Moderator: Redaktörer
WhereNextColumbus skrev:Jag är inte suuuperbra på det här med sampling och så vidare. Men jag tycker att jag börjar få med mig lite här och lite där... Och för mig låter det som att han snackar lite i nattmössan stundvis?
hcl skrev:Ännu en med åsikter i samma riktning som många andra med stor erfarenhet och en kritisk inställning. Inte heller han är inte helt överens med vad många här hävdar, men många andra vittnar om att det ligger till på detta vis - i realiteten (!), inte vad man kan tro baserat på simpla teoretiska grunder.
RogerJoensson skrev:Du verkar gilla att "spekulera" och klistra den "svepande" (citat hcl) etiketten på folk, som har faktiska argument som inte stämmer med din (auktoritets)tro. Du gör det uppenbarligen även på dem som baserar sin uppfattning på resultat från praktiska lyssningstester (där även blindtester ingår), men undviker att bemöta med sakliga argument.
26:10 in i översta länken ovan (video) påstår Sides att han aldrig lyckats få en digital kopia av en Cd att låta lika bra som originalet. Kopian låter alltid värre.
Nattmössa på! -Där orkade jag inte lyssna längre..
hcl skrev:...lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.
RogerJoensson skrev:Sides säger att han inte klarar att skapa en kopia som låter lika bra som originalet trots att det digitala innehållet är exakt det samma i kopian.
Han klarar tydligen inte skapa två likadana CD-skivor trots all sin kompetens och utrustning. -Eller så kan han det, men förstår det inte själv. Med lite intresse och kunskap skulle han kunnat ringa in var problemet uppstår. Men icke.
Ansträng dig och tänk till lite:
Kopia har alltså exakt samma information som originalet i sig (det säger han). -OK?
Om nu kopieringsutrutningen skulle göra att cd-spelaren får problem att spela upp kopian ("8% sämre"), så uppstår problemet vid uppspelning i cd-spelaren. Den digitala informationen är ju exakt densamma. -OK?
Om man nu vill göra en kopia som är exakt som originalet, för att den där CD-spelaren har problem (eller att något annat odefinierat, spejsigt händer), då kan man läsa av CD-kopian ner till samma typ av digital fil som användes för att bränna den första CD:n. Man får då en fil som är identisk med ursprungsfilen. OK?
Sedan skapar man en ny CD av denna nya fil i exakt samma utrustning, med samma inställningar som användes när den första CD:n skapades.
Finns det skäl att tro att den nya CD:n skulle skilja sig från den Första?
Inser du verkligen inte hålet i resonemanget?
Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?
hcl skrev:ter sig för mig lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.
hcl skrev:RogerJoensson skrev:Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?
Om det är så att den analoga representationen av digital information kan påverka hur A/D-omvandlingen presterar så inser man att det också är viktigt att även hur digitala musikdata lagras och överförs kommer spela roll. Det känns lite avigt till en början, men är egentligen lika naturligt som överföring av analoga signaler. Skillnaden är att felen uttrar sig på helt andra sätt än generationsfel på analoga signaler samt att det går att reparera digtalt lagrad information - givet att den digitala informationen fortfarande är tolkningsbar med korrekt resultat. Beroende av hur bra den analoga ursprungsrepresentationen av den digitala strömmen är, så kan det vara möjligt att t.o.m. förbättra den analoga representationen. Om man startar från den bästa representationen som går uppnå så är det sannolikt inte lika lätt att rekonstruera den analoga representationen riktigt till den nivån.
T.ex. kan man koda om en dåligt lagrad FLAC-fil och få den att renderas i ett bättre resultat. Är filen bra från början så ger inte om-FLAC:ningen något alls, i bästa fall. Det kan t.o.m. bli sämre.
Detta är min erfarenhet utfyllt med div. kommentarer.
RogerJoensson skrev:hcl skrev:RogerJoensson skrev:Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?
Javisst är frågan dum!
Vad är det då som gör att experten Sides inte kan skapa ett nytt CD-original från en CD-kopia som har alla ettor och nolla intakta?
Han kan ju återskapa ursprungsfilen exakt bit för bit från den felfria kopian och sedan skapa den fysiska CD-skivan med samma utrustning som skapade originalet. Varenda grop blir ju densamma som originalet.Om det är så att den analoga representationen av digital information kan påverka hur A/D-omvandlingen presterar så inser man att det också är viktigt att även hur digitala musikdata lagras och överförs kommer spela roll. Det känns lite avigt till en början, men är egentligen lika naturligt som överföring av analoga signaler. Skillnaden är att felen uttrar sig på helt andra sätt än generationsfel på analoga signaler samt att det går att reparera digtalt lagrad information - givet att den digitala informationen fortfarande är tolkningsbar med korrekt resultat. Beroende av hur bra den analoga ursprungsrepresentationen av den digitala strömmen är, så kan det vara möjligt att t.o.m. förbättra den analoga representationen. Om man startar från den bästa representationen som går uppnå så är det sannolikt inte lika lätt att rekonstruera den analoga representationen riktigt till den nivån.
T.ex. kan man koda om en dåligt lagrad FLAC-fil och få den att renderas i ett bättre resultat. Är filen bra från början så ger inte om-FLAC:ningen något alls, i bästa fall. Det kan t.o.m. bli sämre.
Detta är min erfarenhet utfyllt med div. kommentarer.
Alltså, om du får en reell förbättring genom att lagra om en FLAC-fil utan att manipulera data, då har du en uppspelare med grava problem. Vad är det för skit du lyssnar igenom egentligen?
Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...

hcl skrev:Det är många som vittnar om att digitala kopior inte resulterar i samma resultat som med originalet och lika många som avfärdar det, på teoretiska grunder.
Almen skrev:hcl skrev:...lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.
Man trodde inte att jorden var rund på medeltiden.
Almen skrev:Argh. Man trodde inte att jorden inte var rund på medeltiden.
Max_Headroom skrev:Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...
Vilka förklaringsmodeller är det som inte räcker till?
Max_Headroom skrev:Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...
Vilka förklaringsmodeller är det som inte räcker till?
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Argh. Man trodde inte att jorden inte var rund på medeltiden.
Den där missen såg jag inte ens. Budskapet gick fram ändå. Märkligt nog.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 15 gäster