Rippa-CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-21 19:01

Va, bara 4 typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-21 19:04

Va, bara 4 typ ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-21 19:04

Va, bara 4 typ ?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-03-21 19:05

Db poweramp CD ripper, himla smidigt med taggning och titlar.

+1

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-03-24 00:49

EAC + lame encoder för mp3-kodning, kör jag med.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-26 00:24

Min spelare kan inte spela album i Media Monkey (.ape) :cry:

Det är ett eländigt skitgöra att konvertera till FLAC...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-26 08:37

Db poweramp för att rippa och lägga på grundtaggar om dom finns.
Sen kör jag mp3tag för att göra taggarna enhetliga och lägga på skivomslag med lagom storlek.
http://www.mp3tag.de/en/index.html

Det är lite pyssligt och tar tid, men resultatet blir enhetligt snyggt.
Ger en ökad feelgood att veta att filerna är snyggt paketerade på NAS:en 8O :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-26 08:56

2-ch skrev:Db poweramp för att rippa och lägga på grundtaggar om dom finns.
Sen kör jag mp3tag för att göra taggarna enhetliga och lägga på skivomslag med lagom storlek.
http://www.mp3tag.de/en/index.html

Det är lite pyssligt och tar tid, men resultatet blir enhetligt snyggt.
Ger en ökad feelgood att veta att filerna är snyggt paketerade på NAS:en 8O :)

Precis så gör jag också, fungerar superbt.

En fördel med dB är batch-konverteringen, något jag använde när jag konverterade alla lossless till flac och alla lossy till mp3.

Jag använde Utforskaren till att söka tex *.ape, resultatet markerade jag, högerklickade och valde "Konvertera till..." (dB lägger till kommandon i högerklicksmenyn om man vill) och därefter tuggade det på några timmar tills det var klart. Sedan var det bara att söka upp alla *.ape igen och deleta. Det handlade om tio-tusentals filer och nedlagt arbete handlade om ett par minuter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-26 11:40

Asunder, Audex (Linux)
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-26 13:09

Jag använde Utforskaren till att söka tex *.ape, resultatet markerade jag, högerklickade och valde "Konvertera till..." (dB lägger till kommandon i högerklicksmenyn om man vill) och därefter tuggade det på några timmar tills det var klart. Sedan var det bara att söka upp alla *.ape igen och deleta. Det handlade om tio-tusentals filer och nedlagt arbete handlade om ett par minuter.

Aha! :o
Det där låter himla smart. Ska testa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-26 14:09

Såg faktiskt i en tysk test att EAC har blivit omsprungen av flera andra rippare just ljudmässigt OCH mätmässigt.
Minns att dbpoweramp är en av dom och så mycket enklare att använda så är dom bara jämförbara så ser jag ingen nostalgisk förtjänst med att använda EAC längre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-26 15:10

Ja ni grabbar, Monkeys Audio borde förbjudas.

Tack vare Bill50x är jag igång med min konvertering. 21 dagar try before buy på dBpoweramp. 11000 monkey-filer som ska bli FLAC. Fick gå på microsoft-hjälpen för att lära mig markera skiten. Blir ruskig mjölksyra i fingrarna annars. :lol:
Nu går processorkärnorna i min gamla dator på 100% i 8 timmar till sen ska det förhoppningsvis vara klart.

Jag testade lite lätt med ett enda album först och observerade att ape-filerna i många album inte hade namn med nummer utan står i bokstavsordning. M3U-register finns inte heller. Man får kanske spela dessa konverterade album med låtarna i bokstavsordning. Orkar nog inte tagga altihop manuellt.

Eller du kanske har nya tips Bill50x? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-26 16:21

AndersP skrev:Jag testade lite lätt med ett enda album först och observerade att ape-filerna i många album inte hade namn med nummer utan står i bokstavsordning. M3U-register finns inte heller. Man får kanske spela dessa konverterade album med låtarna i bokstavsordning. Orkar nog inte tagga altihop manuellt.

Eller du kanske har nya tips Bill50x? :)

Mjae, nya vet jag inte....

Att filnamnet inte innehåller låtnumret kan man råka ut för ibland. Däremot är det ovanligt att låtnr inte finns i taggarna. Så vad man gör är att öppna filerna i Mp3Tag och i menyn klicka på "Konvertera/Tagg -> Filnamn". OBS att du i Mp3Tag kan ställa in hur du vill att filnamnen ska se ut så kolla upp och ställ in detta först. Själv vill jag ju tex att Angel Haze, Dirty Gold från 2013, låt 01 Sing About Me/etc ska taggas

Angel Haze
2013 - Dirty Gold
01 - Sing About Me
02 - Echelon (It's My Way)
03 - ...

Men det finns ju de som tex vill ha låtarna benämnda
Angel Haze - Dirty Gold
01 - Angel Haze - Sing ABout Me
02 - Angel Haze - Echelon (It's My Way)
osv, lite beroende på hur använd mediaspelare visar låttitlar och hur mycket man ägnar sig åt att göra samlingslistor å så.

Här gäller det att tänka efter före så man får det som man vill, skitjobbigt att göra om i efterhand!

Personligen skulle jag nog tagga om de album som helt saknar låtordning, trist att inte lyssna i originalordning. Det finns ju en anledning varför artisten valt en viss spelordning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-26 20:24

:)

Jag överväger att skriva ut det du postar på papper och sätta in i en pärm. Så bra är jag på att ordna min musik. :oops:

Jag nejmar mitt ungefär som du, men har inte börjat tagga ännu (förutom dom taggar som EAC gör) utan gör filstrukturer istället typ:

H/Haze Angel/(2013) Dirty Gold/01. Sing About Me
H/Haze Angel/(2013) Dirty Gold/02. Echelon (It's My Way)
osv..

Jag börjar förstås inse att bra taggning är mer praktiskt...

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2014-03-26 23:01

Idag använde jag DBPowerAmp 15 till att rippa tjugotalet CD's åt en vän som skulle fylla surfplattan.
Tog runt två minuter per skiva och tjänade in 20% av vad programmet kostat.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-27 08:48

Bill50x skrev:Här gäller det att tänka efter före så man får det som man vill, skitjobbigt att göra om i efterhand!

AndersP skrev:Jag börjar förstås inse att bra taggning är mer praktiskt...

Det är väldigt mycket bättre att tagga på ett vettigt sätt.
Bestäm dig för ett sätt och håll dig till det.

Jag bestämde mig för att döpa mappen till Artist - Skivnamn (Årtal)
I den ligger låtarna.

Mapp
Daft Punk - Random Access Memories (2013)

Filer
01 - Give Life Back to Music
02 - The Game of Love
osv.
+ skivomslag

Av någon nu oklar anledning har jag även tilldelat varje låt skivomslag.
Det kan jag så här i efterhand konstatera att det nog var lite överarbetat.
Det räcker ganska långt med att bara ha en bild i mappen.

Provade först att ha artist - titel - nummer - namn direkt i filnamnet.
Men det blev ganska otympligt i vissa uppspelare.
Problemet som jag ser det är väl främst hur man vill att filnamn/strukturen ska vara.

Det är jobbigt med dubbelalbum men framför allt klassisk musik.
Där har jag inget riktigt bra sätt att göra på ännu.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-29 04:15

Jag bestämde mig för att döpa mappen till Artist - Skivnamn (Årtal)
I den ligger låtarna.

Mapp
Daft Punk - Random Access Memories (2013)

Filer
01 - Give Life Back to Music
02 - The Game of Love
osv.
+ skivomslag

Sådär gör jag nästan också. Dock har min mediaspelare ett så primitivt gränssnintt och haltande musikuppspelningsfunktioner (musiken kan vara fint taggad, men det fattar/ser inte spelaren) att jag har fått retirera till nån sorts DOS-nivå på filhanteringen. Jag har då infört ett alfabetiskt register av primitivaste sort för att spelaren scrollar så sakta i mapparna..

Min mapp heter altså: MUSIK - D - Daft Punk - (2013) Random Access Memories.

Då radar spelaren upp alla album i utgivningsordning. Praktiskt när det gäller Bowie, Beatles och Neil Young tex. Med låtar och omslag gör vi lika.

Man kan fråga sig varför jag står ut med en spelare som denna gamla relik (PopCornHour C200) - Jo för att jag kan sitta i soffan med min fjärrkontroll och zappa Bowie från mitt nätverk, stoppa och jaga igång en annan hårddisk i min server och köra igång en BD-image med fulla menyer. Allt utan att lämna soffan. CINAVIA har jag inte skaffat ännu så det är inget problem hos mig. :)

Letar efter en modern spelare som kan spela "allt", men har inte funnit nån sån ännu. Jag vill slippa ha flera olika spelare och jag orkar inte sköta en HTPC.
Lokala media verkar vara lite "ute" faktiskt. "Alla" här i stan nöjer sig med Spottan och Netflix. Trist..

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-31 07:21

AndersP skrev:Sådär gör jag nästan också. Dock har min mediaspelare ett så primitivt gränssnintt och haltande musikuppspelningsfunktioner (musiken kan vara fint taggad, men det fattar/ser inte spelaren) att jag har fått retirera till nån sorts DOS-nivå på filhanteringen. Jag har då infört ett alfabetiskt register av primitivaste sort för att spelaren scrollar så sakta i mapparna.

Med mp3tag kan du välja vilken version av id typ du vill ha. Det låter som din mediaspelare vill ha en äldre sort. Det går att lägga på flera om jag inte missminner mig. Den senaste bör vara med, för någon gång skaffar du en annan spelare.

För film/musik uppspelning via nätverk verkar Oppo:s senaste klara av det mesta.

Användarvisningsbild
HiLo

Re: Rippa-CD

Inläggav HiLo » 2014-04-02 16:46

Jag har funderat lite kring detta med att rippa på den interna cdn kontra att köra från dedicerad ljud-cd spelare via Optisk kabel till datorn, borde inte den lösningen bli bättre?
Annars förstår jag inte riktigt vitsen med en dedicerad cd spelare om ljudet blir det samma från plast cdn i datorn som fin-cdn på ljudbänken.
Nu vet jag inte hur vanligt det är med spdif in och ut på datorer men jag har det i vart fall.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-02 19:44

Du kan nog tryggt använda sunk-rom på datorn för att rippa utmärkta kopior av cd-skivor.
Häpp!

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-02 20:18

WhereNextColumbus skrev:Du kan nog tryggt använda sunk-rom på datorn för att rippa utmärkta kopior av cd-skivor.

Jo klart man kan göra så, men det borde väl finnas någon brytpunkt där kvalitén blir bättre av att köra en hiend maskin istället för 300kronors Romen i datorn, säg att man kör ett studioprogram typ Logic eller liknande ihop med säg en BR-audio källa och en dedicerad BR-audio speldosa och rippar i analogform till ett helt okomprimerat format så borde man väl få en bättre ripp?
Nu spånar jag bara men rent teoretiskt borde det väl vara så?
Självklart kan man inte få magi och ske så att sånt som inte var på grundkälla dyker upp, men annars borde väl all form av externa cd/sacd/dvd-a/BR/BR-a spelare förlorat sitt existensberättigande inom HiFi, och snack om klockor och andra teknaliteter vara just snack/dravel/försäljningssnack, rent teoretiskt?
Eller är det något jag missat?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-03 07:12

HiLo skrev:...men annars borde väl all form av externa cd/sacd/dvd-a/BR/BR-a spelare förlorat sitt existensberättigande inom HiFi, och snack om klockor och andra teknaliteter vara just snack/dravel/försäljningssnack, rent teoretiskt?

Rent teoretiskt ja.
Men du kanske gillar funktionaliteten, utseendet, att fjärren ligger skönt i handen, färgningen den ger o.s.v.
Feelgood faktorn ska inte underskattas. Jag kan hålla med LP-anhängarna om att det är något extra att fysiskt öppna fodralet och plocka ut skivan mm.
Den delen går förlorad när allt ligger i en dator. (Men det är ju så smidigt :wink: )
Så tror jag att det förhåller sig.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-04-05 22:22

HiLo skrev:
WhereNextColumbus skrev:Du kan nog tryggt använda sunk-rom på datorn för att rippa utmärkta kopior av cd-skivor.

Jo klart man kan göra så, men det borde väl finnas någon brytpunkt där kvalitén blir bättre av att köra en hiend maskin istället för 300kronors Romen i datorn, säg att man kör ett studioprogram typ Logic eller liknande ihop med säg en BR-audio källa och en dedicerad BR-audio speldosa och rippar i analogform till ett helt okomprimerat format så borde man väl få en bättre ripp?
Nu spånar jag bara men rent teoretiskt borde det väl vara så?
Självklart kan man inte få magi och ske så att sånt som inte var på grundkälla dyker upp, men annars borde väl all form av externa cd/sacd/dvd-a/BR/BR-a spelare förlorat sitt existensberättigande inom HiFi, och snack om klockor och andra teknaliteter vara just snack/dravel/försäljningssnack, rent teoretiskt?
Eller är det något jag missat?

Nja, använder du den metoden för att rippa cd-skivor så får du flera omvandlingar mellan analogt och digitalt format. Först när det digitala formatet på cd-skivan omvandlas till en analog signal. Sedan blir det en till omvandling från analogt till digitalt format när den analoga signalen spelas in och lagras på disk. Det är inte särskilt optimalt. Ofta har analog till digital omvandlare för "hemmabruk" lite halvdan kvalité så det troligaste är att det inte blir så bra.
När man rippar på vanligt sätt, dvs. med hjälp av ett program på datorn, har klockan inte någon praktisk betydelse för resultatet av rippningen. Klocksignalen sparas inte i den rippade filen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 11:27

janixa skrev:Vad använder ni för pc-program för att rippa cd-skivor?

/janixa

CDEX funkar utmärkt, förutsatt att skivan inte är låst (kopieringsskyddad). Du väljer själv kvalitet på det som kommer ut
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2014-04-09 23:23

Vill man inte använda Sunk-ROM finns märket Plextor för dubbla priset som även rippar dolda spår.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-05 19:31

Hej!
Jag kan bara ställa mig till de som tycker att dbpoweramp är bäst för att rippa skivor. Det stora fördelen med EAC dock att man har bättre kontroll över taggarna jämfört med dbpoweramp.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re:

Inläggav DQ-20 » 2015-01-05 21:53

Zeeall skrev:
penke62 skrev:Blir det olika ljudresultat om man rippar en cd till t.ex flac med olika program. Detta givet att samma inställningar för kvalitet göres i respektive program.

Det blir samma resultat om rippen är "bit perfect", dvs _exakt_ kopia på cdn.

Ett kortare svar är kanske "ja". Flac är förlustfritt oavsett kompressiongrad. Datakompression har inget med snålkodning att göra.

/DQ-20

PS. dB PowerAmp och EAC på pc, XLD på Mac om jag vill ha flac. Annars går jag via iTunes.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-01-06 14:36

Har faktiskt sett en test i en tysk Hifi-tidning av olika program och man kunde höra och mäta skillnader på rippningsprogram. EAC var inte längre kungen alls utan dbpoweramp och något mer var klart bättre. Nu minns jag inte vilka andra man undersökte men det var en 5 olika. Minns inte ens exakt vilken tidning det var i så källan får bli Tyskland.
Skall se om jag hittar något om det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2015-01-06 16:10

Harryup skrev:Har faktiskt sett en test i en tysk Hifi-tidning av olika program och man kunde höra och mäta skillnader på rippningsprogram. EAC var inte längre kungen alls utan dbpoweramp och något mer var klart bättre. Nu minns jag inte vilka andra man undersökte men det var en 5 olika. Minns inte ens exakt vilken tidning det var i så källan får bli Tyskland.
Skall se om jag hittar något om det.

/Harryup

Mycket intressant, tacksam för mer info om du hittar!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-01-06 17:59

En kompis försökte använda EAC... vid ett tillfälle så blev t.o.m. höger/vänster kanal växlade! Jag själv kör med gammal Plextor läsare och C2 check. Tror mig lita på att det blir rätt och har även verifierat med vanlig cd-spelare.

//Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi