shifts skrev:Bill50x skrev:Jag har spelat upp några välljudande vinyler och jämfört dessa med digitala motsvarigheter (tex Ane Bruns "It All Starts With One") för några vänner som inte alls bryr sig om ljudkvalitet. De är dock rörande överens om att vinylen är bättre. Ane Brun låter som en bättre musiker helt enkelt. Oavsett ett å annat knäpp under resans gång.
Nästan varenda person utanför vår sfär som jag diskuterar välljud med berättar för mig att vinyl låter bättre ("det är ju så"). Dessutom beskrivs
alltid ljudet som varmare. Detta från person som över huvud taget inte vet ett jota om välljud och aldrig bryr sig, de som gladeligen streamar kaskadkodade Youtubeklipp med tv:n som högtalare när det är fest. De svarar så för det tror att det är rätta sättet att svara på, att de förväntas tycka på det sättet.
Det där är väldigt bra synpunkter. Jag har stött på samma tro från många håll - från människor
som inte talar alls av egen erfarenhet. Men det har blivit en "sanning" att det är så, och det är
inte första gången som man kan se att en myt har skapats.
Och när tillräckligt många tror på en myt så kan den bli väldigt, väldigt svår att knäcka.

När man gör riktiga jämförelser så finner man att det inte alls är så enkelt som att det finns ett
antal intrinsiska egenskaper hos endera lagringssystem som ger ett typiskt varmare eller kallare
ljud. Det kan bli på väldigt många olika vis. Visst kan det finnas typiska ljudkaraktärer (alltså ett
eller annat sound som är vanligt för vinyl eller CD med sina respektiva mastringar inkluderade),
men det är inte så hårt knutet till mediets egenskaper att inte raka motsatsen (alltså vinyl som
låter kallare och hårdare än en CD med samma musik) förekommer också.
Men när saken kommer upp på t ex TV så är det vanliga journalister som ställer frågan, och prak-
tiskt taget undantagslöst så undersöker de inte saken, till förmån för att istället fråga en expert.
Men en journalists insikt om vem som är bäst skickad att svara objektivt på frågan är nog dels rätt
dålig, och dessutom så vill de ha ett enkelt svar, inte ett som berättar hur det förhåller sig på rik-
tigt. Det blir ett mycket längre svar än de flesta journalister (för att inte tala om redaktörer) vill
ha.
Saknar man kunskap om var man hittar de bästa experterna på saken, blir det lätt någon tyckare
från studiovärlden som får uppdraget att svara på frågan - och som kommer att berätta att "vinyl
låter bättre", och inte sagt som en personlig uppfattning utan som vore det fakta...
För i den personens värld så ÄR det fakta. Det är vad alla tror, ju.
Det är beklagligt att det går till på det viset. Men vems fel är det?
Hur skall en journalist kunna veta vem som borde ha tillfrågats?
Och hur skall en inspelningstekniker (vars expertis på ljud ju inte handlar knappt alls om kunskap
om ljudets fysik) kunna veta att deras tro (myten) inte är en sanning utan bara en spridd uppfatt-
ning?
Det är helt enkelt inte så lätt när saker nått mytstatus. Alldeles för få människor ifrågasätter till-
räckligt mycket.
Människan kanske helt enkelt är förprogrammerad att tro på det som auktoriteter säger, det majo-
riteten tycker/tror, eller det som någon tumregel påstår. Och väldigt få saknar just denna program-
mering, eller har kraft/mod/förstånd nog att frigöra sig från sin programmering.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).