Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Perfector: kul med lite andra vinklar från ett helt annat håll. "Tabellfilter duger." Den var ny. Välkommen till forumet (som lätt blir likriktat med likatänkande)!
Martin skrev:Typiskt ser det väl ut någonting sånt här med uträknade kokboksfilter:
Eller om man vänder fasen:
Det som oftast händer är att elementen överlappar varandra frekvensmässigt och att fasförhållandet inte alls stämmer. Det blir ingen kompensation för baffelsteget så det blir ofta antingen tunt ljud eller om man dämpar diskanten för mycket blir det för påträngande övre mellanregister.
Fördelen är som sagt att man får en ganska rak impedans genom delningen och rakare med konjugatlänkar.
Det är väl mina lärdomar efter att i början någon gång provat kokboksformlerna. Kanske har jag missat en massa genom att ge upp för lätt, men som sagt. Jag kom rätt tidigt fram till att det inte fungerade bra.
Martin skrev:Det är inte min simulering men jag tror att det är ett 12dB-filter. Det var ett skolboks 12dB-filter jag gjorde också från början själv. Att det inte funkar beror på att bas/mellanelementets talspoleinduktans och diskantens resonanstopp i kombination med elementens egna avrullningar på ca. 18 resp. 12dB/oktav ställer till det. Det gör att filtrenas q-värden ökar. Även om man kompenserar impedanserna så att de blir raka har man ändå de akustiska avrullningarna hos elementen som vrider fasen så att elementen inte summerar bra.
Martin skrev:Ok, coolt!
Skulle vara kul att se ritning på någon modell som du har gjort och kanske göra en snabb simulering på och se om det finns någon möjlig förbättringspotential eller om du prickat helt rätt från början.
mvh
/Martin
Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Nix, det är ett standardfilter 3-vägs och inte ritat till någon speciell elementladdning. Det är det som är det fina i kråksången, därav filterlistans giltighet. Se'n får ni skratta läppen harmynt om ni vill. Det bjuder jag på.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Nix, det är ett standardfilter 3-vägs och inte ritat till någon speciell elementladdning. Det är det som är det fina i kråksången, därav filterlistans giltighet. Se'n får ni skratta läppen harmynt om ni vill. Det bjuder jag på.
Det är mer frågan om att gråta än att skratta, tyvärr...
AndersD skrev:Trolleri!
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Svante skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:Du måste ju berätta vilka element det rör sig om, hur stor låda, lådprincip etc. också.
Det du säger är: "Jag har struntat i vilka element det är när jag hittade på värdena, därför spelar det ingen roll vilka element det är. Eftersom jag inte vet vilka element det är dimensionerat för funkar det för alla".
aisopos skrev:Kan vi inte låta tråden återgå till TS ursprungliga fråga nu, och lämna denna utvikning.
Jag är 100% säker på att vi inte kommer längre här.
Vill någon fortsätta diskutera skolboksfilter, filtertabeller osv så starta en egen tråd om det.
edit:
(Och, vilket jag inte borde behöva inflika, så är nog det allra bästa sättet att helt strunta att svara på något mer i detta spår i denna tråd.)
Martin skrev:Provade att simulera Perfectors generella 3-vägsfilter med 3 av elementen från min 4-vägare. Nu är detta riktigt elakt då det är aluminiummembran med uppbrytningar och dessutom en diskant med waveguide i. Tog mig friheten att göra en enda modifiering och det var att koppla elementen i serie/parallell för mellanregistret istället för att kaskadkoppla filtrena. Döm själva.![]()
Martin skrev:Impedansen blev det faktiskt ingen större skillnad på. Ser likadan ut med länkar ungefär. Ligger kring 13-14ohm i topparna fortfarande och samma fasvinklar. Däremot så ändrade sig responsen en del. Basen blev lite bättre filtrerad med sin membranuppbrytning. Fast jag skulle nog gjort en hel del justeringar på detta filter innan jag är nöjd.
Men jag måste ge det till dig att filtret faktiskt fungerar generellt. Om det duger beror väl på hur kräsen man är och hur galna element man använder.
sky_eye skrev:Ingen har väl sagt något om huruvida hans standardfilter fungerar eller inte.
Frågan är väl om de är bra?
Han tycker att de är det och i en enkel värld skulle de kanske vara så.
Perfector skrev:sky_eye skrev:Ingen har väl sagt något om huruvida hans standardfilter fungerar eller inte.
Frågan är väl om de är bra?
Han tycker att de är det och i en enkel värld skulle de kanske vara så.
Låt alla bli salig på sin fason är mitt koncept. Jag tycker det funkar och du har kanske en annan åsikt. Men vännen ovan han provad han
För det har min högaktning evinnerligen.
Du åxå för du har inte skrikit åt mig
Martin skrev:Men jag måste ge det till dig att filtret faktiskt fungerar generellt.
Användare som besöker denna kategori: Adhoc och 16 gäster