtalare.

Det blir förfärligt fula tonkurvor var och en för sig i varje mätpunkt, men det spelar ingen roll. Då man därefter summerar mätpunkterna utan att ta hänsyn till fasläget och med en akustisk viktning så ser det genast roligare ut. Det är då man lättare kan finsnickra filtren utan att få spader.

Man måste i viktningen ta hänsyn till den area som varje mätpunkt motsvarar på en tänkt sfär runt högtalaren samt den gångsträcka reflexen tillryggalägger till lyssnaren i jämförelse med direktljudets gångsträcka.

Oftast blir det en kompromiss mellan rakast möjliga direktljud och rakast möjliga frekvensgång på total utstrålad energi. Att det blir loobning i olika riktningar är i princip ofrånkommligt. Räkna också med att det blir diskantfall på total utstrålad energi.

Det har dock ingen stor betydelse för delningsfiltret om inte diskanterna har en mycket hög känslighet som man måste ta ner i delningsfiltret. Det man kan koncentrera sig på är frekvensområdet 200 Hz till 4/5 kHz då själva delningarna mellan de olika frekvenregistren sätts.

Det området bör helst vara rakt på den totalt utstrålade energin. Då summeras alla reflexer. Lyckas man bra så blir frekvensgången på lyssnarplats hyfsat rakt i det området.

Min erfarenhet är att frekvensgången i varje position i rummet blir lite berg och dalbana från ungefär 350/400 Hz och neråt på grund av rummet och begränsningsytornas reflexer som under 400 Hz ungefär summerar fasmässigt d v s vid låga frekvenser kan man inte summera som om det vore diffusljudfält. Då spökar rummets tidiga reflexer. Även om högtalaren har en hyfsad frekvensgång på den totalt utstrålade energin så kommer rummet in och reflexerna från vägg nära mikrofonen att ge sitt bidrag.

Direktljudet bör till skillnad från total utstrålad energi vara hyfsat rakt ända upp till 20 kHz.

Man får snickra filtrena så man får den loobning man vill ha.

Lycka till :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-24 20:31

8O
Tack Peter!
Känns som om sommaren är räddad nu :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-24 20:36

Räkna med att det tar sisådär ungefärligen 17324½ mantimmar för att få ihop ett helt optimalt delningsfilter till en trevägare 8) :)

Hör av dig då det är klart.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-13 19:54

Ursäkta att jag inte sett denna tråd tidigare, frågan är väl riktad till mig. Hur som helst - mycket intressant analys av filtret till OA116F!

Då är det så att svart och blå kurvor är OA116 original (så som du säger) dvs Carlsson 1975, röd kurva är min, men lila kurva är faktiskt Carlsson 1979!

Kurvorna är elektrisk utnivå från filtren och jag gissar att de i summeringen vid överlappningar också väger in fasförskjutning?

Jag utgick alltså från Carlssons filtermod 1979 för mellanregistret. Jag kan inte se annat än att den fungerar utmärkt. Din farhåga om dipp vid 1kHz tror jag vi lugnt kan lägga i Carlssons trygga händer. Någon sådan syns ju inte heller i den slutliga rumsmätningen på http://carlssonkult.se/OA116F.aspx . Elementet har en höjning där som utjämnas precis lagom.

I registret 300-800Hz har du rätt i att baselementet verkar ligga onödigt högt. Där kunde det egentligen tiga helt. Båda gamla Carlssonfiltren har också en sådan onödigt hög nivå där. Den syns i inte i rumsmätningen så den är nog inget problem på det sättet, men jag håller med om att den kunde utgå helt. Jag minns inte varför det blev så, kanske är det en möjlig förbättring. Kanske tyckte jag att den skulle kräva onödigt många dyra extra komponenter och skippade den.

Dippen vid 200Hz är en helt annan historia. Den finns också i båda gamla Carlssonfiltren och gav i första versionen en verklig dip i akustiska tonkurvan. 1979 kom dock Carlsson på att den akustiska berodde på fasförhållandet mellan bas och mellanregisterelementen. När man skiftade utjämnades den. Den kunde jag också visa i rumsmätningar. Mitt filter behåller alltså den och man koppar det till elementen så de blir i fas och akustiskt blir det ok. Vid 200Hz är det svårt att mäta, men allt jag kunde se (och höra) tydde på bra nivå där.

Alltså: jag håller med om att den höga utnivån från basfiltret vid 300-800Hz gott kunde dämpas, men troligen fördyrar det filtret mer än det smakar. Resten är nog ganska väl optimerat.

PS du har en ljudkort eller en förstärkare som filtrerar under 25Hz, det är lurigt om man vill se saker där.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-14 19:58

Kul!
Det är inte helt enkelt att hitta något annat baselement som passar lika bra, man får väl knappt in två 6.5" i bottenplattan?

Har l22:or som väntar på att tryckas in i oa116, man vill ju kolla lite hur du tänkt :)
Testat att simulera lite andra basfilter, det vart inget lätt att knixa till det så det blir bättre,

Nästa grej som verkligen skulle behöva "räddas" är ju ett nytt mellanregister till oa116 då det inte kommit filterfix eller något vettigt element..

Satori:n har kanske lite låg känslighet för att passa som mellanregster tyvärr.

Kanske visaton al130? fast den är nog inte heller tillräckligt känslig?
:?

18sounds 6nd430 är tyvärr lite för stor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-15 05:06

Om 5½" är ok som mellanregisterelement så känner jag till några användbara.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-17 11:17

petersteindl skrev:Om 5½" är ok som mellanregisterelement så känner jag till några användbara.

Mvh
Peter

För mig så är det jag fokuserar på för att hitta ett fint mellanregister till oa116 iaf :)
Så kom gärna med fin fina tips! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-17 11:58

Jag kommer att använda 2 st Scanspeak 15W som mellanregister i mina pågående/nyss påbörjade "Carlsson-inspirerade" byggen:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=57724

På databladet finns en markant uppbrytning vid 2kHz, men det är inget jag kunnat mäta eller höra i mina befintliga toppar med detta element. Kanske lite lyxigt som mellanregister, men just nu kan man spara ca 500 kr/st på REA hos Scanspeak Store.

Jag skulle inte heller tveka att använda 2 st av detta element som bas i OA-116. Det spelar makalös djupbas i en underavstämd låda.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-17 12:14

Kalejdokom skrev:Jag kommer att använda 2 st Scanspeak 15W som mellanregister i mina pågående/nyss påbörjade "Carlsson-inspirerade" byggen:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=57724

På databladet finns en markant uppbrytning vid 2kHz, men det är inget jag kunnat mäta eller höra i mina befintliga toppar med detta element. Kanske lite lyxigt som mellanregister, men just nu kan man spara ca 500 kr/st på REA hos Scanspeak Store.

Jag skulle inte heller tveka att använda 2 st av detta element som bas i OA-116. Det spelar makalös djupbas i en underavstämd låda.

Jo revelator hade varit kul, men har de inte väldigt låg känslighet,
har för mig jag strukit dem pga av det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-17 12:39

Jo, 84 dB enligt databladet (huga, huga...). Kan kanske bli problem med passiva filter i en 3-vägare. Jag är ju lite bekväm av mig och kör aktiv delning mellan bas/mellan så då är det ju inget problem (så länge det finns tillräckligt med effekt).

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-03-17 13:25

schmutziger skrev:18sounds 6nd430 är tyvärr lite för stor.

Är det så man kan fila på den så att den passar?
Har inte sett den fysiskt, bara virtuellt.
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-28 15:05

petersteindl skrev:Om 5½" är ok som mellanregisterelement så känner jag till några användbara.

Mvh
Peter

Ja? berätta! :)
bump!

Återgå till Carlsson Illuminati