IngOehman skrev:Påstående 2: En katt har en svans mer än ingen katt.
Har du inte hört talas om Pelle Svanslös?
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Påstående 2: En katt har en svans mer än ingen katt.
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Vi kan ta den här också:
Påstående 1: Ingen katt har två svansar.
Påstående 2: En katt har en svans mer än ingen katt.
Slutsats: En katt har tre svansar eftersom 2+1=3.
Var ligger den logiska vurpan?
Vh, iö
Slutsatsen är fel.
Om påstående 1 och 2 stämmer (vilket dom gör) så kan vi dra slutsatsen (den korrekta alltså), att en katt har minst en svans, dock aldrig 2.
Max_Headroom skrev:Påståendena är inte tillräckliga för att kunna dra slutsatser om andra antal kattsvansar än 1 och fler än 2.
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Vi kan ta den här också:
Vh, iö
Slutsatsen är fel.
Om påstående 1 och 2 stämmer (vilket dom gör) så kan vi dra slutsatsen (den korrekta alltså), att en katt har minst en svans, dock aldrig 2.
Men varför inte tre?Max_Headroom skrev:Påståendena är inte tillräckliga för att kunna dra slutsatser om andra antal kattsvansar än 1 och fler än 2.
Frågan kvarstår obesvarad - vad ligger den logiska vurpan?
Ledtråd: Det är en språklig fint det handlar om.
Vh, iö
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Vi kan ta den här också:
Vh, iö
Slutsatsen är fel.
Men varför inte tre?
KarlXII skrev:Var vänlig förklara den logiska kopplingen till den intressanta intervjun med Allen Sides.
KarlXII skrev:Var vänlig förklara den logiska kopplingen till den intressanta intervjun med Allen Sides.
Max_Headroom skrev:KarlXII skrev:Var vänlig förklara den logiska kopplingen till den intressanta intervjun med Allen Sides.
Som jag har förstått det så menar somliga att Allen Sides säger en massa konstigheter. Precis som katt-gåtan ovan. Så det är ju en koppling. Ganska bra, tycker jag. Lite flummig, filosofisk sådär.
Harryup skrev:Ganska ofta i diskussioner på faktiskt utgår man ifrån ett teoretiskt perfekt stadium t.ex. bit-perfect och sedan finns det inga skillnader. Fast rent praktiskt kan mycket skilja mellan olika uppställningar vara sig det är medvetet eller omedvetet som det påverkar resultatet utan att saker behöver vara trasiga.
IngOehman skrev:Min kommentar tog fasta på den bristande logiken i ditt inlägg och de av detta följande påhoppen
mot Almen. Inte på dig personligen. Med det sagt skulle du nog vinna på att läsa lite logik. Att tro
eller försöka få det att verka som om Almen menat det du skrev är ju inte direkt konstruktivt för
diskussionen.![]()
Vh, iö
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:
Eftersom jag testat en hel del har jag aldrig upplevt oavsett operativsystem att saker är konstanta.
Nä, gör man aldrig ordentliga blindtester så riskerar man nog att det alltid låter olika.
Vem är man som aldrig gör ordentliga blindtester? Men bara om man inte gör ordentliga tester så riskerar man att det alltid låter olika.
Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Egna tester som du kanske vill berätta om?
Almen skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jag ser inte omvärlden så svart-vitt.
Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för Argument from incredulity.
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Har ju vid några tillfällen grottat ner mig/oss i firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror.
Det är inte självklart att något bara skall fungera har vi märkt. Av någon anledning så kan det mesta påverka och man skall komma ihåg att processorkraften i uppspelarna är långt ifrån oändlig. Jag skulle inte resonera så enkelt som att det går att läsa och förstå att det är "bara att" när det gäller detta unga uppspelningssätt.
mvh/Harryup
Men det är ändå uppspelaren som är problemet och som inte klarar uppgiften!
Om de är så dåliga som du säger, är det väl bättre att köra med en dator och hyfsat ljudkort eller digitalt kopplad till en bra förstärkare.
Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jag ser inte omvärlden så svart-vitt. Sen kan skillnader i uppspelning vara så små att man inte vet vilket alternativ som är "rätt" men olika kan det låta.
Att spela upp genom dator ger ingen garanti alls för konstant ljudåtergivning.
mvh/Harryup
Almen skrev:Harryup skrev:Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Hur kom jag fram till det?![]()
![]()
Hur kom du fram till att jag kom fram till det?
![]()
För dig verkar saker vara "alltid" eller "aldrig", eller? Så fort man säger "det kan ibland vara så" så kommer du med ditt "jaså du säger att det alltid är så?" eller "jaså du säger att det aldrig är si?" På tal om svartvit världsbild. Vi har hamnat i den här återvändsgränden tidigare, och jag vet inte vad jag skall göra för att få dig att förstå i alla fall grunderna i logik.
KarlXII skrev:Var snälla mot varandra istället.
Harryup skrev:Ganska ofta i diskussioner på faktiskt utgår man ifrån ett teoretiskt perfekt stadium t.ex. bit-perfect och sedan finns det inga skillnader.
Bill50x skrev:Hur ofta har vi inte läst att "i en korrekt konstruerad... är det ingen skillnad"?
Allen Sides skrev:Well, I've never been able to make a copy of a CD, from a CD to a CD, ever, that sounds like the original CD. About 15% of the sonics goes away, for me.
RogerJoensson skrev:Precis. Dåliga apparater kan göra vad för ko-ko som helst med en perfekt digital kod och vill man t e x veta om det finns hörbara skillnader mellan ett cd-original och en kopia så måste man först röja apparater med funktionsproblem ur vägen. Apparater som alltså inte klarar uppgiften de är till för. Alla verkar inte förstår detta och av den anledningen och för att undanröja missförstånd så känns det meningsfullt att understryka med något liknande som det satte citationstecken kring, för att budskapet ska få en bättre chans att gå fram och för att man ska undgå en sidodiskussion om något annat än det man diskuterade.Bill50x skrev:Hur ofta har vi inte läst att "i en korrekt konstruerad... är det ingen skillnad"?
Och att skillnaderna oftast är mycket mindre hos uppspelningsapparater som bygger på uppspelning från digitalt lagrad musik.Bill50x skrev:Alltså, det är precis samma sak med digitala som med analoga apparater. En del fungerar som de ska, majoriteten gör det inte. Skillnaden är på vilket sätt det låter fel.
Digital försämring ligger (ofta) på ett annat plan, det låter snarare stumt, omusikaliskt och allmänt avslaget.
Men många tror att bara för att man inte hör något brus, svaj eller frekvensgångskillnader så är ljudet perfekt. Långt ifrån så, dock.
Strauss skrev:Säga vad man vill, men anläggningen dom riggat upp på CES för några år sedan är nog det bästa jag hört.
Rullband från 70-talet
Almen skrev:Ja, på förekommen anledning, om nu någon blev förolämpad av något jag skrev.
Att jag påpekade att man riskerar Typ I-fel vid öppen lyssning och att harryup inte tillhör de trägna blindtestarna trodde jag inte skulle få någon att harmas, men det är möjligt att jag kunde ha varit tydligare. Jag tänkte mig att det var uppenbart att jag syftade på att harryup inte hade blindtestat, och anledningen till att jag använde "man" var för att jag ville betona det generella i det, inte att det är bara när harryup testar som det kan bli så.
Jag har även tidigare påpekat (flera gånger till och med, kanske?) för harryup att jag tycker att hans ovana att tillvita andra personer saker som de inte sagt genom att förbise logikens lagar möjligen inte är en så fruktbar debatteknik.
Jag vet inte om det tillförde något, men...
Bernt skrev:Storbandsjazz från masterband var i stort sett som live, inklusive dynamiken.
RogerJoensson skrev:Bernt skrev:Storbandsjazz från masterband var i stort sett som live, inklusive dynamiken.
De gånger jag hört storbandsjazz live har det alltid varit åtminstone delvis kört genom (PA)ljudanläggningar (70-taket och framåt) och det har inte låtit vad jag skulle kalla naturligt. Hur det låter live utan PA, har jag hört lite grann av vid en repetition, så någon liten referens har jag. Det flesta har aldrig hört hur det låter rent akustiskt.
Många inspelningar låter bättre än live, pga av att PA-ljud är svårt/omöjligt att göra optimalt. Dynamikresurserna i ett stort PA-system är ofta oöverträffat mindre hifihögtalare och att spela upp bra storbandsinspelningar i ett bra PA på nära håll, ger ofta en imponerande dynamikupplevelse. Bättre än när samma anläggning används live och ska hantera ljudet från mikrofonerna på samma gång i en stor lokal, där kanske inte allt blir optimalt. Högtalarna på bilden liknar ett PA-system och är säkert kapabla. Jag skulle gärna vilja lyssna på dem för att se hur de står sig i andra aspekter än imponerande ljudtrycksresurser/dynamik.
Användare som besöker denna kategori: idea och 23 gäster