Äsch då, om jag skall tolka ett tidigare inlägg av Svante så lyssnar han gärna
på Death metal(om den nu inte skulle va så förbenat söndermastrad) . . . typ.
Men ja kan naturligtvis ha tolkat/kommit ihåg hans inlägg fel . . .

Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Jansson skrev:Genre?
Men snälla rara......
Jag har inget emot din ståndpunkt och ditt ställningstagande i denna diskussion men din von oben-attityd börjar bli lite jobbig.
Jag ser det inte som en "von oben" attityd. Snarare en realitet. I vissa genrer så jobbar man inte lika hårt med komprimering och limitering och där kommer det bättre tekniska formatet till sin rätt. Vi som tycker om rock och pop är illa behandlade när det kommer till ljudkvalitet, tyvärr.
/ B
Bill50x skrev:Jansson skrev:Genre?
Men snälla rara......
Jag har inget emot din ståndpunkt och ditt ställningstagande i denna diskussion men din von oben-attityd börjar bli lite jobbig.
Jag ser det inte som en "von oben" attityd. Snarare en realitet. I vissa genrer så jobbar man inte lika hårt med komprimering och limitering och där kommer det bättre tekniska formatet till sin rätt. Vi som tycker om rock och pop är illa behandlade när det kommer till ljudkvalitet, tyvärr.
/ B
Jansson skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:Jag kämpar inte för vinyl. Från början så var det ju bara så att jag ville ha en fräck spelare för att tillsammans med Popsnöret lyssna på lite gamla saker. Inget mer. Gå och köpa ny eller begagnad vinyler fanns inte på kartan. Musik fanns på cd. Funderade då på hur denna del av anläggningen skulle kunna förbättras. Inget sådant längre Svante. Inget!. Däremot en liten kärlek till välljud. Kanske mest hos mig men sambon hänger gärna med. Går det fel så är domen hård från hennes sida.
Hon är övertygad om att vinyl låter bättre. Möjligtvis tror hon att tekniken är bättre. Vad vet jag? För mig är ju hela projektet svårigheter. Speciellt vinyldelen. Även hustrun kan tröttna på alla fjärkontroller och allt som kan gå fel.
Men vinylen konkurrerade ut cd:n hemma hos oss. Så blev det. Men visst spelas det cd. Idag köpte Popsnöret en cd - Jills veranda.
Men det kanske finns någon som kan lägga ut lite kurvor med jämförelser mellan cd och vinyl så kommer det ju synas hur vingklippt det kan vara vid moderna utgåvor. Vinylen troligtvis ngt bättre. Måste nu montera vinställ i Popsnöret lilla vinkällare som finns i hennes förråd/klädkammare.
Ja, sorgligt är det.
Men det är också beroende på genre. Vi ska inte glömma det i diskussionen, vi har olika smak och lyssnar på olika genrer. Därför kan vinyler (inklusive sin mastering) ge bättre ljud än CD (inklusive sin mastering) för några av oss men inte för andra.
Genre?
Men snälla rara......
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Frågan är, med vilket medium får man oftast bättre ljud om man handlar musik i affär eller från affär på nätet?
Tag en godtycklig konsument på stan som skall tjacka ett fonogram med godtycklig popmusik som ges ut i nutid, antingen en CD eller en LP.
Vilket har störst sannolikhet att ge bättre ljud, en optimal CD-avspelning eller en optimal LP-avspelning?
Mvh
Peter
Ja, det är två intressanta frågor.
Det finns fler:
1. Vilket medium är bäst.
2. Vilket sätt är bäst att mastra på.
Och som vi har sett är det viktigt att veta vilken fråga man diskuterar. Att svara utan att veta vad frågan är leder till förvirring.
Du svarar på mina frågor genom att ställa två nya helt andra frågor?!
Nåväl, jag skall svara på dina 2 frågor, så får vi se om du kan svara på mina.
1. Det medium som konsumenten till övervägande del köper har konsumenten bedömt vara bäst.
2. Det bästa sättet att mastra på är på det sätt som skivbolaget kan sälja flest fonogram på där det kortsiktiga perspektivet dominerar för att täcka kostnaderna för utgivandet av fonogrammet.
Båda mina svar innebär en win -win situation mellan artist, skivbolag och konsument.
Mvh
Peter
CODY skrev:Bill50x skrev:Jansson skrev:Genre?
Men snälla rara......
/ B
Jo men killen handikappar sig själv. Han missar mycket. Han blir låst till vissa genres. Han försöker förklara (mest för sig själv) varför. På nätet.
CODY skrev:Bill50x skrev:Jansson skrev:Genre?
Men snälla rara......
/ B
Jo men killen handikappar sig själv. Han missar mycket. Han blir låst till vissa genres. Han försöker förklara (mest för sig själv) varför. På nätet.
Svante skrev: . . . Nej jag svarade inte på dina frågor alls. Jag tänkte mig att man genom att göra listan med frågor komplett så kunde man få en bättre överblick över problemställningen. Du missförstår mina frågor när du försöker svara om det är avsiktligt vet jag inte, så jag listar alla fyra frågorna igen, med mina omformulerade så att de blir svårare att missförstå.
1. Vilket medium innehållande modern nyproducerad popmusik ger oftast bäst ljud hemma, CD eller LP?
2. Vilket av dessa medier innehållande modern nyproducerad popmusik ger bäst ljud om avspelningsutrustningen är optimal för båda?
3. Vilket medium överför mastern med minst förvrängning?
4. Vilket sätt att mastra tillför mest distorsion, det som idag typiskt används för LP eller CD?
Mina svar blir:
1. Det beror på, men om skivbolaget har gjort en ny LP-utgåva är nog chansen hygglig att den vinner. Men vid typiskt användande kommer den med tiden att slitas och ge knaster.
2. Som 1, men med mindre mängd knaster och vinyldist. Både 1 och 2 har undantag, men inte så många i genren modern nyproducerad popmusik.
3. CD, tveklöst.
4. CD, men det finns massor med undantag från det typiska, i olika grad i olika genrer.
Kronkan skrev:Så här beskrivs den ”dynamic range” på olika utgåvor enligt Dynamic Range Database. Första siffran är totalsiffran. Andra siffran är minimum den sista är maximum.
HD Tracks 24/44.1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Eu Vinyl – New Ripe/ 11 tot 10 (min) 12 (max)
MP3 Download Bonus/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Vinyl Eu/ 10 tot 10 (min) 11 (max)
Vinyl Us/ 10 tot 9 (min) 11 (max)
De Lux Disc 1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Bonus Cd/ 7 tot 6 (min) 8 (max)
På pappret har alla vinylutgåvor högre dynamik. Oavsett om det är MP3 eller HD eller annan form av digital lagring så är dynamiken lägre.
Men inte ens vinylutgåvorna är speciellt dynamiska. Men observera att HD utgåvan har lägre dynamik än Bonus CD.
Laila skrev:idea skrev:idea skrev:Problemet är ju att det låter bättre, inte för att det är möjligt utan för att man valt att låta det sämre formatet få den bästa mixningen-mastringen medan det med mest potential till välljud medvetet komprimeras till minsta möjliga dynamik. Man måste ju inte vara tekniker för att bli ilsk över att musikindustrin medvetet blåser mig på kvalitet som inte skulle kosta något att ge mig. Det räcker att vara upplyst konsument.
Får citera mig själv eftersom få verkar se den aspekten på saken.
Varför skall man behöva lägga upp >100 kSEK för en bra spelare och 2-400 för en LP för att få den mest välljudande musiken när det borde räcka med <10 kSEK för spelaren och 150 för en CD om inte musikindustrin medvetet blåste mig.
Eftersom jag har en hyfsad vinylspelare (Thorens TD125, SME3009-II, Shure V15-III MR - gammal trotjänare som låter tillräckligt bra för mig) så händer det att jag köper en och annan LP, lika mycket av nostalgiskäl som välljudsskäl. Jag har inte svårt att acceptera verkligheten och göra val därefter.
Allmänt så kan man acceptera fakta att musikindustrin har hittat en försäljningsnisch där man kan öka sina marginaler eller så kan man försöka påverka så att de levererar "tekniskt bästa möjliga kvalitet" som mediet tillåter oavsett om det är LP, CD, SACD, BD-Audio eller Strömmat mfl.
Det är lite tråkigt när diskussioner inte kan skilja mellan överföringsmedia och det som överförs via media. Överföringsmedia går att diskutera generellt på en teknisk nivå medan det som överförs bara kan diskuteras i det enskilda fallet, som trender eller ur ett statistiskt perspektiv. Diskussionen blir som synes på de senaste sidorna lätt förvirrad när man blandar ihop begreppen.
Bra inlägg(+1), förutom då att man kanske inte behöver "lägga upp >100 kSEK för en bra spelare" samt att begagnatmarknaden för hyfsat oförstörda vinyler är både hyggligt stor
och att priserna mestadels ligger betydligt under "2-400 för en LP" . . . typ
petersteindl skrev: Jag missförstod inte dina frågor varken avsiktligt eller oavsiktligt. Jag svarade på frågorna såsom du ställde dem. Mina svar får du se som en spegelbild på hur det fungerar i praktiken ute i världen. Ordet "bäst" kan innebära så många olika saker beroende på ur vilken synvinkel man betraktar realiteten. Jag gav den synvinkel som jag tror är helt dominernde på marknaden.
Svante skrev:...fast inte svarade du på frågorna som de var avsedda att tolkas. Alltså missförstod du dem. Att förstå någon är att förstå dennes avsikt. Om du har läst tråden, och det tror jag du har, så var det väl inte så himla långsökt att jag menade "tekniskt bäst" med "bäst". Därför tror jag att du avsiktligt missförstod frågan för att vinna en retorisk poäng.
hcl skrev:Vill bara tillägga att det finns en hel del kvar mellan den återgivning man får m.h.a. en CD-avspelare för 10kSEK och de bästa CD-filsavspelarna för lite större summor.
Ang. medierna så är det väl också så att respektive medium även har sina respektive (triviala) tekniska tillkortakommanden. CD en något mer begränsad bandbredd och en begränsad, samplingsdynamikbegränsad dynamik och vinylen sina damm- och slitageproblem och brusbegränsad dynamik.
Med det sagt vill jag även tillägga att det tycks ligga till så att de bästa vinylspelarna och de bästa digitalfilsspelarna låter allt mer likt eller skall man säga att de låter allt mindre, av sig själva. Resultaten är enligt in mening oavkortat till fördel för min möjlighet att tillgodogöra mig den musikupplevelse som finns fångad i respektive formatutgåva av musiken.
hcl skrev:En annan reflektion jag gjort är att på senare år har det släppts allt fler album på vinyl resp. CD/högupplöst, där CD/högupplöst-utgåvan låter bättre än vinylutgåvan. Det finns säkert en mängd anledningar i respektive fall, men som generellt fenomen är det kanske ändock värt att notera. Dessvärre tycks det mig att det är så att det inte är CD/högupplöst-utgåvorna höjt sig i kvalitet utan snarare att det är kvaliteten på vinylutgåvorna som närmat sig en tidigare normal CD-kvalitetsnivån (om man uttrycker sig slarvigt*).
*) Jag vill påpeka att jag här, med CD-kvalitetsnivå representerar hela processen fram till CD-uppspelningen samt att vinyl-kvalitetsnivå låter sig svara mot hela den motsvarande kedjan från mix till avspelad vinylskiva.
Svante skrev:Vill bara tillägga att det finns en hel del kvar mellan den återgivning man får m.h.a. en CD-avspelare för 10kSEK och de bästa CD-filsavspelarna för lite större summor.
Ang. medierna så är det väl också så att respektive medium även har sina respektive (triviala) tekniska tillkortakommanden. CD en något mer begränsad bandbredd och en begränsad, samplingsdynamikbegränsad dynamik och vinylen sina damm- och slitageproblem och brusbegränsad dynamik.
Med det sagt vill jag även tillägga att det tycks ligga till så att de bästa vinylspelarna och de bästa digitalfilsspelarna låter allt mer likt eller skall man säga att de låter allt mindre, av sig själva. Resultaten är enligt in mening oavkortat till fördel för min möjlighet att tillgodogöra mig den musikupplevelse som finns fångad i respektive formatutgåva av musiken.
music4ever skrev:Kronkan skrev:Så här beskrivs den ”dynamic range” på olika utgåvor enligt Dynamic Range Database. Första siffran är totalsiffran. Andra siffran är minimum den sista är maximum.
HD Tracks 24/44.1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Eu Vinyl – New Ripe/ 11 tot 10 (min) 12 (max)
MP3 Download Bonus/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Vinyl Eu/ 10 tot 10 (min) 11 (max)
Vinyl Us/ 10 tot 9 (min) 11 (max)
De Lux Disc 1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Bonus Cd/ 7 tot 6 (min) 8 (max)
På pappret har alla vinylutgåvor högre dynamik. Oavsett om det är MP3 eller HD eller annan form av digital lagring så är dynamiken lägre.
Men inte ens vinylutgåvorna är speciellt dynamiska. Men observera att HD utgåvan har lägre dynamik än Bonus CD.
Jag har tidigare i tråden postat en video som visar varför man inte kan förlita sig på dessa mätningar.
http://youtu.be/n-AE9dL5FG8
Svante skrev:petersteindl skrev: Jag missförstod inte dina frågor varken avsiktligt eller oavsiktligt. Jag svarade på frågorna såsom du ställde dem. Mina svar får du se som en spegelbild på hur det fungerar i praktiken ute i världen. Ordet "bäst" kan innebära så många olika saker beroende på ur vilken synvinkel man betraktar realiteten. Jag gav den synvinkel som jag tror är helt dominernde på marknaden.
...fast inte svarade du på frågorna som de var avsedda att tolkas. Alltså missförstod du dem. Att förstå någon är att förstå dennes avsikt. Om du har läst tråden, och det tror jag du har, så var det väl inte så himla långsökt att jag menade "tekniskt bäst" med "bäst". Därför tror jag att du avsiktligt missförstod frågan för att vinna en retorisk poäng.
Kronkan skrev:music4ever skrev:Kronkan skrev:Jag har tidigare i tråden postat en video som visar varför man inte kan förlita sig på dessa mätningar.
Får jag vara lite källkritiskt. En klle som säger att han gjort en variant som uppenbarligen är den digitala varianten. Men finns ingen beskrivning hur själva de olika varinaterna kommit till de som skall pressa. Han vet uppenbarligen inte hur. För mig verkar det som någon helt enkelt sänt olika de olika versionerna till respektive presseri. Inget konstigt i det. Man är väl som anställd inte fullt kunnig vad som händer med det man gör. Annars händer det ju något i kedjan som han inte heller har kontroll över. Lite enkel källkritik. Granska utsagan. Vad är det han säger. Har han något som helst koll på hela förloppet. Detta kan tyvärr inte visa.
Vad som syns tydligt är att det är olika versioner. Den ena tycks uppträda uttan limitering eller vad det heter. Det är vad vi vet. Och att han tillverkat cd-versionen som han säger sig gjort och känner igen. Vinylen känner han ju inte igen. Behöver ju inte vara den version som han gjort. Men hans partenr eller chef vill inte ta en diskussion eller någon gör vad de tycker är bäst utan att meddela. Alla vi med erfarenheter av att leva i en organisation måste ju veta hur det kan gå till. Inte ens här hemma tar vi upp allt. Säkert så.
CODY skrev:Jag har inte överhuvudtaget beskrivit något mediums tekniska egenskaper utan utgått från att det är självklart. Jag kan köpa ditt sätt att beskriva medierna tekniskt. LP låter bättre för närvarande och den som väljer bort det får sämre ljudkvalitet i sitt hem. Om man vill ha bra ljudkvalitet så ska man köpa LP. Om man inte gör det får man sämre ljudkvalitet. Och det är inga små skillnader.
arkman skrev:Jag har tidigare i tråden postat en video som visar varför man inte kan förlita sig på dessa mätningar.
Svante skrev:CODY skrev:Jag har inte överhuvudtaget beskrivit något mediums tekniska egenskaper utan utgått från att det är självklart. Jag kan köpa ditt sätt att beskriva medierna tekniskt. LP låter bättre för närvarande och den som väljer bort det får sämre ljudkvalitet i sitt hem. Om man vill ha bra ljudkvalitet så ska man köpa LP. Om man inte gör det får man sämre ljudkvalitet. Och det är inga små skillnader.
Det är något sjukt med citeringarna i (det jag inte citerar av) det här inlägget.
Kruxet med det du skriver är att det kanske på sin höjd gäller rent statistiskt, i genomsnitt. Samtidigt är det så att de allra bästa produktionerna, där man inte har klåfingrat i masteringen låter bäst på CD. Att knyta ljudkvaliteten till mediet trots att det inte beror på mediet är problematiskt, om inte annat blir det svårare att sälja välljudande CD-produktioner. Genom att stödja vinylmediet försunkar man alltså ljudkvaliteten på sikt.
Man borde alltså jaga bra masteringar på båda medierna i stället för att kasta ut CD.
En sak till: Om det nu är värt besväret att skaffa en bra vinylspelare för att minska knaster och vinyldist så mycket som möjligt så kommer man fortfarande inte åt slitagefrågan. Vore det då inte i perfektionistens värld snudd på obligatoriskt att bara spela sina välmastrade LP-skivor en enda gång, och då spela in dem med en AD-omvandlare. Då skulle man ju kunna njuta av den första knasterfriaste uppspelningen många gånger.
Borde inte det bli ännu bättre än att bara skaffa en bra vinylspelare? Och i sådana fall, varför har du inte gjort det?
Kronkan skrev:arkman skrev:
Nja, killen som gjort presentationen har mastrat albumen och samma master används både för CD-utgåvan och vinylutgåvan. själv har jag ingen kunskap om vinylmediet men det vore intressant om någon med goda teknikkunskaper tittade på den här presentationen och kommenterade den.
Han säger så. Men det behöver inte vara så. Prova alltid enklast förklaringen som ju troligtvis är att det är olika versioner i vinylen och i cd. I detta fall om man skall ha en vetenskaplig dignitet så måste detta visas. Annars har det ju inte större vetenskapligt värde än mina lite enkla provningar som jag inte hävdar är vetenskapliga. Men de är dock upprepningsbara och öppna och går att ställa kritiska frågor på.
Det är uppenbart att kurvorna med cd är limiterade. Det är uppenbart att på vinylen går detta inte att se. Hans förklaring är då att pickuppen och armen omformulerar en limiterad signal till en ej limiterad. Vilken förklaring är enklast. Så visa gärna att det är det sista som gäller. Personen har ingen förklaring. Lite magi möjligtvis. Visst kan ett sådan visning på tuben vara en möjlighet att vinna ny kunskap. Men den enklaste förklaringen är ju att på vinylen ligger det ett helt annat spår än på cd.
Svante skrev: Samtidigt är det så att de allra bästa produktionerna, där man inte har klåfingrat i masteringen låter bäst på CD. Att knyta ljudkvaliteten till mediet trots att det inte beror på mediet är problematiskt, om inte annat blir det svårare att sälja välljudande CD-produktioner.
Kronkan skrev:Han säger så. Men det behöver inte vara så.
music4ever skrev:Kronkan skrev:Han säger så. Men det behöver inte vara så.
Så du vet mer än personen som har masterat skivan?
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev: Jag missförstod inte dina frågor varken avsiktligt eller oavsiktligt. Jag svarade på frågorna såsom du ställde dem. Mina svar får du se som en spegelbild på hur det fungerar i praktiken ute i världen. Ordet "bäst" kan innebära så många olika saker beroende på ur vilken synvinkel man betraktar realiteten. Jag gav den synvinkel som jag tror är helt dominernde på marknaden.
...fast inte svarade du på frågorna som de var avsedda att tolkas. Alltså missförstod du dem. Att förstå någon är att förstå dennes avsikt. Om du har läst tråden, och det tror jag du har, så var det väl inte så himla långsökt att jag menade "tekniskt bäst" med "bäst". Därför tror jag att du avsiktligt missförstod frågan för att vinna en retorisk poäng.
Nej Svante, du har helt fel. Jag gav dig en annan bild av situationen än den bild du enkom ser.
Svante skrev:CODY skrev:Jag har inte överhuvudtaget beskrivit något mediums tekniska egenskaper utan utgått från att det är självklart. Jag kan köpa ditt sätt att beskriva medierna tekniskt. LP låter bättre för närvarande och den som väljer bort det får sämre ljudkvalitet i sitt hem. Om man vill ha bra ljudkvalitet så ska man köpa LP. Om man inte gör det får man sämre ljudkvalitet. Och det är inga små skillnader.
Det är något sjukt med citeringarna i (det jag inte citerar av) det här inlägget.
Kruxet med det du skriver är att det kanske på sin höjd gäller rent statistiskt, i genomsnitt. Samtidigt är det så att de allra bästa produktionerna, där man inte har klåfingrat i masteringen låter bäst på CD. Att knyta ljudkvaliteten till mediet trots att det inte beror på mediet är problematiskt, om inte annat blir det svårare att sälja välljudande CD-produktioner. Genom att stödja vinylmediet försunkar man alltså ljudkvaliteten på sikt.
Man borde alltså jaga bra masteringar på båda medierna i stället för att kasta ut CD.
En sak till: Om det nu är värt besväret att skaffa en bra vinylspelare för att minska knaster och vinyldist så mycket som möjligt så kommer man fortfarande inte åt slitagefrågan. Vore det då inte i perfektionistens värld snudd på obligatoriskt att bara spela sina välmastrade LP-skivor en enda gång, och då spela in dem med en AD-omvandlare. Då skulle man ju kunna njuta av den första knasterfriaste uppspelningen många gånger.
Borde inte det bli ännu bättre än att bara skaffa en bra vinylspelare? Och i sådana fall, varför har du inte gjort det?
arkman skrev:Följande presentation väcker en del frågor som jag tycker är mycket intressanta och svårbegripliga. Användaren "music4ever" har tidigare länkat till den här presentationen och jag har sett länkar till den på andra forums men jag har aldrig sett att någon kunnat förklara fenomenet. Kanske du vill göra ett försök![]()
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... -AE9dL5FG8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster