njoak skrev:
Hur påverkar kamfiltereffekterna högtalarens energirespons? Och det där med påverkan på beamingproblemet blev jag intresserad av också...
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Måste även hålla skenet uppe av att jag jobbar o inte bara är anställd.
Lite spekulationer om....
Antag du bara ger signal till en av dina högtalare i din horisontella böjda linjehögtalare.
Som jag ser det kommer med stigande frekvens den breda ljudspridningen i horisontal planet/vertikalplanet allt mer generera allt fler lober med kraftiga ljudtrycksminima emellan. Med din högtalarstorlek 3.5 " kommer loberna allt mer från 5000 hz o uppåt? Ljudtrycket blir allt mer riktat i högtalarens centrumriktning.
Nu ger du även signal till högtalaren närmast bredvid på ett identiskt sätt. Sidoloberna skulle var identiska om inte kamfiltereffekterna fanns. Dvs loberna "tugggas" sönder allt mer av kamfiltereffekterna med stigande frekvens. Obs nu pratar vi om frekvenser över 5000 hz.
Nu har du en böjning av högtalaren dvs du har en tidsfördröjning i horisontalplanet. I normala lyssningspositionen 3.5 m från högtalaren i öronhöjd gör "Haaseffelten" att du uppfattar det tidsmässigt senare ljudet som identiskt med det första ljudet med den skillnaden att fasen är lite olika. Tidsskillnaden/fasskillnaden mellan de två närliggande elementen gör att dipparna mellan loberna från varje element i kombination med kamfiltereffekterna smetas ut ffa perceptionsmässigt o till viss del mätmässigt (beroende på mätupplösningen).?
Ger du nu alla elementen identisk signal utan shading får du i horsontalplanet ytterligare upplevd utsmetning av loberna o kamfiltereffekterna i de högre frekvenserna. Denna effekt ger en inte obetydlig breddning av lyssningsarean med rak frekvensgång.
Lyssningsvolymen blir skivformad o i vertikalplanet är lyssningsområdet ytterst begränsat.
Med en massa diskanter slipper du problemen i vertikal planet. Möjligen kan ett mindre antal diskanter på en båge med en mindre radie o tidskorrigerad relativt den större bågen ge en bättre kontroll på ljudspridningen till en lägre kostnad?
Möjligen kan några rader med identiska 3.5" högtalare vinklade lite cranialt resp caudalt delvis lösa problemet?
Du har redan bevisat med dina vertikala högtalare att frekvensgången saknar signifikanta dippar perceptionsmässigt o till viss del mätmässigt. Men hur är det med spridningen i horisontalplanet av de högre frekvenserna.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.