Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Vilken bra idé![]()
Kanske skulle prova att få in äggen i Guggenheim eller på Museum of modern Art i NY![]()
hifikg skrev:petersteindl skrev:Vilken bra idé![]()
Kanske skulle prova att få in äggen i Guggenheim eller på Museum of modern Art i NY![]()
Där kan de stå jämte Carlssons banbrytande designer, skivspelaren från A Clockwork Orange och Apples datorer
Nattlorden skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Vilken bra idé![]()
Där kan de stå jämte Carlssons banbrytande designer, skivspelaren från A Clockwork Orange och Apples datorer
Glöm inte B&W's Nautilussnäcka...
hifikg skrev:Härligt, en hel hifi-avdelning. Finns nog fler vackra hifi-prylar om man bara tänker efter. Någon rörhäck borde platsa.
roggaro skrev:så klart väntar Peter på recensioner från de feta blaskorna...
vad annars ska man leva utav
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Vilken bra idé![]()
Glöm inte B&W's Nautilussnäcka...
Härligt, en hel hifi-avdelning. Finns nog fler vackra hifi-prylar om man bara tänker efter. Någon rörhäck borde platsa.
hifikg skrev:roggaro skrev:så klart väntar Peter på recensioner från de feta blaskorna...
vad annars ska man leva utav
Vad säger de första kunderna? Är de lyriska? Har inte sett några kommentarer från någon som har köpt ägg. Frågade i en annan tråd om vem som blev först på Faktiskt, men det verkar inte som att någon härifrån har slagit till. Än.
B, kund till Bremenäggen skrev:Kära Peter!
Jag lovade för länge sedan att skriva några rader om hur jag uppfattade dina ägg. Det blev aldrig av och detta har med jämna mellanrum plågat mitt samvete sedan dess. Skälet var, att jag ville skriva något välfunnet, underbyggt och initierat - och inte kände att jag riktigt kunde uppfylla dessa krav. Jag är ju inte så vidare bevandrad i hifi-lingot. Alltnog, jag promenerade någon gång för jul förbi Pause och såg ägg i olika fräsiga färger i skyltfönstret (en föraning om påsken?), något som gladde mig oerhört! Drömmen om att få ut dem på marknaden har alltså blivit sann?
Att jag nu slutligen hör av mig beror på att jag befinner mig i nödens stund. . .
Jag sitter och tittar på mina eleganta ägg i svart klarlack, som modern konst på väggen. Men de är tysta. Det en gång så klara ljudet har ersatts av skrammel. Och först när något förstörs, förstår dess sanna värde.
Jag lyssnar på musik i olika genrer. Själv är jag sångare och ytterst fascinerad av den mänskliga rösten. När jag lyssnade till röster, allt från subtila romanser till stor opera, kände jag igen dem. De lät verkliga. Eftersom jag haft förmånen att lyssna till fantastiska röster live i olika sammanhang och har ett gott minne för klang och tonalitet kan jag säga det med gott samvete. Det var nästan som om Metropolitan Opera eller Berlin Philharmonie hade flyttat in hemma hos mig, eller kanske snarare att jag teleporterats dit för att lyssna. Inte helt och hållet förstås men röstkaraktärerna återgavs mycket verklighetstroget och det blev inspelningens kvalitet mer än något annat som till sist avgjorde hur upplevelsen blev. Kammarmusik, såväl stråk som blås, samma sak. En stråkkvartett lät som en kvartett och inte, som jag ofta hört, förstafiolen som något skärande diskantljud och cellon som något dämpat basmummel utan övertoner. En symfoniorkester var svårare att återge men mer än med tidigare utrustning jag ägt upplevde jag att rummets väggar byttes ut, och att jag kunde lyssna efter individuella instrument och rumsplacera dem. Och dessutom kunde jag närma mig högtalarna tills jag stod i stort sett mitt emellan dem och då uppleva att jag fanns mitt i ljudet, nästan som att vara på podiet med orkestern, nåja, inte riktigt, men åt det hållet.
Jag tyckte mycket om mina ägg nästan oberoende av vilken musik jag valde att spela. Det äggen hade svårast med var musik med hård, repetitiv bas, låt säga några kantiga Rammstein-låtar, där jag hade velat ha mer rå muskelstyrka och tryck på något sätt, men äggen var inte direkt dåliga på att återge den musiken heller. Allt i imperfekt. Men jag saknar dem - i presens!
Så vad har hänt?
Jo, jag har två små barn som allt som oftast har vänner hemma och vid något obevakat tillfälle har ett diskantelement i vardera högtalaren demolerats (men jag har kunnat återställa formen medelst att försiktigt dammsuga vid dem) och vid ytterligare ett tillfälle nyligen har baselementet på det ena ägget knusats - med resultatet att magin brutits. Fiolen skorrar. Basen blir fjutt och jag måste stänga av. Äggen har tystnat. Kan de lagas? Eller får man ödmjukt be hönan att värpa igen?
Med tacksamhet,
B
B skrev:Tror du det går att laga högtalarna?
Har för mig att du berättade att den danske leverantören lagt ned. . . jag vill förståss ha de bäst lämpade elementen och struntar i kostnaden . . . som det är nu är svårt att uthärda. Kan man förresten köpa en centerhögtalare resp en bashögtalare av dig eller någon återförsäljare? Du hade prototyper hemma vill jag minnas. . .
B
B, kund till Bremenäggen skrev:vid något obevakat tillfälle har ett diskantelement i vardera högtalaren
demolerats (men jag har kunnat återställa formen medelst att försiktigt
dammsuga vid dem) och vid ytterligare ett tillfälle nyligen har baselementet
på det ena ägget knusats - med resultatet att magin brutits. Fiolen skorrar.
Basen blir fjutt och jag måste stänga av. Äggen har tystnat.
jeff_belowski skrev:B, kund till Bremenäggen skrev:vid något obevakat tillfälle har ett diskantelement i vardera högtalaren
demolerats (men jag har kunnat återställa formen medelst att försiktigt
dammsuga vid dem) och vid ytterligare ett tillfälle nyligen har baselementet
på det ena ägget knusats - med resultatet att magin brutits. Fiolen skorrar.
Basen blir fjutt och jag måste stänga av. Äggen har tystnat.
![]()
![]()
![]()
Bloody hell säger jag bara! Om jag hade ett par högtalare för 30 lax så skulle
jag se till att de var omöjliga att komma åt för mina barn! Peter, du får utveckla
en snygg stålbur att montera runt äggen på väggen
hifikg skrev:Låter som en bra kundbehandlingHoppas fascinationen har återvänt, jag vet hur dåligt jag mått de gånger mina högtalare varit i olag, jag har kastat mig i bilen och kört t o r hifi-kit ett par gånger för att kvittera ut nya element. Är det svårt att byta element själv i äggen? Har inte koll på hur de är monterade.
RogerGustavsson skrev:Beträffande skydd mot barn. Äggen har väl sådana som standard? Om det nu finns klåfingrigt folk i närheten är det bara att lämna de skydden på.
Laila skrev:Kanske att en annan Peter S. ler förnöjt, lite sisådär postumt . . . typ.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Låter som en bra kundbehandlingHoppas fascinationen har återvänt, jag vet hur dåligt jag mått de gånger mina högtalare varit i olag, jag har kastat mig i bilen och kört t o r hifi-kit ett par gånger för att kvittera ut nya element. Är det svårt att byta element själv i äggen? Har inte koll på hur de är monterade.
Jag personligen byter ut högtalarelement i äggen. Även Lilltroll kan byta högtalarelement i äggen. Sedan mäts äggen och kontrolleras enligt Bremens kvalitetskontrollsystem. Varje produktionsägg har ett serienummer.
Varje högtalarelement har ett specifikt derienummer. Varje Bremenhögtalares serienummer har sina specifika högtalarelement. Varje högtalarelement är specifikt uppmätt på frekvensgång i olika frekvensregister, distorsion, impedans. Därefter selekteras elementen och sorteras i flera olika kategorier inom +/- 0,25 dB. Det betyder att basar och diskanter kan matchas inom +/- 0,25 dB.
Varje högtalare har en logg och behövs ett högtalarelement bytas ut så går vi igenom loggen och plockar fram så närliggande högtalarelement som möjligt. Hittills ligger avvikelsen inom +/- 0,15 dB.
Därefter uppdateras loggen så att spårbarheten vidmakthålles.
Jag säkerställer därmed högtalarnas orginalskick. Vi mäter sedan högtalaren map impedans, frekvensgång, fas, och distorsion inklusive rub&buzz samt täthet av låda d v s att allt är monterat utan läckage. Allt syns i mätning i Bremens kvalitetskontrollsystem.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Kommer Bremen-äggen att visas på München High End?
petersteindl skrev:Det finns en rolig video från en inspelningsstudio då Benny Andersson spelar piano och Helen Sjöholm sjunger en Camilla Läckberg låt.
Hon sjunger in i en mikrofon och den har sin tjusning.
Vad tror ni det är för mik?![]()
Är det en B&K 1/8"-mätmik? Eller är det en Shure dynamisk mik? Eller är det en Neuman mik? Eller är det någon annan mik?Är den made in China?
http://www.svt.se/babel/camilla-lackberg
Klicka på pilen för att se videon.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster