Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Trist inlägg kanske om det är dona du vill göra, men varför vill du renovera RIAA:t, är det trasigt?
jummarn skrev:shifts skrev:Trist inlägg kanske om det är dona du vill göra, men varför vill du renovera RIAA:t, är det trasigt?
Det hela började med att det blev en strömdipp ihop med en åskväder, tyvärr så hade jag dragit ut allt annat än just detta RIAA. I vart fall så gick transformatorn sönder, så efter att ha fixat ett ny så blev jag sugen på att göra lite mer med det. Samt att det kanske bör tilläggas an av de "röda dropparna" ser ut att ha börjat "bubblat" lite efter detta. Om du kikar på den första bilden längst upp till vänster så kanske det går att se på kortsidan mot kameran att den har bubblat lite (kass bild)
Tyvärr så har jag inget mätinstrument för tillfället så jag kan mäta upp den så jag verkligen kan se om den är illa medtagen.
Det var väll snarare att fixa till detta RIAA eller införskaffa ett nytt. Men har insett att jag måste ge en hel del pengar om jag vill ha ett likvärdigt med lika mycket inställningsmöjligheter. Jag tycker helt enkelt att det är ett för fint RIAA för att bara låta stå oanvänt/trasigt.
jummarn skrev:Jo jag tackar för tipsen, har luskat lite och förmodligen är det från runt 1990 någon gång och gick på runt 2500:- nytt.
Ska väll även nämnas att en av dioderna i likriktningen brändes vid strömdippen. Den är utbytt, går att se i och med att en av de fyra är större än de andra tre.
Ursäkta min okunskap för det är väll de små bruna/gula nere i högra hörnet på bild 1, eller? Är det värt att byta även de som sitter inne vid OP-Amparna som är 10 till antalet?
Har även sett denna tråd, men jag vet inte, ser rätt kaosartat ut
http://www.hifisentralen.no/forumet/diy ... akeup.html
Johan_Lindroos skrev:jummarn skrev:shifts skrev:Trist inlägg kanske om det är dona du vill göra, men varför vill du renovera RIAA:t, är det trasigt?
Det hela började med att det blev en strömdipp ihop med en åskväder, tyvärr så hade jag dragit ut allt annat än just detta RIAA. I vart fall så gick transformatorn sönder, så efter att ha fixat ett ny så blev jag sugen på att göra lite mer med det. Samt att det kanske bör tilläggas an av de "röda dropparna" ser ut att ha börjat "bubblat" lite efter detta. Om du kikar på den första bilden längst upp till vänster så kanske det går att se på kortsidan mot kameran att den har bubblat lite (kass bild)
Tyvärr så har jag inget mätinstrument för tillfället så jag kan mäta upp den så jag verkligen kan se om den är illa medtagen.
Det var väll snarare att fixa till detta RIAA eller införskaffa ett nytt. Men har insett att jag måste ge en hel del pengar om jag vill ha ett likvärdigt med lika mycket inställningsmöjligheter. Jag tycker helt enkelt att det är ett för fint RIAA för att bara låta stå oanvänt/trasigt.
Min fetning.
Att det ser ut som litte bubbligt på kondingen måste inte betyda att kondingen är skadad av blixten. Dessa kondingar är doppade i flytande plast för att isolera innandömet, och det kan skilja lite hur olika komponenter blir, lite slumpartat.
Mitt råd är att du bara byter det som är trasigt och inget annat.
Byt inte komponenter mot andra för att du tror att det blir bättre ljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster