Hoppas det går bra
Och kom ihåg att byta ut kondensatorerna i filtret mot nya frächa för dom brukar vara ganska ruttna på dessa...
Byt ut till Filmare, det fungerar alldeles utmärkt och blir bra resultat
Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Kul md ett par 8071or som ska få en förlängd framtid !![]()
Hoppas det går bra![]()
Och kom ihåg att byta ut kondensatorerna i filtret mot nya frächa för dom brukar vara ganska ruttna på dessa...
Byt ut till Filmare, det fungerar alldeles utmärkt och blir bra resultat

Sodergarden skrev:Det ska jag absolut göra.
Har du nåt tips på vad som brukar behöva bytas och vad man lämpligast byter till?
Bör man byta kablarna i lådan till nåt bättre/dyrare också, gör det nån skillnad?
Sodergarden skrev:Det ska jag absolut göra.
Har du nåt tips på vad som brukar behöva bytas och vad man lämpligast byter till?
Bör man byta kablarna i lådan till nåt bättre/dyrare också, gör det nån skillnad?
Renobo skrev:Jag tog bort kontrollerna i det nya filtret jag byggde. De är nog bara i vägen för signalen gissar jag. Men då måste man dämpa mid o diskant. Men det är ju lätt gjort.
/Krister
Sodergarden skrev:Har ni nån koll på om det finns lämpliga färdiga filter att köpa nånstans?
Perfector skrev:Sodergarden skrev:Har ni nån koll på om det finns lämpliga färdiga filter att köpa nånstans?
Monacor.se
Hifi-kit.se
Kolla på monacor och hifi-kit inget att ha. Återstår att bygga egna filter
Eller bygga eget
Behöver du filterlista?
Delning till 8071 är 1000/5000 Hz 12dB /oktav
Sodergarden skrev:Har ni nån koll på om det finns lämpliga färdiga filter att köpa nånstans?
DVD-ai skrev:Sodergarden skrev:Har ni nån koll på om det finns lämpliga färdiga filter att köpa nånstans?
Varför ? :S
Kör på byte av kondensatorer enbart pch inget mer !
Och koppla in potentiometrarna dom förstör inget...
Kan lova dig att du inte kommer att binna något på att byta ut mot ett "frånhyllan filter"...
Lyssna till ett gått råd!
Förstör inte högtalarna som har bra balans från början...
En moddning ska inte "övergöras" utan bara göras rätt.
I detta fallet är det enbart att byta kondensatorer som behövs.
Mvh// En som testat mycket med Luxor8071
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Sodergarden skrev:Har ni nån koll på om det finns lämpliga färdiga filter att köpa nånstans?
Varför ? :S
Kör på byte av kondensatorer enbart pch inget mer !
Och koppla in potentiometrarna dom förstör inget...
Kan lova dig att du inte kommer att binna något på att byta ut mot ett "frånhyllan filter"...
Lyssna till ett gått råd!
Förstör inte högtalarna som har bra balans från början...
En moddning ska inte "övergöras" utan bara göras rätt.
I detta fallet är det enbart att byta kondensatorer som behövs.
Mvh// En som testat mycket med Luxor8071
Jag bytte filter helt och hållet. Det låter mer dynamiskt eftersom beräkningen av filtret är baserat på att "folk inte hör nån skillnad" enligt Sune Petterson på Luxors ljudlab.
Byt filter.
Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.
sky_eye skrev:Nej, ett filter med rätt konstruktion är inte universellt.
För många parametrar väger in för att det skall kunna vara så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster