Rippning av CD kontra LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Rippning av CD kontra LP?

Inläggav Svante » 2014-04-19 03:21

...och bara för att man möjligen av debatten kan tro att LP alltid låter bättre är motsvarande CD-utgåva så vill jag påminna om att det inte alls alltid är så. Och att det är starkt genreberoende. LP kan låta bättre än CD pga att CD-utgåvan är tokmastrad, men det är långt ifrån säkert. CD kan också låta betydligt bättre än motsvarande LP-utgåva pga avsaknad av vinyldist och knaster.

Det är också personligt vilket man tycker värst om.

Så hela frågan om CD eller LP är bäst måste besvaras med ett "det beror på". Det beror helt på vilken produktion det rör sig om.

Frågan om tokmastering eller inte är bäst (ur ett hifiperspektiv) är däremot lätt att besvara, liksom huruvida vinyldist och -knaster eller inte är bäst (återigen ur ett hifiperspektiv).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-19 03:23

Svante skrev:
Bill50x skrev:Svante. Vad Peter, med rätta, hänger upp sig på är ordet "bäst". För det är en subjektiv bedömning och beroende på ur vilken synvinkel man ser det. För att tjata lite... Vilket media ger bäst ljud? Ur teknikerns synvinkel (dvs vilket media kan ge bäst ljud, så blir troligen svaret - CD. Ur skivköparens synvinkel kanske svaret är vinyl/LP eftersom det då är det praktiska resultatet som bedöms. Vilket då paradoxalt kan vara LP-mediets bristande förmåga till att "tokmastras" som ger det bättre ljudande resultatet.

/ B

Ja, jag förstår det, men vi hade diskuterat åtskilliga sidor där jag gång på gång förklarade vad jag menade med bäst, så jag tyckte att det borde vara uppenbart vad jag avsåg. Och att Peter avsiktligt tolkade in något annat än det.

Det som du nu skriver är fortfarande oklart vad du menar. Att jag avsiktligt skulle tolka in något annat än det du avsåg är också fel. Jag har inte ifrågasatt din tolkning av det du skriver. Det du skriver är ok, och får stå för dig och ditt tänkande. Jag vill dock ge en annan vinkling av problematiken såsom jag tror det fungerar i praktiken på marknaden. Det är alltså mitt tänkande som jag uttrycker och står för. Vad vill du egentligen att jag skall skriva? Jag kan istället alltid, vad det än vara må, skriva att jag tycker som Svante, vad tycker han? Är det detta du vill ha som dialog? I så fall hoppar jag av all diskussion.

Som jag ser det är det inte intressantare vad just du avser med "bäst" i förhållande till vad andra avser med "bäst". Om andra som du vill diskutera med anser annorlunda så har du med din begränsning effektivt låst dikussionen och förpassat de oliktänkande utanför. Jag är förvånad över att du inte inser det. Jag är också förvånad över att du i princip kräver att diskussionen skall vara styrd efter din riktlinje såsom du värderar saker som en slags normerad mittpunkt. Jag har svårt att förstå varför du envist klamrar dig fast vid sådan attityd. Svante, det leder ingenstans. Men det är din ensak hur du vill se på saken. Dock kan du knappast få fram fruktbara diskussioner d v s komma till resultat som kan bli användbara i praktiken. Nog om detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-28 09:50

Är loudness war över?

http://www.soundonsound.com/sos/feb14/a ... ss-war.htm

Vore ju synd att förlora sina argument. :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi