Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Kör du med Nadsteget jordat? Om det är jordat så kan du prova att köra med det ojordat. En välplacerad tejpbit har hjälp många.
Rydberg skrev:Är anläggningen kopplad till en TV? Ofta är centralantenner boven när det brummar.
Merced skrev:Rydberg skrev:Är anläggningen kopplad till en TV? Ofta är centralantenner boven när det brummar.
Ingen TV är inblandad, en projektor är inkopplad med HDMI i recievern. Fast det tror jag inte spelar någon roll eftersom jag har problem med bara filter och slutsteg till högtalarna.
Merced skrev:Nu har jag hunnit prova lite mer. Med tejpad jord på en förgreningsdosa och allt utom projektorn ansluten dit mäter jag 27V mellan HDMI-kontakten från projektorn och recieverns signal 0a. Med en skarvsladd samma grenuttag som resten är inkopplat till är brummet mycket lågt. Skulle tro att både projektorn och Boxeen låter mer var för sig själv.
Då är frågan vad potentialskillnaden beror på. Olika faser eller olika säkringar? Jag skulle förstås kunna kolla i centralen för att se hur det är kopplat...
Merced skrev:Jo jag har provat att vrida kontakterna, det var från början och eventuell skillnad försvann i det höga brummet.
Det är nog idé att prova det igen för att kanske få bort det sista.
Perfector skrev:...för att få bort den stående jordvågen.
IngOehman skrev:Perfector skrev:...för att få bort den stående jordvågen.
Stående jordvåg?
Du är medveten om att brummet ligger på 50, 100, 150... Hz? Vi talar inte om radiofrekvens.
- - - - -
En sak som skulle vilja rekommendera TS att testa är att byta interconnectkablar. Det kan
vara så att jorden är av i någon av dem. Din rapport om att brummet är högt med bara den
kabeln anluten till slutsteget indikerar att det kan finnas ett jordbrott i kabeln i ena eller
båda kanalerna. En annan bra sak när du undersökt detta och eventuellt bytt krånglande
kabel, är att se till så att vänster och höger kanals kabel löper väldigt parallellt. Slingra dem
om varandra.
Det får inte uppstå någon slinga där nätfrekvensbrummande magnetfält kan ta sig emellan.
Men kanske är problemet redan löst då jag skriver detta?
Det verkade ju vara fasen som drev projektorn som var problemet. Lycka till!
Vh, iö
Merced skrev:...
Om man ska göra egna interconnectkablar är Rean bra val av kontakt? http://www.thomann.de/se/neutrik_nys373 ... tecker.htm
Annars tar jag gärna mot förslag på bra alternativ. Tänkte köpa några meter RG-62.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster