Moderator: Redaktörer
markusA skrev:Man söker en likformig spridning av ljudet över hela frekvensspektrat, tanken är nog en mer uniform och sammanhållen ljudbild.
Kronkan skrev:...
Har även sett ett foto med IÖ vid någon sådan konstruktion. Men de var nog slutna bakåt. Men verkar inte gått i produktion.
Horn sprider ju bara framåt till skillnad mot dipoler som ju minskar spridningen åt sidorna och uppåt taket men sprider med full kraft bakåt.
Så horn och det som jag tror var ett IÖ projekt är nog de enda som har hög direktivitet och inte sprider bakåt.
paa skrev:Kronkan skrev:...
Har även sett ett foto med IÖ vid någon sådan konstruktion. Men de var nog slutna bakåt. Men verkar inte gått i produktion.
Horn sprider ju bara framåt till skillnad mot dipoler som ju minskar spridningen åt sidorna och uppåt taket men sprider med full kraft bakåt.
Så horn och det som jag tror var ett IÖ projekt är nog de enda som har hög direktivitet och inte sprider bakåt.
Du menar den här?
viewtopic.php?f=20&t=45224#p1207350
Det finns en konstruktionsprincip som heter cardioid-högtalare, och bl.a en tråd som heter "lilla hjärtat" som också är riktade enbart framåt.
Nattlorden skrev:Det var kanske piLine det tänktes på...
[/quote]IngOehman skrev:Var det den här bilden?
Eller i varje fall den högtalaren?
Om det var en bild där jag var med så kanske det är den här som någon sett:
paa skrev:Kronkan skrev:...
Du menar den här?
Det finns en konstruktionsprincip som heter cardioid-högtalare, och bl.a en tråd som heter "lilla hjärtat" som också är riktade enbart framåt.
paa skrev:Var det ingen som kollade mer än första sidan på länken jag gav här nedan?
paa skrev:Var det ingen som kollade mer än första sidan på länken jag gav här nedan?paa skrev:Kronkan skrev:...
Du menar den här?
Elfsberg skrev:Nu är ni väldigt off topic.
![]()
Hur viktigt är det med CD om man istället kan manipulera t ex takreflexen till att faktiskt bidra med något vettigt?
Jag antar att det också är frekvensberoende.
Hur högt upp i frekvens är ett typiskt woofer-element rundstrålande?
Om man har hög direktivitet, typ SEOS 12, ända ner till, säg, 1000 Hz, får man ju bort väldigt mycket av t ex takreflexen. Men så länge ett element är rundstrålande så blir man ju aldrig av med det, från nån vinkel? Det borde ju påverka väldigt mycket under 1000 Hz menar jag, antagligen mer än vad man vill?
Eller så är jag ute och cyklar.
Det här är jätteintressant!
Elfsberg skrev:paa skrev:Var det ingen som kollade mer än första sidan på länken jag gav här nedan?
Nä, vi ville bara se bilder på piLine.
Kronkan skrev:Men sätter du flera element bredvid varandra så blir ju direktiviten påverkad. Den blir högre direktivitet nedåt i registret bedömer jag det som. Så jag misstänker att på en panelhögtalare så kan direktiviteten beror på om det är vid sidan eller uppåt vi betraktar det. Detta skulle då bero på själva längden på elementet. När det gäller paneler så kan ju bredd och höjd vara olika.
Så uppfattar jag det. Så om man tar IÖ:s konstruktion så blir ju direktiviten högre än själva elementen. Så tror jag det blir även om det inte är paneler.
paa skrev:Kronkan skrev:Men sätter du flera element bredvid varandra så blir ju direktiviten påverkad. Den blir högre direktivitet nedåt i registret bedömer jag det som. Så jag misstänker att på en panelhögtalare så kan direktiviteten beror på om det är vid sidan eller uppåt vi betraktar det. Detta skulle då bero på själva längden på elementet. När det gäller paneler så kan ju bredd och höjd vara olika.
Så uppfattar jag det. Så om man tar IÖ:s konstruktion så blir ju direktiviten högre än själva elementen. Så tror jag det blir även om det inte är paneler.
Om man har fler element som spelar samma frekvenser, så riskerar man kamfiltereffekter och loobingeffekter om dom inte är placerade väldigt listigt.
I t.ex synergyhornen sitter det en mängd olika element som samverkar utan loobing och kamfiltereffekter och som får gemensam spridningsvinkel inom ett mycket stort frevensregister.
Elfsberg skrev:Nu är ni väldigt off topic.
![]()
Hur viktigt är det med CD om man istället kan manipulera t ex takreflexen till att faktiskt bidra med något vettigt?
Jag antar att det också är frekvensberoende.
Hur högt upp i frekvens är ett typiskt woofer-element rundstrålande?
Om man har hög direktivitet, typ SEOS 12, ända ner till, säg, 1000 Hz, får man ju bort väldigt mycket av t ex takreflexen. Men så länge ett element är rundstrålande så blir man ju aldrig av med det, från nån vinkel? Det borde ju påverka väldigt mycket under 1000 Hz menar jag, antagligen mer än vad man vill?
Eller så är jag ute och cyklar.
Det här är jätteintressant!
Elfsberg skrev:Sist jag besökte GedLees hemsida var väl kanske ett år sen.. då fanns inte den här högtalaren:
http://www.gedlee.com/summa_.htm
18" waveguide och 15" woofer/boomer

schmutziger skrev:Elfsberg skrev:Sist jag besökte GedLees hemsida var väl kanske ett år sen.. då fanns inte den här högtalaren:
http://www.gedlee.com/summa_.htm
18" waveguide och 15" woofer/boomer
3:E aPRIL säger hemsidan
Geddes har ju rätt länge hävdat att 18+15 är det optimala men att waveguiden blir så rackarns dyr.
Hur stor var förresten hans gamla summa cum laude?
var det också en 15"+18" ?
synd att han inte presenterar vertikala mätningar med.
Det är väl där har har fått rätt mycket kritik då de inte mäter lika fint ditåt.
solhaga skrev:Anledningen var inte primärt att få CD utan att få högre SPL vid de lägre frekvenser hos AMT:erna.
Vilket är då samma sak (rätta mig gärna om jag har fel).
Jag tjänade 5-6 dB på detta "förhindrande av spridning av ljudvågor" som annars inte skulle ha nått mätmikrofonen 1 meter 0 och +/- 30 grader.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster