Jag tror att det finns en vanföreställning som beror på hur "mystiska" frekvenser över 20 kHz är, vi
hör dem ju inte, och för varje steg uppåt vi går så känns det allt märkvärdigare och mera avlägset.
För många känns nog 192 kHz samplingsfrekvens som en vädligt, väldigt hög sådan, och bandbredden
som kan nås, det vill säga knappa 96 kHz känns nästan oändligt hög. Men så är det ju inte. Det är bara
drygt två oktaver över 20 kHz, och med första ordningens filter så är nivån bara drygt 12 dB ned...
För att det skall vara ett rimligt väl fungerande system så vill man nog gärna har en dämpning om i
varje fall 50 dB vid halva samplingsfrekvensen*. Det betyder att ett fjärde ordningens filter behövs,
minst. Fast det räcker ju inte alls för när vi kommer närmare än 20 kHz från samplingsfrekvensen så
kommer speglingsprodukterna att komma in i hörbara området (172 kHz), och då vill jag nog hävda
att 100 dB är ett rimligt krav. Så kravet blir 36 dB/oktav, alltså ett sjätte ordningens LP-filter.
MEN - inte ens det tror jag något på allvar förespråkar, för då blir ju bandbredden fortfarande bara
20 kHz, och de flesta förväntar sig nog att man få lite extra bandbredd av den högre samplingsfrek-
vensen. Säg att man önskar sig en bandbredd om i varje fall drygt 50 kHz, och vill ha 50 dB dämpning
vid 96 kHz och 100 dB dämpning vid 172 kHz. Då behöver filtret ha en branthet om 60 dB per oktav,
det vill säga ett tionde ordningens filter.
*Det kanske låter lite med 50 dB, men det gäller bara när samplingsfrekvensen är så långt över dubbla
hörgränsen. Det genererar ju då ohörbara speglingsprodukter när det vänder vid 96 kHz. Är samplings-
frekvensen 44,1 kHz vill jag ställa mycket högre krav, typ 80 dB eller mer.
(Men i praktiken är dessa siffror lite otidsenliga eftersom AD-omvandling oftast inte går till riktigt som
förr och i de flesta fall, eller i varje fall i många, så är AD-omvandlingen mycket mera översamplad än
det man kallar samplingsfrekvensen, det vill säga den som man sen använder för lagringen.)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Almen skrev:Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för
Argument from incredulity.
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Eftersom jag testat en hel del har jag aldrig upplevt oavsett operativsystem att saker är konstanta.
Nä, gör man aldrig ordentliga blindtester så riskerar man nog att det alltid låter olika.
Vem är man som aldrig gör ordentliga blindtester? Men bara om man inte gör ordentliga tester så riskerar man att det alltid låter olika.
Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Egna tester som du kanske vill berätta om?
Var du sjuk då det var logik på schemat?
Dina slutsatser trotsar all logik.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).