StefanA bygger MP3-högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Re: StefanA bygger MP3-högtalare

Inläggav StefanA » 2014-05-02 22:33

Nu är den monterad. Det enda jag ska göra nu är att måla skruvarna på baksidan svarta och sätta dit en volymratt.
Här kommer några bilder. Blixten gör att den dåliga lacken ej syns! :)

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-05-02 23:21

Snyggt!! Hur låter det då? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-05-03 08:49

Fin fint ! :)

Hoppas att ljudet är till belåtenhet ! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-03 09:22

Snygg!

Låter den bra?
Du kom väl ihåg att lägga in en liten tuss högtalarludd?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2014-05-03 09:58

Vilket fantastiskt litet bygge! Riktigt coolt! :-)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-05-04 21:08

Roligt att ni gillar hur den ser ut! :)

Jag la in lite Gullfiber i lådan innan jag skruvade fast elementen.

Jag har varit borta hela helgen och högtalaren fick stanna hemma, så jag har inte hunnit lyssna så mycket på den än.

Men jag tycker att den låter riktigt bra. Den är ju så klart basfattig, men jag har ju en ljudutgång, så det går ju koppla till en liten sub om man vill! :wink:

Men Usb-utgången som jag har satt på baksidan var ju framförallt för att kunna sätta i en Bluetooth-dongel men det fungerar inte bra. Jag får in jättemycket störningar! Om jag istället driver dongeln på nät-adapter får jag inga störningar.

Nästa problem är desto märkligare: Jag får ut ca 1,5v ur batteriet när jag slår på strömbrytaren (Ska vara 12v). Om jag då sätter i laddaren så startar grejerna direkt och sen drar jag ur den då har jag 12v och kan sen spela på batteriet. Men direkt jag slår från strömbrytaren och sen till så har jag 1,5v igen.
Jag måste alltså starta den med laddaren och sen kan jag spela hur länge som helst.

Vad kan problemet vara??? :?

Strömbrytaren är samma som satt i batteriet original, enda skillnaden är att jag satte den på + och från början satt den på jord.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-05-04 23:47

Efter lite felsökning så har jag kommit fram till att problemet är att batteriet inte orkar starta både förstärkaren och Usb-adaptern samtidigt.
Så nu har jag kopplat ur Usbn och då går det bra.

Men det borde väl gå sätta in en lagom stor konding som hjälper till vid uppstarten?

Nån som vet hur stor en sån skulle tänkas vara?

Och angående störningarna så förstår jag ju att dom beror på att signalkablarna går precis bredvid Usb-adaptern. Signalkablarna har jag använt mig av vanlig lamp-sladd. 0,75mm tror jag det är.
Finns det nått enkelt sätt att skärma av adaptern? Typ aluminiumfolie eller bly eller nått annat? :roll:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-04 23:54

StefanA skrev:Efter lite felsökning så har jag kommit fram till att problemet är att batteriet inte orkar starta både förstärkaren och Usb-adaptern samtidigt.
Så nu har jag kopplat ur Usbn och då går det bra.

Men det borde väl gå sätta in en lagom stor konding som hjälper till vid uppstarten?

Nån som vet hur stor en sån skulle tänkas vara?

Enklast är nog att testa sig fram ...

Och angående störningarna så förstår jag ju att dom beror på att signalkablarna går precis bredvid Usb-adaptern. Signalkablarna har jag använt mig av vanlig lamp-sladd. 0,75mm tror jag det är.
Finns det nått enkelt sätt att skärma av adaptern? Typ aluminiumfolie eller bly eller nått annat? :roll:

En del störningar är rätt tungt att skärma av. Järnplåt är bra för magnetiskt kopplade störningar.
Att öka avståndet är nog det mest effektiva om det går att göra. Och det är verksamt mot alla slags störningar, både kapacitivt och induktivt kopplade.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-05-07 01:21

Då var ett problem löst! :)
Jag hittade en gammal förstärkare som jag plockade en konding från. Jag tog den största som passade i högtalaren fysiskt sett. Det blev en på 2200µF och det fungerar utmärkt! Nu startar förstärkare och Usb-adapter utan problem!

Störningarna har jag inte lyckats få bort, men det verkar som att störningarna beror på strömförsörjningen till Usb-adaptern. För om jag kör samma adapter på ett vanligt bilbatteri så får jag inga störningar.
Jag har även provat att flytta ut adaptern från högtalaren men så länge jag tar strömmen från högtalarbatteriet så kommer störningarna.

Så vad ska jag göra? Prova en annan adapter? Eller en annan Bluetooth-dongel? Andra förslag?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-05-07 10:58

Feritkärna ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

euf0ria

Inläggav euf0ria » 2014-05-09 14:14

Hej,

Här kommer lösningen på ditt problem med störningar när du kör usbadapter och blåtand.

-Ampen och usbadaptern får ström från samma källa/batteri
-Ljud/signalkabel finns ansluten mellan blåtandsmottagare och amp

Du har alltså en perfekt jordloop och dessa surrar/hummar ganska bra så jag förstår din frustration helt!

Lösningen är dock enkel, köp en billig "ground loop isolator" / "noise filter" och koppla in denna på signalen mellan blåtandsmodulen och ingången på ampen. Om du vill köra DIY så är det två små 1:1 transformatorer som krävs, en för vänster och en för höger. Vad denna gör är att den låter ACsignalen, altså ljudsignalen, att passera genom trafons första spole, andra spolen återskapas acströmmen via magnetfältet i trafon och din jordloop som är DC kommer inte att gå genom tarfon och är som bortblåst.

Jag har själv knåpat ihop en som dessutom agerar mono summerare till mitt senaste bärbara bygge. Det enda jag kan märka i mitt system om jag jämför kabel vs. BT-anslutet är att BTmottagaren ger rätt så kass ljudkvalité men jag kan inte påstå att jag har några som helst störningar.

Samma problem får du även om du lirar musik från en mobil via kabel och att du laddar den samtidigt från ett uttag som du satt på stereon, störigt men logiskt;)

Grymt bygge du gjort och jag är imponerad av dina kunskaper med kolfiber!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-05-13 02:37

Tack för tipsen! :)

Jag har provat en ferritkärna, men det gav inget resultat.

Men det låter som att euf0ria har lösningen på mitt problem. :)

Jag ska beställa en jordisolator. Problemet är att utrymmet i högtalaren är väldigt begränsat! Men den går ju så klart att ha utanför också, men det skulle vara bra om den gick att klämma in i högtalaren.

Jag håller med dig om att ljudkvalitén är högre när man kör kabelanslutet, men det är ganska skönt att ha möjligheten att köra den trådlöst också.[/size][/size]

euf0ria

Inläggav euf0ria » 2014-05-14 08:49

Platsbristen förstår jag och det bästa vore nog om du plockade isär jordisolatorn och lödde kablarna direkt på transformatorerna...dom är stora som en sockerbit eller två och utan att sitta på rad på ett kretskort så kanske du kan knö in dom där dom får plats helt enkelt.

Föregående

Återgå till DIY-forum