Ytbehandla piP. Eller: skickliga fanerare i Gbg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Ytbehandla piP. Eller: skickliga fanerare i Gbg?

Inläggav Mr_Ekan » 2005-11-08 21:55

Jag snubblade förbi Lahäll i lördags... :P Så nu står här ett par piP crt som väntar på ytbehandling. Faner eller lack, det är frågan det...

Faner
Kan ngn tipsa om skickliga möbelsnickare med god faneringskompetens i Götet eller i närheten? Själv har jag aldrig fanerat och vill därför inte testa på piParna. Det är en fördel om notan inte blir överjävligt saftig. Faner jag funderar på är bl.a. valnöt, masurbjörk, alm etc.

Lack
Här är det trixiga främst att välja en vettig färg; Ferrariröda leksaker eller diskreta (typ grå) högtalare? Hur göra... :? Blir det lackering så tror jag jag vet en lämplig billackerare.

Vh
En kluven Eka(n)
11010000

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-11-08 23:13

Fanér, om man får till det, kan vara överjävligt snyggt!
Men, det bör planeras väl; så det inte skär sig mot övrig inredning - vilket trä har en tendens att vara känsligare för än vad målade ytor är.

En snygg lack kan t ex "bryta av" på ett sätt som trä mot trä sällan klarar.

Har du en billackerare med lite koll och grundar fint innan så kan du få en avundsvärd lack som du kan matcha lite som du vill. Jag valde billack och är fortfarande mycket belåten med resultatet och det känns kul att ha ett par "stilrena" högtalare i en helt egen kulör.
8)

Mvh Henrik
Inaktiv

Återgå till DIY-forum