Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Vem ska man tro på?
Jocke skrev:Högtalarelement finns med en lång rad olika konmaterial. Kan man generellt säga att något är bättre än ett annat. För sisådär en 25 år sedan sas det att papper var odugligt för då kom bextrene och sedan polypropylen, kevlar, kolfiber och ren metall. Nu hör man ofta att en porös pappkon är bland det bästa som finns!
skrutten skrev:Hur man bedömmer data?
Jag stirrar mig blind på nedanstående:
1. Jämn frekvensgång och lämpliga spridningsegenskaper.
2. Tillräcklig dynamisk kapacitet.
3. Låg distortion.
Jocke skrev:Så långt är ju allt frid och fröjd men kan man entydigt peka ut några parametrar som ger de här egenskaperna? Vilken betydelse har konmaterial, upphängning, magnetsystem, korg mm. Visst - allt behövs för att få ljud i elementet och vad jag avser är väl inte direkt att ställa en variant mot en annan utan försöka reda ut i vilken utsträckning en viss teknik är att föredra framför en annan!
Jocke skrev:Sedan verkar det som om många tillverkares data inte har någon motsvarighet i verkligheten. Vad kan då det bero på? Är de slarviga eller finns det en poäng med att privatpersoner använder fel data i sina konstruktioner? Till och med en respektabel tillverkare som Scan Speak presenterar andra värden på sina basar än vad många rapporterar att de lyckats mäta upp! Inte kan de väl ha sådana toleranser i kvaliteten?
/Jocke
1. Bra designad kon och upphängning mm beroende på valt konmaterial (talspole och kondiameter spelar oxå in).
2. Slaglängd i förhållande till konyta (med samtidigt bibehållen låg dist) och max ineffekt.
3. Motor, kon och upphängnigens konstruktion.
celef skrev:jo, jag skulle gärna se baselement med kon av tyg, böljar nog fint
celef skrev:angående slaglängd, stor linjär slaglängd kräver väl en längre talspole (behålla spole i magnetgapet över hela slaglängden, men då kanske man måste ha en förstärkt mekanisk broms??)
skrutten skrev:Samma sak med DD - kortsslutnings ringar finns i många konstruktioner, men har Seas kvar detta med DD?
paa skrev:En kort spole i ett långt magnetfält (underhung) är en lösning på de flesta av dessa olinjära magnetfältsproblem (men dyrt med jättemagneten som behövs).
Jocke skrev: Finns den tekniken tillämpad i några kommersiella baselement? Låter ju klart intressant!
Best Examples are: Vifa D25AG-35-06 1" aluminum dome, which is even better with the plastic phase disk removed. This dome has a vented pole piece, so power handling is quite good, and the ultrasonic peak is only about 3 dB even with the phase disk clipped off (recommended). The Focal tweeters are reputed to be even better.
avr7000 skrev:Bra sida...
Något för de som kör .2 varianter av Carlsson OA50, 51, 52-serie...Best Examples are: Vifa D25AG-35-06 1" aluminum dome, which is even better with the plastic phase disk removed. This dome has a vented pole piece, so power handling is quite good, and the ultrasonic peak is only about 3 dB even with the phase disk clipped off (recommended). The Focal tweeters are reputed to be even better.
Jag får testa detta...
/Stefan
på en Carlsson OA50.2 eller OA52.2 kanske man skulle kunna ta bort bakkammaren och bara ha dämpning i polstycket... (de sitter ju utanför lådan...)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster