jeff_belowski skrev:Trevligt att gå i köptankar! Har ett par frågor till dig Tony, om det är ok:
Vad kommer det att finnas för färjor efter att danmarkslinijen läggs ner?
Hur mycket drygare är det att ta den vägen?
Den här frågan kanske redan avhandlats på faktiskt, men iaf:
Har du många HiFi-intresserade vänner i England som har vart och lyssnat på ditt
system? Vad tycker de och ungefär vilka produkter använder de själva? Är det rakt
igenom brittiskt för det mesta?
Klart det är OK med frågor. Vi är på ett diskussionsforum, så det är vad vi gör.

Linjen Harwich - Esbjerg med DFDS är den sista persontrafiksfärjan från Skandinavien - England. Så den är den sista. Som nu försvinner.
DFDS har dagliga lastbilsfärjor mellan Immingham och Göteborg, men jag vet inte om man får åka med på dem med vanlig bil. Med MC så kan man enligt uppgift dyka upp och köpa biljett på plats. Dock kan man inte vara säker på att ens få kojplats, då lastbilschaffisarna har företräde. Har inte provar själv dock.
Prismässigt så är det väldigt liten skillnad mellan att åka landvägen och ta färjan. Skillnaden är att du anländer utvilad till Esbjerg eller Harwich då nån annan har kört den biten. Hur drygt det är beror på hur tuff du är.
Jag har åkt London city - Falun på 22 timmar, landvägen. Det tog lite längre tid för att jag fick köra in en helt ny MC de första 100 milen. Hämtade ut hojen sprillans ny i London kl. 15 på fredagen, pa måndag morgon hade jag 100-milaservice inbokad på Affes MC i Falun. Då hade den gjort lite över 200 mil.

Drygt? Tja, lite. Mest för att det var en ny cykel och för att det tog ett par timmar efter jag stannat innan det perifera seendet slutade röra sig.
Har inte så många vänner här som ar lika HiFi-intresserade som mig, men de som är lite intresserade är mycket imponerade. En kompis i Holland, som är Linnfantast, sa när han hörde piP första gången: "Det där är inte möjligt! Det är naturlagsvidrigt!" Nu med Profundus P och delat system så säger han just ingenting längre. Det ligger så långt ifrån hans system (som kostar ungefär som en ny lyxklassMercedes) att han inte vill jämföra. Han har konsult-ritat ljudrum med rejält dyra Linnprodukter. Men han saknar ändå en oktav i basen och har inte samma öppna "spelfält" eller punktformiga ljud som här. Det intressanta är att konsulten har inte alls jobbat med dämpning, bara diffusorer i MDF. Undantaget heltäckningsmattan. Dock så har han sagt att ett par gånger i diverse konversationer att "Den dar högtalarkonstruktören måste verkligen veta vad han gör" om InoAudio. Efter sitt första besök här så Googlade han runt lite och hittade på Guru, som han läste på om. Och gillade verkligen iden om neutralitet.
En annan polare sa efter några öl att han aldrig hört nåt som spelat AC/DC så bra som hemma hos mig. Vet itne om det är bra eller dåligt...
Men de flesta som kommer på besök för att lyssna på lite bakgrundsmusik eller kolla på film de reagerar inte så mycket. Det är väl så det ska vara. Om jag inte sätter på nåt extremt, som gör nåt de aldrig hört förut. Typ Terje Isungset, eller nån film med otäcka ljudeffekter.
Men ofta så säger folk: "Du den där skivan var ju skitbra, kan man få en kopia". Och det får de. Synd bara att den sen inte är lika bra hemma hos dem...
Och spelar jag Roger Waters så ber de mig slå av surroundljudet. Som inte är på.

Vad det gäller vad folk har så är det nog en rätt så liknande spridning mellan märkena som i Sverige, fast det som är svenskt i Sverige är engelskt här. Vissa älskar brittisk HiFi, andra japanskt... Jag tror folk i gemen köper vad som är på rea just då, och om det råkar vara engelskt så är det en bonus för dem.
Dock så _tror_ jag att begagnatmarknaden här är billigare. Den är definitivt större. Jag gav £230 (2300 SEK) för min NAD 208 för runt åtta år sedan. Min Denon AVR-2808 gav jag lite mindre än så för (runt 2000 SEK, kommer inte ihåg exakt) för ungefär fyra år sedan. Den var "fabriksrenoverad" och kom med ett års garanti.