Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Av något skäl tycks många reagera på det jag skriver och tycka att det är på
något sätt svårt att förstå eller kanske rent av upprörande, men det är ju inte
direkt några nyheter.
"-Hur skall jag kunna fylla din bägare med kunskap när den redan är full?",
åsyftar just detta.
"-Before you can learn, you must first unlearn", säger samma sak.
Även om det där är luddigt ihågkomna filmcitat från relativt moderna tid så är
tankarna på intet sätt nya, och jag är förvånad över att någon överraskas av
dem. Detta är saker som har förståtts i tusentals år. Allt jag gjort är att på-
minna om dem.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Läser man vetenskapshistoria ser man ju ett tydligt mönster, en massa saker som man trodde var riktiga, visade sig senare vara fel/okompletta etc.
Men de VAR viktiga steg för att kunna öka sin kunskap!
De var "viktiga" steg för att BROMSA kunskapsutvecklingen. Det finns inte
någonting bra i det.
Eller vad tänker du på för saker då?
Jag känner till massor av fall där felaktiga uppfattningar (dumheter) varit i
vägen för kunskapsutvecklingen och fördröjt utvecklingen rejält, men några
fall där sådant (alltså missförstånd och tro) har varit viktiga steg för att öka
kunskapen ;o känner jag inte till.
Vad är det för saker du tänker på?
jo jag vet, jag har som du vet läst en del i ämnet "den nya fysiken"IngOehman skrev:Och säg nu inte Newton. Den newtonska fysiken är inte fel, det är en modern
myt bara. Det finns gränser för tillämpbarheten bara.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att kalla det dumheter känns för mig väldigt konstigt.
Eller misstolkar jag dig?
Svårt att svara på det. Jag vet ju inte vad det är som gör att du tolkar det
jag skrev när jag skrev dumheter som något annat än just dumheterna. Det
var dessa jag åsyftade när jag skrev om dem.
Varför alls tolka om saker förresten?
Jag säger ju bara att man kommer mycket längre, och snabbare framåt dess-
utom, om man struntar i att tro en massa dumheter och istället vågar vara
åsiktslös när det inte finns skäl att ha åsikter.
IngOehman skrev:Det måste vara någon sorts mental felprogrammering som många människor
har - att känna att man måste tycka och tro saker, om sådant som man inte
har grund att ha någon åsikt om. Även om det betyder att man måste vända
sig till majoriteten, någon auktoritet eller några tumregler. Men till vilken nytta?
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Av den enkla anledningen att ju fler gånger man gör fel, destå enklare att hitta lösningen
Påståendet i sig är riktigt, i varje fall ur vissa statistiska perspektiv, men det
går det inte översättbart till att dumheter är en väg till förnuft.
Hade du skrivit att misslyckas så skulle jag ha hållit med dig - att misslyckas
är nämligen en konsekvens av att ha testat en tes, och den som testar en
tes har undrat och undersökt.
IngOehman skrev:Misslyckaden firas alldeles för sällan!
IngOehman skrev:Men misslyckanden är verkligen INTE samma sak som att tro på något som
är felaktigt (dumheter) eller för all del tro på något som det helt enkelt inte
finns något skäl att tro på (sant eller falskt).
Jag vet inte varför de är svåra att skilja. Det är ju två helt olika saker. Att testa någonting för att se om man kan visa att det är si, och misslyckas visa
det, är verkligen inte ett misslyckande.
Jag försöker uttrycka mig tydligt och är lite förvånad över att det jag skriver
ändå missförstås, men jag hoppas det var lättare att förstå denna gång. Det
är inte alldeles enkelt att skriva saker i det här ämnet så att det inte kan miss-
förstås, för svårt för att jag skall klara det uppenbart.![]()
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Av något skäl tycks många reagera på det jag skriver och tycka att det är på
något sätt svårt att förstå eller kanske rent av upprörande, men det är ju inte
direkt några nyheter.
"-Hur skall jag kunna fylla din bägare med kunskap när den redan är full?",
åsyftar just detta.
"-Before you can learn, you must first unlearn", säger samma sak.
Även om det där är luddigt ihågkomna filmcitat från relativt moderna tid så är
tankarna på intet sätt nya, och jag är förvånad över att någon överraskas av
dem. Detta är saker som har förståtts i tusentals år. Allt jag gjort är att på-
minna om dem.
Tror det är ordet "dumhet" som du använder som är problemet.
Det är det för mig. Onödigt starkt och kategoriskt tycker jag.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Läser man vetenskapshistoria ser man ju ett tydligt mönster, en massa saker som man trodde var riktiga, visade sig senare vara fel/okompletta etc.
Men de VAR viktiga steg för att kunna öka sin kunskap!
De var "viktiga" steg för att BROMSA kunskapsutvecklingen. Det finns inte
någonting bra i det.
Eller vad tänker du på för saker då?
Jag känner till massor av fall där felaktiga uppfattningar (dumheter) varit i
vägen för kunskapsutvecklingen och fördröjt utvecklingen rejält, men några
fall där sådant (alltså missförstånd och tro) har varit viktiga steg för att öka
kunskapen ;o känner jag inte till.
Vad är det för saker du tänker på?
Varför är felaktiga uppfattningar = dumheter? Som du ju skriver ovan...
sportbilsentusiasten skrev:Varför värdera överhuvudtaget? Dum o dumheter är starkt värdeladdade ord, speciellt om man talar om en annan människas kunskap - eller brist av kunskap.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Och säg nu inte Newton. Den newtonska fysiken är inte fel, det är en modern
myt bara. Det finns gränser för tillämpbarheten bara.
jo jag vet, jag har som du vet läst en del i ämnet "den nya fysiken"![]()
Dock ska man inte glömma att det som VAR fel var uppfattningen att mänskligheten med Newton hade funnit svaret på hur fysiken kunde förklaras.
Och så har det ofta varit!
sportbilsentusiasten skrev:Det är det jag menade med mitt inlägg.
sportbilsentusiasten skrev:Här på forumet vimlar det av människor som tror att "bra mätvärden" är det som är viktigt i elektronik.
sportbilsentusiasten skrev:Problement är ju att produkter som mäter sämre ibland föredras...
sportbilsentusiasten skrev:Och hur vet man VILKEN av alla olika saker vi kan mäta är viktigast (i ett just specifikt test på en produkt?)
sportbilsentusiasten skrev:Varför skulle vi nu 2014 ha alla svar hur den mänsliga hörseln upplever ljud? Med tanke på hur mycket vi hela tiden lär oss av omvärlden är jag säker på att vi INTE har hela sanningen.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Att kalla det dumheter känns för mig väldigt konstigt.
Eller misstolkar jag dig?
Svårt att svara på det. Jag vet ju inte vad det är som gör att du tolkar det
jag skrev när jag skrev dumheter som något annat än just dumheterna. Det
var dessa jag åsyftade när jag skrev om dem.
Varför alls tolka om saker förresten?
Jag säger ju bara att man kommer mycket längre, och snabbare framåt dess-
utom, om man struntar i att tro en massa dumheter och istället vågar vara
åsiktslös när det inte finns skäl att ha åsikter.
Men hur tycker du då man ska förhålla sig till det vi idag vet (tror oss veta) om fysiken.
Vi kan rimlighetsmässigt utgå från att vi idag (tror) oss veta inte är hela sanningen.
Ska professorn i fysik säga
"Näää, jag vet inte hur universom skapades så jag har ingen åsikt..."
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Det måste vara någon sorts mental felprogrammering som många människor
har - att känna att man måste tycka och tro saker, om sådant som man inte
har grund att ha någon åsikt om. Även om det betyder att man måste vända
sig till majoriteten, någon auktoritet eller några tumregler. Men till vilken nytta?
Hela samhället bygger ju på att kommunisera. Att tillhöra en grupp är nog det inprogrammerade beteende som du ser. Och det blir inte mycket sådant om man inte pratar om något.
Och vad ska man prata om? Jo man tycker något. Det är inte farligt. Det är heller inte farligt att tycka utan att ha grund i påståenden.
Blir väldigt enahanda (och lite) om man enbart ska prata om saker som man vet 100% säkert. Eller om man hela tiden ska uttrycka sig vetenskapligt o gramatiskt korrekt.
Det behöver väl inte vara så himla perfekt o korrekt hela tiden...
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Av den enkla anledningen att ju fler gånger man gör fel, destå enklare att hitta lösningen
Påståendet i sig är riktigt, i varje fall ur vissa statistiska perspektiv, men det
går det inte översättbart till att dumheter är en väg till förnuft.
Hade du skrivit att misslyckas så skulle jag ha hållit med dig - att misslyckas
är nämligen en konsekvens av att ha testat en tes, och den som testar en
tes har undrat och undersökt.
Är det viktigt att särskilja orden fel från misslyckats?
sportbilsentusiasten skrev:"Pojken lade pusselbitel på fel ställe 3ggr innan han till slut lade den rätt"
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Misslyckaden firas alldeles för sällan!
JA
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Men misslyckanden är verkligen INTE samma sak som att tro på något som
är felaktigt (dumheter) eller för all del tro på något som det helt enkelt inte
finns något skäl att tro på (sant eller falskt).
Jag vet inte varför de är svåra att skilja. Det är ju två helt olika saker. Att testa någonting för att se om man kan visa att det är si, och misslyckas visa
det, är verkligen inte ett misslyckande.
Jag försöker uttrycka mig tydligt och är lite förvånad över att det jag skriver
ändå missförstås, men jag hoppas det var lättare att förstå denna gång. Det
är inte alldeles enkelt att skriva saker i det här ämnet så att det inte kan miss-
förstås, för svårt för att jag skall klara det uppenbart.![]()
Tror inte det handlar om att "inte förstå". Tror det handlar om hur du använder ordet dumheter.
Adhoc skrev:I vissa fall är öppen testning mer sanna och pålitligare än blindtest. Jag har själv precis nyligen konstaterat att så är fallet. Länk: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &p=4031263
sportbilsentusiasten skrev:Ingvar, ta inte allt så personligt.
sportbilsentusiasten skrev:Jag håller inte med om att man så kategoriskt måste "lära av" innan man kan "lära nytt".
sportbilsentusiasten skrev:Det finns en klar poäng med talesättet, men att dra det så långt att använda ordet dumheter är att dra det allt för långt tycker jag.
sportbilsentusiasten skrev:Det riskerar att de som vill undersöka o fundera kanske inte vågar. "För tänk om det jag tror nu, säger nu...senare av andra kommer att kallas dumheter..."
Jag tycker man istället för att värdera "felsteg", "misslyckanden", "felaktigheter" - ska uppmuntra.
sportbilsentusiasten skrev:Är bara det jag har framfört.
Vi kan ha olika åsikter, det är helt ok.
sportbilsentusiasten skrev:Allt vi tidigare tänkt...gjort...ansett...trott...(även felaktigt) bidrar ju till vår förståelse för hur vi idag uppfattar vår värld.
sportbilsentusiasten skrev:Har mycket svårt att då kalla något av detta för dumheter.
sportbilsentusiasten skrev:Om inte annat, skapar det en ödmjukhet och förståelse för sin egen ofullkomlighet!
sportbilsentusiasten skrev:Tänk de som alltid "haft rätt" hela livet, eller de som är så rädda för att säga fel så de inte tar ställning för något.
Är inte det tragiskt?
sportbilsentusiasten skrev:Nej. det är nyttigt att ha tokfel ibland, att "tvingas" inse att man haft fel o ändra uppfattning.
Det är nyttigt för karaktären
Svante skrev:Adhoc skrev:I vissa fall är öppen testning mer sanna och pålitligare än blindtest. Jag har själv precis nyligen konstaterat att så är fallet. Länk: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... &p=4031263
Det är svårt att förstå vad du har gjort eftersom man inte får se bilderna om man inte är medlem.
LeifB skrev:Det finns INGEN test som är 100% säkert oavsett hur man gör.
Kan man nöja sig med 90% säkerhet?
IngOehman skrev:Jag har inte kallat något annat än det som ÄR dumheter för dumheter,
och jag har ju heller inte refererat till dem på något annat sätt än med
just det ordet! Så det ser ut som om du inte låter någon säga att dum-
heter är dumheter. Det blir ju bara dumt.
IngOehman skrev:För inte kan du väl rimligen vara upprörd över att jag kallar t ex tron att det finns häxor och att de måste brännas på bål (och brändes) för dumheter?
Har jag inte nog tydligt exemplifierat saker som allvarligt stått i vägen för en sunt utveckling? Vad sägs om att Galileo Galilei tvingades avsvära sig allt det rörande det som inkvisitionsdomstolen kallade för "den felaktiga läran"*, och sedan så sattes han i husarrest för resten av sitt liv...
Inte dumheter?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster