Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea

Re: Senaste konserten

Inläggav idea » 2014-04-14 11:24

Nacka Forum på Nef - uppfyllde hög ställda förväntningar. Mycket sväng och musikaliska utmaningar för lyssnarna. Lite förvånad över att det inte var fullsatt trots att det inte var särskilt mycket annat på gång i Gbg denna kväll.
Fick 4 fyrar i GP http://www.gp.se/kulturnoje/recensioner/konsert/konsert4fyrar/1.2339729-nacka-forum-nefertiti-fredag men recensenten verkar lite förvirrad. Kände inte igen en rak tenorsax vare sig på ljud eller utseende. Visserligen första gången jag såg en dylik själv men det var ju inte så svårt att räkna ut.

Köpte lite trevliga vinyler i pausen (ingen i bandet ville vara kvar och sälja utan "tag vad ni vill ha och lägg pengarna i saxofonlådan") och någon CD. Har bara hunnit lyssna på CDn eftersom vinylspelaren står i bio-rummet som är under uppgradering just nu.
Sammanfattningsvis så missade ni som inte var där en musikalisk upplevelse men på "Record Store Day" 26/4 så släpper de en ny Live-lp som om den är i närheten av vad de presterade i fredags är klart köpvärd.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-14 11:38

Peter Brötzmann och Steve Noble på klubben Pardon, To Tu i Warszawa i går kväll. Bra spelning, som pendlade mellan högintressant och lite sömnigt. Peter Brötzmann har den tendensen tycker jag, men när han är bra är han så vansinnigt bra.

http://pardontotu.pl/
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-04-15 03:42

Najs! Såg honom spela med Full Blast (bla Mats Gustafsson) på hans 70-års dag...
Det var full blast så att säga, mycket bra, men jag gick inte ifrån konserten som
en ny människa direkt.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2014-04-16 23:54

Devin Townsend i början av mars på Debaser....
Bra drag men ljudet var väl sådär.....ganska dåligt till och med.... :-(
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-17 00:56

Sibelius violinkonsert på konserthuset i kväll. Extranumret
var bäst. En Finsk Polska.

Fast Russel Brand på Cirkus förra veckan var bättre! ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2014-05-05 13:07

Dungen igår på Cinemateket.

Dungen är en av artisterna som deltar i samarbetet Sounds of Silence på Cinemateket, där utvalda artister får tonsätta stumfilmer och framföra live i salongen. Filmen i fråga var Lotte Reinigers Die Abenteuer des Prinzen Achmed från 1926, en animerad film där utklippta siluetter berättar historien som är utdrag ur Tusen och en Natt.

Både filmen och musiken var helt fantastiska! Dungens psykadeliska progg/kraut kändes helt självklar till filmens minimala och suggestiva form. Oerhört bra!

Kommande artister: Anna Järvinen, bob hund, Marcus Holmberg, Hans Appelqvist, Hydras Dream. Skynda fynda:

http://www.sfi.se/sv/Cinemateket/Soundsofsilence/

Vänligen,

Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-05 13:36

Rosenkavaljeren på Malmö Opera igår.

Första akten ger jag inte mycket för, bristen på scenografiska händelser förvärrar bara monotonin, men de övriga två hände det destu mer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-06-04 18:32

När OD klämde i bakom Sofia Karlsson njöts det i fulla drag.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-04 18:50

E skrev:När OD klämde i bakom Sofia Karlsson njöts det i fulla drag.

Mvh E*

Ska lyssna på Sofia Karlsson (med Moreus m.fl.) i Orsa på fredag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-06-04 19:05

Kikade på Meshuggah på Grönan i lördags. Mycket hårdare än så blir det nog inte!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-04 19:06

Anna-Lotta Larsson igår hos Audioconcept.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-04 19:12

Bill50x skrev:Anna-Lotta Larsson igår hos Audioconcept.

/ B

Hmm... vem i publiken var du? Jag satt långt fram och tog några bilder med systemkamera. Vi borde ha något hemligt tecken som visar samhörighet, en EKK-kabel runt halsen eller nåt kanske? Mycket trevlig musikstund för övrigt. Köpte på mig tre signerade CD på vägen ut. En har redan spridit glädje och den andra blir en bra födelsedagspresent senare i månaden och den tredje behåller jag själv.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-04 19:36

hifikg skrev:

Hmm... vem i publiken var du? Jag satt långt fram och tog några bilder med systemkamera.

Jag satt snett bakom till vänster. Tänkte ta kontakt men när jag kom till skott hade du försvunnit.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-04 21:29

Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Hmm... vem i publiken var du? Jag satt långt fram och tog några bilder med systemkamera.

Jag satt snett bakom till vänster. Tänkte ta kontakt men när jag kom till skott hade du försvunnit.

/ B

Synd, gör det nästa gång, jag bits väldigt sällan!

/kg
Sitter nöjd :)

niclas

Inläggav niclas » 2014-06-04 21:33

The Crookes på Atomic Cafe, mycket fint!

https://www.youtube.com/watch?v=QHxS9e1cWAQ

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-07 11:55

Som jag skrev tidigare så var jag i Orsa igår, artisterna för kvällen var:
Kalle själv är ju alltid Kalle:
Bild

Sedan Takida, med så många omtagningar att energin gick ur både gruppen och publiken.
Och han kommer ändå aldrig att klara den höga tonen ens med 1000 omtagningar!
Man ser här några av kamerorna som man aldrig ser i TV-sändningen:
Bild

Sedan Sofia Karlsson, vars skira röst inte riktigt klarade att fylla tältet,
allra bäst för kvällen enligt min mening var Lisa Rydberg, som kompade henne på fiol, men skamligt nog inte fick någon presentation:
Bild

Sadan Sabina Ddumba som jag helt missat tidigare, en överraskning och med sin stabila och fylliga stämma så gjorde hon ett mycket bra framträdande,
och hon var för mig kvällens överraskning:
Bild

Som avslutning, Christer Sjögren som sjöng Sinatras "Fly me to the moon" på ett förtjänstfullt sätt där även kompgruppen "Hej Kalle" gjorde rätt för gaget,
och sedan avslutades kvällen med Vikingarnas gamla hit "Blue Hawai".
Bild

På det hela en skön och trevlig kväll i Orsa med perfekt väder, inte för varmt och inte för kallt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-06-08 11:42

Martin Nyström, DN: "Efter det allra sista extranumret, den spröda ”Bara dårar rusar in”, sitter Hellström ensam kvar på scenen till Beatles ”Hey Jude” och ser hur publiken lämnar arenan. En sista bild av en ofattbar kväll som fått Göteborg och Sverige att framstå som det mest omfamnande och vackraste som finns. Som gjort den 7:e juni till vårt ”6:e juni”.

Bild
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-06-09 15:52

Håkan här också. Tokigt och härligt!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-06-09 16:34

Hur var ljudet? Bortsett från musiken och sången då alltså... ;)

Någon som vet vad de använde för burkar?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-06-10 10:04

jeff_belowski skrev:Hur var ljudet? Bortsett från musiken och sången då alltså... ;)

Någon som vet vad de använde för burkar?

Det lät ok där jag stod (ca 10-20m snett framför ena högtalartornet på mittplan).
Framför allt funderade jag väldigt mycket på hur de lyckas skapa sånt otroligt tryck. Särskilt i vissa låtar var baskaggen riktigt riktigt mäktig! Det verkligen pumpade i bröstet. Hur lyckas man med detta på en sån stor arena? Det är ganska många kubik luft som måste sättas i rörelse! Har de mängder av bashögtalare gömda nånstans? De högtalare man kunde se var ganska lätträknade, så jag får verkligen inte ihopat.
Hemma har jag 4st basmoduler från Ino (basreflex med varsin 10"). I ett litet rum på 12 m2 får jag inte samma tryck över bröstet som jag fick på Ullevi. Förklaring? Ska jag starta en separat tråd om detta kanske?

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-06-10 13:56

Det brukar diskuteras konsertljud titt som tätt men vet inte om det finns en tråd
som tar upp det generellt. Gjorde en snabb sökning men hittade inget direkt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-06-10 14:49

Barberaren i Sevilla på Folkteatern i Köpenhamn. Bra ljud på första raden.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-06-10 15:33

Sun Ra Arkestra på Fasching förra veckan. Blev tyvärr besviken, tycker att det var ganska tråkigt och inte alls intergalaktiskt leviterande. Ofantligt mycket mer traditionellt jazzigt än vad jag hade hoppats på. Såg att de fick betyget 4 (av 5 möjliga) i Dagens Nyheter, själv skulle jag gett konserten en svag 3:a, gick faktiskt hem efter 40 minuter. Betydligt mer intressant musik från DJ:en (Elena Wolay) innan konserten än från bandet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-01 12:34

Bumpar för ett kortreferat från Branteviks IP 30/7 (Simrishamn - Österlen - Skåne - Sverige). Säsongsavslutning för Jazz under stjärnorna med Nils Landgren och Funk Unit.

Det har diskuterats mastring och mixning i andra trådar men den här kvällen fick de (be-)visa vilket fantastisk liveband de är! Vi knödde oss fram och parkerade våra campingstolar framför mixerbordet och njöt i 3,5 timma (trots diverse regnskurar). Först Chapter Two som uppvärmning (Nils Landgren och Johan Norberg - supernajz, känsligt, finstämt) och sedan FULLT ÖS med riktigt bra ljud. En otroligt skön avslutning på en fin sommarsemester!

Jag grämde mig lika otroligt för att jag lämnade kameran på hotellet (med tanke på vädret), men vi hade perfekt vy över hela scenen, så det hade varit ypperligt goda fotomöjligheter :evil: .

Jag bjuder istället på en vallmo från Ale Stenar, mot en vidpinad men solig havsfond :) :

Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-01 13:11

Lite musik, men mera skådespel, Trettondagsafton av Shakespeare, Vadstena:

http://shpg.se/

Min bild, de ville inte att folk knäppte under föreställningen så det fick bli encore-shots... :D
Nikon D700 & Nikkor 70-200/f2.8
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-08-10 20:21

Lundell på Trägårn i Göteborg förra fredagen. Ok konsert i vanlig. Lundell-anda. Några guldkorn, en del skräp och en del helt ok.
Att han alltid ska köra Rött stör mig lite. Vad är det som är bra med den låten egentligen? Det begriper jag bara inte.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-15 09:05

Jazz på Liseberg - en del av Kulturkalaset i Göteborg, torsdag 14/8, med Ida Sand Trio på Taubescenen.
Ida Sand är pianist och jazzsångerska, men hon rör sig ledigt mellan jazz, soul, gospel, blues mm. Skriver mycket eget material men gör även många sköna egna tolkningar av t.ex. Aretha Frankling, Niel Young, Donny Hathaway m.fl. En riktigt skön kväll blev det och regnet höll sig borta under hela konserten. I brist på ljudklipp bjuder jag några visuella avtryck:

Enkel lineup med piano, bas och trummor:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den här sköna snubben satt bänkad på första rad redan en halvtimma före konserten. BOSE-lurarna satt på såväl före, som under hela konserten. Undrar vad han lurade på... :) ?
Bild

Och den här sköna snubben, skyltad "SECURITY", satt på en pall och spanade ut över publiken. Har han kanske lagt näsan i blöt?
Bild

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-08-15 14:33

Jag uppskattar publikbilderna!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-15 14:38

Var det lite ironiskt? Med tanke på avsaknaden av desamma...
Jag satt på första bänk och hade inte kurage att ställa mig upp och fota publiken :oops: .

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-15 14:42

Kalejdokom skrev:Den här sköna snubben satt bänkad på första rad redan en halvtimma före konserten. BOSE-lurarna satt på såväl före, som under hela konserten. Undrar vad han lurade på... :) ?

Hehe, fina bilder, snubben gillade väl inte musiken så han valde noise cancellation? 8) 8O :evil:
'Audiophile in hibernation'

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan