petersteindl skrev:Jag har aldrig hört Stig Carlsson klaga på att ett högtalarelement, oavsett om det är ett mellanregister, en bas, eller diskant, haft för stor spridning

Däremot tvärt om.
Mvh
Peter
Njae, i princip håller jag med, men talar man register istället för element
så ser det lite annorlunda ut.
Exempelvis menade Stig, i synnerhet på äldre dar, men faktiskt redan på
60-talet i viss mån, att specifika spridningsegenskaper skilda från rund-
strålande, är önskvärda, framförallt för just mellanregisterområdet.
Tittar man på hans konstruktioner genom tiderna så ser man också att
just mellanregisterområdet i nästan alla konstruktioner har skapats av
element som orienterats väldigt medvetet och med avsikt att motverka
fullständig rundstrålning. Flera gånger som jag talade med honom om
just det där med rundstrålning så berättade han att han INTE gillade att
se sina högtalare kallas så - men att han accepterat att de som sagt sig
veta mera än han om marknadsföring menade att det var ett bra sätt att
förenklat beskriva hans högtalare. "Rundstrålning" var det tydligare sättet
att säga att de inte var konventionella direktstrålande högtalare.
En vanlig uppfattning har varit att kondiskanterna i t ex OA-5 och deras
sprindning primärt var att betrakta som ett problem, ett som löstes genom
att de sattes i en ring och siktade åt olika håll*.
Men den så kallade rundstrålningen var dels bara tvådimensionell av detta
arrangemang (snarare cirkel- än klot strålning alltså) och dels menade stig
att det var ett stort värde i att kunna ha element med viss riktverkan - så-
ledes att man därmed genom att leka med konfigurationen kan skulptera
högtalarens egenskaper!
I nästa generation ser man samma sak mycket tydligare, för där så är de
ju inte längre orienterade i en cirkel... Hos 70-talarna så är ungefär hälften
av diskanterna riktade mot lyssnaren. Och går man vidare till 80-talarna så
är det uppenbart att högtalarnas riktverkan är en viktig del av konstruk-
tionerna. I själva verket så upplevde Stig själv, i ingången till 80-talet, att
han inte gått vidare evolutionärt utan revolutionärt. Att han lämnat alla sina
gamla ideer - som varit fel, och nu startat på en helt ny väg.
Men några år senare när han betraktade sina tankar retrospektivt så såg
han att likheterna faktiskt var större än skillnaderna. Det vill säga att han i
huvudsak befann sig i samma tankevärld.
Sista steget var egentligen det han inledde 80-talet med, men som aldrig
togs fullt ut, nämligen trevägaren. Den hade ett exceptionellt riktat mellan-
registerområde, och faktiskt även stor riktverkan i mellanbasområdet och
hela vägen upp till första delningen (vid 1 kHz enligt hans ursprungliga ide).
- - -
Så visst ville Stig ha riktverkan. Men inte några hastiga diskontinuiteter. i
spridningen.
- - -
Jag visade vid något tillfälle en studie jag gjort på ungefär 100 olika hög-
talarelement, av boomer och av tweeter typ, och att man statistiskt kunde
visa att man hade störst likhet mellan energikurvan och direktljudet i unge-
fär 40 graders vinkel från elementet.
Det gör just den vinkeln lite extra intressant om målet är att skapa en hög-
talare vars direkt- och totalt utstrålade ljud har samma tonkurva.
Stig tyckte att det var en intressant iakttagelse och konstaterade att han
skapligt ofta hamnat i närheten av det, men att han arbetat mera experi-
mentellt och helt enkelt mest mätt sig fram med avseende på resultatet.
Ändrat tills det mätte som han ville.
En fras som bränt sig fast i min hjärna och som väldigt tydligt för mig illust-
rerade hans sätt att arbeta var när han berättade att han överhuvudtaget
inte lyssnade på sina konstruktioner innan han kommit så långt med dem
att han var i princip nöjd med hur de mätte.
Vh, iö
- - - - -
*Det kan sägas att konelement oftast sprider avsevärt mycket bättre än
dome-element när man närmar sig det register där det börjar beama, så
en 2" stor kondiskant sprider typiskt mycket mera i det höga registret än
en lika stor dome, så för att nå samma spridning med en dome måste den
göras mycket mindre.
Medan kondiskanten ändå genom sitt större membran har högre riktverkan
än en mindre dome (som sprider ungefär lika högst upp i frekvens). Så om
man sammanfattar lite så är en lite större kondiskant som regel en mera
frekvensoberoende spridande ljudkälla än en hälften så stor dome. Därför
blir den även ett bättre verktyg om man vill använda riktverkan.
Största svagheten med kondiskanter är som regel att de har en mycket
mindre talspole och därför får lägre statisk effekttåligjhet. Detta kan man
kompensera genom att använda många, att konstruera dem med väldigt
kraftfullt magnetsystem (hög verkningsgrad) och/eller genom att kyla den
lilla talspolen med magnetisk olja.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).