Lämnar gamla växelriktare sinus ut? (Mätning: Nej.)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Lämnar gamla växelriktare sinus ut? (Mätning: Nej.)

Inläggav LypsylateX » 2014-03-26 23:54

¡Hola, compadre!

Halvgamla växelriktare av överkomligt slag lämnar alla kantig sinusvåg ut, detta går under många olika namn, men det som verkar mest populärt för stunden är "modifierad sinus". En sådan matningsspänning är illa kompatibelt med switchande nätaggregat, tyvärr, men går bra till elmotorer, värmelement och glödlampor.

Växelriktare som lämnar någorlunda ren sinus ut har visserligen sjunkit i pris, men ska man ha en sådan från en tillverkare som gör att man inte är livrädd för apparaten kostar dom fortfarande sin vikt i... kanske inte guld... men nästan silver.

Vet någon hur det är med äldre växelriktare av proffstyp? Jag tänker på riktigt gamla som innehåller väldigt mycket koppar, pre-switching. Lämnar sådana också modifierad sinus ut, eller lämnades det riktig sinus ut på den mer analoga tiden? Tänk sent 80-tal ungefär.

Någon?

De som inte känner till det svenska begreppet växelriktare brukar säga inverter, eller omformare.
Senast redigerad av LypsylateX 2014-04-08 08:06, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-03-27 07:35

Det är först i samband med modern switchteknik man har lyckats tillverka hyfsad sinus. Mycket koppar /järn tyder på en låg switchfrekvens , 50Hz.

Är det ren sonus(sinus avsedd för ljudanläggningar) du jagar rekommenderar jag mekaniska omformare.
Dvs före halvledarnas tillkomst.
Vad menar du med att switchade nätaggregat inte kan drivas av "modifierad sinusomvandlare" ? Toppvärdet är 325V och pulskvoten anpassad så att effektivitetsvärdet är 230 VAC för att inte elda upp resisitiva ladter.

An kan rensa upp och filtrera ut sinusen på bekostnad av verkningsgrad, vikt och kostnad.

Principielltkan man också ta valfritt bilslutsteg och mata det med 50 Hz och sedan hänga på en vanlig järntrafo. Steget kan ev dissa den kraftigt induktiva lasten dock. Rekommenderar uberöverdimensionerade slutsteg.
Eller så finns det aspekter som gör att det inte går?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-03-27 11:55

rikkitikkitavi skrev:Är det ren sonus(sinus avsedd för ljudanläggningar) du jagar rekommenderar jag mekaniska omformare. Dvs före halvledarnas tillkomst.

Äh... jag köpte åbäket, och har tillgång till oscilloskop. Så vi får väl se hur det ser ut. :) Kommer driva främst saker som inte har problem med fulformad spänning.

rikkitikkitavi skrev:Vad menar du med att switchade nätaggregat inte kan drivas av "modifierad sinusomvandlare" ? Toppvärdet är 325V och pulskvoten anpassad så att effektivitetsvärdet är 230 VAC för att inte elda upp resisitiva ladter. Eller så finns det aspekter som gör att det inte går?

Exakt vad det är som gör att det inte fungerar är jag inte kunnig nog för att redogöra, men jag har förstått det som att det blir övertoner vid switchande av inkommande trappstegssinus som genererar alldeles för mycket effekt/värme. Någon annan kanske kan svara på det.

Jag har dock sett det in action, tyvärr. Eldade upp nätaggregatet i ett hårddisktorn när det matades med en gammal fulspännings-UPS. En kraft-IC hade gått av på mitten. Det är rätt fränt.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-03-27 17:49

Råkade fulcitera, det var inte avsiktligt.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-03-28 00:05

Vilken inspänning gäller det? Ligger den på 12v borde det finnas en uppsjö av relativt billiga. Tyckte jag såg en inverter på Clas för typ 1500, minns tyvärr inte uteffekten eller THD.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-03-28 00:54

icko skrev:Vilken inspänning gäller det? Ligger den på 12v borde det finnas en uppsjö av relativt billiga. Tyckte jag såg en inverter på Clas för typ 1500, minns tyvärr inte uteffekten eller THD.

12V, ja. Ska man ha en som lämnar rimligt ren sinus med någon effekt att tala om är dom snuskdyra.

Alternativet är att köpa en Kina-apparat, men jag ställer mig lite skeptisk efter att ha läst tex det här: http://ludens.cl/Electron/chinverter/chinverter.html

Därför önskar jag mig en apparat som genomgått lite riktigt elsäkerhetsarbete. (För de som inte orkar läsa, den värsta fadäsen med den där är att hankontakten som gör att maskinen kan användas som batteriladdare blir spänningsförande när man kör växelriktaren på batteri.)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-03-28 14:46

En sån här borde väl kunna ge sinus ut?

Bild

Jag har sett såna på olika ställen, ofta kombinerade med en jättestor dieselmotor och ett svänghjul av kollosalformat.
Det blir då avbrottsfri kraft där man inte tappar en liten del av en period ens.

En gång stod jag i en berghall när dieslarna drog igång ... 8O ... utan hörselskydd ... 8O 8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-03-28 23:07

LypsylateX skrev:
icko skrev:Vilken inspänning gäller det? Ligger den på 12v borde det finnas en uppsjö av relativt billiga. Tyckte jag såg en inverter på Clas för typ 1500, minns tyvärr inte uteffekten eller THD.

12V, ja. Ska man ha en som lämnar rimligt ren sinus med någon effekt att tala om är dom snuskdyra.

Alternativet är att köpa en Kina-apparat, men jag ställer mig lite skeptisk efter att ha läst tex det här: http://ludens.cl/Electron/chinverter/chinverter.html

Därför önskar jag mig en apparat som genomgått lite riktigt elsäkerhetsarbete. (För de som inte orkar läsa, den värsta fadäsen med den där är att hankontakten som gör att maskinen kan användas som batteriladdare blir spänningsförande när man kör växelriktaren på batteri.)

kan du ändra systemet? Hur mycket effekt behöver du? Om jag utgår från länken (som jag skummade som hastigast) med 12V in och 3,5kW kommer ställa extrema krav på ingångssteget. Stora strömmar. Dvs svårt att få ner priset.

kan du ändra ingångsspänningen till 48v vilket är vanligt i telekom och industrin så kanske du har fler alternativ. Hittar du inte vad du söker får du titta på enheter som går att paralellkoppla.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-03-28 23:49

icko skrev:kan du ändra ingångsspänningen till 48v vilket är vanligt i telekom och industrin så kanske du har fler alternativ. Hittar du inte vad du söker får du titta på enheter som går att paralellkoppla.

Ja, alltså, faktum är att jag nog har tillgång till 48V växelriktare från telekomindustrin. Då blir problemet andra änden istället, en MPPT-regulator till solpanelerna som kan ladda en 48V-bank.

Dom finns... men dom är dyra. Hur man än vänder sig osv. :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-03-28 23:50

phon skrev:Jag har sett såna på olika ställen, ofta kombinerade med en jättestor dieselmotor och ett svänghjul av kollosalformat.
Det blir då avbrottsfri kraft där man inte tappar en liten del av en period ens.

Jo, dom är fräna dom där. Hur verkningsgraden är känner jag inte till. Jag känner en kunnig man som har en mindre sån där, alltså inte bergsanläggningsvarianten, och han säger att det är rätt ful utsignal. I alla fall på den.

Han hade ett svenskt namn för den också... som fallit mig ur minnet just nu.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2014-03-30 01:16

Bild

Fick tillfälle att koppla skåpet över en växelriktare från Biltema, art. 31615
Edit: Den tycks nu vara ersatt med kraftigare modeller
150W enl biltemas spec.
Det var en kompis som köpte den för att ha i bilen. (På eget initiativ, ej min inrådan 8))

Här ser man hur de gjort för att få till rätt crest-faktor på utsignalen. (Effektivvärde)
En ren fyrkant skulle få effektivvärde 1 vilket är för högt.
För kompensera för detta och sänka effektivvärdet mot 0,707 (1/kvadratroten ur 2) låter man alltså signalen vila lite där vid nollgenomgången.

Men om man räknar rutor så kommer åtminstone jag fram till ett effektivvärde på något under 0,707, har jag fel?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-03-30 21:32

LypsylateX skrev:
icko skrev:kan du ändra ingångsspänningen till 48v vilket är vanligt i telekom och industrin så kanske du har fler alternativ. Hittar du inte vad du söker får du titta på enheter som går att paralellkoppla.

Ja, alltså, faktum är att jag nog har tillgång till 48V växelriktare från telekomindustrin. Då blir problemet andra änden istället, en MPPT-regulator till solpanelerna som kan ladda en 48V-bank.

Dom finns... men dom är dyra. Hur man än vänder sig osv. :)

Trist, du verkar sitta i en rävsax. Men kul med solpaneler, vore kul om du vill berätta mer om systemet runtomkring. Hur mycket effekt du får ut, vad du driver med dessa osv

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re:

Inläggav LypsylateX » 2014-04-01 19:16

icko skrev:Trist, du verkar sitta i en rävsax. Men kul med solpaneler, vore kul om du vill berätta mer om systemet runtomkring. Hur mycket effekt du får ut, vad du driver med dessa osv

Nåja, rävsax var väl verkligen att ta i när det mest är något jag gör för nöjes skull. Inte för att jag måste. :)

Har tidigare haft ett mycket litet solcellsystem med en 6W cell som via en shuntregulator laddat ett yttepytte 12V 7Ah-batteri. Det har lirat finfint. Batteriet har drivit två E27 12V ledlampor som ger motsvarande ~60W glödlampsljus. Tyvärr minns jag inte effektspecifikation på dessa för stunden. Utöver detta har batteriet även drivit en t-amp förstärkare och en mobiltelefonbatteriladdare. Från fullt batteri har det gått att köra hela setupen 3-4h innan den är nere i 10,8V. Sedan har det tagit någon enstaka dag för solcellen att ladda batteriet fullt igen, sommartid.

Nu tänkte jag uppgradera. En 100W panel är införskaffad, samt en MPPT-regulator från IVT. Batteribanken kan jag i princip ha obegränsad, men nöjer mig för stunden med 130Ah 12V. (Men visst är det lockande att dräpa till med typ 1800Ah, men känns som man ska ha lite mer installerad panel då.) På batteribanken tänkte jag då även ha möjligheten till att köra en växelriktare för att, främst, kunna köra lite handverktyg. Borrmaskin och liknande.

Edit: Detta i en liten kolonistuga, då.

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Lämnar riktigt gamla växelriktare sinus ut?

Inläggav MiaM » 2014-04-03 02:15

Vad gäller mekaniska omformare så finns det också en variant som säkerligen inte lämpar sig för hifi. De kallas vibrator, och fungerar ungefär som en ringklocka förutom plingmojängen, men med fler uttag/lindningar på spolen. En "ringklocka"-konstruktin "ringer" med t.ex. omkring 50Hz, varpå det genereras just ett 50Hz semi-fyrkantvåg-magnetfält i spolen, som kan plockas upp av en sekundärlindning. Användes tydligen på tidig bronsålder för att driva t.ex. 110-220V-AC-rakapparater från batterispänning eller liknande.

För roterande omformare så finns det också en variant där motor och generator är byggd i samma enhet och olika anslutningar (släpringar respektive släpkontakter) gör att växelspänning och likspänning kan anslutas samtidigt till samma roterande maskin. Dels lär man inte hitta sådana i mindre storlekar än "lämplig att driva några kilometer tunnelbana", dels lär man bara hitta dem som museiföremål, men framförallt så lär en sån inte vara så lämplig för hifibruk.

Vad för grejer har du tänkt att driva? För vissa få grejer kan man kanske modifiera nätdelen. Exempelvis så använder 80-talets halvenklare vinylspelare ofta en likspänning internt som bör gå att generera direkt från 12V.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-04-04 23:44

Här har vi den nya panelen uppskruvad, men inte inkopplad.

Bild

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-04-05 13:28

snyggt!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-04-07 15:01

Växelriktaren är en riktig pjäs på 22 kilo. Får se när jag får tid att kolla på utsignalen.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-04-07 21:07

...man kan väl säga att det är fulsinus...

Bild

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-04-07 22:04

Det är inte vackert under last heller. Om matande batteri begränsar, ety det är litet, på nedre bilden är för mig oklart. Det ska klara 400A korta stunder sägs det. Så det borde inte vara ett problem. Peppar, peppar. Det är svårt för mig att ens tolka från dom här kurvorna om det är rimligt eller inte... är den hel eller trasig.

Cirka 500Watt:
Bild

1300Watt:
Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re: Lämnar gamla växelriktare sinus ut? (Mätning: Nej.)

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-08 11:01

Urgh, den hade jag inte kopplat in mer än en kaffekokare på typ. Fulare såänning får. Man leta efter. Vad är topp värdet på spiken?

Vad hade du för typ av last?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-04-08 12:57

rikkitikkitavi skrev:Urgh, den hade jag inte kopplat in mer än en kaffekokare på typ. Fulare såänning får. Man leta efter. Vad är topp värdet på spiken?

En dammsugare.

Kan inte se toppvärdet på spiken, jag ska låna en annan prob så det blir möjligt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-08 13:19

LypsylateX skrev:Växelriktare som lämnar någorlunda ren sinus ut har visserligen sjunkit i pris, men ska man ha en sådan från en tillverkare som gör att man inte är livrädd för apparaten kostar dom fortfarande sin vikt i... kanske inte guld... men nästan silver.

Ja billiga är dom inte, men inte heller oöverkomliga:
Jag köpte visserligen min när elfa hade något erbjudande, men nu när jag vet att den funkar bra och är tålig, så hade jag gladeligen köpt den till fullpris.
Fin sinus 600 W kontinuerligt 2222:- inkl moms. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2-20&toc=0
Jag har använt den till ljudmätning (Preamp-ljudkort-dator-slutsteg samt belysning vid strömavbrott), men även plågat den med vinkelslip, slagborr och sticksåg (vilket väl egentligen är nära vansinne att ens fundera på att prova)... -Men blir den överlastad så stänger den snällt ner och återkommer oftast automatiskt efter några sekunder. En mindre modell med 300W kontinuerligt kostar 1372:-, om det räcker.

Jag köpte först en billig 1000W med "modifierad" sinus på Harald Nyborg. Den brann upp efter några minuter med vinkelslipen. Den kunde inte driva något med ljud i utan att det brum-knattarade så att det lät trasigt (kunde inte låta bli att prova...). Skräp.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-04-08 14:54

RogerJoensson skrev:även plågat den med vinkelslip, slagborr och sticksåg (vilket väl egentligen är nära vansinne att ens fundera på att prova)... -Men blir den överlastad så stänger den snällt ner och återkommer oftast automatiskt efter några sekunder.

Måste säga att antingen var det en väldigt liten vinkelslip, eller så är den där burken inte direkt överspecificerad. Tack i alla fall. Kan vara värt att tänka på, om du nu har så goda erfarenheter av den tillverkaren.

Helst vill jag ha en 2kW så jag slipper bry mig utan kan köra det mesta. En mikrovågsugn till exempel skulle kunna gå att köra på ett 1kW, men med ett 2kW skulle man oftast inte ens behöva tänka tanken om den här prylen kommer överlasta växelriktaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-08 16:06

LypsylateX skrev:
rikkitikkitavi skrev:Urgh, den hade jag inte kopplat in mer än en kaffekokare på typ. Fulare såänning får. Man leta efter. Vad är topp värdet på spiken?

En dammsugare.

Kan inte se toppvärdet på spiken, jag ska låna en annan prob så det blir möjligt.

okej, det är reaktivt så det förslår , kan förklara fulheten. troligen har de flesta växelriktare problem med sådana laster.

men kolla så inte peakspänningen blir för hög så du riskerar överslag i motorlindningen.

det bådar dock inte gott utifall man driver en förstärkare dock, den är synnerligen reaktiv i lasten också. men spiken blir väl lite dämpad i elytbanken får man hoppas. en mikrovågsugn är ett exempel på en lite halvreaktiv last (den har en mindre spänningsdubblare som ger lite halvrisigt glättad högspänning så den är nästan i fas ström/spänning)

är det sådana laster måste man överdimensionera växelriktaren.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2014-04-08 16:08, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-08 16:07

Måste säga att antingen var det en väldigt liten vinkelslip, eller så är den där burken inte direkt överspecificerad.

Den är specad att klara 1kW i tio minuter. Jag kapade ett par kraftiga stålbalkar ute i skogen med vinkelslipen, omvandlaren stängde av ett par gånger och jag fick lätta lite på trycket bara sen gick det bra, men visst var det på gränsen. Om det var batteriet som sackade eller omvandlaren vet jag inte.
Jag har för mig att det finns någon modell ännu större och ännu dyrare, men man får ha bra batterier för det blir rätt feta strömma i batteriänden...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-04-08 17:23

Avdelningen heter Hifi-teknik. På vilket sätt relaterar trådämnet till detta?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2014-04-08 17:38

Naqref skrev:Avdelningen heter Hifi-teknik. På vilket sätt relaterar trådämnet till detta?

Mycket enkelt. Inte alls.

...ety jag noterade inte att underämnet ("Teknikforum") låg i den grupperingen. Det har jag faktiskt aldrig noterat tidigare heller, men det har den säkert alltid gjort.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-09 13:35

Du får väl koppla in mojängen direkt på dina högtalalare och lyssna på sinusoiden. :)

Låter tonen bra så är det bra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-09 15:04

Naqref skrev:Avdelningen heter Hifi-teknik. På vilket sätt relaterar trådämnet till detta?

såg du inte mitt svar lite längre upp ;) ?

Återgå till Teknikforum