Årets Sweetspot i Jönköping

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Re: Sweetspot, Jönköping, 2014

Inläggav Callisto » 2014-04-27 11:56

Allmän reflektion: upplevde att det var mer hififorum.nu och Euphonia medlemmar än Faktisaner.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-27 12:44

Callisto skrev:Allmän reflektion: upplevde att det var mer hififorum.nu och Euphonia medlemmar än Faktisaner.

De gillar alltså inte sol *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-27 23:01

Callisto skrev:Allmän reflektion: upplevde att det var mer hififorum.nu och Euphonia medlemmar än Faktisaner.

Det känns naturligt med tanke på att dom ofta har en positivare inställning till mässor och kanske hifibranchen i övrigt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-04-27 23:40

Vinylcalle skrev:

Det känns naturligt med tanke på att dom ofta har en positivare inställning till mässor och kanske hifibranchen i övrigt.

MvH Carl

Du menar till ormolja.... :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2014-04-28 12:22

Inga bilder från denna mässa? Jag kunde inte gå i år, men av kommentarerna att döma missade jag kanske inte jättemycket? Tyckte att det lät rätt illa även förra året,förutom i några rum...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-28 13:01

Tog inga bilder förra året heller. Det var många vinylaltare i år. Ni som inte var där missade inte så mycket utom möjligen kontakt med andra profiler. De utställare som lät bra förra året gjorde det även i år, lägg till Tonkraft's rum som inte var där förra året. Själv saknar jag anläggningar av riktig klass, kalla dem high end eller vad ni vill men sådana som ger blodad tand... Medveten om att det är svårt att demo sådana i vilka rum som helst men ändå.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-04-28 13:29

RogerGustavsson skrev: Wilson-demon gjorde väl knappast någon köpsugen?

Ja o nej...
Det lät basfattigt men HEDER till engagerade killar som spelade gamla godingar mest hela tiden!
Högt engagemang och åhörarna fick välja musik.
Ja menar, det är ju musik man vill spela på sitt system, inte höra specialmässmusik
BRA!

Överlag MYCKET trevlig mässa med trevliga utställare!!
Tycker denna mässa är mycket bättre än Arken då det där är mer stress, trängsel och bök. Här kunde man i lugn o ro snacka med utställarna.

Holographic audio lät bäst, och Larsen håller ALLTID hög nivå på varje mässa.
No Frills Audio har en skön avslappnad stil, och grilling - kul. Det var dock lite vasst på stökig musik. Lite mer akustikfix hade inte varit fel.

Gillade även Akkelis rum där vi vick höra om deras nya märke Progressive Audio. Inget stack ut, det lät bara bra.

Plus till GoodMusik som snackade högtalarkonstruktion.

Hedersomnämnande till Amega som bjöd på BRA tryck o livekänsla - samt vågade spela högt. Lät inge vidare i början, klart bättre sent på lördagen. De skulle justera ännu mer på kvällen sa de. Ni som var där på söndagen, hur var det då?

Kul men utställare som ha tid att snacka och det syns att de flesta gillar vad de gör.
Är inte lika inspirerande på större mässor där det mest går ut på att A/tränga sig in...B/få sig en snabblyssning på musik man inte vill höra...C/känna pressen att lämna plats för andra som vill höra...
Här kunde man i lugn o ro bilda sig en uppfattning och som bonus NJUTA av musiken.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-28 14:24

sportbilsentusiasten skrev:

Ja o nej...
Det lät basfattigt men HEDER till engagerade killar som spelade gamla godingar mest hela tiden!
Ja menar, det är ju musik man vill spela på sitt system, inte höra specialmässmusik
BRA!

Tycker dock de högtalarna känns lite överkvalificerade för den uppgift de hade när jag var där.

sportbilsentusiasten skrev:Holographic audio lät bäst, och Larsen håller ALLTID hög nivå på varje mässa.
No Frills Audio har en skön avslappnad stil, och grilling - kul. Det var dock lite vasst på stökig musik.
.

Medhåll!

sportbilsentusiasten skrev:Gillade även Akkelis rum där vi vick höra om deras nya märke Progressive Audio. Inget stack ut, det lät bara bra.

Med tanke på prislappen hade jag inte väntat mig något annat men det lät snarast bättre hos Holographic Audio till långt mindre pengar.

sportbilsentusiasten skrev:Hedersomnämnande till Amega som bjöd på BRA tryck o livekänsla - samt vågade spela högt. Lät inge vidare i början, klart bättre sent på lördagen. De skulle justera ännu mer på kvällen sa de. Ni som var där på söndagen, hur var det då?

Högt var det när jag var där men annat tyckte jag lyste med sin frånvaro. För många är tryck o livekänsla från PA-liknande system det som gäller, så inte för mig som gillar musik utan PA.

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-04-28 18:59

RogerGustavsson skrev:
CH skrev:Hur lät det hos No Frills..?

Det spelades Led Zeppelin när jag var där. Lät "brötigt" och det ska det väl i princip göra med de gamla inspelningarna.

RogerGustavsson skrev:Det spelas alldeles för lite akustisk musik, speciellt av storskaligare slag.

Stora orkesterverk och även opera är sådant som jag själv gillar, och jag valde själv att lyssna på hela Mozarts Requiem för att rensa tankarna efter stängningsdags på lördagen.

Vi spelade dock en del Händel emellanåt, när personerna i rummet såg ut att tåla sånt, bland annat en duett ur Theodora, för sopran, kontratenor och stråkar. Även en bit ur en av Händels konserter för orgel och orkester spelades då och då. Men ofta tömmer man rummet på folk om man spelar klassiskt.

Om jag inte förväxlar dig med någon annan så var vi ensamma i rummet och samtalade kort också.
Nästa gång tycker jag gott att du kan fråga efter annan musik i ett sådant läge.
Det är skitsvårt att välja musik till en som inte säger vad han vill ha när han har chansen. :(
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-28 19:03

Callisto skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Du menar till ormolja.... :wink:

Även till det ja.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-04-28 19:33

Störstan nyheten var nog hos Akkelis, Progressive Audio slutsteget med kiselkarbid trissor, I was there :)

Sedan kan jag hålla med om att ljudmässigt var det varierande, när jag lyssnade på Halcro/Brinkmann/Vivid kombon så lät det som det var felfasat..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-28 19:46

Bernt skrev:Om jag inte förväxlar dig med någon annan så var vi ensamma i rummet och samtalade kort också.
Nästa gång tycker jag gott att du kan fråga efter annan musik i ett sådant läge.
Det är skitsvårt att välja musik till en som inte säger vad han vill ha när han har chansen. :(

Jo, vi samtalade lite kort. Var lite mera konventionell hifi hos er i år. Årena innan valde jag egen musik. Hade med mig sammanställningar på två CD som jag brukar men jag hade ingen större lust att plocka fram dem i år. Mozart's Requiem är i min smak. Ännu bättre tycker jag om Verdi's Requiem där brakar det loss ordentligt!

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-04-28 21:01

Ännu bättre tycker jag om Verdi's Requiem där brakar det loss ordentligt!
Stämmer det ja men den vill jag höra på riktigt stora hornhögtalare. Faure och Cherubinis båda är också fina på olika sätt tycker jag. Berlioz bör väl vara fullt drag på också, har inte riktigt koll på den.
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2014-04-30 10:12

sportbilsentusiasten skrev:

Ja o nej...
BRA!

Överlag MYCKET trevlig mässa med trevliga utställare!!
Tycker denna mässa är mycket bättre än Arken då det där är mer stress, trängsel och bök. Här kunde man i lugn o ro snacka med utställarna.

Holographic audio lät bäst, och Larsen håller ALLTID hög nivå på varje mässa.
No Frills Audio har en skön avslappnad stil, och grilling - kul. Det var dock lite vasst på stökig musik. Lite mer akustikfix hade inte varit fel.

Gillade även Akkelis rum där vi vick höra om deras nya märke Progressive Audio. Inget stack ut, det lät bara bra.

Plus till GoodMusik som snackade högtalarkonstruktion.

Hedersomnämnande till Amega som bjöd på BRA tryck o livekänsla - samt vågade spela högt. Lät inge vidare i början, klart bättre sent på lördagen. De skulle justera ännu mer på kvällen sa de. Ni som var där på söndagen, hur var det då?

Kul men utställare som ha tid att snacka och det syns att de flesta gillar vad de gör.
Är inte lika inspirerande på större mässor där det mest går ut på att A/tränga sig in...B/få sig en snabblyssning på musik man inte vill höra...C/känna pressen att lämna plats för andra som vill höra...
Här kunde man i lugn o ro bilda sig en uppfattning och som bonus NJUTA av musiken.

Tack för de fina orden om vårt rum. Välkomna tillbaka nästa år!
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-05-02 21:17

nyfiken på bildtråden/länken som liksom försvann, men härligt med klassiska örhängen typ Mozart, Händel, osv. som funkar
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-04-02 14:32

Jaha, då är det snart dags igen.......

Jag kommer, vem mer?

Kommer det någon från Göteborg till Sweetspot?
(Har en liten grej som behöver åka snålskjuts....)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-02 20:28

Är det dessa datum?
På Jönköpings Hotell och konferens lördag d. 25 april kl. 10.00 - 18.00 och söndag d. 26. april 10.00 - 16.00.

Samma plats som förra året?

Jag ska GIVETVIS DIT!
En av de trevligaste mässorna på året :!:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-04-02 20:32

Japp! Du är rätt ute!

Varför finns inte LTS med i Jönköping som utställare??
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2015-04-18 16:55

VARNING !

Eftersom risken är stor att det även i år kommer att förkomma både dyra och tjocka kablar vill jag varna Er redan NU.
Det är även samma rum som förra året och vissa av utställarna kommer att få det lite besvärligt med ljudet.
Om Du tillhör Du den känsliga skaran som har svårt för dyra kablar och som har lätt för att gnälla över dålig akustik
vill jag därför rekommendera en annan aktivitet denna helg än att besöka vårens coola event i Jönköping :D
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-04-18 20:25

Maccis skrev:Japp! Du är rätt ute!

Varför finns inte LTS med i Jönköping som utställare??

Det kommer Det kommer att Rockas spacelab, inte bara låten.

Lättar på förlåten

Bild

http://www.jmini.se/nyheter/31818/celebert-besok-fran-nasa
Shatterer of words

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-18 21:51

Vovven skrev:VARNING !

Eftersom risken är stor att det även i år kommer att förkomma både dyra och tjocka kablar vill jag varna Er redan NU.
Det är även samma rum som förra året och vissa av utställarna kommer att få det lite besvärligt med ljudet.
Om Du tillhör Du den känsliga skaran som har svårt för dyra kablar och som har lätt för att gnälla över dålig akustik
vill jag därför rekommendera en annan aktivitet denna helg än att besöka vårens coola event i Jönköping :D

Det är ett elände det där. "Finrummet" har ingen lyckats bemästra än. De som kan brukar få till det i smårummen i längorna. Larsen och HA och kanske någon ytterligare. Ändå tycker jag mässan är trevlig, inte minst för satsningen på skivförsäljning, men nu är jag varnad, så det kanske blir till att avstå i år då.

Feta och dyra kablar låter oftast inte sämre än tunna och billiga, så det stör mig inte så mycket.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-04-20 00:52

Vovven skrev:VARNING !

Bra då kommer jag på Sweetspot mässan i Stockholm istället
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi