Himla imponerande projekt. Kul att ha tillgång till så proffsiga verktyg.
Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:cobra-427 skrev:Jag kan bara hålla med, den fräser över 24 mm tjockt och plywood är
ganska hårt.
Men jag tror att fräsen blir nog ganska fort slö om man kör i den farten
Men den fräser väl inte hela djupet på en gång?
Kalejdokom skrev:Jag trodde detta var ett DIY-forum...
Himla imponerande projekt. Kul att ha tillgång till så proffsiga verktyg.
Martin_Dewens skrev:Fantastiskt fint!
Komorok skrev:Det finns ju en poäng med att inte ha för stor förstärkare till basar också. Jag vill inte kunna bottna baselementen.
JB skrev:Komorok skrev:Det finns ju en poäng med att inte ha för stor förstärkare till basar också. Jag vill inte kunna bottna baselementen.
Fast det går ju inte riktigt att tänka så, ser du på en film där explosioner osv går ner mot 5-10 hz ibland så kommer du ju kunna bottna elementet med typ hundra watt, men om du tex istället lyssnar på en låt som inte har så mycket djupbas så kan du kanske istället trycka in 1000 watt i samma bas utan att bottna den.
Nattlorden skrev:Snacka om att du skapat dig ett problem att få det akustiska att leva upp till designens löften....
AndreasArvidsson skrev:Lagom manligt
JB skrev:Komorok skrev:Det finns ju en poäng med att inte ha för stor förstärkare till basar också. Jag vill inte kunna bottna baselementen.
Fast det går ju inte riktigt att tänka så, ser du på en film där explosioner osv går ner mot 5-10 hz ibland så kommer du ju kunna bottna elementet med typ hundra watt, men om du tex istället lyssnar på en låt som inte har så mycket djupbas så kan du kanske istället trycka in 1000 watt i samma bas utan att bottna den.
Elfsberg skrev:Jag tycker du ska fräsa ett spår mellan terminalerna, så att kablaget slipper drälla löst.
Komorok skrev:JB skrev:Komorok skrev:Det finns ju en poäng med att inte ha för stor förstärkare till basar också. Jag vill inte kunna bottna baselementen.
Jo, det går att tänka så. Dessutom är det ett bra sätt att tänka. Hela bassystem kan dimensioneras utefter det tänket och har gjorts. Mitt eget system behöver ca 500W per element för att bottnas vid frekvenser under ca 20Hz om jag minns rätt. Och 500W vid övriga frekvenser resulterar i djävulska ljudtryck. Sedan kanske någon vill beakta talspoleuppvärmningen som ärav ondo. Att trycka in mycket effekt är inte bra. Bättre att ha mmassor med element som har lite för lite effekt.
cobra-427 skrev:Tack!
Elfsberg och Slarvar för era ideer.
Slarvar din ide med kopparrör blev jag intresserad av
När det gäller effekt så sitter jag så när bas Tornen och så många element så jag tror inte
att jag kommer var när gränsen vad dom tål.
paa skrev:Har du planerat något galler framför elementen?
cobra-427 skrev:paa skrev:Har du planerat något galler framför elementen?
Det kommer inte att bli galler framför jag har även tagit bort från revel också.
För på revel uppfattar dom med frontyget på att det är en stor klösbräda men om
man tar bort det så rör dom inte högtalarna
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster