Ok, nu har jag hittat element som verkar bra för mig. Det blir 1st 6,5"/sida samt diskant "uppepå". Parametrarna säger att en 13L sluten låda ger mig ett Q på 0,55. Det verkar ju bra så långt.
Min plan är dock att bygga en kub med 6,5"-an i. Dvs ungefär 23,5 x 23,5 x 23,5cm (innermått). Är det acceptabelt med en kubform om jag kan DSP:a ev. tokigheter? -3dB blir vid 100Hz enligt WinISD.
Min andra fråga gäller diskanten. Projektet har spårat ur med att min barndomsvän äger ett glasmästeri.

Planen är då att skära och limma till ett "L" i 5mm svart laminerat glas där vännen då får skära ut för diskanthålet (iom lamineringsglaset så blir diskanten försänkt). Monteringen sker med utmätta hål för skruv samt gummibrickor för att hindra spänningar i glaset. Bakpå glaset bygger jag en svart liten låda i MDF där baksidan av diskanten samt Speakonkontakt får husera.
Då det existerar brännare som kan mjuka upp glas så har jag en halvplan på att forma glasets alla böjar som krävs (tänk skrivstils-L).
Själv så driver jag ett litet lädermakeri och funderar på att klä in kuben till 6,5"-an.....men det ska inte se "tacky" ut. Så jag avvaktar med det. Funderar lite halvseriöst med att klä in sidorna i svart laminerat glas och fram- bak- under- och översida med chokladbrunt kalvskinn. (spårar ur nu , jag vet

)
Är kubformen OK? Är monteringen av diskanten också OK?
EDIT: satans rättstavning. Hur stänger man av det på Mac?