CODY skrev:+1 igen
Att beteckna andras medvetna, noggranna och relativt dyrbara val som uttryck för att man gillar ett dåligt medium, distorsion m.m. är nedlåtande. Även att man kan nå samma resultat genom att ta en CD och tillföra distorsion på datorn är nedlåtande och inget som för diskussionen framåt.
Bra rutet!!!
Jag tycker nog att nedlåtenheten har varit från bägge håll isf. Att antyda att någon inte veta bättre för att de aldrig hört en bra nog anläggning är inte så respektfullt. Alla har vi anledningar till våra åsikter och vi har olika erfarenheter och dessa kan man självklart diskutera, men att offentligt göra antaganden om andra människors bristande erfarenheter och kunnande tycker inte jag är så respektfullt.
Jag tvivlar inte på en sekund på att du har lyssnat på mer och bättre skivspelare än mig, men samtidigt så tänker jag inte trycka min dataingenjörstitel i ansiktet på dig och påpeka att du inte förstår dig på hur digitala fonogram fungerar. Jag anser att sådana prestigemoment inte hör hemma. Jag diskuterar gärna sak, men inte person.
Det är heller inget fult att föredra färgning. Som jag ser det så är det ingen stigma. Om du tycker om ljudet som en skivspelare ger så säger jag bara grattis och njut av musiken.
Det finns ju även en hel del vinylrippar på nätet för den som vill lyssna på dessa, men inte har en skivspelare. Är de gjorda bra nog så kommer det låta som den riktiga varan.
CODY skrev:Fast detta är lite svårt att förstå. Du tycker att LP har bättre masteringar, men du vill inte byta även om det innebär att du skulle slippa "dåliga masteringar". Din reaktion är i stället att det är skandalöst och du har ingen skivspelare, som du tycker tillför en färgning som du inte gillar. Du har ingen CD, heller. jag tror inte att du har lyssnat på en bra uppsatt skivspelare av bra kvalitet.
Det är flera anledningar till att jag inte har en skivspelare. Först att jag tycker att det är omständligt och dyrt. Skall jag ha en så skall det vara en riktigt bra som är bra inställd. Är man en pedantiskt ljudnörd så är detta lättare sagt än gjort.
Men framförallt så är det för att jag tycker inte att man skall behöva tvingas in på ett sämre medium för att slippa loudness war. Som en ren principsak så tycker jag att det är osmakligt och jag tänker inte skaffa något som jag egentligen inte vill ha bara för att jag tvingas.
Det finns som tur är många bra fonogram i digitalt format att de som är olyssningsbara ignorera jag helt enkelt.
Hade alla vart dåliga i digitalt format så hade jag garanterat haft en skivspelare, men just nu är inte problemet stort nog för att jag skall tycka att det är värt mödan.
Att en LP kan låta bra vet jag vilket jag redan skrivit, men i bästa fall låter de som en CD, dvs med minimal färgning. Givet samma master såklart. Med en annan master så kan ju en LP låta mycket bättre, men inte till mediumets förtjänst. Vissa personer föredrar färgning och tycker att LP alltid låter bättre. Jag gör det inte och det hoppas jag du kan respektera. Det betyder inte att jag inte vet bättre eller inte hört en bra nog spelare. Jag har bara en annan åsikt.
Jag säger det igen, vill folk lyssna på LP och tycker att detta är bättre så har inte jag något mot det och jag skulle bli förvånad om Svante har det.
Lyssna på det som ni tycker är bäst, men rent tekniskt så är CD ett bättre format. Har du några vetenskapliga argument för varför det inte skulle vara så så lyssnar jag gärna, men att du "tycker att det är så" duger inte riktigt för mig. Jag har heller inget behov av att vi måste tycka lika så du behöver inte övertyga mig.