Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Holographic Audio Pre 25r klarar 9Vrms ut.
Alexi skrev:Om vi kollar på exempelvis Bel Canton då som även "råkar" ha inbyggd RIAA och FM-tuner?
Tack, ja det där är nog den absolut bästa förklaringen till mitt behov av mer gain.lennartj skrev:Om man undviker tokmastrade CD och vill lyssna på gles men högdynamisk musik kan medelnivån från sådana CD ligga betydligt mer än 10 dB lägre än de tokmastrade.
Jag har för mig att TACT hade "glömt" bygga in extra gain i första versionen av sin digitala integrerade föstärkare som därmed saknade möjlighet att åstadkomma realistisk utnivå från inspelningar där medelnivån ligger (onormalt) långt under peaknivån.
Just nu kommer jag inte på någon DAC som är kompetent designad för att verkligen användas som försteg och har möjlighet till minst 10 dB gain, men det finns säkert några på marknaden. Dessutom har det kommit åtskilliga som snarare är försteg med inbyggd DAC, till ganska höga priser, de senaste åren.
sprudel skrev:Lavry da 10 petade ur sig rejält mer, där var normalvolymen runt 30 av max 100.
Alexi, mitt rum är runt 35 kvm och sitter på ett avstånd av 3-3,5 m från i16s. Den stora skillnaden tror jag ligger i gainen på slutsteget 32 dB mot 29, och skillnaden i ingångsimpedans, 33 mot 47 kOhm.
Läste på något annat forum (AVS?) att konstruktören rekade ingångsimpedans +46kOhm om man skulle driva ett slutsteg direkt från Oppon.
Bryston kanske skulle sitta fint för dig, eller så finns det ju alltid Plinius.
Bill50x skrev:Känns lite märklig diskussion. Alla försteg (utom rent passiva) som jag har kommit i kontakt med levererar absolut tillräcklig nivå för att styra ut vilket slutsteg som helst. Men är cr80s ett försteg? Eller en apparat som egentligen är tänkt att kopplas till ett försteg men "råkar" ha en volymkontroll och några digitala ingångar?
/ B
Kalejdokom skrev:Det låter som att det här problemet skulle vara lätt fixat med en billig lineamp eller mixer som har både ställbar input gain och utsignal.
Svante skrev:Jag tycker det här är intressant ur ett standardiseringsperspektiv. Det verkar ju hyfsat standardiserat att slutsteg har samma spänningsförstärkning. Man kan förstå det för att man kan tänkas vilja ha olika slutsteg på till olika delar och att de ska vara utbytbara.
Men i takt med att slutstegen lämnar mer effekt behöver de också mer inspänning, vilket egentligen är onödigt. De skulle kunna ha en gain sådan att man får full uteffekt vid tex 2 V in. Då skulle inte Alexi få de här problemen.
Svante skrev:Kunde inte slutsteg med hög uteffekt åtminstone ha en inkopplingsbar gain som gör just det?
Alexi skrev:Jag är orolig att införandet av en separat enkel/billig apparat för att höja gain låt oss säga 3X för att nå Max 6Vrms. också skulle höja brus och annan dist. 3X plus den dist som denna gain höjare tillför?
Sedan hamnar man i problemet av dessa har digital volymkontroll, som sänker bitdjupet, så vill heller normalt inte spela med för låg volyminställning och inte heller ha en till apparat man ska fippla med beroende på låtens signalstyrka.
Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Och att inte skicka in en stark nog signal i slutsteget kallar du för....?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
O-optimering, kan man gissa.
Men jag är nyfiken på vad Alexi egentligen menar med suboptimering. Vad ordet betyder.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Men jag är nyfiken på vad Alexi egentligen menar med suboptimering. Vad ordet betyder.
Alexi skrev:Jag är orolig att införandet av en separat enkel/billig apparat för att höja gain låt oss säga 3X för att nå Max 6Vrms. också skulle höja brus och annan dist. 3X plus den dist som denna gain höjare tillför?
Alexi skrev:Optimalt för mig är så få apparater som möjligt och ett så användarvänligt gränssnitt som möjligt utan att behöva kompromissa med ljudet, eller något annat.
Alexi skrev:Till att börja med har Ingvar förstått/beskrivit mitt behov utmärkt.
Eftersom PRE25 nu vart uppe så många gånger i tråden, så ska jag förklara varför jag tycker det är ett riktigt dåligt försteg. Nu kommer en riktig brandfackla...
Jag känner inte till något försteg som har sämre användargränssnitt än PRE25.
1. Det är i princip omöjligt att se vilken volym den är inställd på, om man inte går fram och letar upp den pyttelilla skruven volymkontrollen är fäst med, då kan man få sig en mycket grov uppskattning om inställningen. Jag tycker all musik har en given volyminställning då de låter bäst, den här låter bäst på -16, den här på -19 osv. Jag vill inte behöva sitta och försöka finjustera detta i inledningen på varje låt och därmed sabba den avslappnade lyssningen.
2. Eftersom de flesta apparater jag växlar mellan är digitala, skulle jag behöva två fjärrkontroller och apparater för att byta ingångar, eller ha en sparat bra DAC för varje apparat och då är den sämre än vilken hemmabioreceiver som helst, med pre-out. Jag byter rätt ofta mellan olika källor från lyssningsplats och vill ha en tydlig indikation om vilken ingång som är kopplat till vad utan att behöva följa kabeln på baksidan.
Jag skulle kunna göra en jättelång lista på alla dess brister. Men ovanstående två räcker var och en för sig för att jag aldrig skulle ha en sådan i mitt hem.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 46 gäster