Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:steveo1234 skrev:Länka in en bild på Avalon Osiris. Det är min favvo "storhögtalare"..
As you wish, my master.
Rackarns stiliga byggen måste jag medge
Högtalaren är uppenbart feltänkt.
Och ändå låter den så bra

Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:steveo1234 skrev:Länka in en bild på Avalon Osiris. Det är min favvo "storhögtalare"..
As you wish, my master.
Rackarns stiliga byggen måste jag medge
Högtalaren är uppenbart feltänkt.
Emanuelgbg skrev:Finns väl ett par stora saker med svenskanknytning också?
Megatrend, Catacomber.. någon mer? Marten Coltrane Supreme!
Perfector skrev:Har iofs inte sett dom annat än gallren i golvet men det platsar väl i denna tråd?
Bill50x skrev:Perfector skrev:Har iofs inte sett dom annat än gallren i golvet men det platsar väl i denna tråd?
Det platsar väl överallt!
Finns det några bilder på bygget?
/ B
Perfector skrev:Bill50x skrev:Perfector skrev:Har iofs inte sett dom annat än gallren i golvet men det platsar väl i denna tråd?
Det platsar väl överallt!
Finns det några bilder på bygget?
/ B
ska se om jag kan rota fram nåt.
Hansson är salig sedan 2011. Det enda jag hittar är denna länk, men där k an säkert finnas nåt för det intresserade angående hans betonghorn.
Hittade även denna på detta forum om Hansson.
viewtopic.php?t=48598
bomellberg skrev:https://www.google.com/search?q=bo+hansson+horn+k%C3%A4llare&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=J-doU6iUIMfYoATh9oFI&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=939
RobotKeso skrev:
bara 528 kg, är nog bra tryck i dessa.
Max_Headroom skrev:RobotKeso skrev:
bara 528 kg, är nog bra tryck i dessa.
Justa toppar. Komplettera det här med 16st 18" basar så blir det lagom.
Harryup skrev:I amerikanska hem är de knappast större än vad ett par pIP är i en svensk 2:a.
mvh/Harryup
KorkSniff skrev:Harryup skrev:I amerikanska hem är de knappast större än vad ett par pIP är i en svensk 2:a.
mvh/Harryup
Får mig att tänka på det gamla djungelordspråket:
"Indian make little fire and sit close. White man make big fire, sit far away and be cold"!
Perfector skrev:Man kan vara värst åt andra hållet åxå.
liten batteridriven rörförstärkare från kinesiska gakken. drivs av 2st d cell batterier, perfekt för att driva små högtalare till datorn tex,
finns en hel del att läsa om den på nätet om hur man tweakar den, med ny nätdel nya rör etc,
Perfector skrev:Nå'n som ha erfarenhet av sådant får gärna berätta hur det låter.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Nå'n som ha erfarenhet av sådant får gärna berätta hur det låter.
Jag har ingen erfarenhet av denna förstärkare, men...
Det finns de som menar att man ska använda det bästa slutsteget (oavsett effekt) på diskanterna, det näst bästa på mellanregistret. För det är där man hör skillnaden. Basen är mer förlåtande.
/ B
RogerGustavsson skrev:Fast det kan bero på inom vilket frekvensområde diskanten verkar. Normalt sett vill man kanske ha bra grejor för registret ca 200-8000 Hz. Utanför det är det möjligen mindre känsligt. Vissa slutsteg kan tappa en del i basen (OBS! jag skriver inte subbasen), nämns sällan när det rekommenderas PA-slutsteg till basmoduler. Jag tycker det är rätt stor skillnad på hur en del högtalare+slutsteg presterar just i basen.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Fast det kan bero på inom vilket frekvensområde diskanten verkar. Normalt sett vill man kanske ha bra grejor för registret ca 200-8000 Hz. Utanför det är det möjligen mindre känsligt. Vissa slutsteg kan tappa en del i basen (OBS! jag skriver inte subbasen), nämns sällan när det rekommenderas PA-slutsteg till basmoduler. Jag tycker det är rätt stor skillnad på hur en del högtalare+slutsteg presterar just i basen.
Jag skulle nog satsa på toppkvalitet i hela satsen om jag skulle ha rör hemma.
Kanske lite perverst, men ska det vara så ska det vara ordentligt eller inte alls. Man sitter bara och saknar delar av ljudet när man blir inlyssnad på systemet.
Eget intryck.
Kan dock rekommendera Radford TT-100 om man vill prova nåt annorlunda. En omvänd hybrid med rör i driven och transistorer i slutsteget
2x100 W och 40 Ampere' konstantström
https://www.google.se/search?q=radford+ ... 08&bih=629
Märkligt dock att jag inte hittar den med trissorna i sig här
Komorok skrev:100W, 8ohm, 30Hz och 15A? De siffrorna får jag inte ihop i samma ekvation. Hur gör du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster