steveo1234 skrev:Betyder detta att en högtalare med CD fungerar bättre i ett "dåligt" rum än en högtalare utan?
Kan man då fortsatta tankegångarna att ett "bra" rum gagnar en högtalare utan CD? Eller är det att ta i lite väl hårt?
Hejsan!
Är alltid lite motståndare till att ge mig in i något som handlar om bättre eller sämre. Något sådant skevar lätt och disten kommer snart bli plågsam och döljer alla detaljer och nyanser.
Finns inga givna svar. Men i frågan finns ju ändå nog en viss insikt. Slutresultatet beror ju på rum/högtalare. Och inte på rummet eller högtalaren om vi hårddrar det.
Men om en högtalare har hög riktning/direktivitet inom en visst frekvensområde så behöver du normalt sett tänka mindre på konsekvenserna av reflexerna. Åtminstone åt sidorna och mot taket.
Medan en del vill göra något åt de tidiga reflexerna när de har tradionella högtalare. Har lyssnat i mycket väl dämpade rum och det kan låta riktigt grymt men min lilla erfarenhet säger att man måste upp lite i volym. Då slår en sådan anläggning möjligtvis min.
Sedan finns andra typer där filosofin är att sprida reflexerna i rummet.
Men läser man min tillverkares (ML) råd så rekommenderar de diffusion före absortion bakom högtalarna. Jag håller med om detta råd. Något i alla fall. Något större realism.
Så hela området är fullt av frågeställningar och egna val om hur man vill ha det. Men jag vill ha ett ljud som är dynamiskt, med exakta placeringar, varje ljuds egenkaraktär skall skildras väl och med muskler.
Men man måste också påpeka att en högtalare kan ha inbyggda svagheter. Mina anser jag för lätta. De får svårare vid höga volymer att leverera bra topp. Så jag har stegvis påfört dem mera vikt. Nu provat med ännu mera vikt. Var och beställde en toppsten i svart granit. Enligt en helt subjektiv värdering så blir det lite mjukare i toppen och ännu mera transparant. Absolut inte sämre.