petersteindl skrev:App, app, app, Bill. Det enda som räknas är kanalseparationen![]()
![]()
Och jag som trodde det var frekvensgången...
/ B
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:App, app, app, Bill. Det enda som räknas är kanalseparationen![]()
![]()
Bill50x skrev:petersteindl skrev:App, app, app, Bill. Det enda som räknas är kanalseparationen![]()
![]()
Och jag som trodde det var frekvensgången...![]()
/ B
Bernt skrev:Jag har inte PA-återgivning som referens, absolut inte. Jag har också flertalet gånger hört storband utan PA, jag snackar helt enkelt om en naturtrogen återgivning utan något som helst trams.
RogerJoensson skrev:Bernt skrev:Jag har inte PA-återgivning som referens, absolut inte. Jag har också flertalet gånger hört storband utan PA, jag snackar helt enkelt om en naturtrogen återgivning utan något som helst trams.
Trams?
Jag trodde inte (knappt) att det fanns några storband i nutid som inte använder högtalarförstärkning åtminstone till en del (till solister, piano, gitarr, bas etc). Det borde i så fall annonsera ut det!
-Även om de finns fördelar med högtalarförstärkning i livesammanhang, som att man för vissa instrument får bättre spridning eller räckvidd så att de hörs på alla lyssnarplatser. Sådant som man inte behöver balansera med i inspelningssammanhang, utan kan koncentrera sig på att få perfekt ljud där mikrofonerna sitter.
petersteindl skrev:Görs det rätt, blir det bra.
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Görs det rätt, blir det bra.
Ja, utan tvekan, men det är sällsynt.
En sak som brukar vara störande på nästan alla platser, även när ljudet genom högtalarna låter bra, är att inte mycket verkar låta från där musikerna sitter/står.
petersteindl skrev:Ja, sådana system är värdelösa. Det behöver inte alls bli så om det görs rätt och då behövs fler högtalare i lokalen och rätt inställning på tidsfördröjning på varje enskild högtalare.
Men att göra det i praktiken, på plats i en vanlig lokal? Jag förstår inte hur man samtidigt kan hålla ner fasutsläckningarna i skarvarna i kanterna på sektionerna (mellan högtalarna som blandas) och hur det samtidigt på alla platser kan låta som om det kom från scen, utan att hela ljudbilden blir väldigt diffus och på så sätt onaturlig. Kanske funkar det i en lokal som i sig ska ha mycket akustik. Ingen aning. Kanske får man höra det en dag. Undrar vad man tycker om det.Görs det rätt så uppnås att preceedenceeffekten från högtalarna helt försvinner. Effekten kallas av vissa akustiker för off-the-cliff. Den försvinner helt och hållet och det sker tvärt då ett specifikt förhållande mellan direktljud och reflekterat ljud uppnås för varje lyssnarsektion.
RogerJoensson skrev:Men ändå, är det trevlig att lyssna utan förstärkning. -Om man får en bra lyssnarplats.
Bill50x skrev:Totalkatastrof ljudmässigt om ni frågar mig.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Min kommentar tog fasta på den bristande logiken i ditt inlägg och de av detta följande påhoppen
mot Almen. Inte på dig personligen. Med det sagt skulle du nog vinna på att läsa lite logik. Att tro
eller försöka få det att verka som om Almen menat det du skrev är ju inte direkt konstruktivt för
diskussionen.![]()
Vh, iö
Om du läser Harryups inlägg igen så ser du att Harryup ställer frågor till Almen.
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Eftersom jag testat en hel del har jag aldrig upplevt oavsett operativsystem att saker är konstanta.
Nä, gör man aldrig ordentliga blindtester så riskerar man nog att det alltid låter olika.
Vem är man som aldrig gör ordentliga blindtester? Men bara om man inte gör ordentliga tester så riskerar man att det alltid låter olika.
Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Egna tester som du kanske vill berätta om?
petersteindl skrev:Jag tycker inte Harryups frågor är oberättigade. Eftersom Harryup skriver i jag-form och Almen svarar i man-form så ser jag Harryups fråga till Almen angående vem "man" är som berättigad.
petersteindl skrev:Harryup vill ha ett förtydligande om Almen menar Harryup eller om Almens svar gäller andra förrutom Harryup.
petersteindl skrev:Dock vore det i sammanhanget ologiskt att Almen skulle menat någon annan än just Harryup.
petersteindl skrev:Jag kan dock se att eftersom en fråga av Harryup i Harryups inlägg baseras på en föregående fråga av Harryup så borde Harryup istället formulerat sin efterföljande fråga så här: "Hur i så fall kom du fram till det? Då lämnar Harryup dörren öppen för att Almen skulle menat något annat.
petersteindl skrev:Almen använder två extremt starka ord i sitt inlägg som faktiskt försvagar hans kommentar, nämligen orden aldrig och alltid. Egentligen är det ord som inte bör användas i hypotetiska sammanhang.
petersteindl skrev:Som jag ser det är det dessa ord som Harryup hakar upp sig på och det med rätta. Även om Almen använder orden "riskerar nog" för att mjuka upp sin kommentar så blir Almens påstående fortfarande svagt.
petersteindl skrev:Almen skulle kunnat formulera sig så här istället: "Nä, gör du Harryup aldrig ordentliga blindtester så riskerar du nog att det alltid låter olika."
petersteindl skrev:Men i sammanhanget, eftersom Almen inte ställt någon fråga så är det ett påstående av Almen, skulle det i så fall snarast stå så här: "Nä, eftersom du Harryup aldrig gör ordentliga blindtester så riskerar du nog att det alltid låter olika." Då skulle Almen få ett rakare budskap istället för att skriva tveeggat såsom Almen gjorde. Och om Almen inte menade just det som jag skrev så faller Almens kommentarer mot Harryup. Så ser jag på saken.
petersteindl skrev:Detta inlägg är det första i tråden som är mellan Almen och Harryup.Almen skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jag ser inte omvärlden så svart-vitt.
Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för Argument from incredulity.
petersteindl skrev:Det som Almen reagerar på är från detta inlägg:
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Har ju vid några tillfällen grottat ner mig/oss i firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror.
Det är inte självklart att något bara skall fungera har vi märkt. Av någon anledning så kan det mesta påverka och man skall komma ihåg att processorkraften i uppspelarna är långt ifrån oändlig. Jag skulle inte resonera så enkelt som att det går att läsa och förstå att det är "bara att" när det gäller detta unga uppspelningssätt.
mvh/Harryup
Men det är ändå uppspelaren som är problemet och som inte klarar uppgiften!
Om de är så dåliga som du säger, är det väl bättre att köra med en dator och hyfsat ljudkort eller digitalt kopplad till en bra förstärkare.
Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jag ser inte omvärlden så svart-vitt. Sen kan skillnader i uppspelning vara så små att man inte vet vilket alternativ som är "rätt" men olika kan det låta.
Att spela upp genom dator ger ingen garanti alls för konstant ljudåtergivning.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Då kan man se att Harryup redan har skrivit att han lagt ner en del tid på att testa firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror. Utifrån denna erfarenhet som Harryup har skriver så Harryup: "Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort."
Jag ser inget märkligt med detta som Harryup skriver. Han drar en slutsats med stöd av sina egna erfarenheter. Almen verkar reta sig på detta och går i polemik mot Harryup genom att kalla detta för Argument from incredulity. Men eftersom Harryup baserar sina slutsatser på sina egna erfarenheter och undersökningar så kan jag inte se att Harryups kommentar är något Argument from incredulity. Däremot vore det så om Harryup inte hade någon aning om saken och utifrån det påstått det Harryup gjorde. Jag tror Harryup har betydligt mer erfarenhet än Almen i detta ämne som Harryup skriver om.
petersteindl skrev:Sedan svarar Almen så här:Almen skrev:Harryup skrev:Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Hur kom jag fram till det?![]()
![]()
Hur kom du fram till att jag kom fram till det?
![]()
För dig verkar saker vara "alltid" eller "aldrig", eller? Så fort man säger "det kan ibland vara så" så kommer du med ditt "jaså du säger att det alltid är så?" eller "jaså du säger att det aldrig är si?" På tal om svartvit världsbild. Vi har hamnat i den här återvändsgränden tidigare, och jag vet inte vad jag skall göra för att få dig att förstå i alla fall grunderna i logik.
Men, det är ju faktiskt Almen själv som använt orden "alltid" och "aldrig" i sin tidigare kommentar mot Harryup.
Man kan utifrån att göra en resumé fråga sig vem som hoppar på vem och vem.
Mvh
Peter
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Men ändå, är det trevlig att lyssna utan förstärkning. -Om man får en bra lyssnarplats.
För väldigt länge sedan (typ tidigt 80-tal) lyssnade jag på The Dubliners i Göteborgs Konserthus. De hade den dåliga smaken, att i denna fina lokal, köra med förstärkta instrument och mik'ar till rösterna. Totalkatastrof ljudmässigt om ni frågar mig.
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Men ändå, är det trevlig att lyssna utan förstärkning. -Om man får en bra lyssnarplats.
För väldigt länge sedan (typ tidigt 80-tal) lyssnade jag på The Dubliners i Göteborgs Konserthus. De hade den dåliga smaken, att i denna fina lokal, köra med förstärkta instrument och mik'ar till rösterna. Totalkatastrof ljudmässigt om ni frågar mig.
Jag tror dig.
Men frågan är om det inte är ett nästan omöjligt uppdrag att få det att fungera.
Göteborgs Konserthus passar verkligen väldigt, väldigt dåliga för sådana nummer.
De passar mycket bättre i väldigt mycket torrare lokaler.
Snabbt framsjungen irländs text i en lokal med sådan efterklang är kört. Och på
detta kommer att The Dubliners har en sättning som är helt beroende av att man
mickar rösterna. Inte för att de nödvändigtvis behöva förstärkas, utan för att det
skall gå att klara den inre balansen mellan instrumenten.
RogerJoensson skrev:-Alla som tycker att det är omöjligt att göra en kopia på en cd utan att det blir 8-15% sämre, trots att innehållet blir identiskt på kopian, räcker upp en hand och förklarar varför.
RogerJoensson skrev: ------
-Alla som tycker att det är omöjligt att göra en kopia på en cd utan att det blir 8-15% sämre, trots att innehållet blir identiskt på kopian, räcker upp en hand och förklarar varför.
IngOehman skrev:...Statistiskt tror jag att det varit vanligare att kopian låtit bättre. Det beror dock på hur kopian har gjorts. De bästa resultaten med avseende på kopians kvalitet får man ofta när man gjort den i en dator och har användt
program av typen EAC.
Ett stort försprång med den typen av kopiering är att den till stor del är befriad från de lässvårigheter som kan
drabba försöken att spela ett slitet orignal (läs repig CD). EAC kopierar nämligen inte i realtid utan är kapabelt
att läsa om och om igen om det behövs.
IngOehman skrev:Du "kommer faktiskt inte ihåg vilka delar (om några) du blindtestat under välkontrollerade förhållanden"?
Låt mig gissa: Inga.
Att du skriver "om några" talar ett rätt så tydligt språk. Jag tror nog du hade mints rätt väl om du hade gjort
ett seriöst blindtest.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vaddå och?
Jag ville bara peka på att du inte gjort några blinda tester (inget
fel med det) och du bekräftade just detta. Tack.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det du själv skrev.
Du skrev att du faktiskt inte kommer ihåg vilka delar (om några) du blindtestat under välkontrollerade
förhållanden.
Och vad jag säger att att ditt "om några" nog är ett rätt starkt indicium om att svaret på vilka delar som
du blindtestat under välkontrollerade förhållanden är inga (om jag har fel i detta så säg för tusan ifrån).
Jag tänker såhär; om du hade gjort några sådana blindtester så hade du nog kommit ihåg det, eller hur?
Och om så är fallet att du inte blindtestat någonting så är det bra att de som diskuterar med dig vet det.
Så låt mig fråga dig rakt och väldigt konkret: VET du att du blindtestat något av dessa delar under välkon-
trollerade förhållanden?
Vh, iö
hcl skrev:IngOehman skrev:...Statistiskt tror jag att det varit vanligare att kopian låtit bättre. Det beror dock på hur kopian har gjorts. De bästa resultaten med avseende på kopians kvalitet får man ofta när man gjort den i en dator och har användt
program av typen EAC.
Ett stort försprång med den typen av kopiering är att den till stor del är befriad från de lässvårigheter som kan
drabba försöken att spela ett slitet orignal (läs repig CD). EAC kopierar nämligen inte i realtid utan är kapabelt
Det var evightere sedan jag gjorde någon kopia av en CD eller jämförde kopia mot original, så när det gäller just denna detalj har jag inget att tillägga, men när det gäller kvalitet på rip så är EAC det program som givit klart bäst resultat. DBpoweramp är också bra, men inte riktigt lika bra. En rip med EAC om-FLAC:ad med dBpoweramp brukar bli något sämre än originalet. Som sagt, varför vet jag inte, men det är mitt intryck. Filer som kopierats åtskilliga gånger, rippats med okända rip-program etc kan ofta vinna på (låter bättre) om man FLAC:ar om med dBpoweramp. Detta är min erfarenhet. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka delar (om några) jag blindtestat under välkontrollerade förhållanden. Skillnaderna brukar isällan vara monumental, men kan vara gamska väsentlig ändå ibland.
Detta är som sagt mina intryck på temat rippning av CD-skivor, alltså inte kopiering i.o.m. jag inte gjort någon CD därefter.
IngOehman skrev:Är i så fall nyfiken på vilka krav du ställer på ett utfall för att anse att det entydigt går att "peka på ett
säkert utfall", som du ju utryckte dig.
Jag frågar bara på grund av att det som regel är mycket svårt att skrapa ihop tillräckligt statistiskt under-
lag - utan att den som lyssnar blir väldigt väl medveten om att det pågår ett lyssningstest.
Med det sagt vill jag även klargöra att den sortens tester som du nämner ofta är av stort värde för dem
som "utsätts" för dem, men inte genom att ge svar på hur några apparater låter, utan på så vis att man av
dem brukar lära sig en sak av dem - att man inte kan lita på de intryck man får ifrån öppna lyssningar.
Vh, iö
sprudel skrev:hcl skrev:IngOehman skrev:...Statistiskt tror jag att det varit vanligare att kopian låtit bättre. Det beror dock på hur kopian har gjorts. De bästa resultaten med avseende på kopians kvalitet får man ofta när man gjort den i en dator och har användt
program av typen EAC.
Det var evightere sedan jag gjorde någon kopia av en CD eller jämförde kopia mot original, så när det gäller just denna detalj har jag inget att tillägga, men när det gäller kvalitet på rip så är EAC det program som givit klart bäst resultat. DBpoweramp är också bra, men inte riktigt lika bra. En rip med EAC om-FLAC:ad med dBpoweramp brukar bli något sämre än originalet. Som sagt, varför vet jag inte, men det är mitt intryck. Filer som kopierats åtskilliga gånger, rippats med okända rip-program etc kan ofta vinna på (låter bättre) om man FLAC:ar om med dBpoweramp. Detta är min erfarenhet. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka delar (om några) jag blindtestat under välkontrollerade förhållanden. Skillnaderna brukar isällan vara monumental, men kan vara gamska väsentlig ändå ibland.
Detta är som sagt mina intryck på temat rippning av CD-skivor, alltså inte kopiering i.o.m. jag inte gjort någon CD därefter.
Hoppas du inte tar alltför illa upp men det här var nog det snurrigaste jag läst på länge. Kanske borde köras genom dBpoweramp, som jag tycker sköter sin uppgift exemplariskt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster