Kontorshögtalare med Tangband W3-871S

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aaaaaaalm

Kontorshögtalare med Tangband W3-871S

Inläggav Aaaaaaalm » 2014-04-01 19:48

Hej!
Tänkte dela med mig av ett miniprojekt som jag håller på med. Ett par kontorshögtalare med Tangband W3-871S bredbandselement i en portad låda på ~5,8 liter.
Är relativt ny på detta, har byggt ett par frontar efter byggbeskrivning och en del billjud tidigare men inget värre.

Simulering i WinISD
Bild

Liten cad-ritning på lådorna
Bild

Påbörjat bygge, 12mm spånskiva då det fanns lättillgängligt
Bild

"Färdigbyggd" låda med försänkta element och terminaler, lite löst dämpmaterial i lådorna
Bild

Nu ska de spelas in lite, fasas av kanter och få lite finish. Eventuellt någon form av front.
Tanken är att driva dem med en klass-t förstärkare, har några hemma. Har provspelat dem lite och de låter rätt okej för
att inte vara inspelade samt att de är så små. Så ska bli spännande att se om det blir skillnad när de är inspelade.. :)

Eftersom vi sitter flera på kontoret så är behovet av att spela högt inte så stort, så då kommer det nog att funka kanon!
Kul att snickra lite och testa, behöver ju inte kosta en förmögenhet heller.

/Magnus

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Kontorshögtalare med Tangband W3-871S

Inläggav Fostex » 2014-04-02 16:17

Åh, vad kul!
Jag har ju ett gäng W3-871s hemma någonstans.
Två av dessa sitter i en TL-pipa som kallas "Lancetta", helt makalöst vad bra dessa låter. Det blir lite piP-känsla, att 3" kan gräva så djupt i basen är svårt att ta in.
Dock är verkningsgraden på dessa katastrofalt låg - runt 84 dB/SPL.

Har du lust att publicera ritningens mått? Jag kanske blir byggsugen framöver, då vore dessa jättekul att testa.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Aaaaaaalm

Inläggav Aaaaaaalm » 2014-04-03 11:01

Kul med respons! :)

Lancettan var min första tanke med elementen, men de tar lite väl stor plats på kontoret.
Vad driver du dina med?

Absolut!
Bild

Där är cad-ritningen måttsatt.

Materiallista för två lådor med 12mm skivmaterial blir således:

Topp:
2 st 182 x 109 mm
Botten:
2 st 194 x 109 mm
Front:
2 st 283 x 109 mm
Bak:
2 st 315 x 109 mm
Port:
2 st 155 x 109 mm
Sidor:
4 st 315 x 206 mm

Lyssnade lite på dem igår, riktigt kul att lyssna på dem. Ganska billiga element med enkel lådkonstruktion som ändå
spelar detaljerat och djupt för att vara 3". Har visserligen inte så mycket att jämföra med.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-03 12:35

Fostex skrev:Åh, vad kul!
Jag har ju ett gäng W3-871s hemma någonstans.
Två av dessa sitter i en TL-pipa som kallas "Lancetta", helt makalöst vad bra dessa låter. Det blir lite piP-känsla, att 3" kan gräva så djupt i basen är svårt att ta in.
Dock är verkningsgraden på dessa katastrofalt låg - runt 84 dB/SPL.

Har du provat att sätta dem i par eller fler per låda? Vissa verkar gilla det, bl a själva tillverkaren Markaudio har testat att köra twin - finns att läsa om på Markaudio-sektionen på diyaudio.com. Själv får jag ro i kröppen av ren punktkälla, men det kanske bara är placebo, har ju inte testat någon twin. Men överväger man twin kanske man ska överväga tvåväg också.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-04-03 17:53

Aaaaaaaalm: De drivs av en liten Technics kompaktstereo, den är precis så klen att de små inte bottnar. Kan säkert låta bättre, men det duger för garaget de står i! :)
Tack för måtten. Får börja cadda upp lite.

Xiro: Jag har bara testat de i "vanlig" uppställning. Dock har jag funtat på om man inte borde kunna göra en bredare enhet med 4-5 stycken bredvid varandra, där alla utom en är lågpassdelade på något fiffigt sätt.
Eller kanske en Lancetta med en liten 1-literskavitet i toppen som innehåller ett element för "toppen", och 4 isobarikmonterade element i själva TL-delen, á la LTS 3v-f2.

Okej, sorry för OT. Åter till dessa fina skapelser! Ser fram emot lite bilder från slutfinishen. :D
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till DIY-forum