Svante skrev:IngOehman skrev:Det handlar inte om vad man (någon, vem som helst eller någon specifik person) kan
säga, det handlar om vad man kan veta - och varför det är så.
Och om du uppbådar all din intellektuella förmåga till att försöka förstå vad jag menade, vad tror du att jag menade?
Jag fortsätter undra varför du skruvar dig. Du vet att jag vet vad du menade, och det jag försöker
påpeka (för din skull) är att du formulerar dig på ett sätt som alldeles i onödan provocerar dem som
du diskuterar med när du skriver att de inte kan säga saker, när du menar att de inte kan veta.
Vid flera tillfällen har du dessutom påstått att de inte kan veta, när DU inte kan veta att de inte kan
veta! Då blir det inte alls bra, och du försvårar diskussionen - alldeles i onödan.
Missförstå mig inte, detta är en fråga som är som gjord för att konflikter skall uppstå då det för många
kan vara så att deras föredragna system är nästan som deras favoritfotbollslag - de definierar sig själv
med de val de gjort (och säkert är det jag skriver i det nedanstående därför provocerande för någon
det också), och att ifrågasätta grunderna till deras åsikt kan vara väldigt provocerande.
Men jag tänker då, att det är lite onödigt att addera helt onödiga provokationer på detta. Saken är svår
nog att diskutera ändå. Och nu kommer du väl att säga att jag är fel person att uttala mig... Nåja.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bluetrain skrev:Har, iofs rätt ovetenskapligt skall tilläggas, lyssnat och jämfört mina egna flac-rippade filer med sådana rippade från vinyl i 24/96 och får känslan av att det är mer detalj överlag i de från vinyl. Mer 3d, mer lyft osv. Beror detta på att vinylskivorna är av exceptionell kvalitet eller är det något magiskt med vinyl överlag?
Det beror ju lite på hur man definierar "magi"...
Du ställer trådstartsfrågan på ett väldigt intressant och spännande sätt!

Men när en vinylgravering görs så bra som möjligt blir det förvånansvärt svårt att skilja resultatet
från masterbandet, självklart villkorat att avspelningen är lika bra (i betydelsen så lite förvrängande
som möjligt, inte i betydelsen "så trevligt sound som möjligt") den också.
Och om vi talar om ett digitalt masterband i formatet 16/44,1 så är CDn helt omöjlig att skilja från
originalet, fortfarande självklart villkorat att avspelningen är optimal.
Så - varför upplever då vissa att de föredrar vinyl medan andra tycker sig föredra CD?
Och - vilket resultat kommer man fram till om man studerar saken lite mera vetenskapligt, t ex genom
att låta många människor lyssna på CD- respektive Vinylutgåva av att stort antal inspelningar, uppspel-
ade i superb utrustning?
- - -
Jag börjar med andra frågan först: Gör man det experimentet så märker även de mest övertygade pro-
CD- och pro-LP-vänner, att de ibland föredrar det ena och ibland föredrar det andra. Det beror förstås
på att inte alla LP- och CD-utgåvor har behandlats lika innan musiken hamnat på mediet, och det är då
kanske egentligen inte systemskillnaderna som man upplever, utan annat.
Första frågan då - varför upplever vissa att de föredrar vinyl medan andra tycker jag föredra CD?
Svaret är att det kan bero på väldigt många olika saker, inklusive en helt filosofisk infallsvinkel, och en
sådan är ju inte sämre än någon annan. Men skälen till att man föredrar vinyl (detta är även skälen till
att jag ofta gör det) kan vara att det ofta är väsentligt mindre illa mastrat, vilket i sin tur beror på att
man inte KAN mastra det lika illa som CD, eftersom det inte går att gravera då.
Ett annat skäl kan vara att både graveringen och avspelningen kan "berika" musiken med både övertoner
och med lite extra stereobreddning. Det kan även bero på att man föredrar hanteringen av dem och att
man kanske gillar att ha konvolut med lite yta.
Lustigt nog kan precis samma saker göra att man föredrar CD, alltså även om man gillar själva upplevelsen
att höra de påverkanseffekter som vinyl ofta ger! Helt enkelt på grund av att man rent filosofiskt vill höra
musiken utan den nämnda påverkan. Då är det ju ett filosofiskt ställningstagande. Någon annan kan före-
dra CD på grund av att man inte gillar soundet jag just beskrev, men blindlyssningar jag gjort visar att det
inte är så vanligt. Ett skäl att man kan gilla CD med är vinyl kan även vara ett som kan ses som en blandras
mellan subjektiva preferenser och filosofisk inställning - nämligen ens inställning till knäppar och till den
åldring/det slitage som är ounvikligt med mekanisk avspelning. Men problemet skall inte överdrivas. Även
om man inte överdriver problemet kan dock vem som helst värdera det från den egna synvinkeln, och se
det som ett oacceptabelt problem.
- - -
Slutligen vill jag skriva några ord om egenskaper som man kan välja att se som helt separata från frågan om
själva systemet. Framförallt talar jag då om mastring. Men det finns även andra egenskaper som är lätta att
böanda ihop med frågan, och som därför kan göra det svårt att diskutera om CD är bättre än vinyl, eller om
vinyl är bättre än CD...
En av de saker som jag menar ställer till det mest när man diskuterar frågan är att det för många är svårt att
hålla isär vad som är systemegenskaper och vad som är apparategenskaper. Om man blandar ihop dessa med
varandra när frågan egensligen handlar om systemen, så kan folk börja tala om varandra. Den som t ex bildat
sig en uppfattning endast baserat på upplevelser får mycket svårt att skilja systemegenskaper från apparat-
egenskaper. Det de hört beror ju på båda, och de hade kunna komma fram till en helt annan uppfattning om
de lyssnat på andra apparater.
Att då diskutera med någon som KAN skilja mellan apparat- och systemegenskaper är som upplagt för frustra-
tion - från båda sidor.
Jag hoppas att detta att jag nämner det kan hjälpa båda att se hur den andras perspektiv kan se ut.
Lite närbesläktad med apparategenskaperna som så lätt blandas ihop med systemegenskaperna (som i vinyl-
fallet är rätt så svåra att entydigt definiera dessutom...) men som egentligen ligger utanför, är mastringen,
som HELT ligger utanför systemet som sådant. Detta trots att man ju kan välja att mastra olika beroende på
respektive systems egenskaper, men det är möjligen ännu viktigare att skilja mellan system och mastring än
att skilja mellan systemets egenskaper och apparaters, om det skall gå att diskutera dessa saker utan att folk
skall bli tokiga på varandra.
Som i så många diskussioner är det heller ingen symmetrisk situation. De som KAN skilja mellan system-, appa-
rat och mastring har som regel inget problem alls att se och förstå hur de som inte gör det, tänker. Men de
överskattar ofta hur glada och tacksamma de som helst ser bara helheter blir, över att få veta hur man "skall"
se på saken...
Kanske måste de som gärna delar upp problemet acceptera att vissa inte vill ta ställning till det på det viset?
De kanske hellre vill lyssna bara, och ser försök att förklara som överflödiga och utan värde. Vad det än beror
på så föredrar de ju det de föredrar!
Personligen ser jag, efter att ha tagit del av diskussioner av det här slaget, inte någon annan möjlighet att få
dem som helst ser helheter att se andras perspektiv, än att låta dem få ta del av lite nya upplevelser snarare
än en massa argument som de mest bara upplever som provokationer.
Den upplevelse som jag sett öppna flest förvånade ögongluggar, är när jag tagit med en god CD-brännare till
folk med en enligt deras egen uppfattning excellent vinylrigg (och det spelar ingen roll om de gillar den för
att den förvränger lite eller för att den förvränger på ett trevligt sätt) och spelat in deras vinyluppspelning till
CD. Det brukar övertyga alla om att det kanske inte är CD-systemet det är fel på, utan att det de ansett sig ha
ogillat med CD har med hur signalen har hanterats att göra - oavsett om det är saker som gjorts som ställt till
det eller om det är saker som inte gjorts, som de saknar.
Men experimentet som sådant brukar räcka för att visa dem att CD-systemet som sådant inte är orsaken till att
de i sina tidigare upplevelser bestämt sig för att något är fel med just systemet. Det är en nyttig upplevelse,
vill jag tänka.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).