Renobo skrev:Jag har under årens lopp lyssnat på massor av saker och faktiskt ibland hört skillnader. Det finns förstärkare som låter illa. De kan vara basfattiga eller ha ett sameness. Dvs färgar ljudet på ett sätt som gör att olika högtalare plötsligt inte låter olika...jag har haft många pickupper och jag hör tydligt att de låter olika. Skivspelare har haft oljud, rumble eller annat. Inga problem!
Men har någon av er hört skillnad mellan två välfungerande skivspelare med samma pickis?
Jag har hört skillnad på två olika drivelektronik till skivspelare där resten, dvs spelare, tonarm och pickup var densamma. I det här fallet handlade det om en Linn LP12 driven av Lingo 1 resp Lingo 2 och där skillnaden var liten, men den fanns där. Så här i efterhand har jag insett att jag mycket väl kunnat leva med Lingo 1 istället för att lägga åtta tusen emellan för tvåan. Men skillnad var det.
Jag har tidigare haft ganska enkla spelare och labbat en hel del med olika skivspelarverk och armar, förutom pickuperna. Och visst har det varit olika ljudkaraktär på dem. Men ju bättre de blir ju mer lika låter de förstås.
Har man lyssnat på Linns senaste version av LP12 är det svårt att tro att vinyl kan låta så bra. Men då handlar det om stora pengar, tyvärr. Jag har även lyssnat lite på den tyska Clear Audio's största modell som också låter fantastiskt - men då pratar vi ännu större pengar...
I mer rimlig prisklass är till exempel engelska Nottingham suveräna, säkert lika bra som Linn men toppmodellen med bra arm och pickup landar säkert på fel sida om 100 tusen i alla fall.
Helt säkert är att det inte bara är pickupen som gör skillnaden.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.