Julerbjudande , Missunsammhet , pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grannilsson

Julerbjudande , Missunsammhet , pi60s

Inläggav grannilsson » 2003-12-06 02:40

Hallå !

Tycker att det var synd att Julerbjudandet av pi 60s + bas stöd
uteblev pga. några inkompetenta herrar som ville förta all glädje det hade gett dom tänkta köparna.

Nu när "Administratörerna" redan hade godkänt detta tyckte jag att det var helt OK.

Att kritisera högtalarna (pi 60s) utan att ha lyssnat på dem eller genom hörsägen är riktigt dåligt, och sedan försöka skyla över detta genom att härleda till en kompis resensioner är rent pinsamt dåligt.

Men genom att läsa igenom tråden inser man ganska snabbt var inkompetenser ligger någonstans, och därav missunsammheten.

Kunskap kan ses som ett hot mot dem som ej kommer upp i samma kunskapsnivå (så fungerar vissa människor tyvärr).

Jag har då bara positiva upplevelser av Pi 60s dom är verkligen bra

En liten sammanfattning:

Högtalarna låter omutligt neutralt, genomdetaljerat och
dynamiskt, perspektivet är också klockrent och perfekt
fokuserat (när så inspelningen tillger detta) dom saknar
även överdriven fokusering (som många högtalare lider
av) eller motsatsen där man nästan får gissa var någon-
ting händer (t ex German Physics böjvågsomvandlare).
Dom är så otroligt "levandegörande" pi60s, eller hur
man nu ska uttrycka sig. Detta är ett skolexempel på
hur en högtalare bör uppföra sig.

Hälsn.Göran Nilsson
Senast redigerad av grannilsson 2005-05-02 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 02:58

Har svårt för Demokrati .
vad är egentligen demokrati ?, själv vet jag inte säkert vad ordet betyder praktiskt. ideologier. En knepig grej som visar att demokrati är ett omöjligt politiskt system är det att vi får rösta bara på speciellla av regeringen utvalda valmöjligheter, det är omöjligt att rösa om precis allt.

8O
Det som du ogillar verkar vara den representativa demokratin vi har i Sverige och de flesta västerländer.

Demokrati är INTE ett omöjligt politiskt system. Vi har det politiska systemet att tacka för mycket. Fred, frihet, rösträtt, att slippa förföljas för sina åsikter, ras eller religion.
Jag tror du fått detta om bakfoten !

Eller föredrar du diktatur, fascism, etc. ? :wink:

Vad det handlar om är missunnsamhet eller avundsjuka som har svept sin mörka slöja om vissa personer.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-06 03:26

"Demokrati" har säkert skapat krig lika många gånger som fred.
Och i vilka länder slipper man bli förföljd för sina åsikter och relion? Knappast något land i världen där man kan dra en sån generell slutsats då det beror på individers påverkan i grupper.

Eller... klart man slipper bli förföljd för sin åsikt.. om man bara har rätt åsikt... :(

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-06 03:27

Jag måste tillägga att en optimal demokrati skulle vara bra men att lyckas tillämpa den i ett samhälle är nog en utopi.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-06 04:05

Var det inte Churcill som sa "demokrati är inte bra men det är det bästa vi har"

Om du är tveksam till "vår" demokratis effektivitet så är det bara snegla mot italien. Dom har mer "äkta" demokrati men se hur mycket kabbel och knäbb det är.
Demokrati och effektivitet är två motpoler. Ju mer du rör dig mot den ena destå längre kommer du från den andra.
Demokrati är det bästa vi har för att det är det system där människans natur kan kontrolleras så resultatet blir bättre. Inte alltid denna kontroll förekommer men det finns större möjlighet för den.
Diktatur är det absolut mest effektiva styrelsesättet. Så länge alla är nöjda är det också ett väldigt bra styrelsesätt. Tyvär är det dock så att vi människor inte klarar av en maktställning.

Var glad att vi har en demokrati för det är endast då du kan ha en egen åsikt och kan genomdriva den (kräver iofs att du får med tillräckligt många människor på din sidan men iaf)
Demokratins brister ligger inte i ledningen den ligger i folket. Själva ordet betyder "folket bestämmer". När folket slutar bry sig så bryts demokratin ner.
Folket slutar bry sig så fort demokratin fungerar och börjar bry sig när saker kommit till en viss brytpunkt. Tycker du demokratin är dålig så är det förmodligen ditt eget fel. 8O
Jag vet iaf att jag inte är med i politiska partin, Jag försöker inte påverka opinion. Så jag är en av många som gör demokratin till vad den är idag.
Saker ändras inte för att man önskar att de vore annorlunda. Saker ändras för att man agerar på sina önskningar.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 04:31

lazyworm skrev:"Demokrati" har säkert skapat krig lika många gånger som fred.
Och i vilka länder slipper man bli förföljd för sina åsikter och relion? Knappast något land i världen där man kan dra en sån generell slutsats då det beror på individers påverkan i grupper.

Eller... klart man slipper bli förföljd för sin åsikt.. om man bara har rätt åsikt... :(

Latmasken, 8O

Det ändå en viss kontrast att bli borförd och mördad i regimens namn utan större orsak, mot att vissa odemokratiska grupper, t.e.x. nynassarna blir störda av motdemonstranter, eller vad du nu menar ?

Kraniet: Kloka ord där på slutet. :)

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-12-06 10:56

mattepatte skrev :

Det som du ogillar verkar vara den representativa demokratin vi har i Sverige och de flesta västerländer.

Nej fel , jag ogillar inte demokratin i sig när den fungerar, men ta ett exempel:

Hur förklarar man med demokrati detta exempel bland många andra: att majoriteten röstade att Barsebäck skall läggas ner men sen gör den inte det. Exemplen är många av detta slag.

Och det är ju självklart att alla ska få vara med och bestämma i olika frågor i samhället. Många tar för givet att man får tycka vad man vill, göra sin stämma hörd i diskussioner, i tidningar, radio och TV och rösta efter sina egna åsikter. Att människor tillsammans diskuterar och fattar beslut kallas för demokrati.

Rösträtten, yttrandefriheten och likheten inför lagen är några av demokratins viktigaste beståndsdelar. Demokrati kräver också att folkets vilja respekteras och att majoritetsbeslut följs. Demokratin behöver hela tiden hållas levande, utvecklas och försvaras genom samtal och samverkan mellan människor.

/Göran

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-06 11:51

Vänligen se punkt no.7!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=120

Ingen politik tack! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-06 12:59

Tycker att det var synd att Julerbjudandet av pi 60s + bas stöd uteblev pga. några inkompetenta herrar som ville förta all glädje det hade gett dom tänkta köparna.

Jaha, jag som trodde att det indragna julerbjudandet berodde på Öhmans besvikelse över att med sin "julklapp" inte ha lyckats frälsa 100 % av deltagarna på detta forum? :twisted:
Du reagerade negativt. Det var inte min mening att någon skulle göra det. Då avstår jag hellre.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 13:05

Ok, ska slaviskt följa den uppmaningen från Ranis. :wink: :D även om det flesta saker i livet på något sätt är politik.

Skönt att du ändå tycker om demokrati, Goran.

För övrigt håller jag med om ditt huvudsakliga inlägg.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-12-06 13:34

[color=blue]mattepatte skrev:

Ja jag släpper också den Politiska tråden nu, vill egentligen bara
njuta av musik (så bra återgivet som möjligt) .

Tyckte dock synd om dom eventuella Pi 60s köparna som gick miste om en liten rabatt, men livet går vidare trots detta.

/Göran
Senast redigerad av grannilsson 2005-05-02 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-06 13:39

Hotspur skrev:Jaha, jag som trodde att det indragna julerbjudandet berodde på Öhmans besvikelse över att med sin "julklapp" inte ha lyckats frälsa 100 % av deltagarna på detta forum? :twisted:

Åhh, fridefors egna lilla korståg slår till med full kraft igen!! Det återstår bara att se när han med sina väl valda inlägg lyckas omvända hela forumet... :evil: :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-06 15:29

Ja du, norman. Undrar vem som är forumets främste korsfarare egentligen? Märkligt förresten hur många det är som i den ena stunden hyllar forumets fria attityd för att i nästa andetag göra allt för att tillsammans kväsa minsta lilla negativa respons vad gäller Ino, LTS och allt däremellan... Denna ryggdunkarmentalitet påminner inte så lite om hur Advantage-poliserna for fram på ett annat forum en gång i tiden... 8O

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-06 16:37

Lite kritik gör inget enligt mig, det kan ju vara bra för utvecklingen (men man får ju räkna med att den kanske avfärdas av andra som har en annan åsikt). Men det kan bli jobbigt när vissa ställt in sig på att alltid skriva negativa inlägg så fort ett visst ämne kommer på tal, oavsett om man har erfarenhet om produkten eller ej....

En idé kan kanske vara att strunta i konspirationsteorierna om att LTS försöker ta över världen och istället diskuttera det man tycker är kul! :) :wink: skall nog försöka med det själv :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-12-06 20:36

Vill bara inflika att ingen av oss redaktörer äger Ino högtalare 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-12-06 22:35

Hotspur, Fridefors:
Vad jag har kunnat se så har INGEN försökt kväsa dina åsikter eller inlägg. Det tycks mig som att du uppfattar mothugg som kvävnigsförsök. Det är som om du, förment i demokratins namn, försöker ta ifrån andra rätten att bemöta dina inlägg. Som om demokraktin innebar endast de "upproriska" att stå oemotsagda.
Ett par grundläggande frågor:
1: medger du att du KAN ha fel?
2: Har andra rätt att inte hålla med dig utan att det är odemokratiskt?
Och så en tredje fråga:
Vad är du arg på egentligen?
Dimitri

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2003-12-07 00:59

Om alla har samma möjligheter så är det helt okej för mig iaf.
Vad jag har förstått så har moderatorerna valt att tillåta sådanna saker för alla parter och inte bara Ino!?
Om jag nu har förstått detta rätt så kan jag inte se något fel i detta ämne och har svårt att se att någon annan gör det.
Är jag helt ute och cyklar så rätta mig gärna.
/Adam

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 02:59

Appråpå det där med politisk förbud (vilket jag tror är klokt, med reservation för att det förstås kan vara svårt att identifiera/definiera vilka diskussioner som är poliiska och vilka som är filosofiska. Men jag har största förtroende för de ansvarigas goda omdöme därvidlag) så tror jag att jag råkat bryta mot en av reglerna... :oops:

Förhoppningsvis gör det inte så mycket, eftersom nästan alla känner apan :o , men nu skall jag göra bättring i varje fall, innan alla Ino-anatagonister hänger mig offentligt...

Min signatur uppdateras härmed med föreskriven info. :D

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-12-07 03:01

Självklart är alla välkomna med fantastiskt fina erbjudanden till faktiskt.se's medlemar!

Hazard Audio var först med Tangband beställningen.

Vi söker nu tex efter sponsorer till vår design tävling "hint hint" :wink:

Klubben.net är annonsör hos oss och vi har ett samarbete med hifimagasinet. Det är alla våra anknytningar just nu.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-07 12:07

Vad jag har kunnat se

Dimitri: Skaffa glasögon... :wink:

Användarvisningsbild
na3

ino blaha hit och dit

Inläggav na3 » 2003-12-07 13:51

Hotspur>
:lol:

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2003-12-08 14:10

Satan också...

Det är inte lätt att vara statsvetare och sedan missa en politisk diskussion, framför allt inte när den rör sig kring vad demokrati är och bör vara...
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 17:28

Här kommer ett helt opolitiskt, men däremot skapligt filosofiskt inlägg:

Demokrati sucks! :o
Felet är att vilka oförrätter som helst kan begås om majoriteten saknar empati.

Tillåme tio guds bud är bättre. :o

Bäst är en hygglo-diktator. Typ som dom har i en massa småstater som Monaco tillexempel. Dåliga diktatorer (de flesta som kommit till makt med våld) är däremot riktigt dåliga, eftersom de har i blodet att hålla sig kvar vid makten. Inget bra. Nej, folk skall tvingas till makt - mot sin vilja! Sen tvingar man deras barn också... :wink:

Hyggligast diktator får man om man tvingar den av alla, som absolut minst vill bestämma, att bestämma.

Fast det är bara en teori. :)
Eller hypotes tillåme.

Vh, iö

Användarvisningsbild
yoko

Inläggav yoko » 2003-12-08 17:32

"power to the one who doesn´t want it"//Clawfinger

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-08 17:34

Jag skulle absolut inte på villkors vis kunna tänka mig att bli diktator i ett land. Men om jag nu ändå skulle bli tvingad till detta, så skulle jag nog bli en rätt så hygglig dito. Så din hypotes kanske stämmer iö! :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 17:47

Det är egentligen inte min hypotes, utan det är den princip som användes inom någon av de många indiansamhällena för mycket länge sedan.

Jag kan tänka mig att det är därifrån Clawfinger fått det också, eller?

Vh, iö

Användarvisningsbild
yoko

Inläggav yoko » 2003-12-08 17:52

säg det...keine ahnung.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-09 00:22

MG: Vilket parti har du varit aktiv i ?

IÖ: Fy skäms ! :D :wink: 10 guds bud är väl hyfsat. (Om man vill ha snabb leverans, och ge Posten konkurrens)

Schweiz har enligt ryktet, mindre av representativ demokrati och mer direkt sådan i form av många folkomröstningar.

En möjligen bättre/effektivare väg än ideliga folkomröstningar är att, liksom männen i vårt land gör värnplikt, skulle det politiska arbetet med obligatorium lottas ut bland invånarna för korta perioder, efter ett demokratiskt system med en demografiskt vettig spridning.

På köpet skulle förmodligen verkningarna av mänskliga svagheter såsom; okunnighet, rädsla, grupptryck, grupp lojalitet, hybris, egoism, girighet,... lättare kunna undvikas.

Jag tror inte att människor utan kunskaper, alternativt extrem ovilja till makt, är eller kommer att bli, särskilt bra ledare.
Ej heller att de i mindre grad kommer att utveckla de vanliga svagheterna, som i slutändan nästan alltid innebär att makten efter en tid blir ett självändamål.

vh mp

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-09 00:54

F.ö. är min hypotes att:

Människan uppvisar "goda" egenskaper när det sociala spelet uppmuntrar till det.
empati, jämlikhet, likhet inför lagen, bordsskick, ödmjukhet etc.

När makten når ett visst stadium, upphör behovet att använda de "goda" egenskaperna för att få tillskansa sig "positiv" bekräftelse, då den inte längre upplevs behövas utifrån.

Makthavaren uppvisar slutligen: empatilöshet, girighet, intolerans, frosseri, hybris...

människans natur eller psykisk sjukdom ? :?

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-12-09 09:34

Klokt inlägg mattepatte, i all sin enkelhet :!: Klubban på spiken 8O :D

Återgå till Generellt om hifi