Rippning av CD kontra LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Rippning av CD kontra LP?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 21:45

CODY skrev:+1 igen

Att beteckna andras medvetna, noggranna och relativt dyrbara val som uttryck för att man gillar ett dåligt medium, distorsion m.m. är nedlåtande. Även att man kan nå samma resultat genom att ta en CD och tillföra distorsion på datorn är nedlåtande och inget som för diskussionen framåt.

Bra rutet!!!

Jag tycker nog att nedlåtenheten har varit från bägge håll isf. Att antyda att någon inte veta bättre för att de aldrig hört en bra nog anläggning är inte så respektfullt. Alla har vi anledningar till våra åsikter och vi har olika erfarenheter och dessa kan man självklart diskutera, men att offentligt göra antaganden om andra människors bristande erfarenheter och kunnande tycker inte jag är så respektfullt.

Jag tvivlar inte på en sekund på att du har lyssnat på mer och bättre skivspelare än mig, men samtidigt så tänker jag inte trycka min dataingenjörstitel i ansiktet på dig och påpeka att du inte förstår dig på hur digitala fonogram fungerar. Jag anser att sådana prestigemoment inte hör hemma. Jag diskuterar gärna sak, men inte person.

Det är heller inget fult att föredra färgning. Som jag ser det så är det ingen stigma. Om du tycker om ljudet som en skivspelare ger så säger jag bara grattis och njut av musiken.
Det finns ju även en hel del vinylrippar på nätet för den som vill lyssna på dessa, men inte har en skivspelare. Är de gjorda bra nog så kommer det låta som den riktiga varan.

CODY skrev:Fast detta är lite svårt att förstå. Du tycker att LP har bättre masteringar, men du vill inte byta även om det innebär att du skulle slippa "dåliga masteringar". Din reaktion är i stället att det är skandalöst och du har ingen skivspelare, som du tycker tillför en färgning som du inte gillar. Du har ingen CD, heller. jag tror inte att du har lyssnat på en bra uppsatt skivspelare av bra kvalitet.

Det är flera anledningar till att jag inte har en skivspelare. Först att jag tycker att det är omständligt och dyrt. Skall jag ha en så skall det vara en riktigt bra som är bra inställd. Är man en pedantiskt ljudnörd så är detta lättare sagt än gjort.

Men framförallt så är det för att jag tycker inte att man skall behöva tvingas in på ett sämre medium för att slippa loudness war. Som en ren principsak så tycker jag att det är osmakligt och jag tänker inte skaffa något som jag egentligen inte vill ha bara för att jag tvingas.
Det finns som tur är många bra fonogram i digitalt format att de som är olyssningsbara ignorera jag helt enkelt.
Hade alla vart dåliga i digitalt format så hade jag garanterat haft en skivspelare, men just nu är inte problemet stort nog för att jag skall tycka att det är värt mödan.

Att en LP kan låta bra vet jag vilket jag redan skrivit, men i bästa fall låter de som en CD, dvs med minimal färgning. Givet samma master såklart. Med en annan master så kan ju en LP låta mycket bättre, men inte till mediumets förtjänst. Vissa personer föredrar färgning och tycker att LP alltid låter bättre. Jag gör det inte och det hoppas jag du kan respektera. Det betyder inte att jag inte vet bättre eller inte hört en bra nog spelare. Jag har bara en annan åsikt.

Jag säger det igen, vill folk lyssna på LP och tycker att detta är bättre så har inte jag något mot det och jag skulle bli förvånad om Svante har det.
Lyssna på det som ni tycker är bäst, men rent tekniskt så är CD ett bättre format. Har du några vetenskapliga argument för varför det inte skulle vara så så lyssnar jag gärna, men att du "tycker att det är så" duger inte riktigt för mig. Jag har heller inget behov av att vi måste tycka lika så du behöver inte övertyga mig.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 22:04

Jag vill inte trycka upp in gymnasieingenjörstitel i ansiktet på någon, men det är ganska lätt att förstå även för personer som saknar sådana titlar att man kan göra digitala överföringar som är felfria och att det är oändligt mycket svårare (bokstavligt talat eftersom den digitala kopian är perfekt) att göra analoga överföringar. Jag tror nog att ingenjörer (jag också, men även sådana som har ett lektorat) som skriver här har relevanta erfarenheter av att lyssna på musik. Svante och du, däremot, vill inte lyssna på LP för att det är skandalöst (i ditt fall) att de har bättre ljudkvalitet och är ett "dåligt medium" (i Svantes fall). Att jag gillar LP har INGENTING med färgningar att göra, utan att det låter bättre. För övrigt har jag inte hört en enda sede spelare som inte har en viss färgning. Det gillar jag inte.

Att du står stolt och inte låter dig tvingas in i ett "sämre medium", leder till att du missar mycket bra ljud.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-04-10 22:06

Att beteckna andras medvetna, noggranna och relativt dyrbara val som uttryck för att man gillar ett dåligt medium, distorsion m.m. är nedlåtande. Även att man kan nå samma resultat genom att ta en CD och tillföra distorsion på datorn är nedlåtande och inget som för diskussionen framåt.

Jamen det går ju att bevisa att det förhåller sig på det viset!
Då blir det ju det enda sättet att föra diskussionen framåt! Det är förstås synd att du uppfattar det som nedlåtande, men du kommer själv med en del tvärsäkra påståenden. Då får du faktiskt vara beredd på att dom blir bemötta.

Om du nöjer dig med att påstå att du föredrar vinyl för att du tycker det låter bättre än cd (och PCM) är ditt resonemnang å andra sidan skottsäkert och kan inte emotsägas.
Nu blir det ju mer som att försöka förklara för dig att jorden är rund och snurrar runt solen... :roll:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 22:11

CODY skrev:Svante och du, däremot, vill inte lyssna på LP för att det är skandalöst (i ditt fall) att de har bättre ljudkvalitet och är ett "dåligt medium" (i Svantes fall). Att jag gillar LP har INGENTING med färgningar att göra, utan att det låter bättre. För övrigt har jag inte hört en enda sede spelare som inte har en viss färgning. Det gillar jag inte.

Att du står stolt och inte låter dig tvingas in i ett "sämre medium", leder till att du missar mycket bra ljud.

Nu vet jag inte om du inte läste ordentligt, men anledningen till att jag inte har en skivspelare är inte en sak utan många, men vad det kokar ner i är att jag tycker inte att det ger bättre ljud. Visst på en bättre master, men inte med samma master. Jag har aldrig fått någon wow-faktor av att lyssna på skivspelare som kan motivera mig att skaffa en.

Hur vet du att "det låter bättre" inte har att göra med en färgning? Hur förklarar du annars att det låter annorlunda? Menar du att det är CD-spelare som färgar mycket, medans skivspelare inte gör det?
Och varför bli du upprörd över att man säger att man kan föredra en färgning? Vad är det för fel med det?

Hehe om du bara visste hur fel du har. Prestige är verkligen det sista som jag bryr mig om i detta fall. Det är varken finare eller fulare att föredra det ena framför det andra som jag ser det. Som jag sagt upprepade gånger så förespråkar jag att var och en använder det som de själva tycker är bäst. Jag respekterar att du föredrar LP och skulle uppskatta samma respekt tillbaka angående att jag inte föredrar LP.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 22:14

CODY skrev:
Svante skrev:
CODY skrev:Om man tar Svante som exempel, så vill han inte lyssna på LP för att det är ett "dåligt medium" jämfört med CD, som ska vara "problemfritt". Den sunda instinkten är istället att lyssna på musik genom det medium som ger bäst ljud (oavsett orsak och oavsett "tekniken" bakom). Om man är utgår från att han vill att höra musik med bra ljudkvalitet i hemmet är Svantes förhållningssätt kanske närmare att likna vid ett självskadebeteende och därmed inte något man bör uppmuntra.

Nu börjar du väl spåra ur ändå?

Du får tycka det.

Eftersom du inte vill lyssna på det medium som f n ger bäst ljudkvalitet - eller i vart fall bäst överföring från mastern - samtidigt som du antagligen är intresserad av att det låter bra utan istället börjar grotta ned dig i att det är ett dåligt medium, kan man nog utgå från att du s a s står i vägen för dig själv. Då föreslår jag att du antagligen är förstockad (mycket troligt) eller att du har ett självskadebeteende (mindre troligt). Oavsett vilket är det inget du bör ståta med eller uppmuntra andra att ta till sig; det leder ju till att man får sämre ljud. Och helt i onödan.

Alltså... Jag börjar tro felet är att du är dum. Eller döv. Men kan du förstås inte rå för isf. Oavsett vilket bör du inte prata om vinylmediet som bättre än CD-mediet. Om du inte menar som distbox, förstås. Det vore dumt att vilseleda folk så. (Kopierad argumentationsteknik.)

Den absolut bästa ljudkvaliteten får man från de produktioner som distribueras på CD och som inte är söndermastrade.

Ganska många produktioner är skandalöst nog bäst på LP av masteringsskälen som vi har diskuterat så många gånger. Det vore bättre om de fanns tillgängliga på CD så att man kunde slippa vinyldisten.

Vinyldist = dåligt
Tokmastering = dåligt

Bort med båda = bra

Går det att säga det tydligare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 22:17

@AndersP

Det handlar för mig om att LPsarna (idag) är mer välgjorda vad gäller ljudkvalitet än vad PCM är. Att någon då börjar tjoa om att LP är ett sämre medium (vilket det säkerligen är i vissa avseenden) är inte relevant eftersom den bästa ljudkvaliteten (idag och i många fall igår) finns att få på LP. OCH ÄVEN OM PCM ÄR ETT TEKNISKT BÄTTRE MEDIUM.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-10 22:18

Jag känner många vinylspelande personer men jag vet ingen som tycker "Vissa personer föredrar färgning och tycker att LP alltid låter bättre".
Helt enkelt därför att inget av systemens musikaliska reproduktion är huggen i sten. Och att vissa föredrar färgning är inget bra argument, jag skulle vilja hellre säga att en del föredrar den färgning som vinylspelare kan ge medans andra föredrar den färgning som CD-spelare kan ge. I detta fall så låter inte systemen bättre än mjukvaran tillåter så finns inte kompressionen hos vinylspelaren men det gör det ut ifrån CD-spelaren så ger även CD-spelaren en färgad återgivning pga vad den matas med. Dessutom så hävdar väl ingen att alla CD-spelare låter lika?
Tror det beror på lyssningsvana hur man kan lyssna igenom felen. För att dra en sportjämförelse så presterar en golfspelare som bäst om det är tyst medans fotbollsspelaren vill ha läktarljudet annars så blir det som en träning för honom.
De jag vet som spelar mycket vinyl spelar också mycket CD, och de jagar inspelningen med minst färgning ihop med systemet. Ingen söker en viss färgning på alla skivor då de spelar oerhört mycket akustisk musik och vill ha en så naturlig återgivning som möjligt. Dessutom är det samma personer som spelar mycket musik hemma oavsett källa som också besöker olika konserthus och klubbar världen runt, så de har ett väldigt bra hum om hur akustisk musik kan låta på olika ställen.
Så jag känner ingen som söker en färgning som man skulle kunna kalla vinylfärgning på alla inspelningar utan deras CD-spelare och vinylspelare låter helt enkelt väldigt lika på samma mastring och jag törs påstå att det är snarare mycket svårt att höra skillnad på systemet för att ingen har någon kontinuerlig signatur på återgivningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 22:26

Svante skrev:/quote]

Du får tycka det.

Eftersom du inte vill lyssna på det medium som f n ger bäst ljudkvalitet - eller i vart fall bäst överföring från mastern - samtidigt som du antagligen är intresserad av att det låter bra utan istället börjar grotta ned dig i att det är ett dåligt medium, kan man nog utgå från att du s a s står i vägen för dig själv. Då föreslår jag att du antagligen är förstockad (mycket troligt) eller att du har ett självskadebeteende (mindre troligt). Oavsett vilket är det inget du bör ståta med eller uppmuntra andra att ta till sig; det leder ju till att man får sämre ljud. Och helt i onödan.

Alltså... Jag börjar tro felet är att du är dum. Eller döv. Men kan du förstås inte rå för isf. Oavsett vilket bör du inte prata om vinylmediet som bättre än CD-mediet. Om du inte menar som distbox, förstås. Det vore dumt att vilseleda folk så. (Kopierad argumentationsteknik.)

Den absolut bästa ljudkvaliteten får man från de produktioner som distribueras på CD och som inte är söndermastrade.

Ganska många produktioner är skandalöst nog bäst på LP av masteringsskälen som vi har diskuterat så många gånger. Det vore bättre om de fanns tillgängliga på CD så att man kunde slippa vinyldisten.

Vinyldist = dåligt
Tokmastering = dåligt

Bort med båda = bra

Går det att säga det tydligare?[/quote]

Absolut, men du får ju inte välja mellan CD och LP som det är och eftersom livet är kort bör man välja LP. Alternativet CD leder ju till att det blir sämre ljud. Jag förstår inte att du är så styvnackad. Om det VORE bättre att musiken ligger på CD ligger helt utanför det du kontrollerar, vilket är din sterio och dina pengar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 22:28

CODY skrev:
Svante skrev:/quote]

Du får tycka det.

Vinyldist = dåligt
Tokmastering = dåligt

Bort med båda = bra

Går det att säga det tydligare?

Absolut, men du får ju inte välja mellan CD och LP som det är och eftersom livet är kort bör man välja LP. Alternativet CD leder ju till att det blir sämre ljud. Jag förstår inte att du är så styvnackad. Om det VORE bättre att musiken ligger på CD ligger helt utanför det du kontrollerar, vilket är din sterio och dina pengar. Det är därför dumt att köpa CD, som du vill
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-04-10 22:28

@AndersP

Det handlar för mig om att LPsarna (idag) är mer välgjorda vad gäller ljudkvalitet än vad PCM är. Att någon då börjar tjoa om att LP är ett sämre medium (vilket det säkerligen är i vissa avseenden) är inte relevant eftersom den bästa ljudkvaliteten (idag och i många fall igår) finns att få på LP. OCH ÄVEN OM PCM ÄR ETT TEKNISKT BÄTTRE MEDIUM.

Ahaa, då förstår jag bättre vad du menar. :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 22:30

CODY skrev:@AndersP

Ah, äntligen.

Vad som är relevant eller inte beror på vad man har för frågeställning. Du har hittills antagit att den tekniska diskussionen inte är relevant.

Om frågeställningen är vilket medium som är tekniskt bäst så är det relevant att diskutera mediet, utan hänsyn till vad som är vanligast att lägga på medierna.

Om frågeställningen är vad som låter bäst, totalt sett, så måste man väga in om olika produktioner har lagts på medierna. Den debatten landar i vad som är VANLIGAST att göra, och idag verkar det vanligast att lägga mindre misshandlade versioner på vinyl.

Det finns dock lysande undantag från detta, och då slipper man både vinyl- och masteringsdist. Det är ljuvligt. Och ett gott skäl att skaffa en bra anläggning med CD-spelare.

Man kanske ska tillägga också att eftersom masteringklåfingrigheten är genreberoende så är valet mellan LP och CD personligt. Om musiken man är intresserad av inte är illa behandlad på CD så finns ju ingen anledning att hålla på med vinylknaster. Och omvänt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-10 22:31

Vinylavspelning har en förmåga att stundtals vara snudd på olyssningsbart, verkligen så man gnisslar tänder av oljudet. Det har jag sannerligen aldrig upplevt från en CD-spelare, hur billig eller dyr den än varit. Jag generaliserar och säger att avståndet mellan den sämsta och den bästa vinylavspelningen är sanslöst stor, där skillnaden mellan den sämsta och bästa CD-avspelningen är i jämförelse försvinnande liten. Hackande skivor borträknade.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 22:37

CODY skrev: Om det VORE bättre att musiken ligger på CD ligger helt utanför det du kontrollerar, vilket är din sterio och dina pengar.

Det beror på min musiksmak. Olika genrer är olika drabbade av masteringseländet. Dessutom kan man ju hoppas att det finns en chans att påverka masteringseländet åt det bättre. Även om det är svårkontrollerat så vill jag vara en kraft som verkar för att minska det. Att lyfta frågan och att tala om för folk att det ÄR olika produktioner som typiskt ligger på vinyl och CD är en del i det.

Som sagt, frågeställningen avgör vad som är relevant att diskutera.

Men jag är faktiskt grymt irriterad på att jag känner mig utestängd från tex hårdrocksgenren, det ger mig mycket liten glädje att lyssna på mosad hårdrock. Kanske skulle jag lyssna mer på den genren om jag hade en bra vinylspelare, men jag är inte där idag.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 22:38

Svante skrev:
CODY skrev:@AndersP

Ah, äntligen.

Vad som är relevant eller inte beror på vad man har för frågeställning. Du har hittills antagit att den tekniska diskussionen inte är relevant.

Om frågeställningen är vilket medium som är tekniskt bäst så är det relevant att diskutera mediet, utan hänsyn till vad som är vanligast att lägga på medierna.

Om frågeställningen är vad som låter bäst, totalt sett, så måste man väga in om olika produktioner har lagts på medierna. Den debatten landar i vad som är VANLIGAST att göra, och idag verkar det vanligast att lägga mindre misshandlade versioner på vinyl.

Det finns dock lysande undantag från detta, och då slipper man både vinyl- och masteringsdist. Det är ljuvligt. Och ett gott skäl att skaffa en bra anläggning med CD-spelare.

Man kanske ska tillägga också att eftersom masteringklåfingrigheten är genreberoende så är valet mellan LP och CD personligt. Om musiken man är intresserad av inte är illa behandlad på CD så finns ju ingen anledning att hålla på med vinylknaster. Och omvänt.

Nej,

Jag har aldrig antagit att LP är tekniskt bättre. Jag har behandlat den frågan som underordnad. Jag har f ö haft CD spelare sedan 1984. En SONY.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 22:42

shifts skrev:Vinylavspelning har en förmåga att stundtals vara snudd på olyssningsbart, verkligen så man gnisslar tänder av oljudet. Det har jag sannerligen aldrig upplevt från en CD-spelare, hur billig eller dyr den än varit. Jag generaliserar och säger att avståndet mellan den sämsta och den bästa vinylavspelningen är sanslöst stor, där skillnaden mellan den sämsta och bästa CD-avspelningen är i jämförelse försvinnande liten. Hackande skivor borträknade.

Ja det är ju en besvärande faktor för vinylmediet att det kostar så mycket och att det är så mycket pill med att få till en bra uppställning. Bara det att flera i tråden inte tror att jag har hört en bra vinylspelare, trots flera decennier av hifiintresse får en ju att ana att bra vinyluppställningar är väldigt ovanliga. Kanske tom ovanligare som bra CD-produktioner ;) . Och hur bra är vinylmediet då?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-10 22:45

Missade att få med min eftersläng om hur friskt ett medium kan anses vara, när den ljudliga skillnaden på samma format är så otroligt stor. Men det fick du med istället Svante, bra där.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-10 22:45

Vad skulle ni säga är en riktigt bra skivspelare som kan konkurrera med CD-spelare i ljudkvalité med lika mastring?
Jag måste säga att flera inlägg ifrån de som absolut föredrar CD-spelare känns väldigt färgade av att blanda ihop teknisk kvalité ifrån CD-spelaren med det sämsta hos vinylspelaren. Svantes inkastade "vinylknaster" osv. ser jag som helt oväsentligt eftersom en repad CD-skiva kan ge avbrott i ljudet. Vilket är värst? Lite knaster eller inget ljud alls? Sådana liknelser ser jag som bara gjorda för att man saknar erfarenhet ifrån extremt bra skivspelare med bra återgivning.
Dessutom ser jag egentligen inget skäl att höja CD-spelaren till skyarna då en bra nätverksspelare nog kan vara ännu bättre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 22:49

AndreasArvidsson skrev:
CODY skrev:Svante och du, däremot, vill inte lyssna på LP för att det är skandalöst (i ditt fall) att de har bättre ljudkvalitet och är ett "dåligt medium" (i Svantes fall). Att jag gillar LP har INGENTING med färgningar att göra, utan att det låter bättre. För övrigt har jag inte hört en enda sede spelare som inte har en viss färgning. Det gillar jag inte.

Nu vet jag inte om du inte läste ordentligt, men anledningen till att jag inte har en skivspelare är inte en sak utan många, men vad det kokar ner i är att jag tycker inte att det ger bättre ljud. Visst på en bättre master, men inte med samma master. Jag har aldrig fått någon wow-faktor av att lyssna på skivspelare som kan motivera mig att skaffa en.

Hur vet du att "det låter bättre" inte har att göra med en färgning? Hur förklarar du annars att det låter annorlunda? Menar du att det är CD-spelare som färgar mycket, medans skivspelare inte gör det?
Och varför bli du upprörd över att man säger att man kan föredra en färgning? Vad är det för fel med det?

Hehe om du bara visste hur fel du har. Prestige är verkligen det sista som jag bryr mig om i detta fall. Det är varken finare eller fulare att föredra det ena framför det andra som jag ser det. Som jag sagt upprepade gånger så förespråkar jag att var och en använder det som de själva tycker är bäst. Jag respekterar att du föredrar LP och skulle uppskatta samma respekt tillbaka angående att jag inte föredrar LP.

Andreas - Genom hela min skolgång (även som ingenjör) har svenska varit ett ämne med bra eller väldigt bra betyg. Jag skiter i om det låter bra från ett tekniskt sämre medium. Om du inte har fått någon WOW känsla från en skivspelare beror det säkert på att det är svårt att få infrabas från den. Naturligtvis färgar en LP + skivspelare mer än en CD skiva och en sede-spelare. Jag misslyckas med att förstå vad du menar med det.

Istället för att förklara det skulle et vara intressant om du kunde förklara detta:

1. Du har bra ljud och musik som ett jätteintresse.
2. Du tvingas acceptera att den mest audiofila postproduktionen finns på LP
3. Du vill inte köpa en skivspelare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 22:56

CODY skrev:Jag har aldrig antagit att LP är tekniskt bättre. Jag har behandlat den frågan som underordnad. Jag har f ö haft CD spelare sedan 1984. En SONY.

Ja, och det är den behandlingen som gör att vi inte kommer någonstans i diskussionerna. Man tror inte att du förstår den tekniska skillnaden eftersom du hela tiden ignorerar den.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 22:58

CODY skrev:Andreas - Genom hela min skolgång (även som ingenjör) har svenska varit ett ämne med bra eller väldigt bra betyg. Jag skiter i om det låter bra från ett tekniskt sämre medium. Om du inte har fått någon WOW känsla från en skivspelare beror det säkert på att det är svårt att få infrabas från den. Naturligtvis färgar en LP + skivspelare mer än en CD skiva och en sede-spelare. Jag misslyckas med att förstå vad du menar med det.

Istället för att förklara det skulle et vara intressant om du kunde förklara detta:

Ok jag vet inte riktigt vad din utbildning i språk har med detta att göra?

Det behövs verkligen inte infrabas för att jag skall lyssna på musik. Faktum är att jag lyssnar nästan uteslutande på musik utan sådan djup bas.

Ok du håller med om att en skivspelare generellt färgar mer än en CD-spelare. Du säger också att du tycker att skivspelare låter bättre. Är det då orimligt att dra slutsatsen att du tycker om denna färgning?

Nu får du det att låta som att alla LP låter bra och alla CD dåligt. Så är det verkligen inte. Det finns massor med välljudande CD-skivor, mer än vad jag kan hinna lyssna på under min livstid. Visst är det surt att vissa är onödigt komprimerade, men det är fortfarande inte motivation nog för mig att skaffa en skivspelare.

Nä nu har jag inget intresse av att fortsätta denna diskussion. Jag tycker inte att LP är ett format bra nog för att jag personligen skall använda det. Du kan välja att respektera det eller inte. Det är helt upp till dig. Jag önskar dig lycka till med ditt vinyllyssnade oavsett.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-04-10 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 22:59

Svante skrev:
CODY skrev: Om det VORE bättre att musiken ligger på CD ligger helt utanför det du kontrollerar, vilket är din sterio och dina pengar.

Det beror på min musiksmak. Olika genrer är olika drabbade av masteringseländet. Dessutom kan man ju hoppas att det finns en chans att påverka masteringseländet åt det bättre. Även om det är svårkontrollerat så vill jag vara en kraft som verkar för att minska det. Att lyfta frågan och att tala om för folk att det ÄR olika produktioner som typiskt ligger på vinyl och CD är en del i det.

Som sagt, frågeställningen avgör vad som är relevant att diskutera.

Men jag är faktiskt grymt irriterad på att jag känner mig utestängd från tex hårdrocksgenren, det ger mig mycket liten glädje att lyssna på mosad hårdrock. Kanske skulle jag lyssna mer på den genren om jag hade en bra vinylspelare, men jag är inte där idag.

Vi tar hela citatet så blir det bättre :)

Absolut, men du får ju inte välja mellan CD och LP som det är och eftersom livet är kort bör man välja LP. Alternativet CD leder ju till att det blir sämre ljud. Jag förstår inte att du är så styvnackad. Om det VORE bättre att musiken ligger på CD ligger helt utanför det du kontrollerar, vilket är din sterio och dina pengar. Det är därför dumt att köpa CD, som du vill

Kolla in Mastodon eller lite tysk nymastard svart metal (Agent Orange). Oslagbart. Kolla även in nyutgivningarna på Earache records, har inte hört dem men di gamle låter kanon på LP och förmodligen (jag vet inte) på nyutgåvorna.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 23:03

Svante skrev:
CODY skrev:Jag har aldrig antagit att LP är tekniskt bättre. Jag har behandlat den frågan som underordnad. Jag har f ö haft CD spelare sedan 1984. En SONY.

Ja, och det är den behandlingen som gör att vi inte kommer någonstans i diskussionerna. Man tror inte att du förstår den tekniska skillnaden eftersom du hela tiden ignorerar den.

jag skiter i den men vet att den finns. Det är utomordentligt ointressant för mitt musiklyssnande om det ena MEDIET är bättre än det andra (tekniskt sett). Bara gå på mål.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 23:07

Harryup skrev:Svantes inkastade "vinylknaster" osv. ser jag som helt oväsentligt eftersom en repad CD-skiva kan ge avbrott i ljudet. Vilket är värst? Lite knaster eller inget ljud alls? Sådana liknelser ser jag som bara gjorda för att man saknar erfarenhet ifrån extremt bra skivspelare med bra återgivning.

Tja, och den argumentationstekniken är också lite tröttsam. "Du vet inte för dina prylar är inte tillräckligt bra."

Man kan förstås jämföra hur medierna beter sig vid repor. Vinylmediet ger hörbara fel redan vid mycket små repor. CD-mediet klarar betydligt mer innan de märks. Följderna är värre på CD-mediet. Det man måste göra är att fråga sig hur ofta de olika problemen uppstår. Hur många CD har du i samlingen som ger avbrott i ljudet? Hur många LP har du som knastrar? Hur dyrt skulle det vara att köpa nya CD så att du blir av med avbrotten. Hur dyrt skulle det vara att köpa nya LP så du blir av med knastret?

En trasig CD byter man. Resultatet är att CD ger oavbrutet ljud, vinyl byter man inte, vilket gör att man lär sig tolerera knastrigt ljud, åtminstone ibland.

Harryup skrev:Dessutom ser jag egentligen inget skäl att höja CD-spelaren till skyarna då en bra nätverksspelare nog kan vara ännu bättre.

mvh/Harryup

Om man ska höja något till skyarna (retoriskt laddat uttryck) eller inte beror väl på om det är bra eller inte, och inte på om det finns något annat som är lika bra. Allt som jag har sagt om CD (utom repor då) gäller egentligen all digitalt lagrad musik, utom förlustade snålkodade varianter.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 23:08

AndreasArvidsson skrev:
CODY skrev:Andreas - Genom hela min skolgång (även som ingenjör) har svenska varit ett ämne med bra eller väldigt bra betyg. Jag skiter i om det låter bra från ett tekniskt sämre medium. Om du inte har fått någon WOW känsla från en skivspelare beror det säkert på att det är svårt att få infrabas från den. Naturligtvis färgar en LP + skivspelare mer än en CD skiva och en sede-spelare. Jag misslyckas med att förstå vad du menar med det.

Ok jag vet inte riktigt vad din utbildning i språk har med detta att göra?

Det behövs verkligen inte infrabas för att jag skall lyssna på musik. Faktum är att jag lyssnar nästan uteslutande på musik utan sådan djup bas.

Ok du håller med om att en skivspelare generellt färgar mer än en CD-spelare. Du säger också att du tycker att skivspelare låter bättre. Är det då orimligt att dra slutsatsen att du tycker om denna färgning?

Nu får du det att låta som att alla LP låter bra och alla CD dåligt. Så är det verkligen inte. Det finns massor med välljudande CD-skivor, mer än vad jag kan hinna lyssna på under min livstid. Visst är det surt att vissa är onödigt komprimerade, men det är fortfarande inte motivation nog för mig att skaffa en skivspelare.

Nä nu har jag inget intresse av att fortsätta denna diskussion. Jag tycker inte att LP är ett format bra nog för att jag personligen skall använda det. Du kan välja att respektera det eller inte. Det är helt upp till dig. Jag önskar dig lycka till med ditt vinyllyssnade oavsett.

Det är du som tar upp examina och väljer att berättar att du är "högskoleingenjör" och antyder att jag inte förstår svenska. Jag skulle aldrig drömma att ta upp något av detta. Sen att du ställer frågor samtidigt som du vill lägga ned diskussionen är obetalbart. Hej då.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 23:09

CODY skrev:
Svante skrev:

jag skiter i den men vet att den finns. Det är utomordentligt ointressant för mitt musiklyssnande om det ena MEDIET är bättre än det andra (tekniskt sett). Bara gå på mål.

Ja, fast du är ju inte ensam i diskussionen, det skulle spara dig mycket arbete i diskussionerna om du bara är tydlig med att du inte är intresserad av det tekniska, och om du inte ger dig in i diskussioner där andra diskuterar just det tekniska.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 23:14

CODY skrev:Det är du som tar upp examina och väljer att berättar att du är "högskoleingenjör" och antyder att jag inte förstår svenska. Jag skulle aldrig drömma att ta upp något av detta. Sen att du ställer frågor samtidigt som du vill lägga ned diskussionen är obetalbart. Hej då.

Jag vet inte om du inte läser mina inlägg ordentligt eller medvetet feltolkar dem; jag skrev att jag inte tänkte trycka min utbildning i ansiktet på dig och tala om att jag vet bättre(vilket är något jag aldrig skulle göra). Detta och andra uttalanden om personer och deras erfarenheter var exakt det jag skrev som inte passade sig. Jag ville diskutera sak och inte person.
Enligt mig är det resonemang och argument som säljer. Inte att vila på att man har en finare utbildning eller en dyrare stereo. Sådana försök till auktoritet ger jag inte mycket för.

Du får gärna svara på frågorna om du vill, men jag har inte mycket mer att tillägga. Jag har sagt mitt och det tjänar inget till att upprepa det anser jag.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-04-10 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 23:15

@Svante
Jag är mycket intresserad av det tekniska. Men när det kommer helt okvalificerade påståenden om att LP är sämre, samtidigt som de är bättre, är det inte längre en teknisk fråga.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 23:17

AndreasArvidsson skrev:
CODY skrev:Det är du som tar upp examina och väljer att berättar att du är "högskoleingenjör" och antyder att jag inte förstår svenska. Jag skulle aldrig drömma att ta upp något av detta. Sen att du ställer frågor samtidigt som du vill lägga ned diskussionen är obetalbart. Hej då.

Jag vet inte om du inte läser mina inlägg ordentligt eller medvetet feltolkar dem; jag skrev att jag inte tänkte trycka min utbildning i ansiktet på dig och tala om att jag vet bättre(vilket är något jag aldrig skulle göra). Detta och andra uttalanden om personer och deras erfarenheter var exakt det jag skrev som inte passade sig. Jag ville diskutera sak och inte person.

Du får gärna svara på frågorna om du vill, men jag har inte mycket mer att tillägga. Jag har sagt mitt och det tjänar inget till att upprepa det anser jag.

Och ändå valde du att stolt berätta att du är högskoleingenjör. Om du inte har något att tillägga annat än att du är högskoleingenjör så kan du nanna nu.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-10 23:20

Svante skrev: ...
]a, fast du är ju inte ensam i diskussionen, det skulle spara dig mycket arbete i diskussionerna om du bara är tydlig med att du inte är intresserad av det tekniska, och om du inte ger dig in i diskussioner där andra diskuterar just det tekniska.

Å lilla jag som trodde att vi främst diskuterade de faktiskt ljudliga resultaten av de existerande inspelningarna . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 23:22

CODY skrev:@Svante
Jag är mycket intresserad av det tekniska. Men när det kommer helt okvalificerade påståenden om att LP är sämre, samtidigt som de är bättre, är det inte längre en teknisk fråga.

...och bästa sättet att bemöta det, ur din synvinkel är något i stil med "ja, LP-mediet kanske är sämre, men de masteringar som lägga på CD är så mycket sämre än de som läggs på LP, så slutresultatet är att LP låter bättre." Då skulle vi slippa tre sidors pajkastning. Alltså, visa att du förstår att det är en teknisk diskussion, men för in den andra dimensionen OCKSÅ.

Jag brukar försöka vara tydlig med att jag menar vinylMEDIET i sådana här diskussioner, men efter några inlägg kanske jag slinter och skriver bara LP. För det är ju skillnad på mediet LP och produkten LP.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi