Mer fjong i basen sägs det

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

Mer fjong i basen sägs det

Inläggav rampitsch » 2014-02-22 00:56

Efter alldeles för lång väntan har jag nu haft råd och tid att samla ihop alla komponenter för att bygga om mina OA116 med nya bottenplattor, nya element och nya filter.
Lyckligtvis har jag också ett par att testa skillnaden mot.

Tänkte lägga ut lite byggbilder och senare lite lyssningsintryck, om det finns intresse?!

Vet att det finns några på forumet som redan gjort bytet. Kan vara kul att höra vad ni tycker om bytet också :)

Väl mött!
//Rampitsch

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-22 03:12

Jag är jätteintresserad av både bilder och lyssnignsintryck!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 03:50

Jag har jobbat med element och filterbyten i OA-116 och OA-2212 sedan 1978. Då bytte jag ut mellanregisterelementet mot ett Philipselement som Karl-Erik Ståhl tipsade om.

Det blev bra till slut. Det är definitivt inte lätt att få till Stig Carlssons 3-vägare bättre än vad Stig Carlsson själv kunde fixa.

Jag kan inte säga att högtalaren då blev bättre på alla punkter men på tillräckligt många punkter för att känna sig nöjd.

Långt därefter, omkring år 2001 gjorde IÖ och jag en modd av OA-2212 där både basar och mellanregister byttes ut och jag undrar om inte diskanterna ersattes och naturligtvis delningsfilter. Det var ett hästjobb.

För några år sedan gjorde Naq och jag en modd av OA-116 med Bremenmellanregister och 8" basar med aluminiumkon från Seas och ändrade diskanter.

Den modden blev till slut synnerligen lyckad. Där valde jag att använda Stig Carlssons orginalpatentlösning vid placering och vinkling av diskanterna.

Lycka till med moddningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-22 12:49

Peter:

Jag hörde lite om den modellen du och IÖ gjorde, men som jag förstår det finns inte de elementen att få tag på längre?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-22 12:50

Dåså, någonstans ska man börja.

Jag började faktiskt redan i torsdags med att lacka bafflarna. Så efter att ha torkat i 2 dagar borde de vara redo att arbetas med.

Vi börjar alltså med detta:
Bild

//Rampitsch

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-22 14:58

Dags att börja arbeta!

Detta är vad vi har att leka med:

Bild

Vi börjar med att täta och sen skruva fast basreflexporten (kommer bli en färggrann undersida när detta är klart):
Bild

En snabb titt på originalet kanske kan ge oss tips och idéer:
Bild

Efter lite micklande och fnulande börjar så ett filter sakta men säkert ta form:
Bild

Nu blir det en stunds avbrott för att åka och handla hjul och lite flatstiftskontakter.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 15:55

Det ser ut som samma bas som den som Naq och jag använde. Det är väl en Seas 8"?

Huruvida elementen som användes i det projekt som jag och IÖ gjorde vet jag inte. Som mellanregister användes ino B67, tror jag beteckningen var. Basen minns jag inte vad det var, förrutom att det var två kompetenta 8" med alukon per OA-2212. På den tiden fanns både Peerless och Seas basar. Jag tyckte då att Peerless version var något bättre än Seas. Men Seas var nog lättare att få tag på. Tymphany gör fortfarande sådan typ av basar, men de har tyvärr betydligt sämre egenskaper än de gamla Peerless.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-22 16:43

Kul!
Jag har själv basar som väntar på att åka in i mina!
Dock är jag lite oviss hur jag ska tyda det nya filtret.
det skiljer sig en del i tonkurvan mot originalet.
Det ser inte lika "snyggt" o polerat ut som Stigs
jag startar en egen tråd om det strax!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-22 17:26

petersteindl skrev: Tymphany gör fortfarande sådan typ av basar, men de har tyvärr betydligt sämre egenskaper än de gamla Peerless.

Vilka egenskaper är det som behöver förbättras?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 18:26

Tymphanys nya bas HDS-P835026 har för höga Q-värden för sluten låda och för basreflex i typ OA2212 och OA116 som jag ser det.

http://www.tymphany.com/files/HDS-P835026%20Rev2_0.pdf

0,41 Qts är lite för högt som jag ser det.

Peerless i Danmark hade Qts kring 0,3.

Seas har kring 0,3

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=114&Itemid=136

Det verkar vara stor skillnad i upphängning och konvikt för att resonansfrekvensen skall bli ungefär lika 23-27 Hz.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-02-22 20:10

petersteindl skrev:Det ser ut som samma bas som den som Naq och jag använde. Det är väl en Seas 8"?

.....

SEAS H1208 L22RN4X/P antar jag. Det är väl ombyggnaden som Grafpro beskriver här: http://carlssonkult.se/OA116F.aspx och här:http://carlssonkult.se/OA116F.aspx
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-22 21:33

Det stämmer bra, det är den uppgraderingen som Grafpo har knåpat ihop.
Tycker den verkar lovande, så passade på att testa.
Ska bli intressant att jämföra sen med originalet.

Har tagit alldeles för lång tid, men har nu iaf lyckats knåpa ihop 1st filter:
Bild

Och med lite möda så är första bottenplattan i stort sett färdig.
Ganska vackert tycker jag :D
Nu ska jag bara hitta basreflexrören också...
Bild

Ska nu ge mig på filter nr 2, som torde gå oceaner snabbare att göra, när det finns en förlaga att kika på. Men inser att det blir en lång kväll :lol:

//Rampitsch

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 21:41

rampitsch skrev:Det stämmer bra, det är den uppgraderingen som Grafpo har knåpat ihop.
Tycker den verkar lovande, så passade på att testa.
Ska bli intressant att jämföra sen med originalet.

Har tagit alldeles för lång tid, men har nu iaf lyckats knåpa ihop 1st filter:
Bild
...
//Rampitsch

Är det en magnetisk stålskruv i spolens mitt? I så fall skulle jag ta bort de eller möjligtvis ersätta den med rostfritt omagnetiskt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-02-22 21:42

Glöm inte att täta de borrade hålen till originalhjulen.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-22 21:44

Ja, allt som kan ge bara ett uns läckage måste tätas.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-22 21:49

Peter och STDI: Good point! Vet med mig att det ska vara bus-tätt, men man kan nog inte få nog med påminnelser! :oops:

Får hoppas att kunskaperna som ventilationstekniker kan hjälpa till att täta alla ev. läckor :lol:
Har tänkt att fylla upp hålen för originalhjulen med någon tätningsmassa, likadant med utloppet för matning in.

Har precis kastat på tätningslist för tätning mot lådan.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-23 01:02

Sådär, då är filter nr 2 klar, och därmed är jag också färdig.

Tätat i hålen för originalhjulen, och skruven som råkade hamna i mitten av ena spolen är bytt till rostfri (Tack Peter!).

Nu blir det en välförtjänt wirre och wirrepinne innan det blir nanna kudde, för att sätta ihop allt till en helhet i morgon (ehm, idag) :lol:

Bild

//Rampitsch

PS. Ber om ursäkt för tätningslisten som ser lite väl slingrig ut. Tur att det kommer gömmas mellan låda och baffel DS.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-23 17:51

Sådär, det börjar ta form!

Efter kontrollmätningar så att filtrena inte är felkopplade tog jag fram originalfiltret och började kika lite på det. Insåg att det inte var likadant som det jag hade ett schema på, hittat på carlssonplanet.com
Vad är nu detta? Olika versioner? Hmm, börja läsa på lite extra, bla på carlssonkult.se under OA116, och inser att det schemat jag hade inte var lika. Det som ligger på Grafpos sida verkar däremot stämma med mina original-filter. Således är dessa inte 1979-moddade.
Inser så småningom att jag har misstolkat Grafpo´s schema. Det som anges som 4,7 ohm befintligt sitter ju uppe vid topp-baffeln. En lite modifiering i filtret så var det åtgärdat iaf. Passade också på att åtgärda gamla synder i arvegodset (10 kvmm kablar är lite väl kraftigt internkablage).

Slutligen börjar det närma sig montage:
Bild

Kontrollera allting en gång till, och passa på att skruva av toppbafflarna för att kolla så att allt är rätt kopplat där uppe då.
Inte alls säkert kändes det som. Tog då tillfället i akt och satte på nya tätningslister runtom. Nu jäklar ska det väll vara tätt!

Bara att skruva dit baffeln och elementet då:
Bild

Efter avslutat arbete tror jag det är bäst att ta och städa undan efter helgens bravader innan sambon kommer hem. Efter det blir det provspelning kvällen lång (hoppas jag).
Återkommer med lyssningsintryck!

Bild

//Rampitsch

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-23 18:01

Wow det var snabbt marscherat! Det skall bli intressant att hör hur du upplever förändringen!

Bättre sämre eller bara annorlunda :)

edit:förtydligande
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-23 19:40

Kul, snabbt jobbat!
Sluta lyssna o börja skriva nu! ;)
Engagerad och inlevelsefull lyssningsrapport vill vi se!

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-02-24 15:13

Bra jobbat Rampitsch! :)
Kommer att göra en likadan operation under året på mina 116:or.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2014-02-28 00:32

Nyfiken. Intryck?
/Peter

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-03-09 16:46

petern skrev:Nyfiken. Intryck?
/Peter

En lätt bump.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-03-09 18:06

Sorry!

Har inte riktigt hunnit med att sätta mig ned och lyssna ordentligt.
Men har haft anläggningen igång en del för att spela in elementena, men tror inte dem är färdiginspelade ännu.

Det jag kan säga är att helheten blev bättre. Högtalaren känns mer sammanhållen som det är idag. Däremot tycker jag nog att den fortfarande är lite basfattig. Hade förväntat mig lite mer med ett 8" element. Men får se ju mer elementet spelas in. Hittills har det bara fått en 15 timmar som max.

Kan dock komma med ett tips. Tänk er noga för när ni markerar vad som är plus och minus på mellanregistret.
Eftersom mellanregistret original är kopplat med pluspolen till minus, kan man riskera att göra som jag gjorde, och satte det fel.
Tyckte det lät knasigt i mellanregistret, och tänkte att jag byter till de element som sitter i mina omoddade 116, för att se om det blir skillnad. Då upptäckte jag att jag hade markerat plus-polerna olika på elementen, vilket fick mig att tänka till.
Efter att ha vänt på kablarna på mellanregistren i de moddade exemplaren lät det genast mycket bättre!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2014-03-11 17:07

Kul med lite intryck :) Du får gärna återkomma och berätta mer. Vet inte riktigt om jag saknar nåt med mina 116...
/Peter

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2014-03-11 17:07

Kul med lite intryck :) Du får gärna återkomma och berätta mer. Vet inte riktigt om jag saknar nåt med mina 116...
/Peter

Användarvisningsbild
bassman

Re:

Inläggav bassman » 2014-04-21 09:47

rampitsch skrev:Sorry!

Har inte riktigt hunnit med att sätta mig ned och lyssna ordentligt.
Men har haft anläggningen igång en del för att spela in elementena, men tror inte dem är färdiginspelade ännu.

Det jag kan säga är att helheten blev bättre. Högtalaren känns mer sammanhållen som det är idag. Däremot tycker jag nog att den fortfarande är lite basfattig. Hade förväntat mig lite mer med ett 8" element. Men får se ju mer elementet spelas in. Hittills har det bara fått en 15 timmar som max.

//Rampitsch

Bumperi-bump :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: Re:

Inläggav rampitsch » 2014-04-22 06:07

bassman skrev:Bumperi-bump :)

Haha, ja, det var i rättan tid!

Dessvärre är jag rädd att jag inte har s¨mycket nyheter att komma med. Tror att högtalarna nätt och jämt har hunnit spela in sig, och har inte hunnit med att sätta mig ned och lyssna med kritiska öron.
Som tidigare så är det en skillnad i sammanhållningen numer, men ska lägga på en fräsh LP och sedan lyssna ordentligt.
Trodde jag skulle hinna med det i påsk, men blev en resa till joddlar-land istället :lol:

Är du i tagen att sätta fart med din uppgradering Bassman? Eller inväntar du min utlovande recension innan du sjösätter detta projekt?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
bassman

Re: Mer fjong i basen sägs det

Inläggav bassman » 2014-04-22 06:24

Jag har inga OA116 för tillfället men är alltid intresserad av uppdateringar av dom.

Helt plötsligt ramlar ett par in, man kan aldrig veta :)

Återgå till Carlsson Illuminati