Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Db poweramp för att rippa och lägga på grundtaggar om dom finns.
Sen kör jag mp3tag för att göra taggarna enhetliga och lägga på skivomslag med lagom storlek.
http://www.mp3tag.de/en/index.html
Det är lite pyssligt och tar tid, men resultatet blir enhetligt snyggt.
Ger en ökad feelgood att veta att filerna är snyggt paketerade på NAS:en![]()
Jag använde Utforskaren till att söka tex *.ape, resultatet markerade jag, högerklickade och valde "Konvertera till..." (dB lägger till kommandon i högerklicksmenyn om man vill) och därefter tuggade det på några timmar tills det var klart. Sedan var det bara att söka upp alla *.ape igen och deleta. Det handlade om tio-tusentals filer och nedlagt arbete handlade om ett par minuter.
AndersP skrev:Jag testade lite lätt med ett enda album först och observerade att ape-filerna i många album inte hade namn med nummer utan står i bokstavsordning. M3U-register finns inte heller. Man får kanske spela dessa konverterade album med låtarna i bokstavsordning. Orkar nog inte tagga altihop manuellt.
Eller du kanske har nya tips Bill50x?
Bill50x skrev:Här gäller det att tänka efter före så man får det som man vill, skitjobbigt att göra om i efterhand!
AndersP skrev:Jag börjar förstås inse att bra taggning är mer praktiskt...
Jag bestämde mig för att döpa mappen till Artist - Skivnamn (Årtal)
I den ligger låtarna.
Mapp
Daft Punk - Random Access Memories (2013)
Filer
01 - Give Life Back to Music
02 - The Game of Love
osv.
+ skivomslag
AndersP skrev:Sådär gör jag nästan också. Dock har min mediaspelare ett så primitivt gränssnintt och haltande musikuppspelningsfunktioner (musiken kan vara fint taggad, men det fattar/ser inte spelaren) att jag har fått retirera till nån sorts DOS-nivå på filhanteringen. Jag har då infört ett alfabetiskt register av primitivaste sort för att spelaren scrollar så sakta i mapparna.
WhereNextColumbus skrev:Du kan nog tryggt använda sunk-rom på datorn för att rippa utmärkta kopior av cd-skivor.
HiLo skrev:...men annars borde väl all form av externa cd/sacd/dvd-a/BR/BR-a spelare förlorat sitt existensberättigande inom HiFi, och snack om klockor och andra teknaliteter vara just snack/dravel/försäljningssnack, rent teoretiskt?
HiLo skrev:WhereNextColumbus skrev:Du kan nog tryggt använda sunk-rom på datorn för att rippa utmärkta kopior av cd-skivor.
Jo klart man kan göra så, men det borde väl finnas någon brytpunkt där kvalitén blir bättre av att köra en hiend maskin istället för 300kronors Romen i datorn, säg att man kör ett studioprogram typ Logic eller liknande ihop med säg en BR-audio källa och en dedicerad BR-audio speldosa och rippar i analogform till ett helt okomprimerat format så borde man väl få en bättre ripp?
Nu spånar jag bara men rent teoretiskt borde det väl vara så?
Självklart kan man inte få magi och ske så att sånt som inte var på grundkälla dyker upp, men annars borde väl all form av externa cd/sacd/dvd-a/BR/BR-a spelare förlorat sitt existensberättigande inom HiFi, och snack om klockor och andra teknaliteter vara just snack/dravel/försäljningssnack, rent teoretiskt?
Eller är det något jag missat?
janixa skrev:Vad använder ni för pc-program för att rippa cd-skivor?
/janixa
WhereNextColumbus skrev:Du kan nog tryggt använda sunk-rom på datorn för att rippa utmärkta kopior av cd-skivor.
Zeeall skrev:penke62 skrev:Blir det olika ljudresultat om man rippar en cd till t.ex flac med olika program. Detta givet att samma inställningar för kvalitet göres i respektive program.
Det blir samma resultat om rippen är "bit perfect", dvs _exakt_ kopia på cdn.
Harryup skrev:Har faktiskt sett en test i en tysk Hifi-tidning av olika program och man kunde höra och mäta skillnader på rippningsprogram. EAC var inte längre kungen alls utan dbpoweramp och något mer var klart bättre. Nu minns jag inte vilka andra man undersökte men det var en 5 olika. Minns inte ens exakt vilken tidning det var i så källan får bli Tyskland.
Skall se om jag hittar något om det.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster