Moderator: Redaktörer
Perfector skrev: Lådan 23 liter sluten är kanon och allt man behöver Perfector (The one and only )
Perfector skrev:Lura piezon.
10 Ohm tvärs över och 4.7 uF i serie.
då tror förstärkaren att det är en magnetodynamisk last och tutet försvinner över motståndet.
Perfector skrev:Kvar blir en klang som låter läskigt nära en banddiskant.
Man kan även ha ett trimbart motstånd och prova fram hur mycket överspill som behövs för att få rätt känslighet.
Kolla dock att det inte blir för lågt.
Funkar bra mycket bättre än den klassiska att dela med ett motstånd och dämpa med en konding.
Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Perfector skrev:piezoprat så.
Vad jag menade var att den normala delningen till piezo ÄR seriemotstånd, vilket kan betraktas som delningen och att en seriekondesator faktisk dämpar signalen. Ur det perspektivet kan man då säga att motståndet delar och kondingen dämpar till skillnad mot vanliga där kondensatorn delar och motståndet dämpar
Perfector skrev:Apropå mH.
Var du ordningsman i skolan?
Jag trode detta var ett forum för samförstånd, inte en skolbänk för rättstavning.
Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län med omnejd som kunde få piezon att låta musik.
Dock är jag självlärd i stora stycken och har ingen doktorhatt att ta på mig.
Men bygga högtalare, det kan jag enligt alla som hört och köpt genom åren
Perfector skrev:Just nu silar du mygg och sväljer kameler. Figurativt är motståndet som är en nödvändighet för att inte köra sönder slutsteget pga den kapacitiva lasten att betrakta som delningen. Även om det inte är en delande komponent. Men för att "vanliga" människor ska förstå principen med att lägga ett motstånd över + - på hornet och sedan dela med en konding så använde jag då som nu uttrycket att dela då detta var enklare att förstå än den komplicerad detaljbeskrivning du givit. De flesta som lyssnar på musik är inte högskolematematiker men gillar att få veta vad som händer och hur.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster