IngOehman skrev:Ingalunda.
Eller, både jag och nej.
Det vill säga självklart är det som du skriver att sådana saker påverkar priset (vilket
ju också var vad jag skrev). Men när du nu påstår att man MÅSTE jämföra på ett visst
sätt (där man inte kan titta på prislappen bara, utan måste väga mot andra faktorer
som kan i så fall måste undersöka först, närmade bestämt hur den distribueras) ja då
måste jag ju fråga: VEM måste göra det? Konsumenten?
Jag är tveksam.
Måste är ett starkt ord.
Var och en får väl jämföra hur den vill, men jag tror rätt så många primärt är intres-
serade av vad de får och vad de får betala. Det är heller inte självklart att det blir så
mycket billigare att köra bara direkt. Ett av skälen till att direktförsäljning kan betyda
till och med dyrare, kan vara att det kan bli mycket mindre serier av det om man gör
så, men säkert är det ju inte. Det kan bli större serier också, det beror på hur skicklig
man är på att nå ut, utan butiker.
De nämnda, Emotiva, har ju t ex varit väldigt, väldigt skickliga på det. Så de har inget
behov av att sälja via butiker. Men då har de å andra sidan skaffat sig ett merarbete i
form av att de behöver ha en försäljningsorganisation själva.
Sen kan man även fråga sig - om man som konsument skall ta hänsyn till hur tillverka-
ren valt att distribuera sin produkt - alltså acceptera ett högre pris i butik men kräva
ett lägre pris om man köper direkt - skall man då också acceptera ett högre pris om
varan produceras i västvärlden, och kräva ett lägre om produktionen sker i t ex Kina?
Var går gränsen och hur många faktorer måste man väga in?
- - -
Personligen så bryr jag mig egentligen bara om sådant som har med produkten att göra,
och med vad jag får betala. Det vill säga jag bryr mig inte om var den är tillverkad om
det inte finns skäl att tro att det drabbar kvaliteten, och jag bryr mig inte om hur distri-
butionen ser ut om det inte finns skäl att tro att det är ett problem t ex vid behov av
service.
Kort sagt - för MIG är det varans egenskaper och priset som är fundamentala.
Och därför kan jag inte säga något om vad NAD208 skulle kosta om någon valda att starta
en produktion av samma förstärkare idag. Men den har i varje fall potential att bli avsevärt
mycket billigare än Emotiva XPR-2. Den har även potential att bli jättedyr, det beror på, och
det beror på mycket. Tills någon börjar tillverka den och sen bestämmer vilket pris den skall
säljas för, så vet jag inte, och ingen annan heller.
Vh, iö
Ingvar, om du vill att jämförelsen av pris på slutsteg, förr och nu, skall ha relevans så måste jämförelsen göras mellan objekt under samma betingelser.
Eftersom distributionsmetod påverkar priset i allra högsta grad och du inte vill ha med distributionssätt så måste du antingen räkna om priset på Emotiva eller välja annat jämförelseobjekt.
Ja, jag använder ordet måste eftersom det relaterar till uppgiften med dess betingelser. Uppgiften idetta fall är att jämföra priser på slutsteg för att se om tillverkning blivit billigare.
För att jämförelsen i detta fall skall vara relevant så måste distributionssätt vara lika, eller så skall priset på Emotiva justeras för att passa annat distributionssätt.
Det är ju inte distribution du vill jämföra, eller?
Priset för nämnda Emotiva direkt från tillverkare skriver du är 1 799 $, det vill säga 11 891:- SEK med dagens dollarkurs och det är ett pris utan moms.
Då kan man i så fall räkna lite vad det skulle kosta med samma distributionssätt som NAD. Vid direktförsäljning jobbar man som tillverkare normalt sett med högre marginal än om man säljer via handlare.
Det brukar röra sig om 20-30 % marginalökning, i snitt kanske 25 %. Distributionsled på den typen av produkt och företag har ungefär 40 % i marginal. Butiker likadant.
Då kan man räkna. 11891/1,25 = 9512,80 som exportnetto. Man räknar som distributör fraktkostnader till distributörens lager till ung 8 % d v s 9512,80 = 10274:-.
Distributören har ung 40 % marginal och marginal räknas från toppen d v s 10274/0,6= 17123 :-. Handlaren har samma marginal d v s 17123/0,6=28538,40:-.
Moms läggs på vilket ger rekommenderat konsumentpris inklusive moms = 35673:- SEK.
Då blir frågan; Om Emotiva hade valt denna distributions/försäljningsmetod och konsumentpriset hade varit 35673:-, hade du då använt dig av detta Emotivaslutsteg som exempel?
Om ja, så kan man i så få fall räkna ut prisskillnad mellan NAD och Emotiva om distributionssättet varit samma.
Om du i så fall inte hade valt detta Emotivasteg som jämförelse så står det klart att distributionssättet är det som egentligen var avgörande vid din jämförelse d v s du jämför snarast två olika distributionssätt.
Om du inte vill ha med distributions/försäljningssättet i din jämförelse så
måste du jämföra apparater med jämbördigt distributions/försäljningssätt. Jag skulle istället för måste kunna av nöd tvunget, men det är flera ord för att uttrycka samma sak.
IngOehman skrev:Men när du nu påstår att man MÅSTE jämföra på ett visst
sätt (där man inte kan titta på prislappen bara, utan måste väga mot andra faktorer
som kan i så fall måste undersöka först, närmade bestämt hur den distribueras) ja då
måste jag ju fråga: VEM måste göra det? Konsumenten?
Du frågar, VEM måste göra det? Konsumenten?
Svaret på din fråga är att den som vill jämföra tillverkningskostnad på dagstillverkade slutsteg av ungefär samma kaliber som NAD måste, för att få en adekvat jämförelse, få bort distributions/försäljningssätt ur ukvationen.
Jag tror NAD redan då var tillverkad i Fjärran Östern och det är nog inte billigare med tillverkning i Kina idag. Materialkostnad till slutsteg är betydligt högre idag.
I senare inlägg har du Behringer som jämförelseobjekt. Behringer är en intressant företeelse. Det vittnar om en mycket stor satsning med mycket kapital bakom.
Till syvene och sist är det mängden d v s storlek på serien i serietillverkningen som avgör. En annan sak som också avgör är avkastning på eget kapital som de som finansierar projekt räknar på. Denna siffra är högre idag än på 80/90-talet trots att allmänna ränteläget idag är lägre.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.