Nanomos, toppar för 300:- kompletta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Nanomos, toppar för 300:- kompletta

Inläggav Bongo » 2014-04-28 13:10

Hej nygamla forat!

I den här tråden tänkte jag lägga upp lite bilder och skriverier om mitt miniprojekt så här lagom till våren. Det är så att jag alltid har tänkt att det ska finnas en stereo i vår lilla båt (en Ryds Hajen Hardtop), men tidigare år har inte andan fallit på, men nu är det dags att åtgärda detta.

Projektet har ingen budget överhuvudtaget varför jag kommer att använda gamla hyllvärmare i så lång utsträckning som möjligt och där det behöver köpas nytt kommer jag endast att leta bland det absolut billigaste på marknaden. Dock har jag höga ambitioner och vill nå åtminstone någon form av välljud på ganska så potent volym då motorn kan brumma ganska mycket när man drar på.

Båten har ett tolvvoltssystem, så det är självklart att köra på billjudsprylar rakt igenom när det gäller signalkälla och förstärkare. I högtalarväg kommer jag att bygga ett delat system som inte nödvändigtvis jämt behöver vara i båten. Det blir alltså inga fasta installationer utan sakerna ska bara gå att förankra för att inte åka runt i båten men även gå att ta bort om man vill.

Som första bild och som bevis på att det ska bli något av allt kommer här en bild på en skiva 22mm golvspån styckad i 12 bitar i tre olika dimensioner.

IMG_0133.JPG
IMG_0133.JPG (85.73 KiB) Visad 1361 gånger
Senast redigerad av Bongo 2014-05-18 21:43, redigerad totalt 1 gång.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bongo

Re: Nanomos, ett delat nanobudgetsystem

Inläggav Bongo » 2014-04-28 14:37

typ tio minuter senare så har följande hänt:

lada1.jpg
lada1.jpg (91.18 KiB) Visad 1332 gånger

Mycket lim ska det vara.

Tio minuter till:
lador.jpg
lador.jpg (118.97 KiB) Visad 1332 gånger

Två stycken öppna lådor, nu saknas gavlarna (eller baffeln och baksidan blir det som inte är monterat). Men innan dess måste
terminal och element införskaffas. Dämpning finns redan i form av bättre begagnad stenull.

Kan tillägga att högtalare i detta formatet som byggs i 22mm spån blir extremt stumma. Är nästan som att knacka på solitt trä när man trycker på gavlarna. Någon stagning behövs nog inte :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-04-29 10:42

Nu till några av frågeställningarna i detta lilla projekt.

Huvudmålet är ju som sagt att uppnå ett drägligt ljud för nästan inga pengar alls. Signalkälla och förstärkeri har jag som tur är redan löst då jag har en gammal pioneerbilradio liggande med hyfsat mycket inställningsmöjligheter i form av eq, hp och lp-filter. Denna kommer att agera försteg och signalkälla. Det finns både usb, aux, cd och radio på den så det bör täcka in de vanligast förekommande medierna.

Som effektsteg kommer jag använda ett bättre begagnat fyrkanaligt panasonicsteg. Detta kommer att köras som 2+1, dvs två av kanalerna blir bryggkopplade till basdelen av systemet. Eventuellt kommer detta ändras om det är så att det inte räcker med en basmodul, men till en början blir det så. Effektmässigt borde det räcka till, tror den lämnar 50 watt per kanal åtminstone.

Det roliga i projektet blir högtalarna, för här finns nämligen ingenting. I tidigare inlägg finns lite bilder på det som kommer att bli topparna. Jag har begränsat elementstorleken till maximalt 5,25 tum eftersom lådorna inte får bli för stora. Det blir slutna lådor som förmodligen blir fullstoppade med dämpning, men det får provlyssningar avgöra senare. Det som först måste bestämmas är vilka element som ska ingå, och här har jag sonderat marknaden och försökt hitta den absolut billigaste lösningen. Som det ser ut nu så är Biltemas 5,25" koaxialer på första plats för den hysteriska summan 169:- paret. Jag har försökt hitta någon tvåvägslösning på bland annat hifikit som kan matcha någorlunda i pris men det går helt enkelt inte att hitta något billigare (från seriösa butiker). Det enda som kommer i närheten är Julas motsvarighet av märket Marquant, men då har jag bättre erfarenhet av biltemas ljudprylar.
En ide jag har är att modifiera dessa koaxialer något genom att försöka stoppa in ett delningsfilter någonstans i signalvägen. Om jag minns rätt så är dessa billiga högtalarna helt odelade. Bas/mellanregistret spelar fullrange och diskanten är en piezodiskant som inte behöver något delningsfilter. Men min tanke är att det skulle kanske kunna bli bättre om man faktiskt delade upp signalen mellan elementen, eller alternativt delade dessa koaxialer som om de vore endast bas/mellan och sedan införskaffade ett par separata diskanter då just piezodiskanter brukar kunna vara ganska usla. Delningsfilterkomponenter är ju ganska billiga plus att jag har lite sådant liggande här också. Är det någon som har andra förslag på jättebilliga högtalare så hojta till, annars lutar det åt biltemas variant. Topparna kommer för övrigt att delas någonstans mellan 80 och 140 Hz med största sannolikhet, så någon basprestanda behövs inte.

Basmoduleriet kommer i ett senare inlägg.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-04-29 14:49

Dagens konsumentupplysning:
Bara för att det är ett tvåvägssystem så är det inte per automatik bra. Har provspelat det tvåvägskit som sitter
originalmonterat i en Skoda fabia av 2004 års modell. Det är en liten diskant, typ halvtum och basar på 6 tum med plastkorg.
skoda.jpg
skoda.jpg (62.9 KiB) Visad 1178 gånger

Ljudet är....låt oss säga, skramligt... det kanske är den bästa beskrivningen. Diskanten väser litegrann, jag misstänker att den är högt delad då filtret är av första ordningen (en konding parallellt över plus och minus) och den inte ser ut att vilja spela låga frekvenser alls.

Priset på dom ingående komponenterna kan knappast ligga över hundralappen totalt med tanke på hur det ser ut. Enklast möjliga
rakt igenom. Sådana här test får mig att tveka när det gäller lågprisprylar, men min erfarenhet säger mig att det man kan köpa på
eftermarknaden oftast är många gånger bättre än det som man kan hitta originalmonterat i diverse prylar, såsom tv-apparater, bilar osv.

Jaja, vi får se hur detta slutar. Undrar hur billigt man kan komma undan när det gäller hyfsade mätmikrofoner...

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-05-02 06:52

Nya prylar har landat! (Eller en ny pryl rättare sagt). Till en början får vi se hur väl en basmodul bär upp musiken. Eventuellt får det senare bli förstärkning av en till.
Här kommer lite bilder, gissa priset!

image.jpg
image.jpg (65.82 KiB) Visad 1073 gånger

image.jpg
image.jpg (56.86 KiB) Visad 1073 gånger

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-05-02 10:22

200 spänn!
Ser fram emot hur stor (eller liten) totalsumman blir för ditt projekt.
Gillar price/performance byggen. :D
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-05-05 09:56

data_foggen skrev:200 spänn!
Ser fram emot hur stor (eller liten) totalsumman blir för ditt projekt.
Gillar price/performance byggen. :D
//H

Det är inte så långt ifrån faktiskt. Denna Marquant 10"-bas går loss på den enorma summan av 249:-, men har väl ändå hyfsade paramterar måste jag säga:

Fs 30 Hz
Vas 62 l
Qts 0,489

Instruktionen rekommenderar en sluten låda mellan 18 och 30 liter, vilket nog verkar vettigt till denna basen, med EQ såklart. Dock måste lite mått tas för att se vad som får plats. Optimering av låda i WinISD säger att den rätta storleken för ett Q på 0,7 blir 50 liter, så om man gör en något mindre låda och stoppar full med fluff så borde man väl kunna nå dit...för om jag minns rätt så ökar dämpning av en sluten låda den av elementet upplevda volymen.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-05-18 21:42

Nu är topparna färdigsnickrade och provlyssnade (dock så är finishen inte påbörjad). Med utgångspunkt från den enorma kostnaden för dessa, faktiskt kompletta, högtalare så var förväntningarna extremt låga. Totalkostnaden för dessa underverk landar någonstans runt 300:- beroende på om man räknar att det går åt en hel golvspånskiva eller om man bara räknar den mängd som faktiskt gick åt (det blev en del över).
Så ett par sprillans nya högtalare för 300:- kan väl inte va nåt? Eller kan det det? Det får vi se när jag har införskaffat en mätmikrofon, men just nu kan jag bara säga hur det låter, och det låter faktiskt över förväntan. Det är ju ingen vidare bas att tala om från dessa 5,25" element i slutna lådor om sisådär 3-4 liter halvfulla med isolering, men från midbasen och uppåt så låter det inte så tokigt. Det finns ganska grava frekvensdippar, men stereobilden är faktiskt riktigt bra. Det är inga problem att peka ut var musikerna sitter, och allvarliga problem med detta har jag stött på i mången högtalare för åtminstone det tiodubbla och även i vissa fall ännu dyrare konstruktioner.
Ett minus, som man kanske får räkna med i denna prisklassen är att det distar relativt kraftigt i diskanten när man drar på lite, men det kan gå att ordna med lite filter på baselementet om det nu är det som spökar. Men som summering så är det helt klart redan lyssningsbart med ett flertal oväntade kvaliteer. Ska bli spännande att se vad som händer när basen blir klar och när den tilltänkta källan kopplas in som har betydligt mer EQ-möjligheter än min gamla hemmabioreceiver.

Så med lite mätningar och lite hokus pokus med filter i både den analoga och digitala domänen så skulle detta kunna bli ganska bra. :)

Återgå till DIY-forum