Harryup skrev:1. Svante mest.
mvh/Harryup
Ok undrade bara.
Harryup skrev:2. Som vanligt då man diskuterar med folk med stark anknytning till LTS så har dessa tagit sig rätten att säga att andra föredrar färgning.
Jag ser det inte som så. Jag ser det faktiskt som så att ni har en extremt liten aning om varför folk väljer spelare och uttrycket att man väljer vinyl för att man gillar färgning tyder på att det finns ofärgade alternativ. Tyvärr gör det ju inte det. De som jag känner som sitter med mycket bra vinylspelare går knappast att skilja ifrån CD-spelare ens med avseende på knaster som är ett mycket ringa problem på en väl fungerande spelare. Att "ni" tar upp det i diskussionerna ger i vart fall mig anledning att tro att ni faktiskt aldrig lyssnat till en riktigt bra skivspelare.
Nä sluta med att "anklaga" att folk gillar färgningar så blir det ett bättre diskussionsklimat. Jag tycker det är klart nedvärderande även om ni inte inser det.
mvh/Harryup
Ok nu buntar du ihop alla LTS-medlemmar som att dessa skulle ha samma åsikt. Det om något är nedlåtande.
Hur kom du fram till slutsatsen att man anser att det finns ofärgade alternativ bara för att man kanske väljer vinyl efter dess färgning? Som jag skrev ovan så väljer man kanske CD efter dess färgning. Inget system är helt transparent. Det om något vet iaf LTS medlemmar.
Jag har inte nämnt knaster i denna diskussion. Vad snäll och lägg inte orden i min mun.
Ja att en riktigt bra vinylspelare låter väldigt likt en riktigt bra CD-spelare säger jag inget mot. Jag skrev tom något om "att LP i bästa fall låter som CD" tidigare.
Men om de låter så lika. Hur kan då LP låta så mycket bättre enligt många?
För mig personligen så spelar det inte något roll då vad man väljer. Förutom att LP kräver mer underhåll och kostar mer. För mig är det inte värt det, men för dig kanske det är det. Inget konstigt eller fel med det.
Varför är det en anklagan att spekulera om trovärdiga förhållanden? Om man säger att LP låter bättre än CD så måste man ju föredra den färgning som LP-systemet ger över CD-systemet? Och vise versa såklart. Jag förstår inte vad problemet är?
Alla apparater färgar i någon mån. Varför är folk så rädda för att erkänna att de kan tycka om en viss färgning över en annan trots att den är mätbart större? Karaktären på färgningen är ju minst lika viktig.
Det är inget nedlåtande eller nedvärderande att varken tycka om färgning eller att diskutera detta. Om man inte kan tåla att folk spekulerar om fysikaliska anledningar till upplevelser så kanske man inte bör diskutera dessa upplevelser på ett forum kan jag tycka.
Harryup skrev:3. Inte alls, men man är mera musikintresserad om man letar efter bästa möjliga återgivning i någon mening än att bara klaga på att saker som man inte kan påverka gör att det låter dåligt. Fast i verklig mening så kan man vara extremt musikintresserad utan att ens ha en anläggning så apparater är ju inte nån bra måttstock.
Så om "ni" slutar lägga orden i munnen på andra med att säga att de föredrar ett färgat ljud trots att ni inte ens vet hur det låter, tills dess så får ni finna er i att jag anser att de som föredrar CD-spelare gör det för att de gillar mastrat ljud. Känns det bra eller?
mvh/Harryup
Som jag ser det behöver intresset för välljud och intresset för musik inte alls påverka varandra. Att tro att man är "fina" och "mer musikintresserad" än andra är inte så respektfullt. Vi gör alla saker och ting olika bara.
Så om folk spekulerar om trovärdiga fysikaliska anledningar av rent intresse för sanningen så skall du svara med att hitta på något som du egentligen inte tror på och påstå om dem?
Gör så om du vill. Jag tror bara du skadar dig själv. Mig berör det iaf inte för jag vet att det inte är sant.
Jag säger det igen. Om inget av systemen(LP och CD) färgar så hur låter de olika med samma master och hur kan då den ena låta bättre? Färgning måste vara med i ekvationen helt enkelt.