Od-11 med skorrande baselement

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Billybob

Od-11 med skorrande baselement

Inläggav Billybob » 2014-05-08 21:43

Hejsan!

Jag har precis köpt ett par begagnade OD-11:or. Det är inte snikmodellen. De har omkantade orignalbasar (tror jag, dom har sonabtext på kåpan) och testat dom en stund. Jag har spelade en del igår kväll och lite nu på kvällen. Jag märkte direkt att något skramlade i den ena av dom när jag dog upp dom ur lådan så jag öppnade den och märkte att under frakten hade en spole lossnat från filtret och hängde. Men jag fäste tillbaka spolen med två buntbant och det verkar funka fint. Dom lät kanon iaf igårkväll när jag spelade rätt lågt tyckte jag. Men ikväll nu när jag spelar så började baselementet i den andra (inte den jag öppnade) skorra något väldigt. Jag öppnade den, tog ut hela baffeln och provade spela utan lådan om jag kunde hitta något,allt verkar sitta fast, och det verkar komma från nånstans i magneten (spindeln?) i baselementet.

Jag spelade någorlunda högt, och med rätt uppvriden bas när jag märkte det först, men inte så fasligt högt att den borde gått sönder tycker jag. Det kan vara så att jag inte märkte det först när jag spelade lägre och men upptäckte det när jag spelade något lite högre och basigare. Men nu hör jag det hela tiden även om jag spelar lågt. Det känns som att det kom rätt plötsligt.

Märkte också när jag vred och vände lite försiktigt på löstagna baffeln när jag spelade så ökade och minskade skorret mycket i olika vinklar. På hög kant eller nästan riktad ner mor golvet lät det absolut mest.

Har någon en idé vad detta kan vara? Är elementet trasigt tro? Kan det ha varit jag som spelade sönder det? Men jag spelade inte alls fasligt högt tyckte jag..
Fick höra av den jag köpte av att det kan vara omkantningen som kan ha missat på nån millimeter som gör att det kan skorra. Eller att det kan ibland hjälpa om högtalaren det får stå i det läge det skorrar minst så kan det försvinna med tiden. Kanske borde pröva det, eller borde man försöka hitta ett ersättningselement direkt?

Mvh billybob

Användarvisningsbild
data_foggen

Re: Od-11 med skorrande baselement

Inläggav data_foggen » 2014-05-09 08:05

Hej,
En 5:a på att det är omkantningen som inte har centrerats rätt. Spela inget mer på den högtalaren.
Beställ ny kanter på SpeakerWorks: http://www.speakerworks.com/6_1_2_inch_speaker_repair_kit_p/swk65.htm
Sedan är det bara att följa skumkantsbytesguiden.
Och kom ihåg....det är kul att pyssla. :)
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Billybob

Re: Od-11 med skorrande baselement

Inläggav Billybob » 2014-05-10 14:14

Ok, ja fler har sagt att det kan vara det så jag får sikta på en omkantning. Tack!

Återgå till Carlsson Illuminati