Bilstereo med halvhöga ambitioner.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh

Bilstereo med halvhöga ambitioner.

Inläggav emil_fh » 2014-05-10 19:19

Hej,

EDIT: TL:DR: Läs gärna nedre inlägg då aktuell info finns där, önskar 2st passande 6,5 element för att sätta i dörrar och spela 80hz till läglig delning.

Sitter med en bil med 4 st vifa tg9fd-10-04. Vardera sidan (höger,vänster) drivs av 70 watt där elementen är kopplade för 4 ohm. Det räcker och blir över med effekt. Slutsteget har även två till kanaler vilka är bryggade för att driva en baslåda. Dvs 4x70 watt totalt. Använder Minidsp för att dela brant vid ca 120 hz har inte provat mig fram till det bästa. 80hz ger lite för mycket konutslag på Tg9:orna och är troligtvis alldeles för lågt.

Nu till min fråga: då Baslådan är lite väl budget för min smak, även om den fungerar dugligt med väldigt brant lowpass, skulle jag vilja byta denna.

Vad tror ni om att bygga två st små lådor vardera med detta SLS-element|

http://www.parts-express.com/peerless-8 ... --264-1148

Fann ett par välbyggda lådor på 4.2 liter. Enligt simulation är de lite för stora för sluten låda, och en hel del för små för basreflex. Vad tror ni skulle fungera bäst. Ger ju ganska hög F3 men i en bil borde det vara lugnt med bidraget från kupén.
Senast redigerad av emil_fh 2014-05-11 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Bilstereo med halvhöga ambitioner.

Inläggav Elfsberg » 2014-05-11 01:02

Finns gott om 6,5" som passar bra i en bil. Slutna lådor med lite EQ, inga problem..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-05-11 16:29

Har du några tips på bra kandidater? Har idag denna 2x10" baslåda:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... DcQMygBMAE

Siktar på något mindre plastigt. Kanske sätta in nya element i den lådan? Osäker på volymen men kan beräkna, 2 Peerless SLS 10" vill ha ganska stor låda för Qtc på .707. Hur mycket kan dämpning "förstora" lådvolymen?

EQ mycket möjligt med MiniDSP, någon typ av Linkwitz kanske men det kräver väl en del av slusteget och då steget är 4x70 varav två kanaler redan driver från ca 120 hz och uppåt vet jag inte om det blir mycket över?

Ett annat alternativ, vilket jag övervägt mer eftersom det är en rolig ide är att jag i dagens läge har de nämnda Vifa- fram, och bak på hatthyllan. Dock finns det plats för 1 6,5 i vardera dörr också. Kanske driva Vifarna med huvudenheten, och använda det inbyggda highpassfiltret här vid läglig frekvens, sedan de fyra 6,5 med det nuvarande 4x70 kanalerna på slutsteget. Även en subwoofer i botten med genom MiniDSP och lowpass, då med ett eget slutsteg. 6,5 kopplas också via MiniDSP för bandpassfiltrering med filter passande dels lowpass på basen och dels det troligtvis flackare highpass på mid+high. Fördelarna, förutom att det är en tekniskt rolig lösning, vilket alltid är ett plus i min bok, skulle vara att Mid+high inte behöver spela alltför lågt och Subwoofern kan hålla sig i de lägre regionerna, tidigare fann jag aldrig en riktigt bra delming mellan dessa, antingen blev det tydligt att alla lägre frekvenser kom bakifrån skuffen eller så fick Vifarna spela lägre än bekvämt.

Dock är jag osäker på delning mellan midbasarna och mid+high, samt vilka 6,5 som skulle passa i det lilla, inte alltför djupa, eller täta utrymme i dörrarna och fungera bra från säg 80 till läglig övre brytning. Här tror jag EQ behövas för att få bra utsträckning nedåt.

EDIT: ett alternativ, är bara 2st 6,5 i framdörrarna och sedan subbasen på de övriga 2 kanalerna på samma steg, när jag tänker efter är det en lagom lösning, dock är det svårt att inte vilja köra hela vägen.

EDIT2: kan dessa vara lägliga för dörrarna?

http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ev-f1655.html

EDIT: med detta trevägssystem så borde det räcka med en enkel 10" i botten. En enkel sluten Peerless SLS 10" kanske är full tillräcklig, extra stöd från kupén och kanske lite eq, slipper krångla med avstämning och dylikt.

Tacksam för reflektioner

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-05-11 17:03

Peeerless SLS 10" i 25 liter odämpad låda:

Bild

För liten låda, men går det att fixa snyggare med lowpass runt 80hz och lite EQ tror ni?

Är inte i behov att att kunna spela alltför högt.

Slänger jag in ett JBL element anpassat för bilstereo:

http://www.brl.se/sv/artiklar/gto1014.html

Får jag följande fina kurva i samma låda:

Bild

Ser ju riktigt trevlig ut inte sant? Qtc på 0.4627, lite Linkwitz här så!

Eller är ju ute och cyklar?

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-05-11 17:38

Många inlägg i rad här:

Provade en LT:

Bild

Är det ens möjligt att få ett sådan kurva reellt, sitter med kanske max 120w i 4ohm för en enkel 10"

Har ingen aning om hur Room-gain ser ut i en bil, är en golf 3, 5 dörrars för övrigt.

Ett subfilter för att plocka bort de allra lägsta frekvenserna, kanske 20-30hz någonstans och det borde kunna bli riktigt bra, om det ens behövs.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-12 12:23

Ptja.. SEAS CA18RNX t ex.
Kolla lite på Europe Audios billiga Peerless-diton också.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-12 12:27

Jag undrar om du verkligen behöver någon LT, brukar inte room gain i en bil vara rätt kraftig?

En variant är att förbereda sig, men först prova utan LT, men kunna ta till det sen om det verkar behövas.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-05-12 18:54

Elfsberg skrev:Ptja.. SEAS CA18RNX t ex.

Ser intressanta ut, sedan är det här med ljud i en bil en hel vetenskap, exempelvis är utrymmet i dörrarna inte tätt överhuvudtaget, tänkte slänga in dämpmaterial av skumgummityp bakom men i övrigt blir det svårt att göra något utan större ingrepp. Därför måste väl elementen passa att spela open baffle utan att slå igenom, är det Qts som avgör detta eller är inte så enkelt?

Appropå LT så kommer jag göra frekvenssvep i basområdet och kompensera med filter i Mini-Dsp.

EDIT: verkar finns skumplastkabinett att sätta som en skål runt elementets baksida. Om man förstärker dessa och ser till att de är täta fås en väldigt liten sluten låda, men det kanske aldrig kan fungera för återgivning runt 100hz?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-05-12 21:07

Jag slår ett slag för midbasar från DLS till dörrarna. Har endast goda erfarenheter, framförallt från deras reference-serie som jag hade spelandes i en halvseriös installation i en skoda fabia (RS6 med litet inbyggnadsdjup( 53 mm) http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1063 ). Vart väldigt naturligt och oansträngt ljud även när man drev dom med bara en HU, men såklart ännu bättre med steg.

Dom säljer även vissa midbasar separat, men inte de med lågt inbyggnadsdjup vad jag kan se.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-12 21:50

emil_fh skrev:...sedan är det här med ljud i en bil en hel vetenskap, exempelvis är utrymmet i dörrarna inte tätt överhuvudtaget, tänkte slänga in dämpmaterial av skumgummityp bakom men i övrigt blir det svårt att göra något utan större ingrepp. Därför måste väl elementen passa att spela open baffle utan att slå igenom, är det Qts som avgör detta eller är inte så enkelt?

Nej, det är inte så det fungerar.
Anledningen till att välja högre qts till open baffle är som regel för att inte få för slank basåtergivning. Utan någon låda bakom blir högtalarens totala q typ samma som elementets q. Och då kan man, och det är t.o.m lämpligt, att välja element med lite högre qts.

Högt qts är inget som minskar risken att talspolen slår i mekaniskt, ja i troligen tvärtom egentligen.

Men egentligen ska det inte vara någon risk alls för genomslag med alla vettigt konstruerade element. För där ska talspolen lämnat hela magnetgapet, och alltså sluta ha drivkraft, innan det tar i mekaniskt.
Med basreflex eller andra lådtyper som nyttjar lite resonanser eller annan i systemet upplagrad energi kan dock löpa en viss risk för mekaniskt genomslag. Fast ljudet lär ju vara oerhört distat just innan. :)

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-05-13 15:51

aisopos skrev:
emil_fh skrev:...sedan är det här med ljud i en bil en hel vetenskap, exempelvis är utrymmet i dörrarna inte tätt överhuvudtaget, tänkte slänga in dämpmaterial av skumgummityp bakom men i övrigt blir det svårt att göra något utan större ingrepp. Därför måste väl elementen passa att spela open baffle utan att slå igenom, är det Qts som avgör detta eller är inte så enkelt?

Nej, det är inte så det fungerar.
Anledningen till att välja högre qts till open baffle är som regel för att inte få för slank basåtergivning. Utan någon låda bakom blir högtalarens totala q typ samma som elementets q. Och då kan man, och det är t.o.m lämpligt, att välja element med lite högre qts.

Högt qts är inget som minskar risken att talspolen slår i mekaniskt, ja i troligen tvärtom egentligen.

Men egentligen ska det inte vara någon risk alls för genomslag med alla vettigt konstruerade element. För där ska talspolen lämnat hela magnetgapet, och alltså sluta ha drivkraft, innan det tar i mekaniskt.
Med basreflex eller andra lådtyper som nyttjar lite resonanser eller annan i systemet upplagrad energi kan dock löpa en viss risk för mekaniskt genomslag. Fast ljudet lär ju vara oerhört distat just innan. :)

Skrev inget om hög qts :wink:

Tack för bra information, trodde den slutna lådans luftvolym fanns där just for att dämpa elementetsrörelseutslag. Då ska det alltså inte vara någon problem med att slänga in ett par 6,5 som får plats, gärna då med lite högre qts för att få någorlunda utsträckning nedåt i frekvens?

Fortfarande osäker på delningsfrekvens, dels vill jag avlasta mina 3,5 vifa element, men o andra sidan vill jag inte dela alltför högt i röstområdet. Nu delar jag vid 120hz, och det är gränsfall för att jag vill spela på för mycket med viforna som sitter ovanpå instrumentpanelen.

Användarvisningsbild
ABZD

Inläggav ABZD » 2014-09-27 03:11

Hej
Angående Vifa TG9FD 10-04 så kan jag bara säga gott om i bilen. Klart bästa valet i förhållande till ljudkvalitet och pris, utklassar mångdubbelt mkt dyrare element på dom flesta områdena. Mjukt och detaljerat ljud med en trevlig värme.

Jag delade mina HP 120hz 12 eller om det var 18db och lät dom sen spela hela vägen upp till 120hz och 18db branthet. Då satt dom i brädan på en V40 och lirade upp i rutan. Sen mötte jag upp dom med ett par Tec surface banddiskanter från 12khz. Vilken trevlig kombination för öronen det var, det va nog bara lite botten jag saknade i Viforna och att dom blev lite känsliga om man ville spela högt. Det löstes med lite eq runt delningsfrekvensen för jag körde allt aktivt genom en Alpine dvd och Pxa-701 vilket gav mig full kontroll på hela bygget.

Middarna har jag för mig att jag spelade en bit ovanför hp för Viforna med lyckat resultat.

Dra sen in cat 6e kabel som högtalarkabel, du kommer inte att ångra dig.

Lycka till och hör av dig för lite goda råd.

Mvh Sebbe

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-10-18 19:56

http://www.teamaudio.fr/en/phl-1220-8ohm.html
Phl 1220 är mitt kommande val av dörrhögtalare. Känsligheten på 93db/w gör att de lätt kan drivas av huvudenhetens inbyggda slutsteg. Jag har satt in 2 st sls12 i "baklucks-IB"..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-10-18 23:41

emil_fh skrev:
Elfsberg skrev:Ptja.. SEAS CA18RNX t ex.

Ser intressanta ut, sedan är det här med ljud i en bil en hel vetenskap, exempelvis är utrymmet i dörrarna inte tätt överhuvudtaget, tänkte slänga in dämpmaterial av skumgummityp bakom men i övrigt blir det svårt att göra något utan större ingrepp. Därför måste väl elementen passa att spela open baffle utan att slå igenom, är det Qts som avgör detta eller är inte så enkelt?

Appropå LT så kommer jag göra frekvenssvep i basområdet och kompensera med filter i Mini-Dsp.

EDIT: verkar finns skumplastkabinett att sätta som en skål runt elementets baksida. Om man förstärker dessa och ser till att de är täta fås en väldigt liten sluten låda, men det kanske aldrig kan fungera för återgivning runt 100hz?

Om du vill ha rost i dörrarna så släng in dämpmatrial i dom så är dom borta på något år .
En dörr ger runt 30 -50 liter i volym det är bara att mäta volymen på aktuell modell sen beräkna hur du skall ha midbasen.Täta alla hål dörrarna så dom inte spelar in i dörrklädslen.
Sen skall du skita i allt som har med hifi att göra i en bil det är bättre att satsa på element som är anpassade för bil.
Skall du använda slutsteg eller bara huvodenheten .

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2014-10-20 16:10

Room-gain är rejäl i en bilkupé och varierar såklart med storlek. Jag vet att generaliseringar är blä, men en sluten låda som faller av från 70 hz kan funka kalas i en Golf och då behöver du knappast LT. Kurvan med JBL-elementet ser roligare ut än det med SLS. En låda som går rakt ner till 40hz kommer antagligen ge väl mycket av det goda :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-20 18:25

single_malt skrev:http://www.teamaudio.fr/en/phl-1220-8ohm.html
Phl 1220 är mitt kommande val av dörrhögtalare. Känsligheten på 93db/w gör att de lätt kan drivas av huvudenhetens inbyggda slutsteg. Jag har satt in 2 st sls12 i "baklucks-IB"..

Möjligen är valet av 8 ohm lite högt i bil. Å andra sidan sitter man rätt nära så ljudnivån blir rätt hög.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-20 19:18

Eller så hjälper du till att tjata på att IÖ tar fram en/ett piBil-system/-serie. Försökte plantera den idén senast han var här. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-10-22 09:36

Finns det nån åsikt om hur diskanten Sb-acoustics Satori TW29R kan tänkas passa i detta sammanhang?

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-22 15:42

Jag labbade med billjud under hela 80-talet, provade oändligt mycket, både hemmapulat och färdigköpt. Det hela slutade med ett par Phillips 9710 i hatthyllan och en kraftig booster från Blaupunkt :D

Här en som labbat med 9710:or, dock ej i bil.
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm

salve

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-10-22 17:31

single_malt skrev:Finns det nån åsikt om hur diskanten Sb-acoustics Satori TW29R kan tänkas passa i detta sammanhang?

Skall du ha dom i A stolpen.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-10-22 18:27

boom skrev:
single_malt skrev:Finns det nån åsikt om hur diskanten Sb-acoustics Satori TW29R kan tänkas passa i detta sammanhang?

Nä, det sitter galler på instrumentbrädans ovansida som döljer orginaldiskanter.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-10-22 19:53

single_malt skrev:
boom skrev:

Nä, det sitter galler på instrumentbrädans ovansida som döljer orginaldiskanter.

Volvo.

Återgå till Generellt om hifi