Tips på CD-spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-09 08:52

Är det någon som lyssnat på Marantz 8400, lite intresserad av att höra lite omdömmen om den.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-09 10:47

För 5000:- kan du nog hitta en begagnad Naim CD3 eller hellre CD3,5. Jag är mycket nöjd med min CD3 (den första av mina CD-spelare som jag har kunnat lyssna på utan att bli irriterad) och den har hittills aldrig vägrat spela en skiva. Den lär ha Philips-transport men jag vet inte vad det är för DAC.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-09 11:20

Jag tycker inte man ska köpa en ny cd-spelare idag. Jag har en Cdfix som jag jämfört med en Pioneer DV-515 (tror det var bland pioneers billigare spelare när den kom för typ 5 år sen, även fast den kostade ny runt 5 000 kr har jag för mig). Cdfixen kostade mig drygt 16 000 ny, dvd-spelaren köpte jag begagnad för ett år sen à 500 spänn. En begagnad cdfix kostar väl ca 6 000 idag? Hursomhelst, you do the maths, men jag kan säga att det inte är värt prisskillnaden. :x Jag hör nämligen knappt någon skillnad. Jag har även A/B testat dvd-spelaren mot en Linn Karik (25 000 ny?) och det var rena skämtet, hörde ingen skillnad alls. Tror att i de fall man verkligen hör någon skillnad mellan just cd-spelare så beror det mer på skillnader i ingångs- och utgångsimpedanser mellan olika apparater. 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-09 11:43

Har liknande erfarenheter som rhenrics. Jag ser "high-end-CD-spelare" som rena skämtet.

Enda anledningen för mig att betala mer än 2500 för en CD-spelare skulle vara att den har fin design och hög kvalitetskänsla.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-09 12:00

Ja, min "fina" recension till trots, så lämnar jag faktiskt tillbaka HD970 idag. Det var ingen dyrspelare, men den hade helt klart high-end ambitioner i elektroniken, tycker jag.

Problemet? Den fungerade aldrig riktigt som jag ville i mitt system, ljudåtergivningen var för skarp, essigheten i diskanten gav sig inte helt, nej, en felmatchning för mig. :(

Den största anledningen var dock att alla mina "icke-hifi" vänner tyckte att min gamla Pioneer PD-91 lät bättre. Den DACar jag i hemmabioförstärkaren (Pioneer VSX-1014) och inte i finförsteget som jag använde till HD970. Ändå låter det bättre... suck! Ja, eftersom jag i första hand litar till mina egna och min omgivnings öron, så får HD970 åka tillbaka till affären idag. :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-09 12:06

Klokt val. Jag har haft en HD760 och det var den överlägset sämsta CD-spelare jag haft någonsin. Det var så mycket fel på den så den hade varit trasig om den tillverkats av ett annat fabrikat.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-09 13:29

quixotic,
bra val! Man skall lita på öronen, njuter man eller ej?

Sen finns det andra aspekter som cool design, kvalitetskänsla, finesser och matchning av övrig utrustning utseendemässigt(jag vill helst ha en helt svart spelare, inga blanka knappar).

Vad gäller själva ljudet så är jag själv helt nöjd med min billiga DVD-spelare som CD-spelare, enda större felet är att den ser just billig ut :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-09 14:21

MichaelG skrev:Ps. Usch vad svårt detta är... Jag kan inte heller med att låna hem ett halvdussin CD-spelare i 2000-3000 kronorsklassen för att välja ut den bästa. Kanske skall jag helt enkelt gå till "bröderna" i Göteborg och fråga vad de rekommenderar. Deras rekommendationer har funkat bra för mig hittills.

Glöm inte att ta med en tokbillig CD-spelare från Clas Ohlsson att jämföra med! Det ger lite perspektiv att inse att man måste leta ordentligt efter ljudskillnaden mellan en apparat för 399:- och en för 5000:-.... Om inte annat kan det vara en bra test av din butiksrepresentant: kan han inte omedelberat avgöra vad som är vad så är hans råd inte så mycket värda, i vart fall inte vad beträffar ljudet från CD-spelaren. Jag har provat ett par gånger, och resultatet har alltid varit generande för säljarna.

Jag tror att det mesta värdet i en CD-spelare för 4-5k ligger i utseendet och känslan att ta i den, vilket inte är att förakta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-09 15:31

Tack för stödet i mitt beslut! Faktiskt.se är det ju så (vad man än försöker intala sig själv) att de flesta av oss lyssnar även "med ögonen". Utseende, stil och konstruktionskvalité är begrepp som bör vägas in när man talar om "musikupplevelse" som helhetsbegrepp. Vi (majoriteten) är ju trots allt inte ute efter superkorrekt monitoråtergivning, det är ju helheten och upplevelsen som räknas.

Klokt och vettigt, audiofilosofi, som någon kallade det! :D

pick-me-up

Inläggav pick-me-up » 2005-11-12 21:47

xeizo skrev:Marantz SA-8400 är prissänkt till 5995Kr på referenceaudio just nu, beställningsvara så antagligen gäller prissänkningen hela landet vid beställning från agenturen.

För de pengarna har jag mycket svårt att hitta en bättre spelare i Sverige just nu!! Har beställt en själv *s* Men den är alltså årsmodell 2004. (Spelar ingen roll …)

Valdes som nummer 2 för mest prisvärda spelare i Japan ett tag sen …
Samt att SA8260 var Stereophile’s Class A recommendation, och 8400 är en vidareutveckling av den, dock bara som tvåkanals variant.
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-03-05 21:45

MichaelG: Har du hittat någon bättre cdp ännu? Intresserad för jag själv har en gammal HK7600 och så smått börjat kika runt efter något nyare. Hade en Advance Acoustic cdp hemma för ett tag sen, hörde ingen skillnad. Kanske är HK7600 ganska OK?

Föregående

Återgå till Köpråd