Dämpning piP - pest eller kolera?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tony

Re: Dämpning piP - pest eller kolera?

Inläggav Tony » 2014-04-30 09:49

Jag tror skillnaden inte blir nämnvärd. Så här är min förståelse (som man ju måste börja alla inlägg med här på Faktiskt ;-) )...
Tre tankar, i prioriteringsordning:
  • piP är konstruerade att stå 50 cm över golv för att hantera (bl.a. men framförallt ) golvreflexen på ett så optimalt sätt som möjligt. Din längd spelar ingen roll i det fallet. Lika lite som sitthöjden i din soffa (eller min, eller nån annans).
  • Spridningen av ljudbilden är skapligt homogen inom en ovanligt stor sfär för de högtalarna. Så lite höjdskillnad gör varken till eller från jämfört med alla andra, mycket större, faktorer när det kommer till ljudbildsbildande.
  • Du är van att höra saker lite mer uppifrån jämfört med en kortare person, så det blir "naturtroget" för dig på det viset ändå.
Men varför inte prova att sitta upprätt i soffan och lyssna och sen sjunka ner en 20 cm eller så och se om du märker nån skillnad?
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-30 10:52

Ja det skadar väl inte att vara extra tydligt.

Höjden på piP över golv bör inte ändras beroende på lyssnarens längd.

Hur stor skillnad det är att sitta 10-20cm högre eller lägre i soffan beror på. Om den kortare personen får soffkanten bakom öronen och inte den längre får det så kan det bli stor skillnad. Generellt så tror jag dock att skillnaden är liten om man bara pratar om direktljudet.
Lättast är som sagt att testa själv.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-04-30 10:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-30 10:54

20cm är ju jätte mycket ! hör man lätt skillnad på, tycker jag...

jag är 200cm lång och med ganska "korrekt" fördelning mellan ben och rygg, så för mig är problemet något som faktiskt existerar i många fall...
Jag tycker att skillnaden är klart hörbar i alla anläggningar jag lyssnat på, om jag varierar mellan att sitta som en stolpe eller sjunka ner i soffan så är det stor skillnad (i båda fallen med en soffrygg/ kuddar bakom huvudet)
Men det ena låter inte nödvändigtvis mer "rätt" än det andra, bara på olika vis.
så frågan är om inte det är en skillnad som får och "ska" finnas som en fungtion av att man befinner sig på olika platser i rummet och får reklektionerna mot öronen på olika vis.

Så tänker jag ;)

Men sedan finns det fall där det har låtit klart bättre, och inte bara annorlunda, när jag suttit mer rakt eller mer ihoppsjunket, varierar med rum och lyssningsavstånd.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-04-30 11:07

DVD-ai skrev:20cm är ju jätte mycket ! hör man lätt skillnad på, tycker jag...

jag är 200cm lång och med ganska "korrekt" fördelning mellan ben och rygg, så för mig är problemet något som faktiskt existerar i många fall...
Jag tycker att skillnaden är klart hörbar i alla anläggningar jag lyssnat på, om jag varierar mellan att sitta som en stolpe eller sjunka ner i soffan så är det stor skillnad (i båda fallen med en soffrygg/ kuddar bakom huvudet)
Men det ena låter inte nödvändigtvis mer "rätt" än det andra, bara på olika vis.
så frågan är om inte det är en skillnad som får och "ska" finnas som en fungtion av att man befinner sig på olika platser i rummet och får reklektionerna mot öronen på olika vis.

Så tänker jag ;)

Men sedan finns det fall där det har låtit klart bättre, och inte bara annorlunda, när jag suttit mer rakt eller mer ihoppsjunket, varierar med rum och lyssningsavstånd.

Och om vi då ser på det med frågeställningen i åtanke: Skulle du flytta upp eller ned högtalarna 30 cm för att du kan detektera en liten skillnad (ja, jag vill nog inte kalla den stor i sammanhanget, bara för att den är detekterbar när du fokuserar på det)? Eller mer direkt: HAR du flyttat upp dina högtalare 30 cm i ditt lysningsrum? Om det nu gör en så stor skillnad. :P

EDIT: Tankevurpa, det ska väl snarare vara 15 cm, inte 30 om hälften av den "extra" längden sitter i benen. :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-30 11:51

Nu är det ju skillnad på att flytta högtalaren och att flytta på dig själv ;)

Jag talade om att flytta mig själv i höjdled och ja det är en skillnad som jag hör utan att koncentrera mig. :)

Om jag dessutom rör mig från över till framför soffryggen när jag gör detta så blir skillnaden riktigt markant !

Att flytta högtalarna "för högt" (oavsett om du "följer med upp" eller inte) tycker jag brukar resultera i ett urlakat undra mellanregister/ övre midbas, och det hörs oftast utan några problem, men har varit med om att det inte har stört.
Och 15cm kan vara för lita för att det ska störa, men kan cokså vara tillräckligt, beror på rummet i övrigt och antagligen saker som hårdhet i tak och väggar osv...
Alltså hur lidande det blir av den felaktiga placeringen. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-30 12:27

AndreasArvidsson skrev:Ja det skadar väl inte att vara extra tydligt.

Höjden på piP över golv bör inte ändras beroende på lyssnarens längd.

Det där är en bra och viktig synpunkt. Även om alla bör kan frångås om det finns tillräckligt bra
skäl att göra det. ;)

Men som du skriver så är högtalarens skäl att vara på rätt höjd (ca 50 cm upp) inte att den skallxstation.
relatera rätt till lyssnaren (för det gör den inom ett mycket stort höjdintervall för lyssnaren),
utan skälet är att högtalaren skall befinna sig på rätt avstånd från sina närmaste angränsnings-
ytor. Alltså golv och högtalarvägg.

Ökar man höjden bara så lite som 5 eller 10 cm så blir återgivningen ohjälpligt försämrad. Gör
det inte! Då är det mycket bättre att för de speciella fall då de inte kan stå 50 cm över golvet,
lyfta dem ordentligt.

Exempel på sådana fall kan vara då man sitter mycket nära dem vid ett skrivbord som står mot
en vägg, t ex för att det är en datorlyssning, kanske en mixstation. Då behöver de ju lyftas
markant. Någon dm över bordsytan kan vara lagom

Ett annat exempel på ett sådant fall är då barn skall hindras från att pilla sönder högtalarna. Då
kan man ställa dem rejält högt, t ex i en bokhylla. Då är det ofta en bra ide att prova att ställa
dem uppåner.

AndreasArvidsson skrev:Hur stor skillnad det är att sitta 10-20cm högre eller lägre i soffan beror på. Om den kortare personen får soffkanten bakom öronen och inte den längre får det så kan det bli stor skillnad. Generellt så tror jag dock att skillnaden är liten om man bara pratar om direktljudet.

Absolut, men det där är skillnader som inte har med relationen mellan högtalare och lyssnare att
göra, bara mellan lyssnare och sittmöbel ;) Det vill säga det är "naturliga skillnader", sådana som
hade funnits även om personen lyssnat på livemusik. Skillnader som skall vara där, även om den
som lyssnar ändå kan ha preferenser som lutar åt det ena eller andra hållet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-04-30 12:29

DVD-ai skrev:Nu är det ju skillnad på att flytta högtalaren och att flytta på dig själv ;)

Jag talade om att flytta mig själv i höjdled och ja det är en skillnad som jag hör utan att koncentrera mig. :)

Om jag dessutom rör mig från över till framför soffryggen när jag gör detta så blir skillnaden riktigt markant !

Att flytta högtalarna "för högt" (oavsett om du "följer med upp" eller inte) tycker jag brukar resultera i ett urlakat undra mellanregister/ övre midbas, och det hörs oftast utan några problem, men har varit med om att det inte har stört.
Och 15cm kan vara för lita för att det ska störa, men kan cokså vara tillräckligt, beror på rummet i övrigt och antagligen saker som hårdhet i tak och väggar osv...
Alltså hur lidande det blir av den felaktiga placeringen. :)

Att 15 cm är för lite det har du hört rätt ofta va? Sorry, kunde inte stoppa rösterna! :mrgreen:

Jag tror vi är väldigt överens i frågan angående lyssningshöjden: Flytta inte upp högtalarna, men det kan låta lite annorlunda i höjdled på lysningsplats. Mestadels på grund av rumspåverkan (reflexer och resonanser).
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-30 12:36

IngOehman skrev:
AndreasArvidsson skrev:Hur stor skillnad det är att sitta 10-20cm högre eller lägre i soffan beror på. Om den kortare personen får soffkanten bakom öronen och inte den längre får det så kan det bli stor skillnad. Generellt så tror jag dock att skillnaden är liten om man bara pratar om direktljudet.

Absolut, men det där är skillnader som inte har med relationen mellan högtalare och lyssnare att
göra, bara mellan lyssnare och sittmöbel ;) Det vill säga det är "naturliga skillnader", sådana som
hade funnits även om personen lyssnat på livemusik. Skillnader som skall vara där, även om den
som lyssnar ändå kan ha preferenser som lutar åt det ena eller andra hållet.

Vh, iö

Jag håller helt med. Direktljudets påverkan är liten och påverkan av lyssnaren relativt omgivningen har inte med högtalaren att göra så allt är som det skall.

Användarvisningsbild
Revoxarn

Inläggav Revoxarn » 2014-04-30 12:46

Det behövs inte, jag är nöjd jag får väl lägga en kudde under röven på dom som är kortare.
Att blanda Whisky med Cola, är lika rätt som att köra grovsopor i en Maserati.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-04-30 12:48

Revoxarn skrev:Det behövs inte, jag är nöjd jag får väl lägga en kudde under röven på dom som är kortare.

Eller så får de sitta i ditt knä? :wink:
__
/ony

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-05 01:52

Lyfter upp denna tråd igen! Och titeln är ju faktiskt dämpning piP......inte höjd.
Jag har gjort iordning ett litet rum (ca 15 kvadrat) som sonen hade som sovrum när han fortfarande bodde hemma.
Jag märkte redan då att det var bra akustik i rummet, hans lilla 2.1 vid datorn lät riktigt bra o fyllde hela rummet.

Nu har jag ställt in mina piPs där, på var sida om det enda fönstret med ca 2,2 meters avstånd mellan dem.
Väntar på "profilskum" som jag nyligen beställt och använder tills vidare 5 centimeters vanligt skumgummi från
en gammal madrass.

Nu till själva problemet? Det låter skitbra :) men basen är alldeles för stark utan att vrida ner den med tonkontrollen
På min Sansui AU-555A. Den driver piParna utan problem annars, volympotten bara på kl 10 ungefär. Tänkte först att det
Var något fel på förstärkaren så jag skiftade till en gammal Kenwood, men "problemet" bestod. Testade oxå att ställa ett
Par System Audio Saxo1 på piP-stativen och även dom pyttarna spelade helt otrolig bas.

Egentligen klagar jag inte, det låter bra. Men jag undrar om jag behöver dämpa mer? Och därmed kanske få än bättre ljud totalt sett. Någon skrev tidigare i tråden nått om att första reflexen går en eller ett par meter ut i rummet. Hur funkar det? Jag lyssnar nu på ca 2,5 meters avstånd.

Jag gillar bas, det är inte det som är problemet. Min undran är alltså om mer dämp behövs ibland/ vissa rum. Jag har för mig att IÖ skrivit att 5 cm är lagom till piP. Jag är medveten om att en gammal madrass inte är optimal för ändamålet, och testade med stora mjuka kuddar utöver skumgummit, men skillnaden var obetydlig och inte till det bättre tyckte jag.

Får väl ge upp rummet om det inte går att få till 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-05 04:15

Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur den som påstår att "första reflexen går en eller
ett par meter ut i rummet" förklarar detta. Det är en rätt så uppseendeväckande kommentar, kan
jag tycka.

Vad händer med det reflekterade ljudet efter de där metrarna, stendör det, eller? I så fall varför?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-05 06:29

Ja, nu var det ju inte ett tvärsäkert påstående utan en fundering han hade.
Min fundering är ifall de andra registren kan vara lidande när basen som i mitt fall är ovanligt stark?
Jag tycker ju att det låter väldigt bra. Men det kanske kan bli ännu bättre?
Har någon upplevt nått liknande?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-05-05 07:13

Så här skrev bakerman22:
bakerman22 skrev:Förstareflexen är väl en meter eller två ut i rummet beroende på lyssningsavstånd...?

Skulle tro att han syftar på var i golvet det studsar, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-05 07:39

Almen skrev:Så här skrev bakerman22:
bakerman22 skrev:Förstareflexen är väl en meter eller två ut i rummet beroende på lyssningsavstånd...?

Skulle tro att han syftar på var i golvet det studsar, eller?

Ja, så är det nog

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-05 09:09

IngOehman skrev:Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur den som påstår att "första reflexen går en eller
ett par meter ut i rummet" förklarar detta. Det är en rätt så uppseendeväckande kommentar, kan
jag tycka.

Vad händer med det reflekterade ljudet efter de där metrarna, stendör det, eller? I så fall varför?

Vh, iö

Jag tolkade det som att han syftade på var i förhållande till högtalarvägg som första reflex träffade ytor.

För de som inte är lika insatta som Ingvar i detta så kan kan jag för saken skull tillägga att avståndet beror på hur både högtalare och lyssnare placeras i förhållande till rummets begränsningsytor. Det finns mao inget standardavstånd eller tumregel att ta till utan det beror på omständigheterna.
Om man räknar på det så är det nog tämligen förvånande för många(det var det iaf för mig) hur långt längs sidoväggarna man ibland måste dämpa för att helt få bort första reflexen som når lyssningsplats.
Studs i golv kan man enkelt lösa med ett strategiskt placerat bord eller något annat som står lagom i vägen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-05 10:23

gflar skrev:Lyfter upp denna tråd igen! Och titeln är ju faktiskt dämpning piP......inte höjd.
Jag har gjort iordning ett litet rum (ca 15 kvadrat) som sonen hade som sovrum när han fortfarande bodde hemma.
Jag märkte redan då att det var bra akustik i rummet, hans lilla 2.1 vid datorn lät riktigt bra o fyllde hela rummet.

Nu har jag ställt in mina piPs där, på var sida om det enda fönstret med ca 2,2 meters avstånd mellan dem.
Väntar på "profilskum" som jag nyligen beställt och använder tills vidare 5 centimeters vanligt skumgummi från
en gammal madrass.

Nu till själva problemet? Det låter skitbra :) men basen är alldeles för stark utan att vrida ner den med tonkontrollen
På min Sansui AU-555A. Den driver piParna utan problem annars, volympotten bara på kl 10 ungefär. Tänkte först att det
Var något fel på förstärkaren så jag skiftade till en gammal Kenwood, men "problemet" bestod. Testade oxå att ställa ett
Par System Audio Saxo1 på piP-stativen och även dom pyttarna spelade helt otrolig bas.

Egentligen klagar jag inte, det låter bra. Men jag undrar om jag behöver dämpa mer? Och därmed kanske få än bättre ljud totalt sett. Någon skrev tidigare i tråden nått om att första reflexen går en eller ett par meter ut i rummet. Hur funkar det? Jag lyssnar nu på ca 2,5 meters avstånd.

Jag gillar bas, det är inte det som är problemet. Min undran är alltså om mer dämp behövs ibland/ vissa rum. Jag har för mig att IÖ skrivit att 5 cm är lagom till piP. Jag är medveten om att en gammal madrass inte är optimal för ändamålet, och testade med stora mjuka kuddar utöver skumgummit, men skillnaden var obetydlig och inte till det bättre tyckte jag.

Får väl ge upp rummet om det inte går att få till 8)

Små rum => rumsresonanser ganska högt upp i frekvens i det "bumliga" registret. Detta är normalt sett i princip omöjligt för dig att absorbera bort. Prova istället med att laborera med högtalarna placering och lyssningsplatsens placering. Prova först att lyssna i rummets centrala mittpunkt. Om du hör att basen är svag där, då ÄR problemet rumsresonanser och ovanstående förslag behöver provas.

De tunna absorbenterna du skriver om ovan är helt verkningslösa i basregistret, så de behöver du inte fundera så mycket mer om.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-05 10:52

Jag ska pröva med att vrida spelriktningen 90 grader när jag får hem mer dämpmaterial, rummet är något längre den vägen.
Tycker inte att basen är särskilt bumlig ändå, bara ovanligt stark.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-05-05 11:31

Du kan ju prova att låta piP spela lite lägre från högtalarväggen, man brukar tappa saker men ev vinna saker som är gott med att labba med placeringen..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-05 11:43

bassman skrev:Du kan ju prova att låta piP spela lite lägre från högtalarväggen, man brukar tappa saker men ev vinna saker som är gott med att labba med placeringen..

Ska testa det, tack för tipset :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-05-05 14:05

IngOehman skrev:
dalla skrev:Hej,
Vet att vikten av dämpning bakom piP har diskuterats i absurdum men har ändå en fundering som jag vill ta upp.

I dagsläget och ca 2 år framåt kommer jag inte kunna ha mina piP på stativ i rätt höjd eftersom jag är rädd att barnen petar eller välter dem. Så mitt alternativ är att stoppa in dem i Elfa-bokhyllan en bit upp (dryga metern) för att skydda underverken. I och med detta kommer de stå med böcker ovan (flera rader) under (en rad) och vid sidorna.

Ett par frågor på detta.
Kan böcker dämpa första reflexen? och i så fall någorlunda rätt? (ner till 300hz)

Bör jag även komplettera med dämpning bakom böckerna?

Eftersom jag inte kan få ner högtalarna på 50cm från golvet, är det då bättre att flytta upp dem rejält, eller spelar varje cm närmare rätt höjd roll?

Nej, det finns ett intervall ovanför den rekommenderade halvmetern som inte är någon bra placering alls.
Minst en meter upp är bättre i de flesta rum, än 60-80 cm. Prova dig fram. Ofta är det en bra ide att vända
dem uppåner om man sätter dem högt.

De fungerar ofta väldigt bra omgivna av böcker.

Vh, iö

Frågar rakt uppåner (med förutfattade frågeställningar) varför detta med att vända på dem:

"1" är det själva diskantens "höjd över golvet" som ska begränsas?

"2" eller är det vertikala spridningen på konstruktionen som träffar lyssnaren bättre?

Ursprungsevolution utan omkullkastande* Revolution?
Vilken placering (alltså vertikalt) gäller om man använder piP / pr10 för monitorlyssning, placerade högt upp ~120-150 cm
typ ovanpå mixerbord/hemmastudio..........datorskåp(hemska tanke, fast verklighet) och man sitter nära (på alla ledder)
(Reflexer och direktljudsandel blir oxå annorlunda, men det kanske är OT)

*Tänker på de alla studior som har 2-3 vägslådor liggandes med diskanterna eller mellanregister närmast varandra, basarna ytterst
Shatterer of words

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-06 09:44

AndreasArvidsson skrev:
IngOehman skrev:Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur den som påstår att "första reflexen går en eller
jag tycka.

Vh, iö

Jag tolkade det som att han syftade på var i förhållande till högtalarvägg som första reflex träffade ytor.

För de som inte är lika insatta som Ingvar i detta så kan kan jag för saken skull tillägga att avståndet beror på hur både högtalare och lyssnare placeras i förhållande till rummets begränsningsytor. Det finns mao inget standardavstånd eller tumregel att ta till utan det beror på omständigheterna.
Om man räknar på det så är det nog tämligen förvånande för många(det var det iaf för mig) hur långt längs sidoväggarna man ibland måste dämpa för att helt få bort första reflexen som når lyssningsplats.
Studs i golv kan man enkelt lösa med ett strategiskt placerat bord eller något annat som står lagom i vägen.

Ja, allt beror på... :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Wänner af Ino