Moderator: Redaktörer
bootstrap skrev:Hur bra kan en högtalare bli utan att man själv lyssnar på dom (Vad är faran?)? Finns det något som kan bli heltokigt om man bara räknar och mäter utan att använda öronen?
PerStromgren skrev:bootstrap skrev:Hur bra kan en högtalare bli utan att man själv lyssnar på dom (Vad är faran?)? Finns det något som kan bli heltokigt om man bara räknar och mäter utan att använda öronen?
Tråkigt på jobber?![]()
En intressant fråga! Det blir klart besvärligare att bygga i alla fall, då alla experiment måste mätas, och inte bara provlyssnas. Det finns väl blinda målare?
Svante skrev:Fast det jämförelsen skulle väl snarast vara med blinda musiker? Om du menar målare=konstnär.
bootstrap skrev:Hur bra kan en högtalare bli utan att man själv lyssnar på dom (Vad är faran?)? Finns det något som kan bli heltokigt om man bara räknar och mäter utan att använda öronen?
JM skrev:En tidigare hörande person med erfarenhet av ljud – likt Mozart - skulle mer framgångsrikt kunna konstruera högtalare än en person döv från födelsen.
JM
PerStromgren skrev:bootstrap skrev:Hur bra kan en högtalare bli utan att man själv lyssnar på dom (Vad är faran?)? Finns det något som kan bli heltokigt om man bara räknar och mäter utan att använda öronen?
Tråkigt på jobber?![]()
En intressant fråga! Det blir klart besvärligare att bygga i alla fall, då alla experiment måste mätas, och inte bara provlyssnas. Det finns väl blinda målare?
bootstrap skrev:Måste säga att det drar lite i smilbanden att läsa om om den blinda utvecklarenMen låts oss anta ett han eller hon är utbildad och kanske till och med har stor erfarenhet och haft hörsel tidigare men förlorat den nu. Denne kan troligtvis bygga sina tidigare konstruktioner bra, eftersom dom är beprövade innan hörseln försvann.
Men låt oss säga att denne döve konstruktör vill utveckla en helt ny högtalare med element som denne inte tidigare använt och en ny design på lådan. Ambitionen är hifi.
Man kan också ställa frågan på detta sätt, finns det något i utvecklingsprocessen som praktiskt taget kräver att det faktiskt lyssnas på konstruktionen, eller kan man låta blir det?
Om det inte går vad är det som skulle kunna gå fel?
Ibland funderar jag även på att jag gissningsvis kan höra högre frekvenser än gamla högtalarbyggare rävar och man kan ju tycka att dom inte kan lyssna på dessa höga toner men det verkar ju bli bra ändå...Eller!?
JM skrev:En tidigare hörande person med erfarenhet av ljud – likt Mozart - skulle mer framgångsrikt kunna konstruera högtalare än en person döv från födelsen.
JM
LypsylateX skrev:Jag kan berätta för er att det är en upplevelse att vara på disco för döva. Där jäklar stampar det på bra i basen.![]()
![]()
![]()
(Sen är "döv" ett mycket vitt begrepp. De som identifierar sig som döva är i verkligheten nära socialt döva, därmed inte alls sagt att dom inte hör någonting. Det finns också mer eller mindre normalhörande som helt identifierar sig med den döva communityn eftersom dom t.ex. är uppväxta med döva föräldrar. Det är (enligt min mening) en väldigt sluten grupp, vilket man kan ha förståelse för.)
JM skrev:Kan du beskriva hur en döv sedan födelsen upplever musiken. Vilka frekvenser kan upplevas? Möjligen har du länkar eller liknande till mer info..
IngOehman skrev:PS. Kan väl tycka att det är ett bra mål att kunna bygga högtalare som döv. Jag som har både musik-
och vetenskapsbakgrund och som byggt högtalare i över 48 år och professionellt i över 36 år, tror nog
att jag skulle kunna bygga en mycket god högtalare idag, även om jag inte fick lyssna på den alls.
I varje fall under förutsättningar att den skulle få arbeta inom de arbetskoncept som jag tycker ger den
bästa återgivningen, och som jag därför behärskar bäst.
Men att nå ända fram utan att höra skulle betyda att man kunde allt och inte hade något nytt att lära.
Där är jag inte ännu.
Varje gång i stort sett, som jag skapar en ny högtalare, så blir jag lite överraskad av i varje fall någonting
som jag hittar först när jag börjar lyssna - och det leder till små justeringar av konstruktionen. Men vem
vet - kanske vet jag tillräckligt om 24 år för att kunna fortsätta konstruera även om hörseln skulle börja
svika mig då?
Idag är jag glad att jag hör som om jag vore 30 år yngre, men mer faktiskt för att det ger mig inspiration
och glädje när jag lyssnar på musik, än för att det är en jättefördel för konstruerandet. Man kan ju alltid
använda sig av andras öron, och det har jag faktiskt alltid gjort, också.
Oresound skrev:Kan man utan någon rumsuppfattning konstruera högtalare som hjärnan inte kan skilja från originalljuden
JM skrev:Oresound skrev:Kan man utan någon rumsuppfattning konstruera högtalare som hjärnan inte kan skilja från originalljuden
Jag är övertygad av att en grupp av tekniskt-medicinskt-psykologiskt kunskapsmässigt fullmatade döva högtalarbyggare bygger helt andra högtalare än dagens högtalarkloner.
Vi skulle slippa "såhärharvialltidgjort" - högtalarna. Se bilderna från Munchen.
Rumsuppfattningen har som Toole, Griesinger, Linkvitz, Beranek, Moore mfl visat tydliga medicinska, psykologiska o tekniska variabler som dagen högtalarkloner har svårt att leva upp till i våra relativt små rum.
Dvs det går att visa teoretiskt, med "objektiva" tekniska-, psykologiska- o medicinskamätningar utan lyssningstest av de döva högtalarkonstruktörerna, att de flesta av våra vanligaste högtalarkonstruktioner är suboptimerade map spatial återgivning i små vanliga rum.
JM
zartok skrev:beethoven skrev många av sina kända verk efter att han blev döv, så jag misstänker absolut att någon som är duktig på att exempelvis läsa grafer kan bygga högtalare även om hen själv inte hör hur högtalaren låter. det går ju att mäta så gott som varenda parameter kring en högtalare och dess ljud har jag fått för mig
bootstrap skrev:JM skrev:Oresound skrev:Kan man utan någon rumsuppfattning konstruera högtalare som hjärnan inte kan skilja från originalljuden
Jag är övertygad av att en grupp av tekniskt-medicinskt-psykologiskt kunskapsmässigt fullmatade döva högtalarbyggare bygger helt andra högtalare än dagens högtalarkloner.
Vi skulle slippa "såhärharvialltidgjort" - högtalarna. Se bilderna från Munchen.
Rumsuppfattningen har som Toole, Griesinger, Linkvitz, Beranek, Moore mfl visat tydliga medicinska, psykologiska o tekniska variabler som dagen högtalarkloner har svårt att leva upp till i våra relativt små rum.
Dvs det går att visa teoretiskt, med "objektiva" tekniska-, psykologiska- o medicinskamätningar utan lyssningstest av de döva högtalarkonstruktörerna, att de flesta av våra vanligaste högtalarkonstruktioner är suboptimerade map spatial återgivning i små vanliga rum.
JM
Snygg vridning. Förkunskap kan förblinda.
Det ligger säkert mycket i det du skriver men man ska inte heller glömma marknadsekonomin här (nu när vi kritiserar nuvarande utbud). Det kunden vill ha och betalar för betyder inte att det skulle vara den teknik bästa, eller "rätt".
bootstrap skrev:Tanken med frågan var vad som inte låter sig mätas när man bygger en högtalare? Eller kan man mäta allt?
Men kanske en mer intressant och mer filosofiskt skulle vara hur någon som aldrig hört skulle närma sig ett högtalarbyggare.
phloam skrev:bootstrap skrev:Tanken med frågan var vad som inte låter sig mätas när man bygger en högtalare? Eller kan man mäta allt?
Men kanske en mer intressant och mer filosofiskt skulle vara hur någon som aldrig hört skulle närma sig ett högtalarbyggare.
Det skulle - enligt mig - förta en del av nöjet att DIY'a högtalare om det inte fanns ett litet utrymme för det oväntade, eller det där som kräver känsla och intuition för att skapa nåt utöver det vanliga.
En idé eller konstruktion som det "på pappret" är frågetecken kring kan ju visa sig var viktigare än man tror - typ "skulle de spela nån roll med ett extra stag här?" eller "blir det bättre med en lite asymmetrisk låda?". Om man inte testar så lär man inte få veta.
Så ja, döva kan bygga men får svårt att utveckla nytt
AndreasArvidsson skrev:
Fast det oväntade kan väl en döv också reflektera över om denna går att mäta?
Jag säger inte att en döv inte har en väldigt stor nackdel, hörseln är ju trots att vårt bästa verktyg för att utröna hur något låter, men givet att man kan mäta och tolka mätningarna så bör inte okända lösningar vara ett större problem än kända att utvärdera.
Eller menar du att döva inte har någon känsla och intuition?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster