Hur dämpa basdunket..?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-11-10 13:05

David_A skrev:Att mura igen fönsterna är inget alternativ. Byta till treglas kanske? Sådana fönster som har en sluten sektion mellan två glas dämpar väl antagligen mer än ett vanligt tvåglas antar jag.

Tycker ändå att det borde gå att bygga något flyttbart på dom 3dm som jag har tillgodo.

Glas oavsett 3-glas enkelglas dubbelkopplat skit samma det är ytan som reflekterar det är endast genomsläppligheten till omkringliggande fastigheter som dämpas av flerglaskonstruktioner
basdämpning sker genom tex att hänga några shyssta oljetavlor på väggarna osv reflektionen vid fönstrena blir du enklast av med genom att använda yllegardiner. däremot kan du ju ljuddämpa från trafikbuller o dyl. med 3-glas osv.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-11-10 13:09

David_A skrev:13mm lamellglas finns det!
Dämpar 40db.. undrar hur långt det räcker?
Dessutom kan inte tjyvisarna komma in då.. eftersom det är ett säkerhetsglas!

som glasmästare kan jag svara ja det finns men som ovan det hjälper inte mot basreflektionen det dämpar inte i rummet bara kringliggande miljö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-10 13:19

OlA-68 skrev:

som glasmästare kan jag svara ja det finns men som ovan det hjälper inte mot basreflektionen det dämpar inte i rummet bara kringliggande miljö

Och det är bara kringliggande miljö som basdämpningen är tänkt för ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-11-10 13:54

ja.. inte har jag då några större förhoppningar på att minska mina basresonanser i rummet med dessa :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-10 14:05

Kan man tänka sig att själva rutan (-orna) fungerar som membran? Det kanske går att manipulera resonansfrekvensen på nåt sättt?

T.ex. fixa olika resonans i dom tre rutorna. Mittenrutan kommer man inte åt så den får ha sin resonans, ytterrutan får en ny vikt fastsatt mitt i rutan och innerrutan en annan vikt.

Då får du tre olika resonansfrekvenser, med rätt val kan väl kopplingen inte bli så stor mellan rutorna. Om det nu är så det hela strålar alltså?

Kan du svepa och mäta närfält med mik på utsidan mitt på fönster för att hitta resonanser? Då har du en referens också när du gör olika åtgärder.

Bara lite lösa idéer sådär på lunchen .... resonanserna kanske ligger på helt andra ställen .... och man är långt under ... eller över ... ?

edit, är det inte vacuum mellan glasen? Eller är det nån gas? Ljud strålar inte så bra i vacuum väl ... om det är gas kan du väl pumpa ur den så det blir tomt (och tyst ... )

.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-10 15:28

Hmm, låter som en rolig tentauppgift tycker jag; att rita ett ekvivalentschema för tre rutor med två luftkaviteter emellan. Sen borde man kunna räkna ut volymflödet på utsidan för ett givet ljudtryck på insidan. Ur volymflödet kan man räkna ut ljudtrycket på utsidan vid olika avstånd.

Hehe. Förslag på hur schemat kan se ut? Vad som är viktigt för dämpningen av låga frekvenser framgår ganska klart när man har ritat det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-11-10 15:31

13mm lamellglas finns det!

13 mm ljudlamell glas funkar riktigt bra . Vi satte in det i vårat kontor på lagret när jag jobbade på Pilkington . Kontoret var ca 4 m ifrån lastkajen & när en lastbil körde in i huset för att lossa så hödes det inte mkt från lastbilen som va 4m ifrån . Det var ett enkelglas .

Det fönster som du har satt i nu hur tjockt är det lamell glaset som sitter i mitten . Om det inte är ett ljudlamellglas så tror jag att du bör kompletera med riktigt ljudlamells glas .

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-11-10 15:42

Svante skrev:Hmm, låter som en rolig tentauppgift tycker jag; att rita ett ekvivalentschema för tre rutor med två luftkaviteter emellan. Sen borde man kunna räkna ut volymflödet på utsidan för ett givet ljudtryck på insidan. Ur volymflödet kan man räkna ut ljudtrycket på utsidan vid olika avstånd.

Hehe. Förslag på hur schemat kan se ut? Vad som är viktigt för dämpningen av låga frekvenser framgår ganska klart när man har ritat det.

Här hittar du massor med info om detta

http://www.pilkington.com/europe/sweden ... a+2004.htm

Här hittar du även ett program så du kan laborera med olika glastyper & konstruktioner

http://www.pilkington.com/europe/sweden ... glas04.htm

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-10 17:36

Svante skrev: .... . för tre rutor med två luftkaviteter emellan .....

Tre rutor med två vacuum-kaviteter mellan skall det vara. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-10 17:53

Pilkongtonlänken var ju bra, visar att resonans dämpar, men bara vid mycket högre frekvenser, >1k. :oops: (tentatalet får väl visa hur det fungerar... )

Snabbläsning ....

Vid lägre frekvenser verkar avståndet fungera bättre, alltså kan kanske en extra ruta tätt monterad innanför den andra ge en rätt bra dämpning. Extremt stort avstånd ( här 30 cm) i kombination med absorbent i mellanrummet, samt separata bågar verkar vara en bra metod. Talar fortfarande för ett extra glas på insidan.

Spalter och hål skall undvikas, speciellt spalter. Man bör alltså täta rejält mellan karm och vägg, från alla håll. Djupa fönsternischer var tydligen inte heller bra, men dom försvinner väl med extrarutan på insidan.

Slutsats, prova med en extra ruta i stadig karm på insidan, tätt monterad. Gardera med ..... vacuum??
Senast redigerad av phon 2005-11-11 01:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-10 18:06

Hur tyst måste det egentligen vara utanför fönstret?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-11-10 21:03

Alltså, är det verkligen utrett att det är fönstrena som läcker ljudet ??

Det kan ju vara väggarna som läcker !

Om inte så: Fixa till >20mm plywoodskivor och sätt i fönsternischerna och täta med t ex "plastilin" eller vad det heter, såndär modellera.
(Eller vilken som helst effektiv tätning.)
Gärna flera lager skivor med avstånd emellan.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-10 22:09

phon skrev:
Svante skrev: .... . för tre rutor med två luftkaviteter emellan .....

Tre rutor med två vacuum-kaviteter mellan skall det vara. 8)

Vakuum? Hmm... Ett typiskt fönster har en yta på c.a 1 m². Lufttrycket på utsidan av rutan är 100 000 Pa, vilket ger en kraft på rutans ena sida på 100 000 N. Detta motsvarar vikten av 10 ton. Rutan måste alltså tåla vikten av tio ton. Glaset måste vara ganska tjockt då, skulle jag tro.

Har du sett några fönster som verkligen har vakuum mellan rutorna? Är du säker på att det finns?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-10 22:11

Cosmoz skrev:
Svante skrev:Hmm, låter som en rolig tentauppgift tycker jag; att rita ett ekvivalentschema för tre rutor med två luftkaviteter emellan. Sen borde man kunna räkna ut volymflödet på utsidan för ett givet ljudtryck på insidan. Ur volymflödet kan man räkna ut ljudtrycket på utsidan vid olika avstånd.

Här hittar du massor med info om detta

http://www.pilkington.com/europe/sweden ... a+2004.htm

Här hittar du även ett program så du kan laborera med olika glastyper & konstruktioner

http://www.pilkington.com/europe/sweden ... glas04.htm

Hehe, ja det där var ju bra sidor, men nu var det inte för egen del jag ville lösa det där. Jag ville stimulera till att tänka själv.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-11 01:01

Svante skrev:Har du sett några fönster som verkligen har vakuum mellan rutorna? Är du säker på att det finns?

Nää, kom på det när jag var ute med pållen ikväll. Funderade då på hur mycket kraft det skulle bli egentligen, särskilt med tanke på att den burk vi hade när vi lackimpregnerade en nätrafo imploderade vid betydligt måttligare undertryck. Tio ton?! 8O Det gäller alltså att ha små fönster!

Det blir till att installera massor av stödpinnar mellan rutorna, så håller dom nog. Fast då leder pinnarna ljudet istället .... fasen ... hur man än vänder sig .... 8O

Förr i tiden när såna häringa isolerglas var nytt så kallades dom alltid för vacuumfönster. Kan man inte ha lite lite vacuum i dom, och hjälper det? Mot basdunket alltså?

Näe, fram med ekvationerna nu så vi får veta exakt vad som dämpar och inte.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-11-11 09:41

finns färdiga program redan pilkington använder sig av det vid dimensionering av glas till olika trafikmiljöer
tex flygplatser

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-11-11 09:44

Naqref™ skrev:
OlA-68 skrev:

Och det är bara kringliggande miljö som basdämpningen är tänkt för ;)

byt grannar!!!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-11 09:50

OlA-68 skrev:

finns färdiga program redan pilkington använder sig av det vid dimensionering av glas till olika trafikmiljöer
tex flygplatser

Jamen, varför färdigt? Kom igen nu, får vi se ett schema, någon? :wink: Här ska det förstås!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-11 18:05

Haha, jag är fortfarande sist och kan ta bort mitt virriga inlägg från i morse. 8)

Jag lagrar nu upp det lokalt och räknar några varv till, kan för mitt liv inte få samma resultat nu som då ..... 8O :D

Kanske kan bli nåt av det igen, vem vet ....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-12 02:29

Okejrå, ingen verkar vilja rita schemat. Så här borde det bli. Jag tycker att det är intressant att se tryckdelningen som blir vid låga frekvenser mellan fönstrens styvhet Cawx till Cavx. Fönstret ska alltså vara styvt och volymen mellan fönstren ska vara stor. Vidare kan rutorna komma i resonans (Cawx, Mawx), vilket kan avhjälpas med en stor Rawx, något som jag tror inträffar i "lamellglas".

Bild

Föregående

Återgå till Teknikforum