Intressant intervju med Allen Sides (Ocean Way Studios)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
spuj

Intressant intervju med Allen Sides (Ocean Way Studios)

Inläggav spuj » 2014-04-08 23:07

Skulle vilja tipsa om en rolig och intressant intervju med Allen Sides som är grundaren av Ocean Way Studios/Audio gjord av Scott Wilkinsom på Home Theater Geeks. Det diskuteras inspelningsteknik, anekdoter och även Allen Sides egenkonstruerade högtalare.

http://twit.tv/show/home-theater-geeks/199

Finns många guldkorn att finna i arkivet speciellt om man är intresserad av hemmabio/bild. Nedan är två favoriter som är ganska aktuella, det diskuteras UHD (och varför det egentligen är den mest ointressanta uppgradering bildmässigt) med Joe Kane och Dolby Vision med Rolan Vlaicu.

http://twit.tv/show/home-theater-geeks/180

http://twit.tv/show/home-theater-geeks/198
Senast redigerad av spuj 2014-04-08 23:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Intressant intervju med Allen Sides (Ocean Way Studios)

Inläggav KarlXII » 2014-04-08 23:36

Tack Spuj!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-10 12:20

Home theater geeks är min favvoyoutubecast!
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-10 15:56

Jag är inte suuuperbra på det här med sampling och så vidare. Men jag tycker att jag börjar få med mig lite här och lite där... Och för mig låter det som att han snackar lite i nattmössan stundvis?
Häpp!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-12 10:40

Mycket uppfriskande!

Ännu en med åsikter i samma riktning som många andra med stor erfarenhet och en kritisk inställning. Inte heller han är inte helt överens med vad många här hävdar, men många andra vittnar om att det ligger till på detta vis - i realiteten (!), inte vad man kan tro baserat på simpla teoretiska grunder.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-12 12:00

WhereNextColumbus skrev:Jag är inte suuuperbra på det här med sampling och så vidare. Men jag tycker att jag börjar få med mig lite här och lite där... Och för mig låter det som att han snackar lite i nattmössan stundvis?

-Inte lite. -Mycket.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-12 12:06

hcl skrev:Ännu en med åsikter i samma riktning som många andra med stor erfarenhet och en kritisk inställning. Inte heller han är inte helt överens med vad många här hävdar, men många andra vittnar om att det ligger till på detta vis - i realiteten (!), inte vad man kan tro baserat på simpla teoretiska grunder.

Du verkar gilla att "spekulera" och klistra den "svepande" (citat hcl) etiketten på folk, som har faktiska argument som inte stämmer med din (auktoritets)tro. Du gör det uppenbarligen även på dem som baserar sin uppfattning på resultat från praktiska lyssningstester (där även blindtester ingår), men undviker att bemöta med sakliga argument.

26:10 in i översta länken ovan (video) påstår Sides att han aldrig lyckats få en digital kopia av en Cd att låta lika bra som originalet. Kopian låter alltid värre.
Nattmössa på! -Där orkade jag inte lyssna längre.

Fler argument på stolligheter från börja av första videon finns, om du vill ha dem. -Och lovar att bemöta dem i sak.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-12 13:38

RogerJoensson skrev:Du verkar gilla att "spekulera" och klistra den "svepande" (citat hcl) etiketten på folk, som har faktiska argument som inte stämmer med din (auktoritets)tro. Du gör det uppenbarligen även på dem som baserar sin uppfattning på resultat från praktiska lyssningstester (där även blindtester ingår), men undviker att bemöta med sakliga argument.

26:10 in i översta länken ovan (video) påstår Sides att han aldrig lyckats få en digital kopia av en Cd att låta lika bra som originalet. Kopian låter alltid värre.
Nattmössa på! -Där orkade jag inte lyssna längre..

Nattmössa eller kanske dumstrut? Ang. auktoritetstro, skulle jag gissa att det inte är jag som går i andras ledband. Det får stå för dig och vilka som har rätt kommer förhoppningsvis klarna vad det lider. Det är många som vittnar om att digitala kopior inte resulterar i samma resultat som med originalet och lika många som avfärdar det, på teoretiska grunder. De tester jag gjort har även dom indikerat att samma digitala information kan rendera i olika slutresultat beroende av, för mig, svårförklarliga orsaker. Jag accepterar dock att skillnader kan existera. Att dogmatiskt avfärda dessa upplevda skillnader, bara för att de egna teoretiska kunskaperna inte kan förklara orsaken, ter sig för mig lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-12 14:02

Sides säger att han inte klarar att skapa en kopia som låter lika bra som originalet trots att det digitala innehållet är exakt det samma i kopian.
Han klarar tydligen inte skapa två likadana CD-skivor trots all sin kompetens och utrustning. -Eller så kan han det, men förstår det inte själv. Med lite intresse och kunskap skulle han kunnat ringa in var problemet uppstår. Men icke.

Ansträng dig och tänk till lite:

Kopia har alltså exakt samma information som originalet i sig (det säger han). -OK?

Om nu kopieringsutrutningen skulle göra att cd-spelaren får problem att spela upp kopian ("8% sämre"), så uppstår problemet vid uppspelning i cd-spelaren. Den digitala informationen är ju exakt densamma. -OK?

Om man nu vill göra en kopia som är exakt som originalet, för att den där CD-spelaren har problem (eller att något annat odefinierat, spejsigt händer), då kan man läsa av CD-kopian ner till samma typ av digital fil som användes för att bränna den första CD:n. Man får då en fil som är identisk med ursprungsfilen. OK?

Sedan skapar man en ny CD av denna nya fil i exakt samma utrustning, med samma inställningar som användes när den första CD:n skapades.
Finns det skäl att tro att den nya CD:n skulle skilja sig från den Första?

Inser du verkligen inte hålet i resonemanget?

Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-04-12 14:09

hcl skrev:...lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.

Man trodde inte att jorden var rund på medeltiden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-04-12 15:27

Scott fick nog bita sig i läppen emellanåt :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-12 16:09

Märkligt . . . mina CD-rippar till CDR låter ofta bättre än originalet vid uppspelning . . . å
här kommer dä en kille som inte klarar av att ens få det att låta lika bra.
Kanske är det "artefakterna" på det ibland ickeperfekta originalet som han inte lyckas
med att återskapa . . . typ ? :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-12 18:14

RogerJoensson skrev:Sides säger att han inte klarar att skapa en kopia som låter lika bra som originalet trots att det digitala innehållet är exakt det samma i kopian.
Han klarar tydligen inte skapa två likadana CD-skivor trots all sin kompetens och utrustning. -Eller så kan han det, men förstår det inte själv. Med lite intresse och kunskap skulle han kunnat ringa in var problemet uppstår. Men icke.

Ansträng dig och tänk till lite:

Kopia har alltså exakt samma information som originalet i sig (det säger han). -OK?

Om nu kopieringsutrutningen skulle göra att cd-spelaren får problem att spela upp kopian ("8% sämre"), så uppstår problemet vid uppspelning i cd-spelaren. Den digitala informationen är ju exakt densamma. -OK?

Om man nu vill göra en kopia som är exakt som originalet, för att den där CD-spelaren har problem (eller att något annat odefinierat, spejsigt händer), då kan man läsa av CD-kopian ner till samma typ av digital fil som användes för att bränna den första CD:n. Man får då en fil som är identisk med ursprungsfilen. OK?

Sedan skapar man en ny CD av denna nya fil i exakt samma utrustning, med samma inställningar som användes när den första CD:n skapades.
Finns det skäl att tro att den nya CD:n skulle skilja sig från den Första?

Inser du verkligen inte hålet i resonemanget?

Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?

:-)

Om det är så att den analoga representationen av digital information kan påverka hur A/D-omvandlingen presterar så inser man att det också är viktigt att även hur digitala musikdata lagras och överförs kommer spela roll. Det känns lite avigt till en början, men är egentligen lika naturligt som överföring av analoga signaler. Skillnaden är att felen uttrar sig på helt andra sätt än generationsfel på analoga signaler samt att det går att reparera digtalt lagrad information - givet att den digitala informationen fortfarande är tolkningsbar med korrekt resultat. Beroende av hur bra den analoga ursprungsrepresentationen av den digitala strömmen är, så kan det vara möjligt att t.o.m. förbättra den analoga representationen. Om man startar från den bästa representationen som går uppnå så är det sannolikt inte lika lätt att rekonstruera den analoga representationen riktigt till den nivån.

T.ex. kan man koda om en dåligt lagrad FLAC-fil och få den att renderas i ett bättre resultat. Är filen bra från början så ger inte om-FLAC:ningen något alls, i bästa fall. Det kan t.o.m. bli sämre.

Detta är min erfarenhet utfyllt med div. kommentarer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-12 18:46

hcl skrev:ter sig för mig lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.

Visa mig vilka medeltida auktoriteter som avfärdade argument för att jorden var rund, någon länk till en artikel i wikipedia eller liknande skulle vara intressant att läsa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-12 19:19

hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?

Javisst är frågan dum!
Vad är det då som gör att experten Sides inte kan skapa ett nytt CD-original från en CD-kopia som har alla ettor och nolla intakta?
Han kan ju återskapa ursprungsfilen exakt bit för bit från den felfria kopian och sedan skapa den fysiska CD-skivan med samma utrustning som skapade originalet. Varenda grop blir ju densamma som originalet.

Om det är så att den analoga representationen av digital information kan påverka hur A/D-omvandlingen presterar så inser man att det också är viktigt att även hur digitala musikdata lagras och överförs kommer spela roll. Det känns lite avigt till en början, men är egentligen lika naturligt som överföring av analoga signaler. Skillnaden är att felen uttrar sig på helt andra sätt än generationsfel på analoga signaler samt att det går att reparera digtalt lagrad information - givet att den digitala informationen fortfarande är tolkningsbar med korrekt resultat. Beroende av hur bra den analoga ursprungsrepresentationen av den digitala strömmen är, så kan det vara möjligt att t.o.m. förbättra den analoga representationen. Om man startar från den bästa representationen som går uppnå så är det sannolikt inte lika lätt att rekonstruera den analoga representationen riktigt till den nivån.

T.ex. kan man koda om en dåligt lagrad FLAC-fil och få den att renderas i ett bättre resultat. Är filen bra från början så ger inte om-FLAC:ningen något alls, i bästa fall. Det kan t.o.m. bli sämre.

Alltså, om du får en reell förbättring genom att lagra om en FLAC-fil utan att manipulera data, då har du en uppspelare med grava problem. Vad är det för skit du lyssnar igenom egentligen?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-12 22:55

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?

Javisst är frågan dum!
Vad är det då som gör att experten Sides inte kan skapa ett nytt CD-original från en CD-kopia som har alla ettor och nolla intakta?
Han kan ju återskapa ursprungsfilen exakt bit för bit från den felfria kopian och sedan skapa den fysiska CD-skivan med samma utrustning som skapade originalet. Varenda grop blir ju densamma som originalet.

Alltså, om du får en reell förbättring genom att lagra om en FLAC-fil utan att manipulera data, då har du en uppspelare med grava problem. Vad är det för skit du lyssnar igenom egentligen?

Jag har provat flera. Alla har visat sig vara mer eller mindre påverkbara (från den digitala sidan).

Ang. Alens kopieringsförsök så är det ju en rätt lång och inte helt gratis process att göra om en skiva ordinarie väg så just den varianten kanske han inte testst, men det verkar inte som att han inte försökt på flera amdra sätt.

Vi har säkert alla mycket att lära.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-12 23:04

Jag ger mig. :roll:

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-04-13 10:15

Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-13 11:09

Om man vill tro så ska man vara fri att göra det, men andra måste ju få vara lika fria att kritisera, när man försöker övertyga andra att det är fakta. Även om tro står mot tro, så kan man diskutera det. Att man diskuterar saker på ett diskussionsforum är väl ganska rimligt...

Upplevelserna finns ju där uppenbarligen, ingen förnekar väl det. Frågan är om det bara vad upplevelserna beror på. Även om alla förklaringsmodeller och logik säger att de är orimliga, så kan man ändå undersöka vad det beror på. Inte sällan när man undersöker sådant i kontrollerade blindtester så krymper/försvinner skillnaderna. Man skiljer på tro från vetande. Kan man fortfarande urskilja saker med rimligt hög signifikans i blindtest, ja då finns skillnaden uppenbarligen och man kan börja ringa in var den uppstår, men för att kunna göra det så krävs det att man genomgått ett sådant test och att man är intresserad av att få vetskap och inte bara påstå. Flera av oss som finner vissa extrema resonemang märkliga och orimliga, utifrån den kunskap som finns, har deltagit i riktiga blindtester och är väl bekanta med hur mekanismerna fungerar. Många av dom som lägger fram känslobaserade upplevelser har det inte och verkar vara inte intresserade av att undersöka vad skillnaderna beror på heller. Inte ens sk experter som faktiskt skulle ha stor nytta av att faktiskt veta. Om experter i branschen känner till/hör skillnader som den samlade vetenskapen står undrande inför, i brist på bevis, ja då skulle väl alla vara intresserade av att skillnaderna verifieras t ex i blindtest. Vetenskapen skulle lära sig något nytt och dessa experter skulle ha bevis på att de verkligen är på topp och inte bara pladdrar (t ex agerar säljare). Kanske finns det en slant att tjäna också om man har verkligt exceptionella förmågor.
Jag vet mycket väl hur lätt det är att lura mig själv, inget konstigt i det, därför gör jag ibland fortfarande blindtestning på mig själv.

När experten påstår att han inte kan göra en kopia av en CD-skiva utan att den låter sämre, då är det bara för mycket eller så är han inte mycket till expert. Det behövs inte mycket till logiskt tänkande för att förstå att det är orimligt. Särskilt om samma expert gjorde originalet.
Snarare kan det tvärt om vara så att om man har en CD-spelare med läsproblem (eller andra problem) eller om man har en skiva som är dåligt pressad. Då kan mycket väl en hembränd kopia fungera bättre än originalet man kopierade ifrån. Det är lätt att bevisa.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-04-13 12:01

Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...

Vilka förklaringsmodeller är det som inte räcker till?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2014-04-13 17:56

Säga vad man vill, men anläggningen dom riggat upp på CES för några år sedan är nog det bästa jag hört.
Rullband från 70-talet :)

Bild

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-04-13 18:46

hcl skrev:Det är många som vittnar om att digitala kopior inte resulterar i samma resultat som med originalet och lika många som avfärdar det, på teoretiska grunder.

Vilka blindtester bekräftar detta?
Om det vore så svårt att kopiera en digital fil så borde det vara omöjligt för dig att kunna surfa på internet utan att det hela tiden är trasiga sidor och felmeddelande, eller hur?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-04-13 19:22

Almen skrev:
hcl skrev:...lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.

Man trodde inte att jorden var rund på medeltiden.

Argh. Man trodde inte att jorden inte var rund på medeltiden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-13 20:26

Almen skrev:Argh. Man trodde inte att jorden inte var rund på medeltiden.

:mrgreen: Den där missen såg jag inte ens. Budskapet gick fram ändå. Märkligt nog.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-15 11:23

Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-15 23:30

Max_Headroom skrev:
Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...

Tja, även jag finner RogerJönssons otillräcklig. Om man funderar lite djupare på det här med analog information, lagrad och överförd genom en analog kanal så visar det sig att det skall mycket till för att garantera 100 % likhet mellan den analoga utsignalen "kopian" och insignalen. Visst, det blir/är (uppenbarligen) stor likhet (på flera sätt), men vår förståelse för vad som är viktigt att få till rätt och vad som är mindre viktigt ter sig ändå begränsad. Hörselsinnet fungerar inte som ett linjärt system och låter sig därför inte beskrivas fullt ut med linjär teori. Några av stötestenarna tror jag finns där. Att mänskloga psyket spelar oss många spratt gör inte saken lättare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-15 23:51

Grattis . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-16 07:11

Max_Headroom skrev:

Tja, även jag finner RogerJönssons otillräcklig. Om man funderar lite djupare på det här med digitalt kodad analog information (även givet en perfekt A/D omvandling), lagrad och överförd genom en digital kanal så visar det sig att det skall mycket till för att garantera 100 % likhet mellan den analoga utsignalen "kopian" och insignalen. även givet att man har en perfekt klocka till D/A:n, tillräckligt bitdjup och samplingsfrekvens. Visst, det blir/är (uppenbarligen) stor likhet (på flera sätt), men vilket beroende finns mellan den analoga (!) representationen av den digitala bitströmmen och det analoga utresultatet, utsignalen? Att det finns ett beroende ter sig rimligt, att man söker minimera beroendet till själva kurvformen och ändå läsa av och använda informationen som avsett är självklart, men hur väl lyckas man och vilken påverkan har man? Påverkan finns sannolikt både direkt genom själva A//D-omvandlar komponenten, men givetis även via matande kretsar och deras påverkan på spänningsmatning och jord.

Vår förståelse för vad som är viktigt att få till rätt och vad som är mindre viktigt verkar inte vara tillräckligt väl utrett. Att hörselsinnet inte fungerar som ett linjärt system och därför inte heller låter sig därför inte beskrivas fullt ut med linjär teori kanske döljer en förklaring. Att mänskloga psyket dessutom spelar oss många spratt gör inte saken lättare.

EDIT: jag var nog trött när jag skrev första varianten av detta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-04-16 09:29

RogerJoensson skrev:
Almen skrev:Argh. Man trodde inte att jorden inte var rund på medeltiden.

:mrgreen: Den där missen såg jag inte ens. Budskapet gick fram ändå. Märkligt nog.

Ja, märkligt var ordet, sade Bull. Jag brukar vara ganska känslig för negationsbekymmer, men denna var svårartad. :? :)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-04-16 09:30

Men signalöverföring kan beskrivas till 100%. Där behövs inget Mumbo-Jumbo för att beskriva detta. Hela den elektriska signalkedjan kan beskrivas tämligen enkelt (därmed inte sagt att det är enkelt att få en perfekt överföring). Det är omvandlingen till och från den elektriska domänen som är mer komplex att beskriva men inte omöjlig. Det som vi inte kan beskriva fullt ut är hur vi uppfattar signalerna eftersom detta influeras av så mycket samt oftast inte är helt kausalt och tidsinvariant (dvs det styrs av även annat än det som överförs typ tidigare upplevelser och andra samtidiga intryck).
Idea what a great ID

Nästa

Återgå till Generellt om hifi