Satori ersätter SC165

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: Satori ersätter SC165

Inläggav schmutziger » 2014-04-21 14:10

IngOehman skrev:Men Satori-elementet har ju svagare motorsystem, och behöver om något mera flödesdämpning
för att spela med kontroll, inte mindre. Att den djupa basåtergivningen som en bieffekt av bas-
elementbytet blir svagare (alltså med Satori) beror på just detta att den saknar motorstyrka, och
det kan inte åtgärdas genom att ta bort flödesdämpningen, som verkligen behövs.

Däremot kan man kanske få upp nivån i den djupa basen lite genom att ta bort dämpning nära
basreflexrörets inre mynning. Ju större fri luftvolym man åstadkommer där desto högre Q för Fh.

Förlänger man basröret så förlorar man ännu mera nivå.

Vh, iö

!
just ja, det har du ju påpekat en gång tidigare :)

Ang filtret så är väl shuntspolen samma som i ct62 filtret och bör påverka rätt lika i jämförelse?

Ang max spl, borde inte spela så himla stor roll om det ändå är diskanterna som ger upp först fortfarande isf?

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-04-22 17:01

Bara en notering. Kommer precis från HiFikit-butiken. Var där och skulle köpa ett par Satori, men det visade sig att de inga hade hemma. De undrade vad det var för stoj kring dessa plötsligt, så jag skyllde på Grafpro. :lol: 5 - 6 par var hittills beställda, (2 par till annat projekt än OA116 i varje fall :roll:). Så efter lite övervägande lovade de att beställa en sats med dyr flygleverans i st.f. långsam båt-dito. De bör väl då vara hemma om någon vecka. Om nu någon sitter otåligt hemma och suktar vid brevlådeinkastet.
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-04-30 13:12

Med viss möda är nu ett filter för Satori och T22 klart. Eftersom T22 inte finns i sextonohmsversion gäller filtret bara i OD11 och OA14. En version för OA12 kommer framöver.

Filtret ser ut så här:

Bild

Resulterande tonkurvan mätt på mitt vanliga sätt blir:

Bild

Inte helt illa, tycker jag. Skarven vid delningen är helt ok, ojämnheterna vid högre frekvenser sitter i T22-elementet. Jag har alltså höjt T22 ganska kraftigt med en RC-länk för att få upp högsta oktaven. Därmed får man på köpet tyvärr ganska mycket av den resonans vid 10kHz som T22 har. Det kan vara en smaksak om man vill ha det så, den som vill sänka lite kan minska kondensatorn 1,8uF till något mindre, såsom 1uF. Tonbyglarna höjer/sänker ca 1,5dB men gör det över hela spektrum från 3kHz.

En sak som inte syns är att detta filter dämpar T22 effektivare strax under delningen. Vid 2kHz dämpas T22 ca -15dB här, mot -5dB i filtret för SC165/B65oaII. Därmed är problemet med dess snabbt ökande distorsion under delningsfrekvensen effektivt motverkat.

Det behöver inte påpekas att särskilt en OD11 med denna konfiguration blir något alldeles häpnadsväckande. Jag är helt säker på att om Atkinson på Stereophile skulle mäta en sådan så skulle han tappa hakan.

Åtskilliga frågor i tidigare inlägg ligger på hög obesvarade. Några är helt relevanta och jag ska svara i sinom tid.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-30 16:32

Är mätkurvan på en OD-11?

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2014-04-30 16:43, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-04-30 16:36

petersteindl skrev:Är måtkurvan på en OD-11?

Mvh
Peter

Ja.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-04-30 17:08

Kan du mäta på en original OD-11 och lägg kurvorna ovanpå varandra?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-04-30 18:24

Fjonkalicious skrev:Kan du mäta på en original OD-11 och lägg kurvorna ovanpå varandra?

Det finns en för OA14 på http://carlssonkult.se/OA14.aspx . OD11/OA12/OA14 original är mycket lika (över 300Hz). Det är för övrigt alla Carlsson från 70-80-tal. Inom plus/minus 2,5dB överlag allihop. Det ska vi ha i alla Satorivarianter också, och det har vi.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-30 18:39

Här är Stigs mätningar på OD11.

Bild

Dessa 3 mätningar är mätta under olika placeringar. Det står längst ner på sid 4.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-05-07 20:44

Händer det nått nytt kul?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-05-10 20:11

Det finns planer på att tillsammans med Hifikit ta fram etsade kretskort för filter, helst användbara till alla modeller, även T22/SC165. Är det någon som har gjort en snygg kretskortslayout för Satorifilter?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-05-10 20:43

grafpro skrev:Det finns planer på att tillsammans med Hifikit ta fram etsade kretskort för filter, helst användbara till alla modeller, även T22/SC165. Är det någon som har gjort en snygg kretskortslayout för Satorifilter?

Trevligt att hifi-kit ser och har förstånd att samverka med extern kompetens på ett sådant sätt! Cudos till dem i så fall.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-05-13 13:51

Någon mer än grafpro som lyssnat ännu? Man kunde ana enligt rapportering här att några har beställt elementen redan. Upplevs elementet vara köpvärt? Det är ju trots allt mer än dubbla kostnaden mot B65oaII.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-05-13 20:44

Filtret för MT20/Satori försåg jag med en liten reservation. Tanken har varit att se över det för att möjligen försöka höja brytfrekvensen och q-värdet lite till. Nu har jag ägnat åtskilliga timmar åt att åter koppla upp det och mäta och experimentera på diverse sätt. Slutsatsen blev att det nog är ganska väl optimerat som det är. Så kan det gå.

Däremot tyckte jag nu att dämpmotstånden kunde finjusteras lite, bara någon enstaka dB. I ett tidigt inlägg fanns dessutom ett par kurvor från filterutgången, som jag hade förväxlat med en ännu tidigare version - viss liten fövirring alltså. Därför kommer nu här all info om filtret i en definitiv version (tror jag). Komplett info om både detta och övriga filter som är klara finns på www.carlssonkult.se .

Bild

På filterutgången fås:

Bild

Den akustiska delningen blir 2,7kHz. Skillnaden i dämpning av diskantelementen jämfört med originalfiltret är:

Bild

Blå kurva är originalfiltret och röd kurva är satorifiltret (samma som blå kurva i bilden ovanför). Avsikten är ju att dämpa bort så mycket som möjligt av den distorsion som MT20 bidrar med under 3kHz, och som snabbt stiger till obehagliga nivåer neråt i frekvens. Den reduceras alltså i siffror uttryckt ca -3dB vid 3kHz, -8dB vid 2kHz och -15dB vid 1kHz.

Slutligen den totala konsekvensen, tonkurvan mätt i rum med brus och rörlig mikrofon, i OA14.

Bild

Det är en fröjd, för ögat och för örat.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-05-13 23:52

Hur ser baskurvan ut jämfört med B65oaII?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-05-14 11:32

Misstänker att "baskurvan" är ointressant eftersom rummet i hög grad spelar en stor roll här.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-05-14 12:44

momus skrev:Misstänker att "baskurvan" är ointressant eftersom rummet i hög grad spelar en stor roll här.

mangrove skrev:jämfört med B65oaII

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-05-14 15:20

mangrove skrev:Hur ser baskurvan ut jämfört med B65oaII?

På sidan fyra om man följer diskussionerna o sedan läser Peters och Ingvars slutsatser och grafpros svar.
Så kan vi sluta oss till att den spelar mindre bas.

Enligt grafpro så är det bra pga att basta! simulerar en finare kurva.
enligt iö o ps pga av att elementet är för motorsvagt för att kunna driva porten med pondus.

Det enklaste hade ju varit om grafpro hade gjort en mätning på ett par oa14 med b65 o en med satori så hade vi kunnat se responsen lite mer rakt upp o ner men det kommer inte att hända.

Så tunn i basen kommer den nog att vara.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-05-14 16:41

schmutziger skrev:
mangrove skrev:Hur ser baskurvan ut jämfört med B65oaII?

På sidan fyra om man följer diskussionerna o sedan läser Peters och Ingvars slutsatser och grafpros svar.
Så kan vi sluta oss till att den spelar mindre bas.

Enligt grafpro så är det bra pga att basta! simulerar en finare kurva.
enligt iö o ps pga av att elementet är för motorsvagt för att kunna driva porten med pondus.

Det enklaste hade ju varit om grafpro hade gjort en mätning på ett par oa14 med b65 o en med satori så hade vi kunnat se responsen lite mer rakt upp o ner men det kommer inte att hända.

Så tunn i basen kommer den nog att vara.

Hur skulle du förklara vad som är till fördel för satori element för någon som jag som inte hänger med i det tekniska här.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-05-14 18:26

Ett element som bidrar med 10 % mindre tredjetonsdistorsion än SCA 165 eller B 65 OA II tycker jag är intressant. Upplevde en stor skillnad med klass A t ex, som är renons på övergångsdistorsion. Trodde jag inte var så känslig för det. Så jag ser fram mot Satori. Vet bara inte om jag ska byta på OA 50 eller OA 12. Eller kanske bägge om jag får råd.
Vad gäller baskurvan på SCA 165, B 65 OA II så är det kanske rimligt att jämföra kurvor . Men av egen erfarenhet så har jag haft svårt att korrelera basen på högtalare där man gjort en LTAS-svepning i samma rum. Kurvorna såg lite olika ut hela tiden och stämde inte heller med lyssningsintrycket. Vad gäller det som man kallar "mid bass" eller möjligen det lägre mellanregistret, där stämde det däremot bättre efter vad jag hörde.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-05-14 22:16

schmutziger skrev:Det enklaste hade ju varit om grafpro hade gjort en mätning på ett par oa14 med b65 o en med satori så hade vi kunnat se responsen lite mer rakt upp o ner men det kommer inte att hända.

Enklast för vem? För mig vore det enklast om du gör det. Varsågod!

Det är f.ö. mycket möjligt att det kommer att hända. Notera dock att detta är ett hobbyprojekt, jag har inte ens några planer på att produktifiera filtren. Betackar mig för uppmaningar om vad mer jag borde göra, särskilt från de som inte gör ett skvatt själva. Varifrån kommer överhuvudtaget idén att jag borde göra det ena eller det andra? Jag borde inte göra någonting.

Världen är full av beskäftiga gnällspikar...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-05-14 22:49

Skicka hit några oa14 med bestyckning b65oaII och en med satori så gör jag det gladeligen.
Om det är lättare för dig.
jag utlovar distmätningar och gateade mätningar över tonkurvan i lyssningsriktning för resp element.
impedansmätning och portmätning dessutom och vad mer som önskas.

Det var inte jag som skrev:
Jag utlovar därmed ordentlig analys av möjligheten att använda elementet i OA14, och om det inte visar sig uppenbart opassande, ett färdigt schema för filter och redovisning av mätresultat för konstruktionen.

Detta är en byggtråd - kreativitet, erfarenhetsutbyte, tips, nya öppnande frågeställningar, hjälpsamhet.

:roll:

Är jag en gnällspik för att jag tänker på alla de som överväger att lägga ut de 3-4000:- som ett par satoris kostar olyssnat? Så att de inte går på en dyrköpt mina?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-14 23:20

Nog är det rimligt att man får chans att väga in alla aspekter på det hela? Det tycker i varje
fall jag att det är.

Jag är fortsatt förvånad över att en så viktig sak som hur småsignalegenskaperna samverkar
med lådan inte ens har tittats på, än mindre redovisats. Jag kan rent av tycka att det är det
första (inte det sista, och verkligen inte inte alls) som man bör göra, alltså innan man lägger
ned en massa energi på att se om man kan dimensionera ett filter till ett påtänkt element.

Jag skulle ha börjat med att undersöka om elementet passar. Om man tar det sist och finner
att det inte gör det blir ju hela arbetet med att ta fram ett filter bortkastat (i varje fall för
dem som bryr sig om återgivningen av basen).

Jag har försökt att påminna lite försiktigt om detta redan rätt så tidigt i tråden eftersom det
såg ut som om det hade glömts bort helt. Inte minst då det av många inlägg inte bara i denna
tråd utan i tidigare trådar, verkat som om det finns en föreställning om att t ex OA-14 har en
helt annan tonkurva än den har på riktigt. Och detta har tyckts varit baserat på felaktiga och
missvisande simuleringar.

Trodde definitivt att något skulle hända när jag skakade fram de där mätningarna på 70-talarna
som Stig själv gjort, och när Peter hittade och visade den andra uppsättningen gjorda sådana
mätningar så var jag nästan säker på att saken skulle visas det intresse som den förtjänar, men...

Nåja.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-05-18 18:52

schmutziger skrev:Skicka hit några oa14 med bestyckning b65oaII och en med satori så gör jag det gladeligen.
Om det är lättare för dig.
jag utlovar distmätningar och gateade mätningar över tonkurvan i lyssningsriktning för resp element.
impedansmätning och portmätning dessutom och vad mer som önskas.

Äntligen lite konkret assistans! Passar dessutom bra eftersom jag har almanackan ganska full hela våren, och sommaren full av annat än högtalare. Jag har bara en Satori och ingen B65. Enklast för mig vore att skicka en OA14-baffel med Satori+MT20, har du inte tillgång till någon OA14-låda? Annars kan jag förstås skicka en låda också, men det är ju betydligt dyrare.

Färdigbyggt filter finns inte, bara lösa komponenter. De köper du lätt själv från Hifikit. De jobbar förresten på att ta fram skräddarsydda spolar och ett generellt filterkort.

Adress?

Ska bli kul att se en second opinion.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-18 19:41

Och om assistenten behöver assistans så ställer jag upp också. Hjälper gärna till om jag skulle vara
i trakterna.

Kan väl redan nu nämna att skillnaderna skulle ha blivit 20*log(Bl/Bl) det vill säga uppåt 2 dB (vilket
är en rätt så märkbar skillnad i basregistret) om det bara skiljer i kraftfaktor mellan elementen, men
tryckfaktorn (en parameter jag hittat på eftersom den gör att det blir mycket lättare att göra sådana
här bedömningar) påverkas även av membranytan (som är mindre för satori-elementet) så skillnaden
blir mindre. Teoretiskt kanske hälften.

Men det finns många variabler, så jag säger som Lodis brukade säga - att mäta är att veta. Jajustdet,
det skall uttalas på söderstockholmska också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-06-12 20:52

Några nyheter?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-06-12 21:38

bootstrap skrev:Några nyheter?

30hzbone lånar gärna ut sina oa14 för testet så det störta hindret med frakt av baffel är undanröjd iaf! nu behöver man bara skicka satorisarna
Sen har jag od11 och oa116 som man skulle kunna mäta på /i med,
Men liksom grafpro så är jag sjukt upptagen hela sommaren minst, så räkna inte med en uppdatering från min sida förrens tidigast sena augusti.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-06-27 17:44

Har någon lyssningsintryck att dela med sig, speciellt för OD-11 (med T22)?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-07-04 22:39

Även jag är nyfiken på lyssningsintryck. Har för mig att IÖ skrev längre upp i tråden att det är öronen som slutligen avgör och inte mätutrustningen, i alla fall tolkade jag andemeningen så. Om jag blir stormrik en dag renoverar jag gärna mina oa12.

Mvh, A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-07-05 12:43

Bristen på svar tyder ju på att de inte var någon jättehit, så nu sitter det B65oaII i en av mina OD11 istället. De var inte heller någon hit (snarare sämre), men behöver nog spelas in ett tag till.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-07-06 15:25

BosseS skrev:Bristen på svar tyder ju på att de inte var någon jättehit, så nu sitter det B65oaII i en av mina OD11 istället. De var inte heller någon hit (snarare sämre), men behöver nog spelas in ett tag till.

Lade till de 5uf i basfiltret?
eller bytte du rakt upp o ner?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati