Pinsamt! Hör inte skillnad...ända tills nu!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Pinsamt! Hör inte skillnad...ända tills nu!!

Inläggav Renobo » 2014-03-24 18:17

Har nu bytt mellan Thorens TD160 SME 3009 II och en Pioneer PL12D (samma pickis Goldring G1022) några gånger....

Övriga prylar är INO piP och en liten Dayton DTA-100 o ett TC750 RIAA i 800.- klassen

Men Guldörat vill inte vara med...

Thorens spelaren kostar ju minst 4 ggr så mycket men inte f-n hör jag nån skillnad...

Borde jag det eller är jag bara kass...

/Krister
Senast redigerad av Renobo 2014-03-28 08:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-24 19:19

Kass :D

Skämt åsido, det kan bero på massor av saker att du inte hör skillnad. Kanske resten av kedjan inte är tillräckligt avslöjande, eller så är skivan/skivorna för dåliga. Eller så är det faktiskt ingen skillnad på spelarna. Men det kan också vara att någon av spelarna inte är tillräckligt väl injusterad och därför inte når upp till sin potential.

Sedan ska man inte glömma att lyssna på musiken, inte bara ljudet. Det är lätt att fastna i detaljer, hur mycket bas är det, låter cymbalen ren osv. Lyssna också efter HUR musikerna spelar, är det tydligt hur de spelar och vad? Känns det som om de spelar tillsammans eller att de kör varsitt race? Tycker du kanske rentav att en tidigare lite ointressant skiva helt plötsligt växer och känns riktigt bra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-03-25 09:24

Pris/prestanda har i princip ingen relation i ljudvärlden, till skillnad från övrig teknik t ex datorer.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-25 10:49

Beror kanske på att Pioneer PL12D är en ovanligt prisvärd spelare* . . . typ. :)

* Vilket för den intresserade/kostnadsmedvetne inte är någon direkt nyhet.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
orven

Re: Pinsamt! Hör inte skillnad...

Inläggav orven » 2014-03-25 14:53

Renobo skrev:Har nu bytt mellan Thorens TD160 SME 3009 II och en Pioneer PL12D (samma pickis Goldring G1022) några gånger....

Övriga prylar är INO piP och en liten Dayton DTA-100 o ett TC750 RIAA i 800.- klassen

Thorens spelaren kostar ju minst 4 ggr så mycket men inte f-n hör jag nån skillnad...

/Krister
Samma pickupp ju.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Pinsamt! Hör inte skillnad...

Inläggav Bill50x » 2014-03-25 17:23

orven skrev:
Renobo skrev:Har nu bytt mellan Thorens TD160 SME 3009 II och en Pioneer PL12D (samma pickis Goldring G1022) några gånger....

/Krister
Samma pickupp ju.

Ja, och? Det är ju inte bara pickupen som "låter". Om allt annat vore oviktigt är det ju bara att köpa en skräpspelare för en femhundring och stoppa i världens bästa pick-up, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-25 18:58

Jag har under årens lopp lyssnat på massor av saker och faktiskt ibland hört skillnader. Det finns förstärkare som låter illa. De kan vara basfattiga eller ha ett sameness. Dvs färgar ljudet på ett sätt som gör att olika högtalare plötsligt inte låter olika...jag har haft många pickupper och jag hör tydligt att de låter olika. Skivspelare har haft oljud, rumble eller annat. Inga problem!

Men har någon av er hört skillnad mellan två välfungerande skivspelare med samma pickis? :?

/K

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-03-25 19:27

Renobo skrev:Jag har under årens lopp lyssnat på massor av saker och faktiskt ibland hört skillnader. Det finns förstärkare som låter illa. De kan vara basfattiga eller ha ett sameness. Dvs färgar ljudet på ett sätt som gör att olika högtalare plötsligt inte låter olika...jag har haft många pickupper och jag hör tydligt att de låter olika. Skivspelare har haft oljud, rumble eller annat. Inga problem!

Men har någon av er hört skillnad mellan två välfungerande skivspelare med samma pickis? :?

/K

Jag har en Thorens som är helrenoverad av Swissonor hemma på prov nu.. Mycket bra välspelande svarv!

Som grädde på moset skickades det med ett RIAA från Swissonor som skulle testa för att utvärdera.. Det bör ju ge nåt som inte det inbyggda RIAA´t som finns i min Denon 2308.. Jag upplever ingen skillnad mellan gramofonstegen :o I vissa stunder kan jag uppleva lite mer "klarhet" i Denon..

Så du är inte ensam att bli överraskad Renobo :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-25 22:21

Renobo skrev:Jag har under årens lopp lyssnat på massor av saker och faktiskt ibland hört skillnader. Det finns förstärkare som låter illa. De kan vara basfattiga eller ha ett sameness. Dvs färgar ljudet på ett sätt som gör att olika högtalare plötsligt inte låter olika...jag har haft många pickupper och jag hör tydligt att de låter olika. Skivspelare har haft oljud, rumble eller annat. Inga problem!

Jag har hört skillnad på två olika drivelektronik till skivspelare där resten, dvs spelare, tonarm och pickup var densamma. I det här fallet handlade det om en Linn LP12 driven av Lingo 1 resp Lingo 2 och där skillnaden var liten, men den fanns där. Så här i efterhand har jag insett att jag mycket väl kunnat leva med Lingo 1 istället för att lägga åtta tusen emellan för tvåan. Men skillnad var det.

Jag har tidigare haft ganska enkla spelare och labbat en hel del med olika skivspelarverk och armar, förutom pickuperna. Och visst har det varit olika ljudkaraktär på dem. Men ju bättre de blir ju mer lika låter de förstås.

Har man lyssnat på Linns senaste version av LP12 är det svårt att tro att vinyl kan låta så bra. Men då handlar det om stora pengar, tyvärr. Jag har även lyssnat lite på den tyska Clear Audio's största modell som också låter fantastiskt - men då pratar vi ännu större pengar...

I mer rimlig prisklass är till exempel engelska Nottingham suveräna, säkert lika bra som Linn men toppmodellen med bra arm och pickup landar säkert på fel sida om 100 tusen i alla fall.

Helt säkert är att det inte bara är pickupen som gör skillnaden.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-26 00:35

Bill50x skrev:....
Helt säkert är att det inte bara är pickupen som gör skillnaden.

/ B

Jo, men dä "hördes" ju ingen skillnad* . . . typ :wink:

*Mä samma pupp. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-03-27 00:54

Det är kul att laborera. Pekka var hit med sin hyggligt maxade LP12´a för någon vecka sedan. Vi monterade i en ny AT95E bara av ren nyfikenhet. Med ett sent tillverkat Linn Kairn(ett försteg med riaa) var resultatet halvljummet. Med en Linn LK1(ett annat försteg) från 1988 så fick man hålla i hatten för att inte blåsas av stolen.

Matchning är A och O..

Bassman: minns du hur barnsligt förtjust jag blev under safarit hos Ubbe i hans Lenco? Ett sådat där "hand i handske" halleluja moment. Verket i skivspelaren tog priset í att leva om men "svaret" i Riaa-Puppa-arm var bland det mest överjävliga jag varit med om!

Den där Thorensspelaren skulle vara kul att leka med..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-28 08:29

nä ju jäklar...bytte skiva från Country (Emmylou Harris) och rock (David Bowie) till jazz (Arne Domnerus o Bengt Hallberg Duo)....

Plötsligt rasade Pioneer PL12D fullständigt ihop i en hög...
...den svajar ordentligt trots ny rem och olja. Detta hördes inte i poppens skrammel :oops: ett ensamt piano avslöjar allt.

Dessutom ligger ljudet långt bak, låter instängt.

Likaså kliver inte Arnes sax/klarinett fram på samma vis. Blir platt.

Klockan är bara 7 på morgonen så öronen är ju fräschare än efter en hel dags oljud - kanske därför...eller så beror det på att frugan gått till jobbet och jag är ledig :wink:

Eller så är det bara motorn som måste smörjas?

/Krister

Återgå till Vintage-hifi