Kaha skrev:lennartj skrev:Analoga källor ska avlyssnas genom helanalog kedja. Principsak.
Citat Kaha
Köttfärs och oxfile är så 80-tal!
lennartj, släpp sargen och kom in i matchen...

Citat Lennart
Vaddå?
Jag spelar den musik jag tycker om från de media som jag tycker ger bäst pris/prestanda i varje enskilt fall.
Det kan vara PCM24/192 eller DSD128 i sällsynta fall, men det är ingalunda självklart att inspelningar distribuerade i högupplösta format förmedlar det musikaliska budskapet på ett mer engagerande sätt än vanliga LP eller CD från högklassiga spelare.
Ja, absolut, men blir verkligen slutresultatet "fördärvat" om signalen någon gång i signal-kedjan varit digital?
Tror du på fullaste allvar att signalbehandlingen skiljer sig sig på något avgörande sätt mellan
"analogt" och "digitalt"?
Ja, absolut! Jag kan inte ens drömma om att någon här på faktiskt är okunnig om att digital signalbehandling är totalt olik den analoga.
Analoga tonkontroller består t.ex. i stort sett bara av några RC-länkar samt lite förstärkning.
När jag nu talar om digital signalbehandling menar jag i samband med att jag spelar från analog källa t.ex. LP.
Då börjar processen med en AD-omvandling, sedan kommer den digitala signalbehandlingen som ofta kan göra den önskade tonkurveförändringen med överlägsen precision jämfört med den analoga och därefter en DA-omvandling.
Vi kan skippa oxfile och kötttfärs, men omvandlingar är aldrig perfekta, i bästa fall blir de "bra nog".
Det blir de vanligen inte när detta görs integrerat i lådor som mini-DSP och liknande apparater för hemmabruk, som kostar några tusenlappar, där jag antar att AD- och DA-omvandlingarna sker i omvandlare till en kostnad på några tior. Detta brukar sätta spår i form av att de små, små detaljerna på låg nivå inte bevaras korrekt vilket gör det svårare att uppfatta inspelningens akustik och även hur tight samspelet är mellan musikerna. Det låter helt enkelt lite gråare och mindre engagerande med en sådan i signalvägen och i lyssningstester har jag upplevt det som en befrielse när en sådan kunnat tas bot ur signalvägen.
Högklassiga studioprylar på en helt annan prisnivå kan dock göra jobbet med så små biverkningar att jag inte kan uppfatta dem. Om man mäter på en sådan "svart låda" med analoga in-och utgångar och jämför med en motsvarande med helt analogt innehåll misstänker jag att skillnaden blir minimal förutom att den digitala har mindre oönskad fasvridning.
Åter till pudelns kärna, sista ordet i min rad som du citerar ovan - principsak.
Även om jag inte skulle uppfatta något negativt med en sådan "svart låda" i min anläggning, som den är idag, så vill jag ända bevara min anläggning helanalog för analoga källor.
För digitala källor har jag ägnat massor av tid och möda på både öppna och blinda lyssningstester för att hitta bästa möjliga DAC för tiotusentals kronor (men inom min budget). Därför anser jag att det vore hål i huvet att sätta in en svart låda med analogt in och ut efter min utvalda DAC.

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]